Spring naar bijdragen

Forumregels


schatzoeker

Aanbevolen berichten

Forumregels:

Ik denk dat minimaal één zin in de forumregels moet aangepast worden.

 

Er staat : Geen P2P programma uitleg

 

Dus:

P2P programma uitleg is verboden op het forum.

 

Dit begrijp ik niet helemaal.

Ik kan me voorstellen dat het tegen de forumregels is om een programma uitleg te geven over illegale programma’s zoals Kazaa, Napster en andere programma’s die illegaal gebruik maken van het P2P protocol.

 

Maar er zijn ook andere programma’s die helemaal niet illegaal zijn en gebruik maken van het P2P protocol.

 

En uitleg over het protocol zelf moet toch ook kunnen.

 

Aan P2P is niets illegaals.

Het is een normaal protocol tussen gelijke lagen van het ISO-OSI-Model. De 7 lagen waarmee elke computer communiceert.

 

En wat betreft de P2P programma’s waarmee P2P altijd mee wordt geassocieerd dat lijkt me logisch om het hier op het forum niet over te hebben, maar lees het volgende stukje op http://www.portablegear.nl/nieuws-detail.htm?NID=1544

 

Dus het is een beetje kort door de bocht om alle discussies over P2P software te verbieden, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dat heeft alles te maken met indekken.

P2P werd/wordt meestal gebruikt om illegale software/muziek uit te wisselen; kun je wel doen of het niet zo is, maar dat is wel zo. Dat het legaal gebruikt kan worden, dat is duidelijk.

Idem voor kabouterkaarten. Die kan je ook legaal hebben, maar toch mag je er hier niet over praten.

 

Overigens is het allemaal op het scherpst van de snede want ik mag wel over Mapsource praten, terwijl ik dat ook illegaal zou kunnen hebben evenals alle andere software. Zelfs mij GPS zou van heling afkomstig kunnen zijn en ook daar kan ik met een gerust hart vragen over stellen. De rechter heeft zelfs gesteld dat verwijzen naar illegale MP3'tjes is toegestaan. Dus ook hier zou dat moeten mogen.

 

Ik snap Bytheway wel; ik ben het weliswaar niet altijd met hem eens, maar gc.nl zal de eerste zijn die wordt aagesproken op gedrag. De forumregels zijn gewoon streng. Dat is dan maar zo. Bevalt je dat niet, ga je ergens anders een forum over kabouters en P2P beginnen. Toch?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bevalt je dat niet, ga je ergens anders een forum over kabouters en P2P beginnen. Toch?!

Ik heb geen probleem met de forumregels. En ik hoef ook niet zo nodig over kabouters en P2P te praten.

 

Alleen vond ik die regel wat kort door de bocht.

 

Ik zou er dan ook het woordje illegale tussen zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou er dan ook het woordje illegale tussen zetten.

Als dat wat zou oplossen wel, maar je kunt carambalen over P2P en hoe het werkt alsof je de brieven aan je oma wilt uitwisselen met Jan Alleman. Iedereen begrijpt wel dat je dat niet wilt uitwisselen maar wel de kabouterkaarten, OZI, etc etc.

Dus om hele discussies te voorkomen, gelijk helemaal verbieden. Da's duidelijk en eenduidig. En kort door de bocht; het zij zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Zero Cool

 

Ben het helemaal met je eens dat hier niet over illegale praktijken moeten worden gepraat.

Maar P2P is niet illegaal.

 

Het is een protocol. Een protocol tussen gelijkwaardige lagen van ISO-OSI model.

Een model waar zonder een computer niet kan werken.

Zouden we het P2P protocol weghalen in de computer dan zou het erg eenzaam worden in cyberspace.

 

Dus niets illegaals aan.

 

Ik heb dit draadje alleen gestart omdat ByTheWay een gesloten draadje opende over de forumregels. Je kon daar dus niet reageren. Hier wel!

 

En ik vind, of ik er nu over wil discussieren of niet, dat uitleg over een P2P programma best kan. Als het maar een legaal programma is. Dus de stelling dat op het forum niet over P2P mag worden getokkeld, is kort door de bocht.

Maak er van je mag niet over illegale P2P programma's praten, dan is het duidelijk.

 

Ik begrijp natuurlijk dat P2P geassocieerd wordt met illegaal kopieren van muziek, films enz. En dat je een rechtstreekse verbinding maakt met zo'n programma. Dus een 1 op 1 relatie. Peer to Peer.

Maar praten over P2P moet kunnen.

 

Er wordt op het forum over zo veel uitleg gevraagd al dan niet betrekking hebbende op geocaching. Waarom dan niet uitleg over P2P, als iemand het al interesseert wat het is, doet en hoe het protocol werkt. Of over een legaal programma dat gebruik maakt van dit protocol.

 

In mijn studie Ambi was P2P een verplicht nummertje en daar was niet illegaals aan. Er werd helemaal niet over illegaal gerept. Het is gewoon een must!

 

En ik wil helemaal niet over illegale programma's praten. Ik vraag ook nooit iets op het forum over kaboutertjes enz. omdat ik weet dat we dat niet moeten doen.

En dat Brein meeleest. Dat mag ook. Heb trouwens vandaag een stukje over ze in de krant gelezen dat ze illegale aanbieders van MP3's, films enz. gaan waarschuwen over hun uploadgedrag! Terecht!

 

Zo ik denk dat we nu genoeg hebben gekletst over het woordje "illegaal" in het bewuste forumregeltje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij moeten de regels zeker worden aangepast, ik vind het ook een kul regel. P2P is achterhaald. Nieuwsgroepen daar moet je het zoeken en dat werkt toch veelal via een ander protocol en, over dit protocol en het gebruik van "nieuwsgroep programma's" mag je dus wel uitleg geven?

 

Wat een geneuzel allemaal. Een uitleg over een protocol is niets mis mee, net zo min als het gebruik van een bepaald programma. Foute boel wordt het wanneer er uitleg wordt gegeven over hoe programma's te kraken, dus om van bv van een shareware programma een volledig functionerend werkend iets te maken zonder licentie kosten te betalen. Programma's zoals Kazaa, E- OEPS!!!! en noem maar op die via P2P werken zijn volstrekt niet illegaal, maar legaal. Illegaal is veelal datgene wat men er mee uitwisseld, denk dan bv aan MP3tjes. Maar deze kunnen ook worden uitgewisseld via het Transmission Control Protocol/Internet Protocol (TCP/IP). Komt daar dan ook een regel voor? :angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op verzoek verwijderd...

 

 

"Roma locuta est. Causa finita est"

 

Na overleg met de andere moderators/admins is besloten om deze gebruiker permanent te verwijderen

van het forum.

 

Bytheway, namens het geocaching.nl team

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb altijd een zwaar hekel gehad aan personen die anderen hun wil willen/moeten opleggen

Ik kan me wel een beetje vinden in dat gevoel, Gary. Zeker als het gebeurt door het soort mensen dat vindt dat jij zo'n beetje hun bezit wordt op het moment dat je je bij hen in de buurt vertoont, en men jou dus maar (weg) te sturen, of te commanderen heeft.

 

Toch denk ik dat je deze zaak iets anders moet bekijken. Het forum van .nl heeft te maken met het feit dat men erop aangesproken kan worden (bv. door Stichting Brein) als men het ongebreideld uitwisselen van illegale software toestaat op het eigen forum.

 

Op het .nl forum is men daarom ook strikt in het naleven van de hier terzake doende forumregels. Zeker waar het de kabouterkaarten betreft. Die zijn namelijk per definitie illegaal.

 

Je zult m.i. dan ook niet op de vingers getikt worden als je vragen stelt over Mapsource, Ozi, of andere populaire pakketten. Ook niet al heb je ze allemaal illegaal geinstalleerd op je pc staan. Het zijn namelijk geen illegale pakketten, maar veel verkochte.

 

Anders wordt het weer als je die pakketten hier op het forum illegaal ter kopiëren aanbiedt. Dan komt bovengenoemde stichting namelijk weer om de hoek kijken.

 

Het gaat er dus om of men aangesproken kan worden op wat men hier op de site/het forum toestaat. Wat jij of ik op andere plekken (bv. in nl.hobby.geocaching of op marktplaats.nl) doen zal de moderatoren van .nl werkelijk een rotzorg zijn.

 

Overigens:

Praten/uitleg over P2P kan volgens mij nooit als illegale bezigheid gezien worden en zou m.i. hier op het forum dan ook niet verboden moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vorige week zwaar op de vingers getikt, en bedreigd met een IP-Ban omdat ik iemand openlijk aan topografische kaarten van UK wilde helpen. Doe het volgende keer wel sneaky…

 

Ik ben dus die "iemand"...

Nu, ik werd ineens geband, had wel een PB gekregen, maar omdat ik "sorry, maar je mag dit forum niet gebruiken" te zien kreeg, kon ik ook die PB niet lezen...wel allemaal heel handig, he... :no:

 

Volgens de forumregels mag er onder "software" niet over "kabouters" gesproken worden. Nu, bij kabouters staat een "*" met daaronder: * Kabouterkaarten zijn illegaal verkregen topografische kaarten gebaseerd op de kaarten van de topografische dienst te Emmen. Het copyright ligt volledig bij deze dienst.

Volgens mij ligt het copyright van UK-kaarten niet bij de topografische dienst te Emmen, maar ergens in de UK, dus mogen de regels hier ook wel aangepast worden...of ben ik nu aan het muggenziften ???

 

Enfin, ik wil er geen woorden meer aan vuil maken...ik stelde de vraag ook te goeder trouw en wil ook niemand met de vinger wijzen, maar ik wou gewoon nog effe mijn mening kwijt en ik hoop dat dit kan op een democratisch forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch denk ik dat je deze zaak iets anders moet bekijken. Het forum van .nl heeft te maken met het feit dat men erop aangesproken kan worden (bv. door Stichting Brein) als men het ongebreideld uitwisselen van illegale software toestaat op het eigen forum.

Er wordt hier op het forum helemaal geen software legaal of illegaal uit gewisseld, dat kan nog niet eens.

Er wordt hier eventueel alleen maar over gesproken en naar verwezen en daar is niet illegaal aan.

Zie deze uitspraak van de rechtbank van Haarlem.

 

Enfin, ik wil er geen woorden meer aan vuil maken...ik stelde de vraag ook te goeder trouw en wil ook niemand met de vinger wijzen, maar ik wou gewoon nog effe mijn mening kwijt en ik hoop dat dit kan op een democratisch forum.

 

Niets democratisch aan dit forum het bestuur van de stichting geocaching Nederland is niet democratisch gekozen.

Daarom kunnen de forumregels dus nooit democratisch tot stand gekomen zijn.

 

De hier gestelde forumregels zijn van het kaliber "Braafste jongentje van de klas" en zo hoort het hier in Nederland.

Toch ?

 

Maar goed forumregels zijn forumregels en daar zal ik wel in toe gestemd hebben toen ik mij ooit aan melde.

Gelukkig zijn er ook andere manieren om met elkaar te kunnen communiceren zonder dat je een tweede wetboek van strafrechten op gelegd krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens de forumregels mag er onder "software" niet over "kabouters" gesproken worden.  Nu, bij kabouters staat een "*" met daaronder: * Kabouterkaarten zijn illegaal verkregen topografische kaarten gebaseerd op de kaarten van de topografische dienst te Emmen. Het copyright ligt volledig bij deze dienst.

Ik vind het ook wel raar dat er niet over de kabouter kaarten mag worden gesproken. Er was pas een discussie over de tegenvallende kleuren van de lente 2004 versie en die is gewoon afgesloten.

 

Ik gebruik de digitale (kabouter)kaart van Tiel en omgeving om te kijken waar we een cache zouden kunnen neerleggen, maar ik heb die kaart ook gekocht op papier. Dus de kabouterkaart can Tiel mag ik dus gewoon gebruiken. Ik vind het alleen makkelijk dat ik die kaart nu niet zelf hoef te scannen en te calibreren.

 

Het enige nadeel is dat ik de 16 kleuren inderdaad erg vind tegenvallen als ik het vergelijk met mijn originele kaart.

 

André

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De hier gestelde forumregels zijn van het kaliber "Braafste jongentje van de klas" en zo hoort het hier in Nederland.

Toch ?

 

Sja, ik ben Belg...het zal daaraan liggen, zeker :no:

 

Ik vind het ook wel raar dat er niet over de kabouter kaarten mag worden gesproken. Er was pas een discussie over de tegenvallende kleuren van de lente 2004 versie en die is gewoon afgesloten.

 

Dat is idd wel raar...er zal misschien met 2 (of meer) maten en gewichten gemeten en gewogen worden zeker...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat lastiger is, is dat de forumregels dynamisch zijn. Dwz ik heb me destijds geaccordeerd aan de toen geldende regels maar deze wijken af van de huidige. Moet ik me nu aan de regels houden van toen, of die van nu? Hypothetische vraag...

 

Bedenk het volgende: gc.nl is een groep vrijwilligers die zonder winstbejag "ons" werk doen. Ze bieden extra's zoals kaarten, forum etc. Kostenloos. Echter, als stichting zijn ze wel degelijk hoofdelijk verantwoordelijk voor hun daden, zoals het exploiteren van de website. Als Stichting Brein, Buma Stemra en al die andere organisaties de stichting voor de rechter daagt, kunnen ze hun advocaat gaan betalen. Leuke hobby... In het ergste geval worden ze schuldig bevonden aan verspreiding of medewerking aan verspreiding van illegale zaken, en krijgen ze een boete. En dan moet je je huis verkopen, je boot, je auto (je GPS :) )

Dus, dan dek je je zo goed mogelijk in om dat te vermijden. Dat is toch niet zo gek?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik weet niet hoe het in nl is, maar ik veronderstel dat een stichting hetzelfde is als een belgische vzw (vereniging zonder winstoogmerk).

 

nu, de bestuursleden van een vzw kunnen (volgens mij) niet hoofdelijk verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele schades.

 

dit is wel mijn idee, ik ben er niet 100% zeker van, he...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...