Gast Bibi Geplaatst 8 april 2005 Geplaatst 8 april 2005 Wij zijn net begonnen met geocachen. Als we de cache moeten vinden op coordinaat (bv N 53.00.000 E 6.00.000) dan lukt dat best. Maar de laatste paar week zijn we meerdere malen gestruikeld over de volgende opdracht. We staan op N 53.00.000 E 6.00.000 en we moeten 360 meter richting 100 graden om de cache te vinden. We proberen dan met kompas en al stappen tellend daar te komen. Maar je raad het al. We zitten altijd verkeerd Wat is een goede manier?
Randa_v Geplaatst 8 april 2005 Geplaatst 8 april 2005 (bewerkt) Om deze opdracht te kunnen uitvoeren moet je het waypoint projecteren. Zelf vind ik het lastig uit te leggen omdat ik niet weet of dit bij elke GPS hetzelfde is. Ik doe meestal het volgende: Zorg dat je op het juiste coördinaat staat om te kunnen projecteren, dus dat je op het waypoint staat van de opdracht. Via menu ga je naar markeer, in het volgende scherm ga je bij de coördinaten staan, waar je daar het menu selecteerd. Hier staat de optie Projecteer waypoint bij. Hier kun je meters en de graden invullen. Als het goed is maakt hij dan een waypoint aan, dat het juiste moet zijn. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Randa_v 8 april 2005 bewerkt door Randa_v
Gast Bibi Geplaatst 8 april 2005 Geplaatst 8 april 2005 (bewerkt) We hebben een Garmin Etrex Vista Gaan dit weekend direct proberen. Tanx 8 april 2005 bewerkt door Bibi
jowi Geplaatst 8 april 2005 Geplaatst 8 april 2005 (bewerkt) We staan op N 53.00.000 E 6.00.000 en we moeten 360 meter richting 100 graden om de cache te vinden. <{POST_SNAPBACK}> Het punt waarvandaan je loopt zit meestal in de GPS (Hier N53 E6). Dus als je GPS 360 meter aangeeft met richting 280 graden (100 + 180) naar dit punt dan zit je goed. Meestal wordt wel het kompas gebruikt om de initieele richting te bepalen. (Er schijnt wel een 'project waypoint' optie in de GPS te zitten maar dit werkt net zo goed en is minder werk.) 8 april 2005 bewerkt door jowi
Randa_v Geplaatst 8 april 2005 Geplaatst 8 april 2005 Zoveel werk is het niet hoor om het waypoint te projecteren. Als ik het had geweten hoe het werkte toen ik mijn eerste cache liep, had ik niet zo moeilijk hoeven doen. Ik moest namelijk een bepaalde aantal graden draaien en dan 1 km verder, door stuifzandgebieden etc. Niet altijd even makkelijk denk ik. Ik heb een Garmin Etrex Legend C.
red_vfr Geplaatst 8 april 2005 Geplaatst 8 april 2005 (bewerkt) Bibi, wij hebben een etrex euro. ALs je het uit waypoint vanwaar uit je moet projecteren op slaat onder bv. xxx. Dan ga je naar menu waypoints, en zoekt de xxx op. Nu kies je niet de functie "go to" maar de functie "project" Je komt nu in een window dat erg veel lijkt op dat van ht maken van een nieuw waypoint ( Mark ). In dit window geef je niet de coordinaten op maar de afstand en bearing. Afstand is de afstand, straal (Bij de etrex euro, alleen in km in te vullen 00.0 km, dus: 00.1 km is honderd meter. Nauwkeuriger gaat niet) Bearing is de hoek t.o.v. de Noord (magetisch of true, af hankelijk van wat je ingesteld hebt, verschil is trouwens minimaal). Dan naar "OK" en dit nieuwe waypoint is gemaakt. Deze kan je dan weer via waypoints een "go to" geven. Dit moet bij de legend niet veel anders werken lijkt me. Succes, Mark 8 april 2005 bewerkt door red_vfr
Kruimeldief Geplaatst 8 april 2005 Geplaatst 8 april 2005 Ik heb geen Vista maar een GPSMap 76S. Die zijn in principe gelijk. Er is een special functie voor waar je de meters en de graden kunt instellen bij de coördinaten die je ingevoerd hebt. Bij mijn GPSMap 76S gaat dat zo: Je hebt de scherm voor je waar de naam van de waypoint staat en wat de coördinaten zijn. Je drukt dan op Menu en dan zie je een aantal opties. Één er van is: Projecteer locatie Als je die aanklikt dan komt er een scherm dat hetvolgende laat zien: De huidige of de ingetoetste coördinaten, Huidige positie , en als je dat aanklikt kom je weer op een keuzemenu, Afstand, voor de 76S is dat in te voeren tot 10 meter nauwkeurig. Hier kun je dus 300 invoeren Peiling, in º Je kunt hier het aantal graden invoeren. dus 100 voor jou. Bewaar, hier klik je op en deze nieuwe waypoint wordt opgeslagen. Het is dan een waypoint dat 300 meter en 100º van je waypoint afzit dat je hebt ingevoerd. Niet alle GPSr hebben deze functie. Dan zijn er vele, ook de nieuwe 60C serie, die volgens mij niet op 10 meter of 1 meter nauwkeurig zijn in te voeren, maar 100 meter. Vertel maar of deze uitleg in de buurt komt met de Vista. De Vista heeft de projecteer functie wel.
BigBird Geplaatst 8 april 2005 Geplaatst 8 april 2005 We staan op N 53.00.000 E 6.00.000 en we moeten 360 meter richting 100 graden om de cache te vinden. <{POST_SNAPBACK}> Het punt waarvandaan je loopt zit meestal in de GPS (Hier N53 E6). Dus als je GPS 360 meter aangeeft met richting 280 graden (100 + 180) naar dit punt dan zit je goed. Meestal wordt wel het kompas gebruikt om de initieele richting te bepalen. (Er schijnt wel een 'project waypoint' optie in de GPS te zitten maar dit werkt net zo goed en is minder werk.) <{POST_SNAPBACK}> Ik gebruik ook deze methode, alleen vertrouw ik niet op de GPS om te kijken of het uitgangspunt op 280 graden zit. Een echt kompas is hiervoor btrouwbaarder.
red_vfr Geplaatst 8 april 2005 Geplaatst 8 april 2005 Begrijp ik het goed, dat jullie de "go to" functie andersom gebruiken? Je loopt het waypoint voorbij tot je gps aangeeft 360 meter en 100°+180° ? Tja zou ook kunnen. Mark
jowi Geplaatst 8 april 2005 Geplaatst 8 april 2005 (bewerkt) Begrijp ik het goed, dat jullie de "go to" functie andersom gebruiken? Je loopt het waypoint voorbij tot je gps aangeeft 360 meter en 100°+180° ? Tja zou ook kunnen. Mark <{POST_SNAPBACK}> Yep, maar vanaf het WP schiet je eerst met een kompas de juiste richting. Als je dan op het eindpunt bent geeft de GPS dus 180 + die richting, maar ik gebruik hem met name voor de juiste afstand. Het kan ook zonder kompas, maar ik heb nu eenmaal zo'n mooie Recta 8 april 2005 bewerkt door jowi
Kruimeldief Geplaatst 8 april 2005 Geplaatst 8 april 2005 Begrijp ik het goed, dat jullie de "go to" functie andersom gebruiken? Je loopt het waypoint voorbij tot je gps aangeeft 360 meter en 100°+180° ? Tja zou ook kunnen. Mark <{POST_SNAPBACK}> Yep, maar vanaf het WP schiet je eerst met een kompas de juiste richting. Als je dan op het eindpunt bent geeft de GPS dus 180 + die richting, maar ik gebruik hem met name voor de juiste afstand. Het kan ook zonder kompas, maar ik heb nu eenmaal zo'n mooie Recta <{POST_SNAPBACK}> Ik begrijp de enthousiastme, maar langzamerhand wordt er van de topic afgeweken. De vraag die gesteld is door Bibi is volgens mij beantwoord en de vraag was duidelijk. Ze willen juist niet verder lopen en tellen, maar de functie gebruiken die de Vista ingebouwd heeft en vele keren gemakkelijker en trefzekerder werkt dan zelfdoen. AUB ontopic of een ander draadje openen.
GPSiegurd Geplaatst 8 april 2005 Geplaatst 8 april 2005 (bewerkt) Wij doen het misschien nog directer en volgens mij moet het ook met de Vista kunnen, in ieder geval kan het met de 60 serie en ook met de 76 van Kruimel en dat is gewoon vanaf de plaats waar je de coordinaten van hebt de pijlen toets bewegen. Dan komen extra gegevens in je scherm waaronder de afstand en bearing. Wanneer ik 360 meter op 280 graden ben druk ik op enter en markeer ik gelijk dat punt en.... lopen maar! Een goede oefening voor zoiets is de cache van Team Kleijn: Distance and Degrees Erg leuk om te doen met zo'n functie! 8 april 2005 bewerkt door Team GPSearching
dmace Geplaatst 8 april 2005 Geplaatst 8 april 2005 FF gechecked, maar met m'n legend kan het ook. Wist ik niet eens, dus weer wat geleerd. Thanks!
Aanbevolen berichten