Spring naar bijdragen

GPS Signaal platleggen...


Pelgrim

Aanbevolen berichten

Vandaag op twee vandaag een onderwerp over het manipuleren van GPS signalen. Met een beetje electrokennis en de juiste materialen zijn de signalen voor gps te storen. Voor het gehele onderwerp:

2Vandaag

Ik zie al kleine stoorzendertjes in caches komen om de uitdaging van het vinden groter te maken... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Goh, we hebben ook net gekeken. Veel inspiratie voor een nieuwe cache opgedaan... ;)

 

Zonder gekheid, dit kan natuurlijk niet. Eigenaars van PC-Hoofdtractoren, met GPS-systemen, en malle cache-idioten pesten is tot daar aan toe. Maar onze veiligheid mag er natuurlijk niet onder lijden en dit is wel wat we er van begrepen hebben.

 

Toch een leuk idee... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals heel vaak voorkomt is het dubbel.

Het is een zeer uitdagend iets voor een knotsgekke cache. "Wegens wegvallende signale is deze cache allen bereikbaar tussen dan en dan, wij verzoeken u later terug te komen". ;)

 

Maar de veiligheid moet boven zuinigheid blijven idd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ooit hadden we een grote kortegolf zender staan in Kootwijk. Met morseseinen zond men telegrammen over de hele wereld. Overal langs wegen kon je telegraafpalen vinden.

De telegrammendienst is opgeheven. Er is wel een firma die 'alsof ' telegrammen accepteert (zo moet b.v. altijd de Koningin gefeliciteerd of gecondoleerd worden met telegrammen).

Radio Scheveningen is verdwenen.

De moderne jeugd weet niet meer hoe je een telefoon met kiesschijf moet bedienen.

En nu is dus het Loran-C systeem aan de beurt om te verdwijnen. Dit systeem is geschikt voor zeeschepen. Niet voor auto's . En neem van mij maar aan: een Loran-C systeem is prima te verstoren omdat gewerkt wordt met radiopulsen die tijd-afhankelijk zijn.

En dat je voor een paar tientjes al een stoorzender voor GPS kan bouwen is ouwe koek. Soms is bouwen niet eens nodig: er waren in de USA TV-antenneversterkers in gebruik op boten waardoor hele jachthavens GPS ontvangst moesten ontberen.

En anti-jamming met GPS is heel erg actueel: het militair-industrieel complex ziet er wel brood in om die angst aan te wakkeren!

Het was ook een hot item in Duitsland enige tijd geleden maar dat was vanwege het Maut-systeem (rekeningrijden) dat GPS gebruikt voor plaatsbepaling en zodoende worden er belastinginkomsten gemist als de GPS gestoord wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was ook een hot item in Duitsland enige tijd geleden maar dat was vanwege het Maut-systeem (rekeningrijden) dat GPS gebruikt voor plaatsbepaling en zodoende worden er belastinginkomsten gemist als de GPS gestoord wordt.

Op de portalen van het trajektmeetsyssteem staan ook gps antennes.

Ik heb vermoeden dan men het gps signaal nodig heeft voor het nauwkeurig houden van de systeemtijd.

Hier stond ergens een artikel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik verwacht dat GPS op zich ook aan zijn eind is. Die satellieten hangen er al een tijdje. Eigenlijk zitten we al een tijdje te wachten op Galileo in Europa. Nog een paar jaar en dan is het zover. Ik hoop dat dan de EPE ook nog weer wat beter wordt met dit moderner systeem.

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Voor mensen die belangstelling hebben met wat voor soort GPS spul de USA miltairen rondlopen heb ik een site gevonden: U.S. Army GPS Product Manager SFAE-IEW&S-NS-GPS

 

Op die site staat ook een document : Recent tests highlight the differences between Commercial and Military GPS receivers.. Dat gaat over een kennelijk ideale testopstelling met het allerbeste GPS-stoorspul dat ze kunnen maken waarin het militaire spul is vergeleken met o.a een Etrex Legend. En je begrijpt het wel als miltairen en hun consorten (toeleveranciers) zulke dingen doen:

het militaire spul is beter maar nog niet goed genoeg. Testgegevens zijn natuurlijk geheim. Het is dus zo'n rapport waarin je moet geloven. Er vallen zo'n 120.000 nieuwe betere militaire GPSr's te verkopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb de uitzending bij 2Vandaag ook gezien, en vreesde dat dit product aangewend zou gaan worden door 'lolbroeken' om gps-gebruikers te narren.

Even later begreep ik van een vriend van mij dat het getoonde 'dobbelsteentje' feitenlijk al oud is. Conclusie is dat nog niemand dit testapparaatje (enig in zin soort) heeft weten na te maken.

Oja, er zullen vast wel schema's en componenten op het net genoemd en aangeboden worden, maar wat ik ook begrepen heb is dat je wel een hts'r moet zijn om dit te kunnen maken en af te regelen.

 

Vwb de komst van Galileo, kunnen wij dat straks gebruiker met de huidige apparatuur? Of blijft het huidige systeem naast de nieuw verwachtte Galileo bestaan?

Zou het toch niet zo fijn vinden mijn gpsie te moeten vervangen, terwijl je oude opeens niets meer waard wordt. :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Om nog eens terug te komen op het Loran navigatiesysteem: ik zie net dat mijn oude GPS12 een keuze heeft in de lijst van 'position formats' geheten LORAN TD. Dan kan je de positie invoeren die een Loran systeem je heeft gegeven.

Als je te weten wil komen wat je moet intypen moet je het manual van Garmin lezen: Loran TD Position format handbook.

Er wordt duidelijk uitgelegd hoe Loran werkt. B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...