franciss Geplaatst 17 februari 2005 Geplaatst 17 februari 2005 Hoi, Zit een beetje te klooien met mijn etrex legend. Nu wil hij wel heel goed satalieten ontvangen en ook sataliet 33 en 37 wat volgensmij EGNOS satalieten zijn... Maar nu wil hij geen correctie uitvoeren en blijft mijn preciesie op 6m staan. Ik had zeker 2/3 van het balkje van 33 vol voor meer dan 5 min en toch wil die niets ermee doen. Het blokje blijft grijzig en niet zwart... Weten jullie hoe dat komt?
Kruimeldief Geplaatst 17 februari 2005 Geplaatst 17 februari 2005 (bewerkt) Hoi, Zit een beetje te klooien met mijn etrex legend. Nu wil hij wel heel goed satalieten ontvangen en ook sataliet 33 en 37 wat volgensmij EGNOS satalieten zijn... Maar nu wil hij geen correctie uitvoeren en blijft mijn preciesie op 6m staan. Ik had zeker 2/3 van het balkje van 33 vol voor meer dan 5 min en toch wil die niets ermee doen. Het blokje blijft grijzig en niet zwart... Weten jullie hoe dat komt? <{POST_SNAPBACK}> Misschien omdat WAAS/EGNOS nog steeds in een testfase zit en nog helemaal niet operationeel is? Wat er niet is, kun je ook niet ontvangen. Wanneer het operationeel wordt? Misschien wel nooit Het had namelijk al langer dan een jaar operationeel moeten zijn, maar het wordt steeds uitgesteld. Er zijn verhalen dat het alleen maar operationeel blijft totdat de GALILEO satelieten opartioneel komen, gepland in medio 2008. Dan hoeven we geen gebruik meer te maken van GPS sattelieten. Gebruik de zoekfunctie op het forum en je vindt wel wat info. Advies is, indien mogelijk, WAAS/EGNOS uitgeschakeld te laten op je GPS. Het doet niets en de kans dat je GPS er slechter op functioneert is groot. WAAS/EGNOS is in principe niet voor op het land bedoeld, maar op het water en in de lucht. WAAS/EGNOS is namelijk "horizongevoelig" Als WAAS/EGNOS ooit operationeel wordt moeten "we" nog eerst testen of het ons op het land ook wat oplevert, omdat we niet eens zeker wat een WAAS/EGNOS op het land doet. Dus, een EPE van 30 centimer ipv 3 meter, als alle omstandigheden optimaal zijn, kan wel eens verkooppropaganda zijn GRTZ 17 februari 2005 bewerkt door Kruimeldief
Eagles Geplaatst 5 mei 2005 Geplaatst 5 mei 2005 Ik zit inderdaad met dezelfde vraag (Etrex Venture, firmware 2.70). En dacht toen ook de verklaring te hebben die Kruimel hier geeft. Maarrr... Hoe kan het dan dat ik géén D'tjes krijg in de diverse satellieten, terwijl een 60C die op datzelfde moment wél krijgt! Dus los van de vraag óf Egnos goed is/al operationeel is... hoe valt dit verschil te verklaren? Ik zou dan namelijk zelf wel uit willen gaan zoeken of het nou wel of niet bruikbaar is, als ik ontvangst heb. (En even ter info: ja ik had Waas op enabled staan, en ja ik had op 33 of 37 (welke weet ik niet meer) toen een grijs balkje, net zoals de 60C dat toen had.) Een tijd terug, mogelijk had ik toen een andere firmware want dat kan ik nu niet meer nagaan, kreeg ik als ik Waas aan had staan ook steeds wisselende getallen op de 2 extra posities. Dat veranderde tussen 33, 37, 4..., 54, alsof hij aan het zoeken was. En ooit heb ik wel degelijk de D'tjes gezien op het scherm. Kortom, nogal wat voor mij onverklaarbare gedragingen. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? (Liefst geen 'vermoedens' maar feiten ) Greetz, Walter.
Watjes Geplaatst 5 mei 2005 Geplaatst 5 mei 2005 Wat er niet is, kun je ook niet ontvangen. Maar het is er natuurlijk wel, dat EGNOS signaal... Het punt is alleen dat deze satellieten een "test" code meesturen om aan te geven dat het nog niet "echt klaar" is. De meeste GARMIN ontvangers lezen die test-code en doen vervolgens niets met het EGNOS signaal. Magellan ontvangers staan er bekend om om ondanks de test-code toch correcties uit te voeren met de EGNOS signalen. Ik heb her en der al berichtjes gezien dat de nieuwste ontvangers van GARMIN met de nieuwere firmwares ook het signaal gebruiken, ondanks de test-code, vandaar ook dat de 60c die genoemd werd wel met het signaal zal werken. Voor alle overige GARMIN ontvangers blijft het dus even wachten tot die test-code uit gaat. Het schijnt overigens wel met zulke ontvangers mogelijk te zijn om (uit mn hoofd) WAAS satelliet 44 te ontvangen, maar die hangt boven de states, en daar heb je behoorlijk vrij zicht voor nodig.... (is ons nog nooit gelukt)
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 5 mei 2005 Geplaatst 5 mei 2005 Ik volg de vorderingen van EGNOS (Europeesche WAAS) al jaren en het is afstel na uitstel maar nooit specifiek aangekondigd, wat heel ergerlijk is. Alsvolgt: 1. altijd gaat alles volgens plan en EGNOS zal er zeer spoedig zijn. 2. de informatie op hun website geeft keurige planning over wanneer wat zal gebeuren en hoe het zal gaan. 3. zoals hier: EGNOS schedule 4. dan komt er bericht dat alles prima gaat en dat EGNOS in kwartaal xx van jaar yy er zal zijn. 5. Als dat moment er is en iedereen zich afvraagt 'waar is het dan' komt er bericht dat het het komend kwartaal er nog niet zal zijn maar wel daarna. 6. ga terug naar 4. Als je op dit moment D-tjes ziet dan is dat niet EGNOS maar ESTB, de testuitzending. Die zit op nr. 44 volgens Garmin. De echte EGNOS zit op nrs. 33 en Het laatste uitstel vermeld het jaar 2006 voor het actief worden van EGNOS. Maar gezien de voorafgaande vertragingen: reken daar maar niet op. Nog steeds is de integriteit van ESTB hopeloos. Negeer je de test-bit dan doet je GPS ontvanger alsof alles pico bello is met een EPE van 2 meter maar de correcties kunnen totaal fout zijn zodat je met grote nauwkeurigheid 20 meter mis zit. En dat voor zeker een half uur consequent in dezelfde richting, zo wijzen testen uit.
Kruimeldief Geplaatst 6 mei 2005 Geplaatst 6 mei 2005 (bewerkt) En aanvullend op Lupardi's bericht, het alsmaar uitstellen van een goede en continue WAAS of EGNOS, met de waarschijnlijkheid dat het in 2006 zal starten, met de wetenschap dat WAAS/EGNOS uitgeschakeld wordt als GALILEO wordt geactiveerd, denk ik dat WAAS/EGNOS al dood is voordat het echt geboren zal zijn. En dan het verhaal dat WAAS/EGNOS eigenlijk alleen maar goed werkt van horizon tot horizon, dus alleen als zender en ontvanger elkaar zien, dus leuk voor luchtvaart en scheepvaart, denk ik zeker te weten dat het dus weggegooid geld is en het een totaal nietszeggende functie op onze GPSontvangers is. Dan mag de Magellan de boel beter verander woord voor voortplanten dan de Garmin, het doet namelijk helemaal niets. Zoals alle GPSr retailers eigenlijk al zeggen, wil je zekerheid? Zet WAAS/EGNOS gewoon uit. Dan weet je wat je GPS kan en is een EPE van 5 meter ook echt een EPE van 5 meter en niet stiekem 10 voudig slechter. Nogmaals, wat er niet uitgezonden wordt, kun je ook niet ontvangen. Die D'tjes? Leuk gezicht, al is het schijn. Ik heb een leuk progje op mijn PPC gehad, als ik de GPS erop aansloot dan had ik behoorlijk wat Satjes met een dikke D. Verbeterde ontvangst? 0,0 6 mei 2005 bewerkt door Kruimeldief
pa3fus Geplaatst 7 mei 2005 Geplaatst 7 mei 2005 WAAS satelliet 44 te ontvangen, maar die hangt boven de states, en daar heb je behoorlijk vrij zicht voor nodig.... (is ons nog nooit gelukt) <{POST_SNAPBACK}> Een satelliet die geostationair gepositioneerd is op een plaats boven de evenaar van amerika is hier volgens mij altijd onder de horizon, en derhalve zal ontvangst niet mogelijk zijn. Satelietten die een baan om de aarde beschrijven kunnen afhankelijk van hun positie soms wel en soms niet ontvangen worden en wel om dezelfde reden. Er is wel satelliet tracking software beschikbaar, hiermee kan bekeken worden wanneer een satelliet op een willekeurige positie op aarde te gebruiken is. De berekeningen hiervan vinden plaats aan de hand van Keppler parameters welke regelmatig opnieuw bepaald worden door de NASA. Ze zijn op te halen via de volgende link: Amsat formaat Kepler params. Een trackingprogramma waar ik in het verleden al eens goede ervaring mee op heb gedaan is het programma Instanttrack. Dit is verkrijgbaar via de amsat organisatie. Groeten Jan-Willem.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 24 mei 2005 Geplaatst 24 mei 2005 Ik las: "The ESTB (EGNOS System Test Bed) source IOR-E will finally stop broadcasting ESTB corrections from 27th May. The ESTB equipment will be uninstalled and redeployed in Africa to support a future EGNOS extension." "The EGNOS signals are transmitted through three GEOs: AOR-E (PRN 120) -> SAT ID 33 ARTEMIS (PRN 124) -> SAT ID 37 IOR-W (PRN 126) - SAT ID 39 " Dit kan iedereen lezen in het document EGNOS News April Vol trots publiceren ze ook een testresultaatje waarin gezegd wordt dat ze 1 meter horizontaal hadden met 95 procent waarschijnlijkheid. Onderaan in het document staan veel links naar plekken met EGNOS info.
De Roode Loper Geplaatst 24 mei 2005 Geplaatst 24 mei 2005 Ik liep gisteren met m'n Magellan SporTrek op zo'n 1,5 km van huis. Opeens was dat 9 km de andere kant op. Prof: Heeft dit te maken met die corrections en is dit dan binnenkort afgelopen. Ik snap het volgens mij niet helemaal.
dawangumu Geplaatst 24 mei 2005 Geplaatst 24 mei 2005 Ik liep gisteren met m'n Magellan SporTrek op zo'n 1,5 km van huis. Opeens was dat 9 km de andere kant op. Prof: Heeft dit te maken met die corrections en is dit dan binnenkort afgelopen. Ik snap het volgens mij niet helemaal. <{POST_SNAPBACK}> Heb je een gele Basis Sportrak? Kijk dan eens in dit draadje: Problemen met de Sportrak Dan zie je dat je niet de enige bent met dit verschijnsel. Helaas een oorzaak of oplossing voor het probleem zul je daar niet vinden...
nootdropje Geplaatst 19 augustus 2005 Geplaatst 19 augustus 2005 Hoi, Zit een beetje te klooien met mijn etrex legend. Nu wil hij wel heel goed satalieten ontvangen en ook sataliet 33 en 37 wat volgensmij EGNOS satalieten zijn... Maar nu wil hij geen correctie uitvoeren en blijft mijn preciesie op 6m staan. Ik had zeker 2/3 van het balkje van 33 vol voor meer dan 5 min en toch wil die niets ermee doen. Het blokje blijft grijzig en niet zwart... Weten jullie hoe dat komt? <{POST_SNAPBACK}> mischien wat late reactie na al het voorgaande, maar ik weet niet of de legend ook een 'battery save' mode heeft, maar op mijn vistac is het zo dat hij in deze mode niets met de waas/egnos signale doet hoewel hij wel aangeeft ze te ontvangen. Als ik dan op externe voeding ga zitten krijg ik opeens wel de 'd'-tjes. (heb het overigens niet geprobeerd met batery save mode uit.
damasterman Geplaatst 9 mei 2006 Geplaatst 9 mei 2006 Hoi, Zit een beetje te klooien met mijn etrex legend. Nu wil hij wel heel goed satalieten ontvangen en ook sataliet 33 en 37 wat volgensmij EGNOS satalieten zijn... Maar nu wil hij geen correctie uitvoeren en blijft mijn preciesie op 6m staan. Ik had zeker 2/3 van het balkje van 33 vol voor meer dan 5 min en toch wil die niets ermee doen. Het blokje blijft grijzig en niet zwart... Weten jullie hoe dat komt? <{POST_SNAPBACK}> hoi zag je topic over de legend icm waas/egnos. http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=3586. Ik zit met exact dezelfde problemen als jij; mijn vraag heb je het werkend, zo ja hoe? dennis d.sneijers@chello.nl
Spider Geplaatst 9 mei 2006 Geplaatst 9 mei 2006 hoi zag je topic over de legend icm waas/egnos. http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=3586. Ik zit met exact dezelfde problemen als jij; mijn vraag heb je het werkend, zo ja hoe? dennis d.sneijers@chello.nl <{POST_SNAPBACK}> Ik kan ze nu wel ontvangen, maar toch kun je deze funktie voorlopig nog even uitlaten omdat het nog steeds niet allemaal optimaal werkt, alhoewel ik wel een nauwkeuriger meting te zien krijg, maar zal in de praktijk moeten ondervinden of er inderdaad een verschil is tussen waas/egnos aan of uit.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 22 december 2010 Geplaatst 22 december 2010 Er waren moeilijkheden met de WAAS in de USA, speciaal Alaska had er last van. The Federal Aviation Administration announced that the Wide Area Augmentation System (WAAS) Intelsat CRW geostationary (GEO) satellite PRN 135 has ceased broadcasting the WAAS signal as of December 16, 2010. The deterioration of the satellite’s ability to remain stable over the past few days caused intermittent data link disruptions that rendered the satellite unreliable for further data transmissions. The FAA’s mitigation plan to activate another satellite in November 2010 was successful and the new GEO satellite, Inmarsat AMR (PRN 133), has been transmitting the WAAS signal in addition to the Telesat CRE GEO.
Aanbevolen berichten