Spring naar bijdragen

Teken: een reëel gevaar ? - Wie heeft ervaring ???


Gast Piet

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Leeuwarder Courant, dd. 13 maart 2003:

 

 

Risico op ziekte van Lyme in zeven jaar verdubbeld

 

WAGENINGEN ( ANP) - Steeds meer mensen lopen door een tekenbeet de ziekte van Lyme op. In 2002 meldden zich 13.000 mensen bij hun huisarts met Lyme. Zeven jaar eerder was dat aantal nog 6500. Uit gisteren gepresenteerd onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu en de Wageningen Universiteit blijkt dat de ziekte inmiddels in heel Nederland voorkomt. De bacterie Borrelia is de veroorzaker.

 

Mensen kunnen besmet raken door de beet van een teek. De ziekte van Lyme kan leiden tot ernstige chronische aandoeningen van gewrichten en het zenuwstelsel. Bij tijdige ontdekking is Lyme goed te behandelen met antibiotica.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je trouwens een tekentang wilt aanschaffen: kijk eens in een dierenwinkel. Wij hebben hem daar gekocht en was een heel stukkie goedkoper dan in een "mensenwinkel"  :lol:

Er zit wel verschil trouwens tussen een mensentekentank en een dierenwinkeltekentang B)

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leeuwarder Courant, dd. 13 maart 2003:

 

 

Risico op ziekte van Lyme in zeven jaar verdubbeld

 

WAGENINGEN ( ANP) - Steeds meer mensen lopen door een tekenbeet de ziekte van Lyme op. In 2002 meldden zich 13.000 mensen bij hun huisarts met Lyme. Zeven jaar eerder was dat aantal nog 6500. Uit gisteren gepresenteerd onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu en de Wageningen Universiteit blijkt

 

dat de ziekte inmiddels in heel Nederland voorkomt. De bacterie Borrelia is de veroorzaker.

Mensen kunnen besmet raken door de beet van een teek. De ziekte van Lyme kan leiden tot ernstige chronische aandoeningen van gewrichten en het zenuwstelsel. Bij tijdige ontdekking is Lyme goed te behandelen met antibiotica.

Ik heb er dus een chronische griep aan overgehouden :lol:

 

Ben niet meer gezond te krijgen nadat ik september zo'n miniscuul krengetje mij genaaid heeft ;(

 

GRTZ

 

Kruimeldief

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Kruimeldief,

 

als dat zo is, dan heb ik een belangrijke vraag voor je: Ben je ermee naar de dokter geweest? En heb je een lange heel zware peneciline kuur gehad?

 

Als het antwoord nee is, heb ik een dringend advies voor je. Ga naar de dokter en laat die een bloedonderzoek doen naar Borrelia burgdorferi (de bacterie die de ziekte van lyme veroorzaakt. Als de uitkomst negatief is, laat je doorverwijzen naar een internist, die ook een bloed onderzoek doet in een ander laboratorium! De test op borrelia is namelijk heel erg moeilijk en nog niet gestandaardiseerd.

 

Het is een misverstand dat je altijd de uiterlijke kemerken moet hebbn gezien. Je kunt ze namelijk soms missen en soms zie je de erythema migrans helemaal niet!

 

Doe hier niet te luchtig over. Lyme is goed te genezen, maar wel heel erg gevaarlijk als je er niets aan doet. De ziekte gaat niet vanzelf over.

 

Ik spreek helaas uit eigen ervaring... Bij mij heeft het lang geduurd, maar ik ben er nu gelukkig af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Postman,

 

Ik heb er in dit draadje al eerder over geschreven, helaas was dat ten tijde van de moeilijkheden met dit forum en dat je als lid ineens verdween :lol:. Als je in dit draadje de berichten zoekt van een niet gergistreerde gebruiker die dan als nummer 68-1030918519 heeft, ben ik dat.

Ik heb dus in 3 weken tijd 5 kuren geslikt en ben ook 3 weken ziek geweest van die kuren. Helaas was toen mijn eigen huisarts niet aanwezig en de vervangend huisarts voond het niet nodig om mijn bloed te laten onderzoeken en wist mij nogal overtuigend te vertellen dat met al die kuren die ik gehad heb er geen Lyme aanwezig meer kan zijn. Dit is dus nooit onderzocht.

 

Ik heb dus zeker weten een lekkere beet gehad van een teek B). Ik had op een gegeven ogenblik dus zo'n mooie rode circel van een 10 a 15 centimeter doorsnede achter op mijn billen. De teek heb ik nooit gezien.

 

Wat ik schreef dat ik sindsdien vaak de griep heb is geen fabeltje. Ik weet dus niet dat het met elkaar te maken heeft. Ik weet wel dat je van Lyme reumatische pijnen kon overhouden en een chronische verkoudheid.

Ik heb er nooit meer bij stil gestaan totdat ik voor een paar weken terug weer eens verkouden was en er op werd gewezen dat ik wel heel veel en heel vaak verkouden ben alsof ik hooikoorts heb ;).

Iedere maand ben ik wel een week snotverkouden en dat kondigt zich al een paar dagen tevoren aan en na de verkoudheid duurt het weer op normale peil komen ook een paar dagen. Al met al ben ik eigenlijk vanaf vorig jaar september. oktober wel 2 weken per maand met een verkoudheid bezig. Ik ben wel eens vaker verkouden geweest maar dit wordt eigenlijk te gek. Niet dat ik er voor thuisblijf, maar ook op het werk geeft het een belemmering. Als je een paar minuten naar het felste licht zit te zoeken om eindelijk te kunnen niezen, of als je minuten achter elkaar zit te niezen en te snotteren, kost energie en tijd.

 

Ben niet zo'n "dokterloper", maar zal toch binnenkort mijn huisarts maar weer eens gaan bezoeken.

 

Vr.Gr.

 

Kruimelteek

 

Veel mensen verlangen naar een toekomst zoals vroeger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zit wel verschil trouwens tussen een mensentekentank en een dierenwinkeltekentang B)

Er zit wel verschil trouwens tussen een mensentekentank en een dierenwinkeltekentang

Nou?!? Vooruit dan... vertel op! Moeten we er dan echt helemaal naar gaan vragen? *zucht* :lol:

 

(Trouwens knipoog Kruimeldief: heb je knipoog ook last knipoog van een zenuwtrekje knipoogknipoog ? Dat knipoog je zo enorm knipoog veel ;) 'jes gebruikt knipoogknipoog ?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Eagles, wat is dat nu? Als iemand een zenuwtrekje heeft of een tic, dan hoef je daar toch geen gein om te gaan maken?

Kan der toch ook niets aan doen dat ik iedere keer als ik een puntkomma en een haakje sluiten tiep dat dan die verrekte smiley tevoorschijn komt? B)

 

Trouwens je kunt die smileys uitschakelen hoor.

 

 

Enneh, het verschil? Nou gewoon, de grotemensentekentang ziet er meer uit als een echt medisch instrument van metaal en is fijner en "gevoeliger" in gebruik. De dierenwinkeltekentang is meestal een goedkoop plastic lomp apparaat waarmee je de tekene eerder kapotknijpt in je huid dan eruit verwijderd. En kapotknijpen kan betekenen dat ze spuugen en dus jou ziek maken.

 

Ik had trouwens niet door hoor dat ik een halve cou zat te vertellen. Ik kan er niets aan doen dat ik nu eenmaal de "gebeten" hond ben puntkomma haakje sluiten

 

GRTZ

 

Kruimeldief :lol:

 

Niemand is perfect maar bij sommigen valt dat gewoon meer op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...