elisa1955 Geplaatst 18 april 2005 Geplaatst 18 april 2005 Hoi Allemaal, Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van de MAGELLAN EXPLORIST, en wil daar komend weekend mee gaan wandelen (eerst even oefenen voor dat ik met geocaching ga beginnen) . Nu wilde ik de coordinaten van de eerste twee trajects van het Pieterpad invoeren, maar ik heb geen idee hoe ik dit voor elkaar moet krijgen . Ik hoop dat hier iemand is die mij kan helpen.
de Roode Lantaarn Geplaatst 18 april 2005 Geplaatst 18 april 2005 Kan me niet voortsellen dat de handleiding daar geen uitsluitsel overgeeft maar goed. Ik ben dan geen Explorist gebruiker maar ik probeer het toch. Zoek naar de optie Mark (of markeer). Nu markeer je het punt waar je nu staat. Dit is niet de bedoeling dus verander je het coordinaat in het gewenste coordinaat. Geeft er een makkelijke en herkenbare naam aan en sla het op. Dit kun je 500 keer herhalen (zoveel kunnen er dacht ik in) maar makkelijker gaat het met een PC en EasyGPS en een datakabeltje. Tik je alles in op een normaal toetsen bord en in een vloek en een zucht piep je alles over naar je magellan. Wil je het Waypoint (want zo het dat) opzoeken dan kijk je in de database van de magellan en geeft hem de opdracht Goto (of ga naar) en hij geeft je de richting en afstand aan. Gewoon even oefenen. Niet op het Pieterpad maar gewoon eens op je eigen tuinpad. Ben je nooit ver van huis als het niet lukt.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 19 april 2005 Geplaatst 19 april 2005 Mogelijk brengt de terminologie je in verwarring. In het Reference Manual van deze GPS ontvanger kan ik lezen : de POI’s aanmaken voor andere locaties dan uw huidige positie Soms wilt u een andere positie opslaan dan uw huidige positie. Dit kan in de eXplorist op twee manieren. U kunt de coördinaten van uw huidige positie wijzingen of u kunt in de cursormodus over de schermkaart pannen en de positie lokaliseren die u wilt markeren. Een positie markeren door coördinaten in te voeren. Het manual is te downloaden in zijn nederlandse versie bij http://www.magellangps.com/en/support/prod...orthamerica.asp
elisa1955 Geplaatst 19 april 2005 Auteur Geplaatst 19 april 2005 (bewerkt) De roode lantaarn, bedankt voor je info, het is mij nu gelukt om een andere coordinaat in te voeren. Helaas kan ik met de explorist 200 niet verbinden met de pc, maar volgens mij mag dat de pret niet drukken. Het is misschien wel gemakkelijk om alles gewoon met het toetsen bord in te vullen, daar de lettertjes best wel klein zijn, ,maar gelukkig ben ik in het bezit van een bril!! Ook prof. Y. Lupardi bedankt voor je uitleg en verwijzing naar de link. Ik denk inderdaad dat die terminologie, nogal verwarrend werkt. Ze hebben het mij de magellan over POI's en niet over waypoints waar ik veel over gelezen heb. Ik ga er in elk geval verder mee, het lijkt mij erg leuk zie je. Klopt het wel dat ik de coordinaten niet helemaal kan intoetsen, er blijven een paar nummers over??? bv. N53.3324210 E006.5146980, en dan kan ik intoetsen: 53 33.242N 006 514690O 19 april 2005 bewerkt door elisa1955
de Roode Lantaarn Geplaatst 19 april 2005 Geplaatst 19 april 2005 Tot slot nog enkele aanvullingen. Voor geocaching moet je zorgen dat je kaartdatum op WGS84 staat. Op de site van GC.com en GC.nl zijn alle coordinaten ook gebaseert op deze kaartdatum. Het coordinaat moet bestaan uit graden-minuten-decimale minuten (zo te zien staat dat wel goed bij je). Op sommige sites worden ook coordinaten aangeboden in graden-minuten-seconden. Dit kan een afwijking veroorzaken. Goed opletten dus. Gr min.sec 52 18.30 = Gr min.dec 52 18.50 Oftewel er gaan 100 decimalen in 60 seconden. Een kwestie van even omrekenen.
de Roode Lantaarn Geplaatst 19 april 2005 Geplaatst 19 april 2005 (bewerkt) Klopt het wel dat ik de coordinaten niet helemaal kan intoetsen, er blijven een paar nummers over??? bv. N53.3324210 E006.5146980, en dan kan ik intoetsen: 53 33.242N 006 514690O <{POST_SNAPBACK}> Vergeet ik helemaal antwoord te geven op je vraag maar zoals gezegy heb ik geen ervaring met de Explorist. Een coordinaat met 5 cijfers achter de komma lijkt me wel heel erg nauwkeurig. 3 is ruim voldoende mede ook om dat de GPS zelf (door de ontvangst) al een afwijking heeft. Dus kan ik zeggen, ja dat klopt. Mijn Sportrak en mijn Etrex Euro hebben ook maar ruimte voor drie (3) cijfers achter de komma. 19 april 2005 bewerkt door de Roode Lantaarn
elisa1955 Geplaatst 21 april 2005 Auteur Geplaatst 21 april 2005 Oké dank je wel, Ik ga even zoeken of ik de kaartdatum kan vinden. Het coordinaat moet bestaan uit graden-minuten-decimale minuten (zo te zien staat dat wel goed bij je). Ik kijk dit ook voor de zekerheid na. Thanks voor de moeite , een beginners clubje zou wel wat voor mij zijn, ben er nog erg onzeker mee
Peetee Geplaatst 21 april 2005 Geplaatst 21 april 2005 Klopt het wel dat ik de coordinaten niet helemaal kan intoetsen, er blijven een paar nummers over??? bv. N53.3324210 E006.5146980, Nee, dit klopt niet. Je formaat staat nu op dd.dddddº, wat betekent dat je de coördinaten inbrengt in graden en decimale graden. Bij het cachen is echter afgesproken dat je ze in moet brengen in het formaat ddºmm.mmm', wat betekent dat je ze inbrengt in graden, minuten en decimale minuten. Je kunt dit op je gps instellen. Maar even in de handleiding kijken. Je zou de coördinaten ook nog in kunnen brengen in het formaat ddºmm'ss", wat inhoudt dat je coördinaten inbrengt in graden, minuten en seconden. Maar dat is bij het cachen dus niet de gewoonte en dus tegen de afspraken.
JandeBeHanger Geplaatst 21 april 2005 Geplaatst 21 april 2005 (bewerkt) Ik ga even zoeken of ik de kaartdatum kan vinden.<{POST_SNAPBACK}> WGS84, AUB!Ach, vertel even in welke regio je woont, want dan is er vast wel iemand die je aanbiedt om samen een geocache te lopen Dan wordt alles duidelijk! Echter, pas op! Geacaching is fors verslavend en dan kost het klauwen met geld aan brandstof en aan gpsen! Nu wilde ik de coordinaten van de eerste twee trajects van het Pieterpad invoeren,<{POST_SNAPBACK}> Ga je zaterdag mee op kruimeljacht? 21 april 2005 bewerkt door JandeBeHanger
elisa1955 Geplaatst 21 april 2005 Auteur Geplaatst 21 april 2005 Hoi Allemaal, Ten eerste bedankt allemaal dat jullie zo aardig zijn om met mij mee te denken!!! Kaartdatum had ik dus inderdaad goed staan!! Oeps dat van die graden staat dus niet goed, ga ik morgen proberen te veranderen. Jan de behanger, graag zou ik inderdaad eens met iemand meelopen, ik kom uit westfriesland (streek in N-H.) komend weekend ben ik op pad, weekend erop werken, ik zou niet eerder dan Hemelvaart kunnen. Ik hou zou het wel leuk vinden om eerst een met iemand samen op pad te gaan!!!
de Roode Lantaarn Geplaatst 21 april 2005 Geplaatst 21 april 2005 Plaats hiervoor eennberichtje in Geocaching Dating (klinkt eng, maar is het niet) op dit forum. Ben ervan overtuigt dat er genoeg reacties komen door je naam. suc6 ger@ld
elisa1955 Geplaatst 22 april 2005 Auteur Geplaatst 22 april 2005 Plaats hiervoor eennberichtje in Geocaching Dating (klinkt eng, maar is het niet) op dit forum.Ben ervan overtuigt dat er genoeg reacties komen door je naam. suc6 ger@ld <{POST_SNAPBACK}> Oeps, wat is er mis met mijn naam????
dmace Geplaatst 22 april 2005 Geplaatst 22 april 2005 Oeps, wat is er mis met mijn naam???? <{POST_SNAPBACK}> Niks. Maar U is waarschijnlijk van het vrouwelijke geslacht, gezien de naam. Aangezien het mannengehalte binnen de geocaching-gemeente vrij hoog is, kunnen we rustig aannemen dat je snel reacties zult krijgen.
elisa1955 Geplaatst 22 april 2005 Auteur Geplaatst 22 april 2005 (bewerkt) Oeps, wat is er mis met mijn naam???? <{POST_SNAPBACK}> Niks. Maar U is waarschijnlijk van het vrouwelijke geslacht, gezien de naam. Aangezien het mannengehalte binnen de geocaching-gemeente vrij hoog is, kunnen we rustig aannemen dat je snel reacties zult krijgen. <{POST_SNAPBACK}> Ohh, vandaar Maar nog ff een vraagje , bij het invoeren van het volgende coordinaat: N 53.399929 - E 6.453968 dan kom ik in de waddenzee/noordzee uit??? (moet zijn Pieterburen?) Ik heb mijn eenheden kaart op de volgende instellingen staan: Navunits: km/km/u Noordref: magnetisch Coord. sys. :lat/lon : Deg/min/mmm Kaartdatum:WGS84 22 april 2005 bewerkt door elisa1955
Nickx Geplaatst 22 april 2005 Geplaatst 22 april 2005 Ahhh West-Friesland....ben ik ook woonachtig..... Nickx
Aanbevolen berichten