Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

;);):blush::o

thanks.

Welk een persoonlijke kaart. Het wordt allemaal steeds mooier door jullie grote inzet.

Maar toch. Skansen zal Skansen niet zijn om even enighandig op de sparta zonder met, een nieuwe foto te maken van deze RD. ;)

Groet

Geplaatst

Dat brengt me op een idee. Er was ooit een schilder die op ieder schilderij ergens een violist wist te schilderen.

Misschien ga ik als 'persoonlijk kenmerk' van mijn overzichtfoto's wel telkens mijn Spartamet in beeld zetten! ;)

Er is al een geocacher die op zijn cachelogfoto's een poppetje mee-fotografeert.

Soms op foto's heb je geen idee van de grootte van dingen. Zo zie je in de site-intro op de foto van de meetspijkerverzameling een luciferdoosje staan. Soms legt men de GPS naast een meetpunt op de grond . Geologen die foto's maken van rotslagen e.d. plaatsen hun geologenhamer in beeld. Of bij afstandsopnamen zal ter schaling er een geoloog op staan.

De grootte van een fiets is redelijk bekend.

Maar aub. geen series foto's met voortdurend de familie in beeld 'Miep, Jopie en Heleentje bij meetpunt xxxx' , 'Miep, Jopie en Heleentje bij meetpunt yyyy' 'Miep, Jopie en Heleentje bij meetpunt zzzz'

Geplaatst

Goed plan!

Skansen de Moose is groter dan je denkt. Althans zijn neus. ;)

Niet geheel in stijl van deze Moose om naast een RD plaats te nemen. Of dit RD moet omgeven zijn door moose vriendelijk materiaal.

Geplaatst

Mail van reacties op RD log komt op ander adres dan opgegeven voor Forum.

Kan nergens dit adres terug vinden om te wijzigen.

Profiel voor dit forum staat goed en werkt goed.

Idem melding PB

Groet

Geplaatst

Even een kleine tip om hoge resolutie foto's op internet te kunnen zetten en laten bekijken.

Ongetwijfeld zijn er meerdere sites, maar deze is gratis en onbeperkt ;) .

www.webshots.com , account aanmaken en uploaden maar ;) . De verwijzing kan je dan mooi onder je meetpunt zetten.

Prettig weekend.

Geplaatst
Ik zie ook .gpx files (links) staan op de meetpuntenpagina. Is het mogelijk om in deze .gpx file op te nemen of ze al gevonden zijn en de beschrijving ("hints")? Dan kan ik deze file in GSAK gebruiken, en naar mijn Palmpje sturen.

Dit zou ik ook wel een goede uitbreiding vinden. :dribble: Is dit te maken?

André

Geplaatst

Ik was even aan het rondsnuffelen op de site om alles te ontdekken, en ik dacht: laat ik ook eens een meetpunt vinden, dus ging ik naar de kaart naar de omgeving waar ik woon. Toen viel me op dat sommige kerken, watertorens en andere torens gelogt werden met dubieuze foto's. Ze zijn dat omdat er maar 1 'overzichts-' (google?) foto bij stond.

Ik vind dat dit niet kan, je moet zelf er zijn geweest en foto's hebben gemaakt. Daarom denk ik dat de regels aangescherpt moeten worden, zodat je je gps op de foto moet hebben of zoiets.

De rest van de site is overigens heel mooi en zeer gebruiksvriendelijk!

Groetjes Quaerens :dribble:

Geplaatst
Ik was even aan het rondsnuffelen op de site om alles te ontdekken, en ik dacht: laat ik ook eens een meetpunt vinden, dus ging ik naar de kaart naar de omgeving waar ik woon. Toen viel me op dat sommige kerken, watertorens en andere torens gelogt werden met dubieuze foto's. Ze zijn dat omdat er maar 1 'overzichts-' (google?) foto bij stond.

Ik vind dat dit niet kan, je moet zelf er zijn geweest en foto's hebben gemaakt. Daarom denk ik dat de regels aangescherpt moeten worden, zodat je je gps op de foto moet hebben of zoiets.

De rest van de site is overigens heel mooi en zeer gebruiksvriendelijk!

Groetjes Quaerens :dribble:

Breinstorm 3/4 bft.

Mee eens.

Dit werpt ook weer de discussie op hoe iemand cacht. Gebruik je de zgn. database met coords. Log je om het loggen. Scoren.

Gebruik maken van hints en eventuele hulplijntjes even buiten beschouwing gelaten. Probeer je zo veel mogelijk zelf te doen.

Volgens mij valt het uitwisselen van coords en google foto's niet uit te sluiten. Ik denk dat wel duidelijk wordt hoe iemand cacht.

Sommigen vinden al een cache voordat deze zonder foutjes op internet staat. Ach. Ik zie de fun er niet van in, maar laat iedereen lekker doen wat hij/zij wil.

Mij gaat het altijd om zelf vinden. Hulplijntjes vind ik niet erg. Maar dan wel wanneer ik echt vast zit.

Regels aanscherpen wat betreft RD coords.

Wat wel een punt van aandacht is, is juist het in kaart brengen van de omgeving. RD punt. Is het punt aanwezig. Hoe is de moment opname. Er is al iets geschreven over de omgeving. Het punt kan nu geheel vrij liggen. Een koe in de wei. Straks zien we misschien wegen, HSL's, Busbanen, Slaapsteden. In die zin draagt google foto's niets bij. Alleen de hunt voor eigen score. Bel je aan bij de boerderij/het huis en maak je een zo'n gedetailleerd mogelijke foto of gewoon dit huis is het. Waneer het punt is weggemetseld is dan niet duidelijk.

Wat mij betreft mag een google foto als het niet meer is als een weergave afgekeurd worden. Of laat iemand een eigen foto toevoegen. Dan gaat het niet om de score maar je eigen inbreng bij het RD punt. Ook leuk lijkt me. De uitnodiging is er.

Groet

Geplaatst
Toen viel me op dat sommige kerken, watertorens en andere torens gelogt werden met dubieuze foto's. Ze zijn dat omdat er maar 1 'overzichts-' (google?) foto bij stond.

Ik vind dat dit niet kan, je moet zelf er zijn geweest en foto's hebben gemaakt.

Ook het Cairnteam vindt dat het plaatsen van andere dan eigen foto's verboden zou moeten worden. De plaatser van een log moet ter plekke zijn geweest.

Zelf zitten we met een van onze logs (r.-k. kerk in Blaricum) wellicht in een schemergebied. Mocht de siteredactie vinden dat we over de schreef gaan dan horen we het wel, dan plaatsen we alsnog een recente foto van deze kerk.

Geplaatst

Met de groots mogelijke zoom de spits van de kerktoren in beeld gebracht en natuurlijk de bewuste kerk. Nog even in overweging genomen om de via de haken op de lijstenen het dak ook daadwerkelijk te beklimmen, maar daar vanaf gezien om niet voortijdig voor sinterklaas door te gaan. :dribble:

Toch vraag ik me af of onder die spitsen en hanen ook daadwerkelijk een teken staat ?? Heeft iemand daar dan ook een voorbeeld van ??

Geplaatst

Toen de site werd opgezet leek het me zo vreselijk verschrikkelijk wiedes dat je in persoon in levende lijve naar de plek gaat, probeert het meetpunt te vinden, kijkt of die nog gaaf/bruikbaar is, dan verder rond gaat kijken, de omgeving opsnuift en daarna of onderwijl de camera gaat gebruiken om alles in beeld te brengen. En dat je bedenkt wat voor verhaaltje je over die plek kan vertellen.

Een foto zonder tekst is als een aquarium zonder vissen.

Ik heb er geen moment aan gedacht dat men niet-zelfgemaakte foto's zou gaan plaatsen. Een foto uit het familiealbum van een bruiloft waar de meetpunt/kerk op staat: dat kan met een verhaaltje erbij. Maar dan wel als ook "juiste foto's"' van de plek worden aangeboden.

Maar op het internet gaan zoeken naar een foto om te plaatsen, nee.

Ik ben van mening dat 'gegoogelde' foto's niet kunnen. Simpelweg omdat de verantwoordelijken van het album niet weten hoe het zit met de auteursrechten op dergelijke beelden. Daar willen we de vingers niet aan branden. (Tenminste , zo denk ik er over.)

Geplaatst
[...]

Toch vraag ik me af of onder die spitsen en hanen ook daadwerkelijk een teken staat ??  Heeft iemand daar dan ook een voorbeeld van ??

Die torenspitsen zijn zicht/richtpunten. Op afstand kijkt men er naar dmv. een theodoliet en die kijkers zijn 10x In geval van 'stang boven bol' bijvoorbeeld zet men de kruisdraad precies op de stang en wel op de laagst mogelijke plek (zo dicht mogelijk bij die bol). Stangen willen wel eens krom worden, zodoende.

Heel vaak zijn er nog vastleggingbouten in het gebouw gezet. Vaak een paar meter hoog b.b.g. in de gevel. Om daar de coordinaten van te weten moet men terug gaan naar de oorspronkelijke data van de opmeting.

Maar het kan voorkomen dat hoog op torens ook meetbouten zitten. Als landmeters de kans kregen om de toren te beklimmen en er was ruimte om hun spullen op te stellen, dan deden ze dat. Kan je lekker ver kijken (=meten) naar andere verre kerktorens!

In dit verband heb ik een leuk document gevonden om te lezen : De rol van de Cuneratoren in de landmeetkunde gepubliceerd in GEO-INFO 2004-1.

Geplaatst

Bedankt prof. Wat me eerst een beetje saai leek gaat steeds meer boeien en niet in de laatste plaats door je heldere uitleg en verwijzingen. :blush::dribble:

Geplaatst

Goed geen google foto's.

Ik had me tot voor kort ook niet gerealiseerd dat "database hunters" plezier hebben in dit spel. Maar goed mij ontgaat wel meer fun wat anderen wel als zodanig beleven.

Ik vind het in ieder geval een goed plan. Geen googles of misschien oude foto's ter illustratie cq. aanvulling.

Een beetje photoshoppert kan natuurlijk altijd wat doen. Dus players blijven players. Mensen uitgedaagd door het zoeken naar grenzen zullen blijven zoeken.

Een controle lijkt me haast ondoenlijk. Een eindeloze discussie op dit forum kan ieder moment losbarsten. :blush:

Wie bepaalt de regels? Of hoe heten de onderwerpen..... :dribble:

Geplaatst
...

Een beetje photoshoppert kan natuurlijk altijd wat doen.

...

Ja, daar valt weinig tegen te doen. Veel "stangen boven/onder bol" lijken ook erg veel op elkaar. Kunt je foto van de kerk in Hilversum ook gebruiken voor Lutjebroek, Gouda, Geleen, ... Beetje fotosjoppen om het net effen anders te maken.

Ach, ook hier is het maar een spelletje. Ik vind dat wanneer ik ergens kom en ik zie dat een ander 'm al gelogd heeft met een verkeerde foto, een mail gaat naar Lupardi of Albrt met het verzoek om een correctie.

Het zou zo leuk zijn om eens een complete EN correcte database met foto's te hebben.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...