Spring naar bijdragen

newbie: welke geocatch software?


damasterman

Aanbevolen berichten

Hallo hallo!

 

vandaag dus mijn eerste cache. Ik zou mijn bevindingen nog posten. Software werkt goed maw gebruiksvriendelijk en doet wat het moet doen. Paar opmerkingen hierover. Ik gebruikte dus vito navigator II

1.jammer dat de richtingspijl slechts 180 graden kan wijzen en niet 360. Zo weet je af en toe niet of je om moet draaien etc.

2.Ik merk toch een flinke afwijking van 20m maar zoals gelezen kan dit normaal zijn, ik weet het niet

3.Invoeren van coordinaten. Hij kan dus ook het hieral veel gebruikte dd mm.mmmm aan alleen de coordinaten die hier alom gegeven worden zijn

in het formaat dd mm.mmm welke dus 1 m minder hebben. Ik weet niet of dit schaadt.

 

 

 

Verder hebben we de fotocache zie hier in de buurt van mierlo/geldrop gedaan. Alles verder goed gegaan alleen we hebben uiteindelijk de cache zelf niet gevonden wat natuurlijk (Zeker de eerste keer) een grote teleurstelling is! B)

 

Verder werkt het goed mbv ppc; eerst er naar toe navigeren (gedaan dmv proggie om coordinaten te converteren naar tomtom) en daarna het cachen zelf. Tis inderdaad dat je niet moet vallen of iets dergelijks daar kennen ze denk ik niet tegen, maar hij leeft nog! Ik vind trouwens (zeker op een goede zonnige zondagmiddag) dat mensen je wel raar aankijken met zon ding in je hand. Maar ach boeiuh!

 

OF het naar meer ruikt durf ik nog niet te stellen, vanwege aankomst slecht weer, drukte e.d. Toch zou ik de cache van de fotocache nog zeker een keer gaan vinden!!!! MAar als dadelijk de druk minder wordt het weer mooier dan weet ik zeker dat ik er nog wel ga doen! Kzal geen fanatiekeling worden maar je krijgt me zo wel de natuur in!!

 

Groeten damasterman!

bewerkt door damasterman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

jammer dat je de cache niet gevonden hebt. Dat ws in ieder geval al een stimulans geweest om door te gaan.

 

De Vito Navigator II:

 

Dat van die 180 graden of 360 graden, kan ik me eigenlijk niet meer herinneren. Ik was toentertijd betatester, maar kan me daar zo niets van herinneren.

Wat het invoeren van de coördinaten betreft, als het format dd.mm.mmm is, is het goed. We gebruiken dat met geocachen overal, ook in onze GPSen, metprogramma's a;s GSAK of Gartrax enz enz. Ik denk dat je het verkeerd gezien hebt dat er nog een m bijzit B)

 

Dat je de cache dus niet gevonden hebt is jammer. De oorzaak weet ik niet. Wij vinden ook wel eens geen cache. Tenminste als de KralenFee niet in goede doen is, anders wel ..

Voor jullie kan de reden wel het hard- of software zijn. Evenzo goed beginnerspech.

Des te meer caches je gevonden hebt, des te meer voel je aan waar de cache eventueel ligt. Dat is gewoon ervaring. Als je tenminste de rest van de opdrachten weet uit te voeren.

 

Ik zou in ieder geval GPSDash ook nog eens proberen en nu met deze Vito er binnenkort nog eens op uittrekken omdat anders de trial er al weer op zit.

 

Eigenlijk moet je hem nog wel loggen als een "not found". Maar dat is je eigen keuze.

 

Veel suc6

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou het formaat wat ik van de fotocache had zie link in eerder post, ik quote 'Parkeer je auto op N51.25.117 E5.36.381' bestaan naar mijn weten op het laatst uit slechts 3 m-en ipv de 4 m-en die gebruikt worden in vito navigator. Ik weet niet of dit wat uitmaakt en hoe ik eigenlijk de coordinaten dan in moet voeren : 51.25.117 of 51.25.0117 of 51.25.1170???? Kan iemand hier mee helpen

 

Graag zou ik idd een log willen schrijven maar heb niet echt gezien waar ik dit kan doen, heb ook leuke fotos die ik zou willen posten.

 

Ik heb verschillende foto's gezien en t blijkt dat de cache echt bedekt verstopt lag. En wij een beetje oppervlakkig zoeken B)

 

groeten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet nodig om de laatste m te gebruiken. Met de 3 m'en zou je zonder problemen op de cacheplaats moeten kunnen komen. Iedere GPS heeft dan een afwijking van een paar meter. Houd er ook rekening mee dat de eigenaar deze afwijking bij het plaatsen ook heeft gehad. Vanaf dat moment is het kijken naar logische plaatsen om de cache te verstoppen en goed zoeken.

 

Oh Ja, gebruik in jou geval als 4de m een 0.

 

Succes

bewerkt door Catootje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou het formaat wat ik van de fotocache had zie link in eerder post, ik quote 'Parkeer je auto op N51.25.117 E5.36.381' bestaan naar mijn weten op het laatst uit slechts 3 m-en ipv de 4 m-en die gebruikt worden in vito navigator. Ik weet niet of dit wat uitmaakt en hoe ik eigenlijk de coordinaten dan in moet voeren : 51.25.117 of 51.25.0117 of 51.25.1170???? Kan iemand hier mee helpen

 

Graag zou ik idd een log willen schrijven maar heb niet echt gezien waar ik dit kan doen, heb ook leuke fotos die ik zou willen posten.

 

Ik heb verschillende foto's gezien en t blijkt dat de cache echt bedekt verstopt lag. En wij een beetje oppervlakkig zoeken  :blush:

 

groeten!

Ha, nu snap ik pas waar je met die extra "m" naar toe wilt ;)

 

Catootje heeft je al de juiste antwoord gegeven. de 0 erachter graag, ander wordt de afwijking wel heel erg groot..

 

Je wilt loggen?

Rechtsboven de cache pagina zie je een blauw/groene vak. In de blauwe staat "log Your Visit" Daar klik je op.

Dan krijg je een invulveld. Bovenaan heb staat "Select One" daar kies je de "Didn't find it"

 

Saarna geef jij je commentaar onder "COMMENTS" en als je klaar bent dan klik je rechtsonderaan op "SUBMIT LOG ENTRY"

 

Daarna krijg je een nieuwe scherm en krijg je de optie om foto's te uploaden. Die kun je dan gewoon van je harde schijf uploaden. Er is wel een beperking op de grootte. Ik geloof maximaal 450 pixels breed. Kun je dat niet zel maken dan doet .com dat automatisch voor je, met de kans dat de kwaliteit iets minder wordt.

 

Suc6

 

Als het niet lukt, ben nog wel even online ;)

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi Luitjes,

 

Vanwaar de slechte gevoelens over een pocket pc/palm top. Sinds een tijdje gebruik ik er een en ik vindt het fantastisch. Eerst lekker thuis je cachepuzzeltje oplossen met ozi of fugawi (of wat er al zo is) en dan op weg.

 

Bij het cachen: Je ziet op de (staf)kaart waar je moet zijn en meestal zit je op een paar meter goed. Bovendien kom je nooit vanaf de verkeerde kant aan omdat je het op de kaart ziet en je dus weet aan welke kant van het water je moet zijn.

 

De Pocket pc/Palm top kan meer. Tom tom 3 werkt fantastisch als je auto rijdt. Alleen de topmodelllen vaneen outdoor gps kunnen een route plannen.

 

Op de fiets gaat ie ook goed. Tom tom is daar niets omdat hij geen fietspaden kent. maar weer ozi of fugawi en ik kan lekker fietsen, zonder al te uitgebreid een route te plannen, wat ik zie toch continu waar ik zit op de kaart. Cachen op de fiets is helemaal fantastisch. Je bent veel sneller dan te voet en kunt op veel meer plaatsen komen dan met de auto. Ik heb een curver diepvriesdoosje tot stuurhouder gepromoveerd en dat werkt ok. (paar veerklemmetjes eronder schroeven)

 

Wat schokvastheid betreft, ben ik niet zo bang. Uiteraard kun je hem beter niet laten sluiteren, maar dan hoeft hij alsnog niet kapot te zijn. (wie heeft er nog nooit zijn telefoon laten vallen? En die doet het ook nog)

 

Voor de waterdichtheid heb ik een waterdicht afsluitbaar zakje gekocht. Kun je om je nek hangen.

 

Er bestaan ook nog dingen als de otterbox enzo. Die zijn vast goed, maar mij veel te duur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Luitjes,

 

Vanwaar de slechte gevoelens over een pocket pc/palm top. Sinds een tijdje gebruik ik er een en ik vindt het fantastisch. Eerst lekker thuis je cachepuzzeltje oplossen met ozi of fugawi (of wat er al zo is) en dan op weg.

 

Bij het cachen: Je ziet op de (staf)kaart waar je moet zijn en meestal zit je op een paar meter goed. Bovendien kom je nooit vanaf de verkeerde kant aan omdat je het op de kaart ziet en je dus weet aan welke kant van het water je moet zijn.

 

.....

Oei, Oei, nou heb je er een paar op hun tenen getrapt hoor :oops:

Maar ik ben het met je eens, ook ik gebruik een ppc voor het geocachen samen met de bekende kaarten en het bevalt me fantastisch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oei, Oei, nou heb je er een paar op hun tenen getrapt hoor :oops:

Maar ik ben het met je eens, ook ik gebruik een ppc voor het geocachen samen met de bekende kaarten en het bevalt me fantastisch.

Och, valt wel mee. Niemand is hier negatief over het cachen met een PPC. Cachen met een ppc icm Ozi en TTN wil wel, maar als je eenmal met een GPSr aan het cachen geweest bent dan wil je niet anders meer. Dan is er echt wel een groot verschil.

 

Het is hier echt niet een kamp van PPC gebruikers tegenover GPSr gebruikers.

 

Vele van ons hebben alles dubbel. Ik hoef hier geen namen te noemen, maar van de forumgebruikers ken ik er tientallen die met een PPC zijn begonnen omdat ze die al hadden ism TTN, Alturion, of dat spul van ANWB. Toch, na een GPSr gebruikt te hebben, of in gebruik hebben gezien, zijn ze overstag gegaan. Ook DieHards die ooit hebben gemeld dat ze nooit overstag zijn gegaan. Vele van de cachers die de PPC ooit gebruikt hebben voor het cachen, gebruiken de PPC nog steeds, maar gewoon voor erbij. Je navigeert naar de cache, hebt alle cachegegevens in de PPC zitten met foto's, hints en de logs. Of je gaat even online om de laatste gegevens op te halen, of zoals wij, zetten we de KralenCache onderweg weer op unavailable.

Cachen met een PPC kan goed, maar vergeleken met een GPSr is het een surogaat.

Je kunt vele etappes van de Tour de France best wel op een normale stadsfiets rijden als je getraind bent, maar het is dan wel carambalig dat wie dan ook, je op een racefiets simpeltjes voorbij fluit....

 

Je moet het apparatuur in zijn waarde laten. Navigeren doe ik met de PPC en TTN. Cachen met de GPSr.

Als ik een Garmin 60CS zou kopen, gaat die ook niet voor mij navigeren, omdat ik er van overtuigd ben dat TTN beter werkt.

De 60CS zou ik wel op de PPC aansluiten als GPSmuis.

 

Je kan een PPC met IR en bep. software ook gebruiken als afstandbediening voor je TV, je moet er wel recht voor staan, zuiver richten en binnen 5 meter afstand blijven. Het wil dus wel, maar de orginele afstandbediening wekt toch beter.

 

GRTZ

 

KruimelPPC

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik een Garmin 60CS zou kopen, gaat die ook niet voor mij navigeren, omdat ik er van overtuigd ben dat TTN beter werkt.

De 60CS zou ik wel op de PPC aansluiten als GPSmuis.

 

GRTZ

 

KruimelPPC

 

Kruimel

Ben ik niet helemaal met je eens. Ook ik gebruik TT om naar de cache te rijden. Maar als ik van cache naar cache ga dan geeft TT soms wel een erg lange rit aan. Dan controleer ik dat even met de 60CS en die heeft meestal een veel kortere route.

In september was ik in de buurt van Weert aan het cachen. TT gaf van de ene naar de andere cache een rit van 11 km aan. 60CS deed er maar 5,6 km over.

Beide op de korste route ingesteld. :D

TT heeft ook vaak niet alle weggetjes. 60CS heeft er meer.

In Duitsland kwam ik maar niet op de parkeerplaats van de cache met TT.

Ben toen overgeschakeld op de 60CS en die bracht me er binnen enkele minuten feilloos heen.

De TT is gemakkelijker in gebruik, maar ik vind de 60S beter kwa navigatie. :oops:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik een Garmin 60CS zou kopen, gaat die ook niet voor mij navigeren, omdat ik er van overtuigd ben dat TTN beter werkt.

De 60CS zou ik wel op de PPC aansluiten als GPSmuis.

 

GRTZ

 

KruimelPPC

 

Kruimel

Ben ik niet helemaal met je eens. Ook ik gebruik TT om naar de cache te rijden. Maar als ik van cache naar cache ga dan geeft TT soms wel een erg lange rit aan. Dan controleer ik dat even met de 60CS en die heeft meestal een veel kortere route.

De TT is gemakkelijker in gebruik, maar ik vind de 60S beter kwa navigatie. :oops:

 

Dat blijft ook een discussie die denk ik nooit afloopt. Natuurlijk heeft de 60CS routes die weer beter aangegeven zijn dan in TTN. Andersom ook hoor :D

Zo ken ik een cacher met een 60CS en een PPC met TTN, die voor de gein op 10 kilometer afstand van zijn huis de 60CS en de PPC beide tegelijk liet navigeren naar huis. De 60CS maakte een route die vele malen groter was dan de 10 Km afstand. Ik weet nog dat de hele route via Duitsland ging ;) In ieder geval was hij met TTN ruim een uur eerder thuis.

 

Ieder navigatiesysteem heeft zijn voordelen en nadelen met route's TomTom heeft vergeleken met Wayfinder continu verouderde kaarten. Die van Wayfinder worden 4 x per jaar ge-updateed. Zo hebben de gebruikers van Alturion weer een aantal plussen ten opzichte van TomTom, maar ook weer minpunten.

 

Zoals je al zegt, een PPC met TTN werkt gemakkelijker en dat geldt voor mij. Ik gebruik TTN nu een aantal jaren en ik ben er heel Nederland mee door gekomen en het bevalt me uitstekend. Die ene keer dat het misgaat is te verwaarlozen.

Je leert het pakket kennen. Als ik vanuit Emmen ga cachen in Overijssel en in de buurt van Meppel kom, word ik steevast de autoweg afgestuurd en naar een niet meer bestaande snelweg geleid. Dat zat al in TTN2 en nu ook in TTN3.

Als ik een enkele keer misrij in die omgeving krijg ik op een 4 baans weg de opdracht: Keer om.......

 

Trouwens, ik bedenk me net iets. Als je gaat cachen met je PPC en TTN3 zijn er in ieder geval al 2 caches die je nooit zult vinden ;)

 

Rij maar eens met TomTom naar de cache Lebbestoak van GeoTeeth ;) TomTom vergist zich daar kilometers in de zandpaden. Als ik daar niet was overgegaan op mijn GPS, was ik er nooit gekomen. Daar is de 60CS misschien weer beter. Alhoewel ik de kaarten van Garmin ook niet echt up to date vind.

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus moraal van het verhaal:

 

TT brengt je voor 99% al dan niet via omwegen naar de plaats van bestemming.

Vertrouw je het niet, dan overschakelen op de GPSr.  :oops:

 

Zoiets dus :D En dat zal ook best voor die andere navigatiesystemen gelden.

 

Zijn we het toch eens geworden. Dan kunnen we er nu mooi weer mee ophouden omdat ik anders deze discussie over navigaties in een nieuw draadje moet afsplitsen. ;)

We raken al aardig offtopic omdat we het nu niet specifiiek meer hebben over software tbv cachen met een PPC. Straks worden we over de vingers getikt ....

 

GRTZ

 

Kruimelontopic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...