FamN Geplaatst 28 februari 2021 Geplaatst 28 februari 2021 Goedemorgen, ik zou heel graag een eerste cache plaatsen, maar ondanks veel lezen kom ik er nog niet helemaal uit. De behuizing wordt aan gewerkt, het idee zit al in het hoofd, verhaaltje en de puzzel moeten nog op papier worden gezet. Om er wat in te komen zou ik onze eerste graag bij ons aan het hek in de tuin plaatsen. Hij komt dus op eigen grond, is hier dan ook toestemming van de gemeente van nodig? Cachers blijven wel een beetje op de openbare weg (doodlopende straat met na ons nog 1 huis, midden in het dorp). Ik heb gevonden waar ik een nieuwe cache aan kan melden. Als ik het goed begrijp dan vul ik die stappen in en dan wordt deze gereviewed en als hij is goedgekeurd gelanceerd. Als ik dit formulier invul, maak ik dan automatisch ook een site / pagina aan? Zijn er verder nog dingen waar ik als newbie rekening mee moet houden, of handige tips? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Peetee Geplaatst 28 februari 2021 Geplaatst 28 februari 2021 Goedemorgen FamN, Welkom op het forum! Voor een cache op eigen grond heb je geen toestemming nodig van de gemeente. Maar mijn advies is wel: houd rekening met de buren. Je geeft namelijk aan dat je een puzzel gaat gebruiken en dan zul je er rekening mee moeten houden dat geocachers hierin een foutje maken en op een andere plek gaan zoeken dan de bedoeling is. En dat kan voor de buren erg vervelend zijn. Het is sowieso altijd goed om de buren op de hoogte te brengen van jouw plannen. Dan weten zij wat die rare snuiters bij jullie in de straat doen. Over je laatste vraag: Je kunt hier precies lezen wat er van je gevraagd wordt: https://www.geocaching.com/play/hide. Verder wordt van je verwacht dat de cache op zijn plaats ligt op het moment dat je hem ter beoordeling aan de reviewer aanbiedt. Tot slot (maar niet in de laatste plaats): Geocaching is een hobby die bij uitstek geschikt is om mensen kennis te laten maken met mooie plekken in jouw omgeving. Dat is wat de charme is van het geocachen, en is de voornaamste reden waarom mensen de hobby oppakken. Het is daarom ook goed om je af te vragen of de door jou geplaatste cache aan die verwachting voldoet.
Linkalovers Geplaatst 28 februari 2021 Geplaatst 28 februari 2021 (bewerkt) Hallo, ik ben geen fan van voortuin caches, zoals veel meer cachers, maar dat moet u niet weerhouden om een mooi exemplaar te leggen. Vaak is ( enige ) onduidelijkheid hoe/wat/waar de oorzaak, om de cache toch niet te bezoeken of op te pakken. Hieronder een paar voorbeelden waarom ik geen fan ben ( en wat u er misschien aan zou kunnen doen) : -Met een puzzel/mystery cache is het altijd de vraag of men bij de juiste voortuin staat, want een tel foutje is zo gemaakt. Tevens zijn niet alle gps'en gelijk en hebben ze altijd een behoorlijke ( en verschillende ) afwijking. Een duidelijke GEO sticker op het betreffende huis/raam/steen, is de manier om aan te geven dat men op de juist plek is en niet bij de buren door de tuin aan het krabben is. -Ik voel me daar ( in de voortuin ) vaak bekeken door iedereen in de omgeving en soms hangen caches zelfs pal naast een raam. Dat dus graag niet, liever bij een bosje. -Hoe ver mag/moet men de tuin in. Als dat niet duidelijk aangegeven is, dan staan sommigen zo bij uw voordeur en anderen ( o.a. ik ) komen niet verder dan het tuinhek. -Als een cache niet duidelijk te zien/herkennen is, dan kunnen sommige wel meer overhoop halen dan u wilt. Persoonlijk zie ik de cache ( of een stukje daarvan of een aanduiding ) het liefst vanaf het voetpad vóór uw tuin. -Heeft u of uw buren honden en slaan die aan als iemand door uw tuin loopt, dan misschien toch maar niet doen ..... -En als laatste: graag een duidelijke hint waar de cache verstopt is. Graag bijna exact aangeven waar de cache ligt en/of wat de camouflage is. Zo kunnen de 'zoekers' ( zonder de hint ) uw cache zoeken en kunnen diegene die voortuin caches minder leuk vinden, met de hint de cache sneller pakken. Op deze wijze kunnen misschien zelfs voortuin-mijder's ( zoals ik ), misschien toch uw cache bezoeken. Want dan kunnen we snel de tuin in, cache pakken en weer uit uw tuin. Zou hebt u zelf de minste zoek-schade, last en 'dwalen' er geen mensen door uw voortuin of erger nog, door de tuin van uw buren. Misschien nog één tip: vooral aangeven wanneer men wel en/of niet de cache kunnen/mogen bezoeken, b.v. alleen in daglicht of graag alleen tussen ( zeg wat ) 10:00 en 17:00. Niet iedereen zal zich daaraan houden, maar alle beetjes helpen. Veel plezier met uw cache !! 28 februari 2021 bewerkt door Linkalovers
FamN Geplaatst 28 februari 2021 Auteur Geplaatst 28 februari 2021 Bedankt voor jullie reacties! Ik ben het wat betreft voortuincaches wel aardig met je eens Linkalovers: ik heb zelf ook een keer bij iemand voor de tuin gestaan, zag de cache midden in de tuin, maar durfde de tuin niet in te stappen en ben weer doorgefietst. Deze komt helemaal voor aan ons tuinhek, overduidelijk dat dat hem is, hij is vanaf de weg (waar bijna nooit iemand komt) te loggen. Ik ga je tips meenemen. Peetee: die site die je aangeeft, als ik het lees (en goed begrijp), dan maak je de site aan door het invullen van alles op het formulier, klopt dat? Groetjes! 2
kalkendotters Geplaatst 28 februari 2021 Geplaatst 28 februari 2021 2 uur geleden zei FamN: Peetee: die site die je aangeeft, als ik het lees (en goed begrijp), dan maak je de site aan door het invullen van alles op het formulier, klopt dat? Als je het hide-formulier invult, dan wordt er automatisch een webpagina (dus geen site )aangemaakt voor je cache. Zolang je die nog niet instuurt voor review, dan kun je daarin naar believen nog veranderingen uitvoeren. (Ook krijg je daarmee automatisch de GC-code, die je op je cache kunt schrijven) 1 1
Berenboot Geplaatst 28 februari 2021 Geplaatst 28 februari 2021 Hier in de buurt zie je de laatste jaren veel zgn, mini-biebs. Kastjes in of aan de voortuinen waar je boeken kunt ruilen, achterlaten of meenemen. Ik denk dat zo inmiddels zo'n 20 a 30% van deze mini-biebs een cache bevat. Dikwijls voorzien van een geocache stickertje, om misverstanden te voorkomen. Als ik niet weet in welke tuin ik moet zijn, dan loop ik gewoon door, een sticker op deur/raam/behuizing kan veel duidelijkheid verschaffen. Zoeken doen we wel weer eens ergens waar dat kan. 1
Aanbevolen berichten