Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Als ik in Ozi met de straatnamenkaarten ga stoeien dan kom ik uit de NW-hoek van de kruising tussen de Frederiksoordweg en de Hoofdstraat van Pieterburen.

Ik heb de decimale graden dan wel opgevat als hebbende mapdatum WGS84.

Oftewel zo'n 250 meter NW van de bekende Zeehiondencrèche (niet cache!).

Geplaatst

Hoi elisa,

Team KarNie gebruikt de explorist 100.

De instellingen zijn :

nav.units km/km/u

noordref. ware

coord.sys lat/lon

kaartdatum wgs84.

Als je nu het vakje lat/lon selecteerd en 2 maal entered (?) kun je kiezen voor de notatie.

deze moet zijn: "DEG/MIN.MMM"

Ik weet zeker dat het menu van de 100 en de 200 gelijk zijn dus zo moet het wel lukken :w00t2: .

Groeten

Geplaatst
Hoi elisa,

Team KarNie gebruikt de explorist 100.

De instellingen zijn :

nav.units km/km/u

noordref. ware

coord.sys lat/lon

kaartdatum wgs84.

Als je nu het vakje lat/lon selecteerd en 2 maal entered (?) kun je kiezen voor de notatie.

deze moet zijn: "DEG/MIN.MMM"

Ik weet zeker dat het menu van de 100 en de 200 gelijk zijn dus zo moet het wel lukken :dribble: .

Groeten

Ik heb de noordref. nu op ware gezet.

Vandaag in Winsum geweest, en de cooridinaten gemarkt.

De coordinaten die ik van internet afhaalde van Winsum zijn:

N53.3323760 E006.5146590

En de coordinaten die ik met mijn gps heb gemarkt in Winsum zijn:

N53.20426 E006.30789

Zou er toch nog iets mis zijn met mijn instellingen???

Geplaatst

Hoi Elisa,

Het ziet er nog steeds naar uit dat je coordinaat notatie staat ingesteld op decimaal systeem.

Alle coordinaten in het geocaching wereldje worden genoteerd in : Graden, minuten en seconden"

Groeten,

Team KarNie

Geplaatst (bewerkt)
Alle coordinaten in het geocaching wereldje worden genoteerd in : Graden, minuten en seconden"

Daar vergis je je in.

In je vorige bijdrage zei je het goed: "ddºmm.mmm' is de in de geocachingwereld gebruikte notatie. Oftewel: graden, minuten en decimale minuten.

bewerkt door Peetee
Geplaatst (bewerkt)
Vandaag in Winsum geweest, en de cooridinaten gemarkt.

De coordinaten die ik van internet afhaalde van Winsum zijn:

N53.3323760      E006.5146590

En de coordinaten die ik met mijn gps heb gemarkt in Winsum zijn:

N53.20426      E006.30789

Zou er toch nog iets mis zijn met mijn instellingen???

Je instellingen lijken wel goed te staan, althans voor geocaching.

Het probleem is echter het door jou verkregen coordinaat.

Dit is in het formaat graden-decimale graden.

Als je dit omrekend kom je op een meer logisch coordinaat.

Om dit te bereiken moet je het getal achter de punt delen door 100 en vermenigvuldigen met 60.

Het eindproduct nogmaals delen door 100000 zodat de punt ook goed staat.

Zie hier:

3323760/100=33237.6

33237.6*60=1994256

1994256/100000=19.94256

voor de punt stond 53 dus het eindproduct wordt 53 19.94256

5146590/100=51465.9

51465.9*60=3087954

3087954/100000=30.87954

voor de punt stond 006 dus het eindproduct wordt 006 30.87954

Je ziet dat het berekende WP en je eigen gemarkeerde WP niet ver van mekaar afliggen. Hoewel? 958 mtr. :dribble:

Dit kan misschien ook komen van de 'bron' op internet waar je het coordinaat vandaan haalde.

Je ziet dat je nu 5 cijfers achter de komma hebt terwijl er in je GPS waarschijnlijk maar 3 kunnen staan. Simpel even afronden na het 3e cijfer is voldoende.

Bovenstaande bereking kan sneller door te vermenigvuldigen met 0.000006 maar had het hierboven even stap-voor-stap uitgelegd zodat je kan zien hoe je aan die waardes komt.

Misschien ten overvloede: De coordinaten die op Geocaching.com staan hoef je NIET om te rekenen.

Ger@ld.

bewerkt door de Roode Lantaarn
Geplaatst

Daar vergis je je in.

In je vorige bijdrage zei je het goed: "ddºmm.mmm' is de in de geocachingwereld gebruikte notatie. Oftewel: graden, minuten en decimale minuten.

Sorry, je hebt gelijk. :dribble:

Geplaatst

Ik dank jullie allemaal voor jullie uitleg.

Ik had mijn coordinaten inderdaad nietvan de geocaching site, maar van het Pierterpad-gps.

Roode Lantaarn, ik dank je wel voor je heldere uitleg+ berekeningen. Deze zullen zeker nog een keer van pas komen. Het is toch mijn bedoeling er meerdere mogelijkheden mee te hebben.

Maar ik ga op mijn eerst komende vrije dag, in de buurt geocaching uitproberen: Het streekbos

In elk geval heel hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Geplaatst
Ik dank jullie allemaal voor jullie uitleg.

Ik had  mijn coordinaten inderdaad nietvan de geocaching site, maar van het Pierterpad-gps.

Roode Lantaarn, ik dank je wel voor je heldere uitleg+ berekeningen. Deze zullen zeker nog een keer van pas komen. Het is toch mijn bedoeling er meerdere mogelijkheden mee te hebben.

Maar ik ga op mijn eerst komende vrije dag, in de buurt geocaching uitproberen: Het streekbos

In elk geval heel hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Ben ik toch nieuwsgierig naar het coordinatenstelsel waar Pieterpad GPS mee werkt, komt op mij heel vreemd over.

Geplaatst (bewerkt)

Streekbos is een multi.

Dat betekend dat er kans is op een fout in de berekening!

Heel slim is om een single te zoeken in het begin.

Bijvoorbeeld Vuurtje van Leek / Licht op de dijk. in de buurt zijn er meer van die geocaches!

bewerkt door JandeBeHanger
Geplaatst
Misschien een domme vraag hoor, maar wat is een multi???

Domme vragen worden er niet gesteld!

Er worden eventueel alleen domme antwoorden gegeven!

Bij een singke krijg je direkt de koords van een geocache.

Bij een multi moet je een aantal vraagstukken oplossen en dan pas kun je naar de geocacache.

Vandaar mijn opmerking van neem een single om te beginnen, ja kunt er op zoeken!

Geplaatst (bewerkt)
Ben ik toch nieuwsgierig naar het coordinatenstelsel waar Pieterpad GPS mee werkt, komt op mij heel vreemd over.

Zie post #22 :thumbup:

@elisa

>Misschien een domme vraag hoor, maar wat is een multi???

1. Domme vragen bestaan niet, hoogstens domme antwoorden.

2. Er bestaan een groot aantal type caches welke weer onder zijn verdeelt in formaten.

De formaten bestaan uit micro, small, regular en large. Dit is nog wel te bevatten dacht ik.

De belangrijkste 2 typen zijn.

Traditional: Cache bestaand uit een (lees 1) coordinaat welke op de pagina vermeld is. Te herkennen aan 1 groen kistje op de pagina.

Multi: Cache bestaand uit meerdere coordinaten welke allemaal langs gelopen moeten worden en waarmee d.m.v. vragen en/of puzzles het eindcoordinaat tot stand komt. Te herkennen aan meerdere gestapelde (oranje/gele) kistjes op de pagina.

En JandeBehanger was me net een slag voor of kan sneller tikken. :thumbup:

bewerkt door de Roode Lantaarn
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...