Spring naar bijdragen

newbie: welke geocatch software?


damasterman

Aanbevolen berichten

Hallo

 

(dont blame me with this post, first one :dribble: )

 

Ik ben dus nieuw hier. En zou het graag een keer willen proberen. Nu heb ik een pocket pc: mio168 en ik zou graag willen weten welke software ik het beste kan kopen om te kunnen geocachen. Het gaat me wel om de beste software, waarvoor ik best bereid ben wat meer te betalen. Ik weet dus helemaal niet wat belangrijk is of niet. Misschien moet ik wel meerdere programma's hebben. Graag jullie advies!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hallo Damasterman,

 

Om te kunnen cachen is eigenlijk niet heel veel nodig. Je moet aan je gps kunnen zien waar je bent, en waar je naar toe moet.

 

Daarom is de simpelste gps al geschikt om mee te geocachen. Pda's worden niet zoveel gebruikt (kan natuurlijk wel!) bij het cachen, omdat ze nogal kwetsbaar zijn voor vuil, nattigheid en vallen. De gps (al voor rond de € 130-140 verkrijgbaar) is wat dat aangaat veel robuuster. Die zijn vuil- en waterbestendig, en als die onverhoopt een keer valt is er eigenlijk nooit iets echt kapot.

 

De pda's worden vaak gebruikt voor het plannen van de route naar de start van de cache route.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier sluit ik mij bij aan probeer eerst een paar caches met een goedkope GPS. Bevalt het dan kun je altijd nog verder kijken naar software met kaarten en routering. Bevalt het niet (wat ik me bijna niet kan voorstellen :lol1: ) kun je de GPS altijd weer verkopen en heb je niet onnodig veel geld uitgegeven.

 

WAARSCHUWING: GEOCACHING WERKT VERSLAVEND. HET IS HEEL MOEILIJK OM WEER VAN DEZE VERSLAVING AF TE KOMEN. ER BESTAAN NOG GEEN PRAATGROEPEN HIERVOOR. VERDER KAN HET ENKELE COMPLICATIES MET ZICH MEEBRENGEN ZOALS:

 

- ZEURENDE PARTNER (JIJ OOK ALTIJD MET JE GEOCACHEN)

- TE WEINIG TIJD VOOR ANDERE (BELANGRIJKE) ZAKEN

- HOOP BRANDSTOFVERBRUIK

 

 

;);):ph34r:

 

Maar zonder gekheid het is een hele leuke hobby waar je nog heel veel plezier aan kan beleven.

 

Succes met je eerste caches.

 

Hoppertje

bewerkt door hoppertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier sluit ik mij bij aan probeer eerst een paar caches met een goedkope GPS. Bevalt het dan kun je altijd nog verder kijken naar software met kaarten en routering. Bevalt het niet (wat ik me bijna niet kan voorstellen ;) ) kun je de GPS altijd weer verkopen en heb je niet onnodig veel geld uitgegeven.

 

WAARSCHUWING: GEOCACHING WERKT VERSLAVEND. HET IS HEEL MOEILIJK OM WEER VAN DEZE VERSLAVING AF TE KOMEN. ER BESTAAN NOG GEEN PRAATGROEPEN HIERVOOR. VERDER KAN HET ENKELE COMPLICATIES MET ZICH MEEBRENGEN ZOALS:

 

- ZEURENDE PARTNER (JIJ OOK ALTIJD MET JE GEOCACHEN)

- TE WEINIG TIJD VOOR ANDERE (BELANGRIJKE) ZAKEN

- HOOP BRANDSTOFVERBRUIK

 

 

;)  :ph34r:  :lol1:

 

Maar zonder gekheid het is een hele leuke hobby waar je nog heel veel plezier aan kan beleven.

 

Succes met je eerste caches.

 

Hoppertje

En even een toevoeging:

 

naamloos2.jpg

 

Groetjes Quaerens ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar ik heb dus al een pocket pc (voor navigatie nu) en zou daar ook graag mee gaan geocatchen. Welke software kan ik dan het beste gebruiken????

Helemaal duidelijk ;). Die gasten proberen je gelijk over te halen om zo'n andere doosie te kopen.

 

Om maar weer te zorgen dat iedereen weer richting de topic gaat heb ik maar even voor je gezocht.

 

Trouwens, ik wil niet miereander woord voor voortplanten, maar het is geocachen. geocatchen is iets dat je met een een partner kunt doen voor, na of tijdens het cachen. Grapje hoor.

 

Je hebt een PPC en je wilt het daarmee doen. Je hebt al navigatiesoftware. Toevallig TomTom? Hebben we namelijk ook wat stukjes over geschreven hier op het forum.

 

Velen van ons hebben inmiddels al een PPC en navigeren daarmee mbv TTN naar de startplek van de cache. Daarna pakken we (bijna) allemaal onze GPSontvanger en gaan cachen.

 

Bijna allemaal, omdat er een enkele diehard is die wel alles met zijn PPC wil doen.

 

Deze Mio is dat die met ingebouwde GPS?

 

Goed je wilt software om te kunnen cachen en bent bereid ervoor te betalen. Das goed, ook hier praten we niet over illegale software.

 

Wat is goede software? Probeer eens op www.handango.com en ga daar bij software voor PPC eens zoeken op GPS. Je komt dan verschillende soorten tegen. Meestal kun je een trialversie downloaden die of gedeeltelijk werkt of volledig voor een paar weken.

 

Kijk maar eens naar Vito Navigator II

 

vitonavigator2.gif

 

Of GPSDash

 

gpsdash.gif

 

Zo zijn er nog wel een paar voorbeelden. Dit zijn wel de betere. Ik weet dat ik de diehards weer voor de schenen schop, dit software werkt mooi, je kunt er mee cachen, maar...... met een standalone GPS als de Garmin of de Magellan lukt het beter.

Vergeet niet wat al gezegd is, een leuke val en je PPC is kapot.

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

inderdaad die mio168 heeft ingebouwde gps. Tanx voor je antwoord die vito ziet er wel goed en eenvoudig uit en

je kunt ook nog een trial downloaden die 14 dagen werkt! mooi snel aan de CACH ;);)

 

Dat catchen is idd voor latere zorg :ph34r:

 

Bedankt voor jullie bijdrage. Misschien, als het weer meezit, ga ik er morgen op uit!

 

fijn weekend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

inderdaad die mio168 heeft ingebouwde gps. Tanx voor je antwoord die vito ziet er wel goed en eenvoudig uit en

je kunt ook nog een trial downloaden die 14 dagen werkt! mooi snel aan de CACH  ;)  ;)

 

Dat catchen is idd voor latere zorg  :ph34r:

 

Bedankt voor jullie bijdrage. Misschien, als het weer meezit, ga ik er morgen op uit!

 

fijn weekend!

Graag gedaan, ook een prettig weekend en als je gaat cachen morgen verwachten we wel een update hoe het je bevallen is. (Cachen, software/hardware). Mag gerust hier weer in dit draadje.

 

Suc6

 

Kruimeldief

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar ik heb dus al een pocket pc (voor navigatie nu) en zou daar ook graag mee gaan geocatchen. Welke software kan ik dan het beste gebruiken????

Als je TomTom hebt voor het navigeren, kun je zelfs daarmee ook Geocachen, mijn eerste 3 caches zijn zo gevonden.

Gewoon in TT de coordinaten ingeven, in de kaartmode, Extra, Ga naar positie.

Wel even de coordinaten omrekenen van duizendsten minuten, naar minuten en seconden.

De zo gevonden positie's markeer je als favoriet.

Zorg dan dat Eigenschappen/geavanceerd/Houd GPS-positie op het scherm, aangevinkt is.

En dan kun je lopend, de favorieten af. Wel lastig als je dicht bij een weg loopt, want TT zegt dan, he, dat is een weg, daar kan ik wat mee en pint er zich op vast.

Na de eerste 3 Caches ben ik overgestapt op Ozi Explorer op de pc, en Ozi CE op de ppc.

Werkt wel wat handiger dan TT.

 

Veel plezier morgen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je TomTom hebt voor het navigeren, kun je zelfs daarmee ook Geocachen, mijn eerste 3 caches zijn zo gevonden.

Gewoon in TT de coordinaten ingeven, in de kaartmode, Extra, Ga naar positie.

Wel even de coordinaten omrekenen van duizendsten minuten, naar minuten en seconden.

De zo gevonden positie's markeer je als favoriet.

Zorg dan dat  Eigenschappen/geavanceerd/Houd GPS-positie op het scherm, aangevinkt is.

En dan kun je lopend, de favorieten af. Wel lastig als je dicht bij een weg loopt, want TT zegt dan, he, dat is een weg, daar kan ik wat mee en pint er zich op vast.

Na de eerste 3 Caches ben ik overgestapt op Ozi Explorer op de pc, en Ozi CE op de ppc.

Werkt wel wat handiger dan TT.

 

Veel plezier morgen ;)

Laten we het zo zeggen, als je met TTN een cache vind, heb je gewoon mazzel. Dat is echt geen software om te cachen. Dat kan dus gelukken als de cache toevallig langs de weg ligt, maar officieel is dat bijna niet mogelijk. Caches moeten namelijk minimaal 50 meter van een weg afliggen. Het is eigenlijk alleen mogelijk als het een parkeerplaatst betreft.

Multicaches zul je niet snel vinden met TTN. Als ik op de Parkeerplaats sta van een multi, weet TTN al vaak niet meer waar hij is, of zij (Eva)

 

Trouwens coördinaten omrekenen naar TTN? Dat doen we niet, maar laten we doen, bijvoorbeeld door de al vaker genoemde en geroemde GSAK of Gartrax.

 

Veel cachers gebruiken TTN in hun PPC, maar alleen voor het navigeren naar een cache.

 

Lees dit draadje maar voor het gebruik van TomTom, GSAK enz.

 

Ik heb daar o.a. een stukje geschreven hoe je de coördinaten van alle caches kunt gebruiken in TomTom, en vooral zonder al te veel werk ;)

 

Het lopen met OziCe is ook wel leuk maar dan moet je echt alles goed ingesteld hebben, anders heb je altijd een afwijking van een meter of 50.

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lopen met OziCe is ook wel leuk maar dan moet je echt alles goed ingesteld hebben, anders heb je altijd een afwijking van een meter of 50.

Ik ben het wel met wat meer zaken oneens dan alleen deze ene quote, maar dat is niet echt interessant en moet ook kunnen.

Maar wat je hierboven zegt, waar baseer je dat op?

Ik gebruik nu een half jaartje Ozi-CE heb er 35 Caches mee gevonden in binnen en buitenland. Als ik via Ozi een route loop en de Cache nader, dan zoom ik wat in, zet de kaart op 1000% en sta ik op het vooraf ingestelde waypoint dan sta ik daar ook hoor. Er zit nooit meer dan een enkele meter verschil in en volgens mij hoort dat bij de gewone gps afwijkingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lopen met OziCe is ook wel leuk maar dan moet je echt alles goed ingesteld hebben, anders heb je altijd een afwijking van een meter of 50.

Ik ben het wel met wat meer zaken oneens dan alleen deze ene quote, maar dat is niet echt interessant en moet ook kunnen.

 

Nou, oneens zijn moet altijd kunnen en je maakt me wel nieuwsgierig. Ik ben dus benieuwd met welke zaken je het oneens bent. Als je vindt dat het niet op het forum hoeft of teveel offtopic is, mag je me dus je commentaar altijd mailen of via de PBbox doen toekomen. Als ik in jouw ogen iets niet goed vertel dan mag je me verbeteren.

 

Maar wat je hierboven zegt, waar baseer je dat op?

Ik gebruik nu een half jaartje Ozi-CE heb er 35 Caches mee gevonden in binnen en buitenland. Als ik via Ozi een route loop en de Cache nader, dan zoom ik wat in, zet de kaart op 1000% en sta ik op het vooraf ingestelde waypoint dan sta ik daar ook hoor. Er zit nooit meer dan een enkele meter verschil in en volgens mij hoort dat bij de gewone gps afwijkingen.

 

Waar ik het op baseer? Op eigen ervaring ;) Ik kan me nog herinneren dat het wel of niet goed ingesteld hebben van OziCE een behoorlijk probleem is geweest onder veel PPC gebruiker hier op het forum. Een a twee jaren geleden was dat een hot item hier op het forum.

Ik schreef toch ook: ...Maar dan moet je alles wel goed ingesteld hebben.....

Schijnbaar heb jij het dus wel goed ingesteld. Ik heb er een hele klus aan gehad en met mij vele gebruikers hier op het forum. Heel vervelend om met OziCE een waypoint te hebben aan de ene kant van een sloot terwil je aan de andere kant moest zijn. Puur een instellingfout na het converteren van topokaarten van Ozi naar OziCE.

 

Vind het wel grappig dat je reageert. Had ik het al niet over de diehards tegen de schenen schoppen? Heb er eentje gevonden geloof ik.

Ik snap niet waarom iedereen zich aangevallen voelt. Ik heb al de hard- en software waar ik het over heb ook allemaal in gebruik hoor. Nou in gebruik? Nuh, eigenlijk ligt OziCE al een jaar in de kast. Zonde van de registratiekosten. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de VitoNAvigator en de GPSDash die ik zostraks aanbevolen heb.

 

Maar mail me je ongenoegen maar.

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...