Gast harie Geplaatst 6 oktober 2004 Geplaatst 6 oktober 2004 Wie kan mij helpen en wil mij uitleggen hoe ik een track van mijn eTrex Legend c naar de Ozi explorer kan inladen. Ik heb een track gefietst en deze heeft vier kaarten nodig. Er staat wel van alles beschreven in de help maar ik ken dit Engels niet lezen. Dus graag een goede uitleg in het Nederlands. Je mag mij ook mailen: els.hariejetten@tiscali.nl Bedankt alvast. Harie
0 Heirbaut Hunters Geplaatst 6 oktober 2004 Geplaatst 6 oktober 2004 Een track inlezen is op zich niet zo moeilijk. Met ALTl-c krijg je het configuratie scherm alwaar je instelt dat je een Garmin hebt (op het tabblad GPS). Als je dat gedaan hebt, krijg je een menu-entry garmin. Daarin staat weer een menu-keuze "get track from gps" Je hebt dan uiteraard wel een kaart nodig. Anders kies je voor menu map->blank map
0 schatzoeker Geplaatst 31 oktober 2004 Geplaatst 31 oktober 2004 Hoe moet ik Ozi instellen zodat hij altijd WGS84 ipv RD waarden geeft bij het scherm Waypoint List en dan Add/Edit Waypoint. De Position Datum staat altijd op RD en moet deze iedere keer handmatig veranderen in WGS84. In het configuratiescherm heb ik WGS84 ingesteld op de volgdende tabbladen: System Maps GPS Is het nog ergens anders in te stellen?
0 dusee Geplaatst 31 oktober 2004 Geplaatst 31 oktober 2004 Ja, Zodra je een kaart geladen hebt, staat boven de kaart Rijksdriehoekmeting in het blauw. Klik dat aan en verander het in wgs 84 alt w en je ziet je punten in lat lon
0 dmace Geplaatst 31 oktober 2004 Geplaatst 31 oktober 2004 Heb het al eens eerder gezegt. CompeGPS plakt kaarten zonder moeite aan elkaar. Kun je ook eens de hele route bekijken Wel ff wennen als je zwaar Ozi-Gebruiker bent, maar wel zo prettig.
0 schatzoeker Geplaatst 1 november 2004 Geplaatst 1 november 2004 Ja, Zodra je een kaart geladen hebt, staat boven de kaart Rijksdriehoekmeting in het blauw. Klik dat aan en verander het in wgs 84 alt w en je ziet je punten in lat lon Nee hoor! Dat werkt niet! Daar stond bij mij ook al WGS84 in het blauw. Bij Alt W blijft bij Position Datum "RD" staan.
0 dusee Geplaatst 1 november 2004 Geplaatst 1 november 2004 (bewerkt) inderdaad bij nader inzien verandert er wel iets maar niet in rd, na wat rommelen ook met propperties kan ik het goede antwoord niet geven. sorry helaas. 1 november 2004 bewerkt door dusee
0 Thistle Geplaatst 1 november 2004 Geplaatst 1 november 2004 (bewerkt) Bij Alt W blijft bij Position Datum "RD" staan. Ken het probleem, helaas niet de oplossing... Het probleem verdween bij mij vanzelf toen ik andere kaarten ging gebruiken..... Zelf vermoed ik dat het iets te maken heeft met de referentie-files die aan de kaarten zijn gekoppeld... 1 november 2004 bewerkt door Thistle
0 dusee Geplaatst 1 november 2004 Geplaatst 1 november 2004 Bij nader inzien begrijp ik niet hoe bij jou rd in Alt w staat want als je bij configuration / maps / lat lon verandert dan kan dat alleen in degres, degrees min en degrees, min sec. omdat het lat/lon is En bij deze verandering verandert de coordinaat significant. Of zit ik nu fout?
0 schatzoeker Geplaatst 3 november 2004 Geplaatst 3 november 2004 Ik heb nog eens in de configuratie/Maps gekeken en daar stond bij mij lat/lon display op deg, min. Dit heb ik veranderd in deg,min,sec maar als ik dan ALT W en vervolgens Add druk voor een waypoint toe te voegen dan wijzigd de position datum niet. Het blijft RD ipv WGS84. Dus ik moet dit handmatig blijven veranderen.
0 Prof. Y. Lupardi Geplaatst 3 november 2004 Geplaatst 3 november 2004 Ik heb mij vele malen afgevraagd 'wat zijn de gevolgen van een set display datum'. In ieder geval slaat dat 'display' op de huidige kaart in het venster. Maar deze instelling heeft geen invloed op de display in het window van de waypointlist die met alt-W opkomt. Die heeft links boven weer een 'Datum' staan. Die moet je instellen op wat je wenst. Verder zit er een knop van 'display position in degrees ' en een 'diplay position in the user grid'. Die moet je goed instellen naar wens. Laad je een andere kaart dan blijven deze knoppen plakken; instellingen blijven behouden. Maar nu een nare: bij add een waypoint krijg je een box. Onderaan staat de Datum. En die blijft niet plakken als je een RD-kaart nalaad. Er zal wel een logica achter zitten maar ik blijf het ongewenst gedrag vinden. Om de Gordiaanse knoop door te hakken: zie de ijkfiles in WGS84 versie te krijgen. Dan hoef je RD nooit meer tegen te komen.
0 dusee Geplaatst 3 november 2004 Geplaatst 3 november 2004 (bewerkt) Inmiddels begrijp ik wat je bedoelt; je voert een waypoint in Edit waypoint met deg min en wgs 84 vervolgens klik je op Alt w voor de waypointlist en daar staat wat anders (in jou geval rijksdriehoekmeting) en dat moet je steeds handmatig omzetten naar wgs 84 in plaats van dat het gelijk goed staat. Na zelf opnieuw Ozi ingesteld te hebben en wat gespeeld is het gelukt. Wat je waarschijnlijk doet is dit veranderen terwijl een kaart geladen is!!! Yes en dat is toevallig een kaart met rijksdriehoekmeting hoe heten ze ook al weer? Die ja. De oplossing; Start Ozi; Laadt GEEN kaart; alt W zet de Datum op wgs 84 en naast load in de balk staat een floppy met save . Saven Sluit Ozi af start opnieuw op en blijft op wgs 84 staan waardoor de invoer uit Edit Waypoint nu gelijk is aan de waypointlist. 27 november 2004 bewerkt door dusee
0 schatzoeker Geplaatst 2 januari 2005 Geplaatst 2 januari 2005 @Dusee Ik heb nogeens gekeken naar de kwaal m.b.t. RD en WGS84 in de optie ALT W. In mijn bestandje datums.dat staat: RD, 3, 593, 26, 478 ik heb dit veranderd in : WGS84, 3, 593, 26, 478 Nu blijft bij ALT W WGS84 staan en niet meer RD. Maar nu liggen de coordinaten op de verkeerde plaats. Welke getallen moeten er bij staan als je in datums.dat de waarde WGS84 hebt staan?
0 Tornado Bram Geplaatst 2 januari 2005 Geplaatst 2 januari 2005 (bewerkt) Bij configuration en bij maps staat bij mij lat/longs display: deg, min. Helpt dit? 2 januari 2005 bewerkt door Tornado Stiens
0 Prof. Y. Lupardi Geplaatst 2 januari 2005 Geplaatst 2 januari 2005 @DuseeIk heb nogeens gekeken naar de kwaal m.b.t. RD en WGS84 in de optie ALT W. In mijn bestandje datums.dat staat: RD, 3, 593, 26, 478 ik heb dit veranderd in : WGS84, 3, 593, 26, 478 Nu blijft bij ALT W WGS84 staan en niet meer RD. Maar nu liggen de coordinaten op de verkeerde plaats. Welke getallen moeten er bij staan als je in datums.dat de waarde WGS84 hebt staan? De gegevens in de datums.dat file dienen om een schuif te maken die nodig is na berekening van de ene naar de andere mapdatum (=van de ene naar de andere ellipsoïde). Wat je nu doet is opgeven dat voor mapdatum WGS84 er een schuif moet worden gedaan. In Ozi zijn een aantal mapdatums ( o.a. WGS 84 maar ook Pulkovo 1942) tot in de details bekend. Daar kan en moet je als gebruiker niet aan gaan sleutelen. Elke 'eigen' aanpassing maakt de zaak slechter. Mijn advies is: type je de coördinaten met de hand in, zorg dan dat je 1. dat je de blanko map autoscale WGS84 aan hebt staan. (zorg dat in Configuration -> Maps de Blank Map datum op WGS84 staat) 2. zorg dat 'Select the Display Datum' op 'Datum of loaded map' (=WGS84) staat 3. bij het openen van de waypoint list moet er staan 'Datum of Loaded Map' (=wgs84) 4. druk knop 'Display Positions in Degrees' waarna je de heading in de table hebt met Latitude en Longitude 5. doe 'Add Waypoint'. Die kan je nu in degrees ingeven. Rechts boven in de box staat de opmerking "Lat/Long Coordinates". Let op: Onderaan moet voor Position Datum staan 'WGS84'! Nu zal Ozi de ingetypte getallen zien als graden in WGS84.
Vraag
Gast harie
Wie kan mij helpen en wil mij uitleggen hoe ik een track van mijn eTrex Legend c naar de Ozi explorer kan inladen.
Ik heb een track gefietst en deze heeft vier kaarten nodig.
Er staat wel van alles beschreven in de help maar ik ken dit Engels niet lezen.
Dus graag een goede uitleg in het Nederlands.
Je mag mij ook mailen: els.hariejetten@tiscali.nl
Bedankt alvast.
Harie
14 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten