Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Vandaag was ik op weg voor het maken van een cache, en midden in een veldweg kwam ik een steen tegen met het opschrift KAD  (Kadaster?)

Hier een foto, wat kan dit zijn ? Of is het gewoon toeval ?

kad.jpg

Gevonden op N51 07.197 E5 55.397

Dit soort tegels (of is het een ingegraven paal?) werden vroeger geloof ik inderdaad gebruikt bij het Kadaster. Ik meen er laatst iets over te hebben gelezen in het personeelsblad (in werk bij de Topografische Dienst Kadaster), maar weet de details niet meer.

Zo'n paaltje heb ik ook op mijn grondgebied (of van de buren). Wel twee zelfs. Het enige wat dat aangeeft is een officiele erfscheiding. Weinig bijzonders dus.

Geplaatst

:thumbup:Ja, eindelijk komt hij van pas......

Want wat heeft een voormalige landmeter in zijn kantoortje staan?

6dc71c79-728b-499c-a0ca-9d1ea1d65a0e.jpg

Dit soort stenen heten KAD-stenen en vormen (of eigenlijk vormden) de verdichting van het RD-stelsel. Er liggen er nog duizenden door heel Nederland; naast oude stenen drainage buizen en moderne PVC buizen met schroefdraad. Want naast de zichtbare RD-stenen en -bouten en -stiften en prominente torens werden deze stenen ingegraven en vastgelegd met een veldschets. Onder zo'n steen ligt een tegeltje met een gat wat het eigenlijke RD punt is. Dit gat is ingemeten en via de halve uitsparing op de steen kun je met een jalon (rood-witte stok met stalen punt) het tegeltje "aanprikken". Het tegeltje ligt dus 60 cm onder het maaiveld en wordt beschermd door de KAD-steen. Deze vallen nogal eens prooi aan ploegen, nieuwbouw en andere civiele werken. Het tegeltje kan dan met veel moeite nog worden opgespoord. En dit ingraven was allemaal handwerk, in de zijkant van de RD-steen zitten twee uitsparingen om met een soort klem de steen te laten zakken in het gegraven gat.

In de praktijk wordt het midden van het halve maantje aangehouden als vast X en Y punt, omdat je vaak onmogelijk de hele lengte door de bodem heen kunt prikken. De betonnen kop is vaak oranje geverfd, maar die slijt eraf. De oudste veldschetsjes die ik gezien heb waren van 1954 en klopten nog aardig!

Tegenwoordig zijn ze minder interessant vanwege.......GPS natuurlijk!! Die kan waarden over veel grotere afstanden overbrengen (basis station met een rover of GPS met een mobiele telefoon). Wel worden ze nog door kleinere landmeetkundige diensten gebruikt omdat GPS nog erg duur is.

Geplaatst
Dit is een middenblok voor een draaihekwerk. B&G is het merk en de sleuf dient om een pen in te laten vallen. Normaal zie je alleen het ijzer anders rij je er zo lastig overheen :lol1:

cache dus :lol:

Geplaatst
Dit is een middenblok voor een draaihekwerk. B&G is het merk en de sleuf dient om een pen in te laten vallen. Normaal zie je alleen het ijzer anders rij je er zo lastig overheen :lol1:

Dat klinkt wel erg geloofwaardig. Hoewel er niet direct een hek in de buurt was.

Geplaatst
Dit is een middenblok voor een draaihekwerk. B&G is het merk en de sleuf dient om een pen in te laten vallen. Normaal zie je alleen het ijzer anders rij je er zo lastig overheen :lol:

cache dus :lol:

Daar past toch wel een micro in? :lol1:

En de omgeving ziet er ook niet al te slecht uit voor een cache. ;)

Geplaatst (bewerkt)
Ik heb wel eens in de duinen dergelijke dingen  gezien. Op een paaltje zat een blikken schijf.

Klopt. Onderstaande foto toont zo'n aluminium plaat van Rijkswaterstaat.

638111.jpg

Naar het schijnt komt het weleens voor dat een gemeente of regio luchtfoto's laat maken (om hennepkwekerijen, illegale bouwsels e.d.  op te sporen) waarbij wel paspunten nodig zijn. In de herfst zijn vele oude verwaarloosde oogjes in de gemeente Roosendaal opnieuw geverfd.

Daarnaast is Rijkswaterstaat een grootverbruiker als het gaan om paspunten. Zijn karteren regelmatig alle rijkswegen en rijkswaterwegen met behulp van luchtfoto's. Voorheen deden ze dit ook in de duinen, vandaar het grote aantal punten dat je daar kunt vinden. Tegenwoordig worden echter andere technieken gebruikt (laserscanning) om de duinen in te meten, waardoor de paspunten daar niet meer nodig zijn.

Klopt, Rijkswaterstaat doet aan kustmetingen, kijken in hoevere het strand aan zandsupletie heeft toe of afgenomen.

Deze worden elk jaar gemaakt.

Info hierover is te verkrijgen bij de basisinfodesk van het Rijksinstituut voor kust en zee/RIKZ basisinfodesk@rikz.rws.minvenw.nl

bewerkt door chokotoff
  • 5 months later...
Geplaatst
Vandaag was ik op weg voor het maken van een cache, en midden in een veldweg kwam ik een steen tegen met het opschrift KAD  (Kadaster?)

Hier een foto, wat kan dit zijn ? Of is het gewoon toeval ?

kad.jpg

Gevonden op N51 07.197 E5 55.397

Dit soort tegels (of is het een ingegraven paal?) werden vroeger geloof ik inderdaad gebruikt bij het Kadaster. Ik meen er laatst iets over te hebben gelezen in het personeelsblad (in werk bij de Topografische Dienst Kadaster), maar weet de details niet meer.

Dat zijn KAD Stenen ze worden gebruikt om grenzen van percelen aan te wijzen. Ik werk bij het Waterschap Regge & Dinkel als Landmeter. En wij komen nog vaak zulke stenen tegen bij het reconstrueren van oude grenzen. Normaal zitten ze iets onder het zand. Ze zijn ongeveer 50 cm lang en onder de KAD Steen ligt een stoeptegel met het exacte punt. Dit is voor dat als de steen verdwijnt het punt opnieuw gemaakt kan worden

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...