Spring naar bijdragen

"Zoek een cache" optie


BigFurryMonster

Aanbevolen berichten

Op de homepage geocaching.nl staat vrij prominent de zoek-optie "zoek op plaatsnaam". Heel goed, want zo zou ik snel moeten kunnen zien wat er in een plaats te doen is qua geocaching.

 

Helaas werkt dit nog niet heel goed. Ik denk dat met wat kleine aanpassingen deze optie echt goed zou kunnen werken.

 

Hieronder beschrijf ik wat ik verwacht dat er gebeurt, en wat er daadwerkelijk gebeurt. Het kan natuurlijk zijn dat mijn verwachting niet klopt.

Zie onderstaande als opbouwende kritiek!

 

1 geocaching.nl --> vul in 'delft' + enter

 

verwachting: lijst caches in delft

resultaat: nieuw, leeg, scherm 'zoek op plaatsnaam'

 

2 vul in 'delft' + enter

 

verwachting: lijst caches in delft

resultaat: zelfde lege scherm 'zoek op plaatsnaam'

 

3 vul in 'delft' + klik op knop

resultaat: kaartje west-nederland verschijnt

 

...

 

Hoe kom ik nu handig bij een lijst caches? Ik zou hier een willekeurige cache bij de letters '...elft' op de kaart kunnen aanklikken en dan 'all nearby caches'.

 

Ik zou liever direct een lijst zien van caches in Delft. Als ik programmeur was zou ik dat als volgt oplossen: leg een database aan met de coordinaten van het centrum van elke plaats in Nederland. Ik neem aan dat zo'n database wel ergens bestaat. Bereken dan de dichtsbijzijnde cache vanuit de cache-database. Stuur de gebruiker dan door naar de optie 'all nearby caches' op geocaching.com en klaar is kees. Eventueel kan deze laatste stap direct vanaf de coordinaten van de plaats.

 

Is dit een werkbare oplossing??

 

BigFurryMonster

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als je het zelfde voorbeeld gebruikt, maar dan voor "Heerenveen", komt er heel wat anders uit.

Doordat je in voorbeeld gebruik maakt van een plek waar heel veel caches liggen, zie je daar door de bomen het bos niet meer. In de omgeving Heerenveen liggen veel minder caches, waardoor je een prima overzicht hebt over de caches in de buurt.

 

Persoonlijk vind ik een kaartje veel overzichtelijker dan een lijstje. Vandaar de kaart en geen lijstje.

Wat ik me nog wel zou kunnen voorstellen, is de mogelijkheid om via "Zoek op plaatsnaam" alleen je eigen "niet gevonden caches" te laten zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is ook raar (tegen mijn verwachting in) dat bij de eerste twee pogingen een leeg scherm verschijnt....

Dat is vast iets met je browser. Je gebruikt namelijk eerst twee maal de enter-toets en daarna geef je een klap op de knop. Tenminste dat schrijf je.

 

In IE krijg ik ook een leeg scherm. Omdat ik al een jaar de database verder moet vullen zal ik daar even naar kijken als het zover is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doordat je in voorbeeld gebruik maakt van een plek waar heel veel caches liggen, zie je daar door de bomen het bos niet meer. In de omgeving Heerenveen liggen veel minder caches, waardoor je een prima overzicht hebt over de caches in de buurt.

 

Persoonlijk vind ik een kaartje veel overzichtelijker dan een lijstje. Vandaar de kaart en geen lijstje.

 

Heb ik gelijk de volgende vraag aan Reintje: is het misschien mogelijk om in het geval van Delft (maar eigenlijk ook Den Haag) een veel duidelijker kaartje te krijgen? Als je kijkt naar Delft zie je een hoop stipjes die de hele plaats overwoekeren. Daar liggen nog een hoop caches onder. Zou erg leuk zijn als die ook gewoon zichtbaar te maken zijn, zodat in één oogopslag waar, wat voor soort caches in Delft liggen!! Hetzelfde gaat dus ook op voor grote delen van Den Haag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ik gelijk de volgende vraag aan Reintje: is het misschien mogelijk om in het geval van Delft (maar eigenlijk ook Den Haag) een veel duidelijker kaartje te krijgen? Als je kijkt naar Delft zie je een hoop stipjes die de hele plaats overwoekeren. Daar liggen nog een hoop caches onder. Zou erg leuk zijn als die ook gewoon zichtbaar te maken zijn, zodat in één oogopslag waar, wat voor soort caches in Delft liggen!! Hetzelfde gaat dus ook op voor grote delen van Den Haag.

Dat is een hele oude vraag. Het komt namelijk neer op een vraag naar meer gedetailleerde kaarten. Die gaan er niet komen.

Als een cache 1,5 Km van een andere af ligt, zie je de caches als twee losse puntjes. Op een aantal plekken wordt die afstand niet gehaald, waardoor de puntjes over elkaar gaan vallen.

Dat is eenvoudig op te lossen door alleen een cache te plaatsen als er niet al in de buurt een andere ligt, of door via de DHZ kaarten je gevonden caches uit te filteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net ook even getest maar delft+ENTER geeft gewoon als resultaat een kaart met omgeving delft en zijn caches. Dus de "Zoek op naam knop" is niet per se nodig.

Misschien een defecte ENTER toets? ;)

Nee, het heeft te maken met de gebruikte browser. Firefox en Safari op een Mac doen het prima. IE op de Mac niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ik gelijk de volgende vraag aan Reintje: is het misschien mogelijk om in het geval van Delft (maar eigenlijk ook Den Haag) een veel duidelijker kaartje te krijgen? Als je kijkt naar Delft zie je een hoop stipjes die de hele plaats overwoekeren. Daar liggen nog een hoop caches onder. Zou erg leuk zijn als die ook gewoon zichtbaar te maken zijn, zodat in één oogopslag waar, wat voor soort caches in Delft liggen!! Hetzelfde gaat dus ook op voor grote delen van Den Haag.

Dat is een hele oude vraag. Het komt namelijk neer op een vraag naar meer gedetailleerde kaarten. Die gaan er niet komen.

Als een cache 1,5 Km van een andere af ligt, zie je de caches als twee losse puntjes. Op een aantal plekken wordt die afstand niet gehaald, waardoor de puntjes over elkaar gaan vallen.

Dat is eenvoudig op te lossen door alleen een cache te plaatsen als er niet al in de buurt een andere ligt, of door via de DHZ kaarten je gevonden caches uit te filteren.

 

OK, duidelijk! Maar een gebied met om de 400 m een cache heeft ook z'n charmes ;) Bovendien was mijn vraag om meer gedetailleerde kaarten niet voor heel Nederland bedoeld, maar uitsluitend voor die twee plaatsen. Als het technisch haalbaar is, denk ik dat je er een hoop mensen een plezier mee zou doen!

 

Edit: Windhoos met Firefox werkt trouwens ook goed bij die zoekoptie!

bewerkt door Team Firefox
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de plaatsnaam invuld, moet je niet de enter toets indrukken, maar klikken op de balk met "zoek op plaatsnaam", dan krijg je geen leeg scherm.

 

Tsja. Je zult wel gelijk hebben. Maar waarom doet Enter het dan niet? "fout in IE"? Hmmm....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja. Je zult wel gelijk hebben. Maar waarom doet Enter het dan niet? "fout in IE"? Hmmm....

Ik zit op dit moment op mijn werk. Thuis ligt een boek open op een pagina die beschrijft hoe ook IE het goede gedrag gaat vertonen.

Nog even geduld dus.

 

By the way: Aan velen die geholpen hebben te bepalen in welke provincie een plaats ligt: Binnenkort is dat live.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Reintje:

Klopt inderdaad, ik gebruik Firefox. Dus meneer Gates liet weer eens een steekje vallen. ;)

 

@ Firefox:

Technisch zou dit geen probleem hoeven te zijn. Wat echter wel een probleem is, is het mogen publiceren van meer gedetaileerde kaarten. Hangt waarschijnlijk een flink prijskaartje aan.

Een beetje cacher heeft Ozi en GSAK. Dan plot je gewoon zelf de caches op je eigen (gescande) kaartje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...

Misschien ligt het aan mij, maar als ik 'Heteren' intik bij zoek op plaatsnaam, kent hij die niet. Het ligt niet aan de grootte van de plaats, want de kleine buurtschappen in de omgeving kent hij wel. Misschien vergeten deze plaats in de database op te nemen?

 

Zouden er naast Heteren meer plaatsen zijn, waarop niet gevonden kan worden??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...