Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo,

Heeft iemand al contacten gehad met Vereniging Natuurmonumenten bij het plaatsen van een cache?

Alle informatie is welkom!

Groeten,

Cache-Here!

Geplaatst
Heeft iemand al contacten gehad met Vereniging Natuurmonumenten bij het plaatsen van een cache?

Ja, hier

Als je de zoekfunktie gebruikt had dan had je de antwoorden op je vraag gelijk gevonden! :(:huh:

Geplaatst

Ja, hier

Als je de zoekfunktie gebruikt had dan had je de antwoorden op je vraag gelijk gevonden! :eek::cry:

De link gaat naar een thread waar voornamelijk geklaagd wordt over vervelende ambtenaren.

Ik heb vandaag geprobeerd contact te krijgen met de beheerder van een terrein van Natuurmonumenten. Ik ben netjes verwezen naar de juiste persoon(hoop ik). Ik heb gewoon een mail gestuurd via hun website.

Helaas vergaderen deze lui meer dan dat ze achter hun buro zitten. Morgen hoop ik de persoon in kwestie te spreken. Wordt vervolgd.

Geplaatst
Hallo,

Groeten,

Cache-Here!

Ja, het Cairnteam. Het plaatsen van de cache leidde tot een interessante gedachtewisseling met een functionaris over het loslopen van onze cairnterriër en het zich begeven buiten de paden. E.e.a. had verder geen gevolgen. De niet aangemelde cache wordt tot op de dag van vandaag gedoogd door Natuurmonumenten maar is maanden geleden spontaan gearchiveerd door geocaching.com en heeft sindsdien een niet nader te omschrijven status.

Geplaatst

Bedankt Jan. We hebben dat lijntje grotendeels doorgenomen (pffeuw).

Vooral het stuk van de Waterboys daarin was zeer verhelderend.

We vragen ons nu af hoe we zo'n gesprek het beste op kunnen starten.

In ons geval gaat het om natuuruurgebied Kampina in Noord-Brabant.

Op de borden wordt verwezen naar een bezoekerscentrum in Oisterwijk,

maar er wordt ook een boswachter aangeduid met een heel oud tel.nr.

Wat zeg je bijvoorbeeld in zo'n gesprek: we willen een munitiekist verstoppen

in de Kampina, mag dat? Dan kunnen we ongeveer wel raden wat de reactie zal zijn.

Kortom: hoe kleed je e.e.a. goed in? We hebben al gezien dat SBB op haar site

melding maakt van GPS-struin tochten, hoewel die alweer uit 2003 zijn.

Maar op de website van VN geven alle zoekargumenten geen match.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

P.S. Delta, benieuwd hoe jullie gesprek is verlopen!

Geplaatst

Er is natuurlijk een redelijke kans dat een boswachter het fenomeen wel kent. Sommige boswachters gedogen zelfs wel eens een kist, mits ze maar 'van niks' weten. Een megaheks-methode.

Gr.M.

Geplaatst

Hoi,

Ik heb recentelijk contact (telefonisch) gehad met een beheerder van natuurmonumenten. Hij is goed op de hoogte van geocaching en staat welwillend tegenover het plaatsen van een cache. Via interne memo's en e-mail worden de beheerders blijkbaar op de hoogte gebracht van onze hobby en de relatie met natuurmonumenten.

O ja, het telefoonnummer heb ik gekregen via de ledenservice van Natuurmonumenten. De naam van de beheerder vi geocaching.nl, via Zenz. Het beste een mailtje sturen naar natuur@geocaching.nl dacht ik.

Jan

Geplaatst
...

...

Wat zeg je bijvoorbeeld in zo'n gesprek: we willen een munitiekist verstoppen

in de Kampina, mag dat? Dan kunnen we ongeveer wel raden wat de reactie zal zijn.

Kortom: hoe kleed je e.e.a. goed in?

...

Speciaal voor dit doel heeft millennium-cacher Williii Carrotte eens het één en ander op papier gezet. Laat dit eens lezen door de betreffende boswachter en alles zal hem duidelijk zijn. Het is in ieder geval een goed discussiestuk om een mooi gesprek mee te beginnen.

tot cache,

team Wij Drie :cry:

Geplaatst

Wat zeg je bijvoorbeeld in zo'n gesprek: we willen een munitiekist verstoppen...

Ik heb enkele weken geleden voor het plaatsen van een nieuwe cache de boswachter van het betreffende gebied gewoon gebeld en gevraagd of zij bekend was met de kreet Geocachen.

Ze had ervan gehoord, maar wist er het fijne niet van. Na een heel korte uitleg van mij stond ze er niet afwijzend tegenover. We hebben toen een afspraak gemaakt in het gebied waar ik de Cache wilde plaatsen.

Toen we elkaar 2 weken later daar troffen, had ze zelfs met kennissen al een Cache gelopen en was de gps ontvanger al besteld. Reuze enthousiast dus. We hebben samen de plaats bepaald van de Cache.

Zo kan het ook. :cry:

Geplaatst
P.S. Delta, benieuwd hoe jullie gesprek is verlopen!

Vandaag telefonisch contact gehad met iemand van de beheerseenheid Haringvliet. Zij was niet bekend met het fenomeen geocachen. Ik heb uitgelegd wat het inhield.

Ik werd verzocht mijn vraag via een mail aan haar te sturen. Dan zou dit in een overleg besproken worden. Ik bleek bij iemand terecht te zijn gekomen die voornamelijk over excursies gaat. Ze gaf wel aan dat ik bij haar op het juiste adres was met mijn vraag.

Mij werd verteld dat voor bedoelde terrein(het eiland Tiengemeten) veel aanvragen zijn voor activiteiten en dat ze zelf nog niet precies weten wat ze allemaal gaan toestaan. Toch heb ik een redelijk goed gevoel over de aanvraag. Ik hoop alleen dat ze een beetje snappen waar het om gaat.

Wordt vervolgd

Geplaatst

Vandaag telefonisch contact gelegd met bezoekerscentrum van VN waar het betrokken natuurgebied (Kampina) onder valt. De twee medewerk(st)ers die ik sprak waren niet bekend met geocaching, maar gaven me het mobiele nr. van een van de bosopzichters door. Deze bleek zeer goed op de hoogte van onze sport, bekeek ook regelmatig de website. Hij waardeerde mijn verzoek voor het (her)plaatsen van de cache van harte, maar gaf duidelijk aan dat ervaringen uit het verleden hen minder gelukkig hebben gestemd. Tegen het plaatsen van een cache hebben ze nog niet eens zo'n bezwaar, maar ze hebben zeer grote problemen met mensen die zich NIET op de paden en wegen begeven! Hij erkent dat dat ook voor andere recreanten in het gebied geldt, en geeft ook aan dat dit zeker niet voor álle geocachers opgaat, maar er zijn nou eenmaal mensen die er niet goed mee omgaan. Als voorbeeld geeft hij mensen die 's nachts het natuurgebied ingaan, terwijl er geen toegang meer is na zonsondergang. Ik heb door zijn verhaal zeker meer begrip voor bos/natuur opzichters gekregen, ik hoop toch ook dat ik heb aan kunnen geven dat geocaching door de meesten van ons op een zeer mens/dier&natuurvriendelijke manier wordt bedreven.

Het was in ieder geval een prettig gesprek en hij stelde voor het met zijn collega's te gaan bespreken. Volgende week neem ik nog even contact met hem op om te vernemen wat het uiteindelijke standpunt wordt. Wordt vervolgd dus.

Groeten,

Cache-Here!

Geplaatst

Gisteren opnieuw contact gelegd met de boswachter van de Kampina. Hij had na ons eerste gesprek overleg gevoerd met zijn collega's en ook die deelden zijn mening dat er in 't verleden teveel hinder was ondervonden van o.a. geocachers....

Hij benadrukte dat men het zeer waardeerde dat ik contact had gezocht over dit onderwerp, maar mijn pleidooi kon helaas niets aan hun standpunt veranderen. Als voornaamste reden gaf hij op: het natuurgebied Kampina bestaat voor het grootste gedeelte uit heiden en vennen. Dit kan worden beschouwd als "kwetsbaar natuurgebied". Zeker als bezoekers zich niet aan de toegangsregels houden. Daarnaast zei hij dat de cache die er nu al ligt (Holiday Kampina Cache, men volgt de site!) al voldoende is.

Helaas..........

we hebben ons best gedaan en er rest ons dus niks anders de PIM's cache alsnog voor archivering aan te bieden bij de reviewer(s).

Groeten,

Cache-Here!

Geplaatst

Gaat Natuurmonumenten nu ook fietsers, wandelaars, paardrijders en klootschieters weren? Die zullen toch ook wel eens regels overtreden?

Geplaatst
Gaat Natuurmonumenten nu ook fietsers, wandelaars, paardrijders en klootschieters weren? Die zullen toch ook wel eens regels overtreden?

Inderdaad. De boswachter die ik sprak gaf ook eerlijk aan dat het echt niet alleen de geocachers waren die de regels van het natuurgebied overtraden. Maar hij had al wel "ervaring" met nacht-cachers en cachers die alleen maar op scoringsdrift waren en dus de regel blijf op paden en wegen aan hun wandelschoenen lapten.

Overigens gaf hij aan dat ze niet voor alle gebieden van Natuurmonumenten hetzelfde standpunt hanteerden. Hij gaf als voorbeeld de Loonse en Drunense Duinen. Daar liggen ook een aantal caches waar men minder moeite mee heeft omdat het een (stuif)zand natuurgebied betreft en van aan te brengen schade dus veel minder sprake is.

Groeten,

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...