Spring naar bijdragen

Atlas - Topografische atlas


Gast Conrad

Aanbevolen berichten

  • 4 weeks later...
ReizenReizen

Ik heb de atlas bekeken. Ziet er prachtig uit ... !  :cool:

 

De prijs vind ik pittig (€ 49,95), maar het boek is het ongetwijfeld waard.

 

 

 

Edited By Peetee on aug. 01 2002 at 23:28

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 98-1027431508

Ik heb hem net gekocht. Detaillering is prachtig. Elk minimaal weggetje bij mij in de buurt staat er ook daadwerkelijk op. Ideaal voor geocaching maar ook voor wandelen, fietsen en motortochtjes.

 

Nadelen :

Coordinaten zijn in RD stelsel (heb ik weer een proggie op mijn palm nodig voor de omrekening)

Hij is nogal groot en zwaar (nedeel bij wandelen)

Geen ringband (lastig hanteren in het veld)

Prijs :-)

 

Overigens adverteren ze met dat er extra info instaat over bijvoorbeeld GPS. Persoonlijk vind ik de aanwezige hoeveelheid minimaal en te verwaarlozen. Je moet hem echt willen voor de kaarten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Menig GPS kan prima overweg met RD. Ik kan je aanraden om eens even bij de instellingen te kijken.

En als het RD-net niet vast is ingebouwd, soms onder de naam 'Dutch Grid', kan je bijna altijd 'User Coordinates' invoeren.

Over hoe dit moet is in de rubriek 'Garmin, Magellan en alle andere GPS ontvangers' het onderwerp 'Rd-coordinaten in je gps' te vinden, daar vind je alles wat je daarvoor nodig hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 98-1027431508

Het probleem is niet dat het RD is, want ik kan dat inderdaad op mijn Legend instellen, maar dat je nu met twee coordinatenstelsels moet werken...tegelijkertijd.

 

Immers de coordinaten van de caches zijn niet in RD, dus dan moet je steeds omschakelen en dat vind ik #zeur mode aan# een beetje lastig #zeur mode uit#

 

Weet iemand de formule om ze handmatisch om te rekenen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Handmatig omrekenen is praktisch niet te doen, veel te ingewikkeld, en in elk geval veel meer werk dan het omschakelen van het stelsel.

Dat omschakelen hoeft trouwens alleen maar voor het invoeren, want als je de GPS op RD omschakelt zullen alle coördinaten, ook de in HDDDMM.MMM ingevoerde, als RD-coördinaten worden getoond. En dan kan je ze zo opzoeken op de kaart. :angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan op twee manieren cache coordinaten je GPS in krijgen: zelf met de hand invoeren in je GPS of via je computer uploaden.

Krijg ik een cache positie op een papiertje in WGS84 en graden notatie (en er is geen computer of verbindingskabeltje in de buurt) dan moet ik mijn GPS12 eerst van 'user grid' (=RD) naar WGS84 schakelen en dan ook nog de weergave van RD (in meters) naar graden/minuten zetten. Twee dingen doen dus.

Is er wel een computer maar geen kabeltje dan kan ik de omrekenaar CC40 gebruiken om de cachepositie in RD te krijgen. Dan kan ik die verkregen RD-getallen simpel in mijn GPS intypen.

Is er wel een computer, een kabeltje en geschikte GPS software dan kan ik de waypoints in WGS notatie uploaden ook al staat mijn GPS12 op RD ingesteld.

 

Wat ik met mijn caches doe: in de beschrijving geef ik de cachepositie ook op in RD-coordinaten. Zelfs de parkeerplek voor de auto geeft ik op in zowel WGS84 graden als in RD-meters. Met al het werk dat ik heb aan een plek zoeken, cache samenstellen en plaatsen, positie meten, beschrijving maken, aanmelden e.d. is eventjes de RD coordinaten aanmaken het spreekwoordelijke fluitje van een cent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je bij Garmin geen secundaire coordinaten en map datum instellen? :angry:

Op de Magellan Meridian Gold (ook op de Meridian GPS en de Platinum) kun je ze op één van de schermen boven elkaar aflezen.

Dit bedoel ik.

Ik vind 't zelf heel handig, zeker in de buurt van een cache of een andere gezocht punt. Je kunt better op de topokaart zien waar je bent en je doe de laatste meters door alleen de RD coordinaten af te lezen (dit in meters).

Vanzelfsprekend hoeft 't niet persé RD te zijn. Het kan alle mogelijke combinaties zijn.

 

Bernez

 

 

 

Edited By Bernez on aug. 06 2002 at 22:31

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, bij Garmin kan dat helaas niet, tenminste niet bij de typen die ik ken.

Maar eigenlijk mis ik het niet zo, want ik vind het handiger om op een kaartje op de GPS te kijken, en niet naar kale getallen en een losse kaart.

 

 

 

Edited By lex on aug. 06 2002 at 23:52

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik vind het handiger om op een kaartje op de GPS te kijken

Daar heb je gelijk in, maar zolang ik geen Topokaarten kan invoeren in de Magellan Gold, dan heb ik in het terrein weinig mee. Het is afwachten of op een Topo CD van Europa of de mogelijkheid om zelf kaarten in te voegen (TIFF, JPG, GIF of PNG "or what ever" voor m'n part). Ik heb momenteel een SD kaartje van 64 Mb erin die zit te niksen. Zonder  :angry:

 

Bernez

 

 

 

Edited By Bernez on aug. 07 2002 at 14:20

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, bij Garmin kan dat helaas niet, tenminste niet bij de typen die ik ken.

De Etrex Vista kan het wel vanaf firmware versie 2.25. Daar kun je op de 'Trip Computer' pagina in de grote velden kiezen voor positieweergave in het ingestelde formaat en voor positieweergave in lat/lon. Beiden kunnen gelijktijdig weergegeven worden. (De Etrex Legend kan het ook, vanaf versie 2.37)

 

 

 

Edited By P-Terminator on aug. 08 2002 at 09:18

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gezien bij de ANWB:

Topografische Atlas Nederland.

1:50000

 

Ook in de betere boekhandel te koop :angry:

 

Hele mooie uitgave. Mooi ingebonden.

Persoonlijk vond ik de oude uitgave in vier losse delen wel stukke handzamer.

Ondanks dit minpunt een werk wat in geen enkele geocachers boekenkast mag ontbreken.

 

 

Dr Koos van Erven Doren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...