Spring naar bijdragen

PMR Portofoons


Stapper

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Dit wil je vast niet horen.

 

Voor de kinderen heb ik die dingen ook gekocht en dat geeft maar aan hoe onhandig het is.

Je moet wachten tot de ander de knop los laat.

Het storen ruisen en geluiter van anderen er doorheen met 27 mc.

Een paar km-tjes?

Dan het lekken van de batterijen waardoor binnen no time de veertjes waren opgegeten door het zuur.

 

Tenzij je misschien zeer intensief kontakt nodig hebt binnen kortere afstand.

Wij vonden het zonde.

 

Bij mij zijn ze 5 en 7 en hebben nu alle drie een mobieltje.

Voor het geld van een pmr kunnen ze wel een tijdje bellen en zijn overal goed bereikbaar ook tijdens het cachen.

 

En zo heb je ook de prikstok, de metaaldetector

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1) Voor de kinderen heb ik die dingen ook gekocht en dat geeft maar aan hoe onhandig het is.

2) Je moet wachten tot de ander de knop los laat.

Het storen ruisen en geluiter van anderen er doorheen met 27 mc.

3) Een paar km-tjes?

4) Dan het lekken van de batterijen waardoor binnen no time de veertjes waren opgegeten door het zuur.

5) Tenzij je misschien zeer intensief kontakt nodig hebt binnen kortere afstand.

Wij vonden het zonde.

1) ?

2) Dat is - vrijwel - altijd het geval met portofoons. Simplex verbinding noemen ze dat . GSM is duplex, oftewel zenden en ontvangen tegelijk.

Op PMR frequenties kan je niet gestoord worden door 27mc ers. De frequentie is totaal afwijkend. Het geleuter komt in dit geval van andere PMR gebruikers. Even de porto's op toonslot zetten - kan elke PMR porto - en de onvanger gaat alleen nog maar 'open' op het moment dat de andere porto in de lucht komt.

3) Klopt, het bereik is hooguit 3 kilometer. Je praat dan over een zichtverbinding. In de stad loopt dat terug tot hooguit een kilometer.

4) Het lekken van batterijen heeft niets met de kwaliteit van een PMR porto te maken.

5) Ook bij niet intensief contact is een porto een goedkope manier om contact te houden. Na de aanschaf komen er verder geen kosten bij. Voordeel van portofoonverkeer is dat je met meerdere gebruikers tegelijk contact kan houden. - groepsgesprek - Dit is ook de belangrijkste reden dat onze nationale hulpdiensten nog steeds porto's/mobilofoons gebruiken. Eén persoon zend een bericht en alle andere binnen de groep luisteren mee.

 

Heeft het gebruik nut? Tja,.. zelf gebruik ik het nooit voor Geocaching maar ik kan me omstandigheden voorstellen waarbij het zijn nut kan hebben. Denk hierbij aan het cachen in groepsverband. Eén druk op de knop en er is een verbinding. Reuze handig en het kost je niets!

 

A merken zijn overigens: Kenwood, Icom, Motorola en Yaesu. Deze leveren vooral degelijke porto's. Technisch ontlopen dure en goedkope porto's elkaar niet veel. Voor losse porto's in deze klasse betaal je al snel meer als 100 Euro.

De wat mindere merken zijn : Alan, Albrecht en Alecto. Goedkope porto's met behuizingen die vaak niet tegen een stootje kunnen -hard plastic-.

 

Aanrader is de Alan 451R. Een porto waar veel accessoires voor te koop zijn waaronder een dubbele tafellader.

Ondergetekende gebruikt een setje op de motor. - communicatie met de duo en eventuele andere motorrijders-

 

Wat prijzen:

Porto 49,50

Dubbele lader met twee accu's 22,95

Tasje 3,50

 

 

Tip. Laatst kocht ik bij het Office center een setje porto's van het merk Alecto voor 29.95. Mogelijk zijn ze nog op voorraad. Voor die prijs kan je je geen buil vallen.

Tip 2. Zoek ik dit forum eens naar PMR. Er zijn meer topics geweest over dit onderwerp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het Cairnteam heeft ook een setje van die dingen. Handig hoor. Meestal dienen ze om Manon en Narwal uit een museum of een pretpark te dirigeren, als GR terugkomt van het cachen. Ook stellen ze de Cairnteam-leden in staat ieder hun eigen weg te gaan in winkelcentra, zonder het contact te verliezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Stapper,

 

Ik heb net het duitse forum zitten lezen, hier schrijft men vooral ook over het toepassen van modificatie's op de apparatuur.

 

Zo zouden er verschillende type's zijn waarbij dmv instellingen via de knoppen meer kanalen toegepast zouden kunnen worden of er meer vermogen geproduceerd kan worden dan de standaard 0.5 W.

 

Op zich allemaal leuk natuurlijk, maar hierbij kom je dan wel in een frequentie gebied wat niet voor PMR doeleinden is vrij gegeven.

 

Zelf heb ik naast mijn apparatuur voor mijn zendamateur hobby ook een tweetal PMR's gekocht bij Office center van het merk Alecto.

 

Weinig mogelijkheden, maar wel functioneel en tijdens de autovakantie naar Luxemburg samen met onze kennissen kwam het goed van pas in de 2 auto's.

 

Kortom, wil je de mogelijkheden leren kennen probeer dan eens in contact te komen met iemand die een setje PMR's heeft en probeer ze eens uit, en schat zo in wat voor bedrag je er voor over hebt.

 

Groetjes Jan-Willem PA3FUS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Agelopen week een setje pmr's bij de Aldi gekocht voor 24,99, waren in prijs verlaagd van 29,99. B)

2 setje Aldi NiMh accu's erin van 1,99 per set (Aldi Emlichheim). :eat:

Vorige set pmr's heb ik aan mijn broer gegeven.

Geweldig, 4 kinderen met pmr's aan het spelen, ze nu ook sneller bereikbaar als ze thuis moeten komen voor het eten.

Die pmr's zijn geweldig als je gaat geocachen en met 2 auto's op pad gaat en je raakt het zicht op elkaar kwijt door bijv. een verkeerslicht.

Ik heb die pmr's nog niet in het veld gebruikt tijdens het geocachen, maar dat zal ook wel een keer gebeuren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zelf heb ook 2 ALAN 451R's. Voor tijdens het Cachen EN voor op de motor. PMR in de jaszak, HS 100 Helmset in de helm en de PTT op het stuur, werkt perfect. :(

Op m'n werk gebruik ik ook de ALAN 451R als communicatie tussen keuken en restaurant. Ooit hebben we het geprobeerd met een intercom maar dat beperkt de bewegingsvrijheid teveel. En als er te vaak iemand anders doorheen komt switch je gewoon naar een ander kanaal. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wij hebben pas geleden ook een setje bij de Aldi gekocht. Ze waren bij ons afgeprijsd naar € 19,95 en daar konden we ze niet voor laten liggen. We hebben ze alleen even in onze woonplaats Tiel geprobeerd, maar daar was het bereik tussen alle gebouwen door niet meer dan 500 m. Op een wat meer open terrein of in het bos hebben we ze nog niet geprobeerd, maar de geluidskwaliteit is in ieder geval best wel goed als je binnen het bereik van elkaar bent.

 

Ik weet nog wel dat mijn vader en ik in onze 27 mc'bakkie' tijd een kachel oftewel een versterker hadden gekocht om het zend vermogen wat op te krikken. Dat lijkt me voor deze apparaatjes ook wel makkelijk, want 0.5 W is niet zo veel.

 

André

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...