Diederikus Geplaatst 23 september 2017 Auteur Geplaatst 23 september 2017 Soms gaat het niet zoals ik wil. Ik wilde een fontein bouwen volgens het principe van Heron. De fontein van Heron wordt wel een hydrostatische paradox genoemd. Je giet wat water in het systeem totdat de fontein begint te spuiten. Als je ophoudt met water toevoegen, dan blijft de fontein nog een paar minuten door spuiten. Het bijzondere is, dat de fontein hoger spuit dan de hoogte waar je het water toevoegt. Om het systeem te resetten moet je het geheel ondersteboven houden. Na een paar minuten is het water weer terug gelopen in de oorspronkelijke vaten. Door het geheel weer om te draaien begint de cyclus opnieuw. Ik had een prachtplek gevonden waar je zo'n contraptie rustig kunt ophangen zonder dat iemand het ziet. Een ruig stukje terrein waar nooit iemand komt, en waar je rustig een uurtje ongestoord met water kunt spelen. Het geheel verliest altijd wat water bij het resetten, maar er is een sloot vlakbij, dus ik zou gewoon een gieter in de buurt hebben verstopt. De bedoeling was om de spuithoogte van de fontein op te laten meten, en de waarde in een formule voor het volgende coördinaat te gebruiken. Ik had een verhaal erbij bedacht over de tap van het grote praathuis, waar Willem Bever een pomp volgens het type van Heron had geïnstalleerd, om groene en rode grenadine op te pompen. Het probleem was dat het systeem niet altijd betrouwbaar werkte. Het was erg gevoelig voor luchtbellen in de leidingen en capillaire effecten. Iets wat maar 7 van de 10 keer werkt kun je niet in het veld hangen. Ik heb wel een stuk of tien verschillende versies gebouwd. Er werden steeds meer problemen opgelost, maar toch werd het net niet goed genoeg. Wellicht dat iemand anders geïnspireerd wordt door dit idee, Uiteindelijk heb ik een ijzeren schildpad op zijn rug gelegd met een magneetje op een boomtak. Dit verbeeldde de zich appelig voelende Stoffel die tijdens een hardloopwedstrijd met Zoef de Haas was gestroffeld over een uitstekende boomtak op het Braamstruikse Binnenpad. Door Stoffel te helpen werd het coördinaat zichtbaar.
Dagwacht Geplaatst 23 september 2017 Geplaatst 23 september 2017 Vroeger waren de mensen nog niet zo dom. Een leuk idee. Nooit eerder van Heron gehoord. Ik ben wel met een variant ervan bezig, maar dan in een volledig gesloten systeem. Dus geen verspilling van vloeistof. Het principe is gebaseerd op het fenomeen dat vloeistof (water) niet samendrukbaar is en lucht wel.
Dagwacht Geplaatst 23 september 2017 Geplaatst 23 september 2017 (bewerkt) Een hydropneumatisch systeem, als het ware. Zoals de vering van een citroën. 23 september 2017 bewerkt door Dagwacht
Odlaniger Geplaatst 23 september 2017 Geplaatst 23 september 2017 Nou vraag ik mij af of hier sprake is van enige ontsporing. Hoeveel energie, tijd, creativiteit en kosten zijn het waard om een mooie locatie te vinden om een ammobox te verstoppen? Begrijp me niet verkeerd Diederikus, maar je bent een roepende in de woestijn. Dit is een geocache niveau dat niet haalbaar is voor de meeste mensen. Ook met iets minder kan ik plezier beleven. Maar goed, op zijn best prikkel je cachers om na te denken over hetgeen ze willen plaatsen.
Dagwacht Geplaatst 23 september 2017 Geplaatst 23 september 2017 Een ammobox ligt al jaren stof te verzamelen in onze kelder. Ooit gekregen van iemand die heel kort, heel enthousiast was over geocaching en toen abrupt stopte. Ik heb er nog geen goede bestemming voor kunnen vinden. Dan zou het toch weer iets moeten zijn met een twist. Gewoon verstoppen met een logboekje en wat ruilspulletjes zie ik niet zitten. Ik hou meer van creatieve caches. Diederikus blijkbaar ook.
Diederikus Geplaatst 24 september 2017 Auteur Geplaatst 24 september 2017 Nou vraag ik mij af of hier sprake is van enige ontsporing. Hoeveel energie, tijd, creativiteit en kosten zijn het waard om een mooie locatie te vinden om een ammobox te verstoppen? Begrijp me niet verkeerd Diederikus, maar je bent een roepende in de woestijn. Dit is een geocache niveau dat niet haalbaar is voor de meeste mensen. Ok, ik heb een rijke fantasie, en het meeste wat ik kan bedenken kan ik ook maken. Beide eigenschappen komen veel voor, volgens mij, maar de combinatie is misschien wat zeldzamer. Het is echter de vraag of je beide eigenschappen wel nodig hebt. Ik doe de dingen op mijn manier, omdat ik daar nu eenmaal goed in ben. Maar mijn manier is natuurlijk geenszins de enige manier. Aragorn beschrijft een leuk idee in haar post over een eigen cache. Het is origineel, ik zou er niet opgekomen zijn, en je bent het nog nergens in het veld tegengekomen. Er is weinig handigheid voor nodig. Zo simpel kan het dus zijn. De leggers van de Bedevaartcaches beschrijven hun gezamenlijke brainstormacties onder het genot van een glas bier, als ik het mij goed herinner. In je eentje heb je misschien niet genoeg fantasie, maar een groep heeft dat wel. En als je zelf niet handig bent, dan ken je misschien wel iemand in je omgeving die dat wel is. De Krasse Knarren alleen al hebben drie goede knutselaars in hun midden. Voor een fles Ouzo zijn die tot veel bereid. Ik denk dat de kwestie veeleer is, waar leg je de lat? Ik wil dat mijn caches vermakelijk zijn. Ik ben nogal een zuurpruim, en dus moeilijk te vermaken. Als ik zelf niet zit te gniffelen tijdens het maken van een waypoint, dan keur ik hem af. Er is zeker sprake van enige ontsporing. Maar aangezien ik altijd van mezelf uitga, zie ik die ontsporing in de geocachewereld. Waarom is kopiëren zo vanzelfsprekend? Waarom zou je een mooie route niet verrijken? Waarom zou je niet proberen er wat van te maken met de talenten die je wel hebt? Waarom probeer je niet de beste cache van Nederland te leggen? Waarom gooi je er met de pet naar bij iets wat nota bene je hobby is? Waarom doe je niet iets dat nog nooit eerder gedaan is? Ontsporing alom, en ik begrijp daar niets van.
barny Geplaatst 24 september 2017 Geplaatst 24 september 2017 Waarom is kopiëren zo vanzelfsprekend? Waarom zou je een mooie route niet verrijken? Waarom zou je niet proberen er wat van te maken met de talenten die je wel hebt? Waarom probeer je niet de beste cache van Nederland te leggen? Waarom gooi je er met de pet naar bij iets wat nota bene je hobby is? Waarom doe je niet iets dat nog nooit eerder gedaan is? Ontsporing alom, en ik begrijp daar niets van. ik begrijp daar ook niets van, en stel die vraag dat ook vaak op geocache events die ik bezoek, als reactie krijg je dan de 2 dooddoeners "iedereen speelt het spel op zijn manier" "omdat het kan" ik denk zelf dat het gaat om de desinteresse en het gemakzucht, gooi 20 kokers lukraak in een rondje en zeg dat eentje daarvan de "bonus" is en de ego verhogende strelende "bedankjes" en een tsoenamie aan "favo's" stromen als vanzelf binnen, archiveer die zooi na drie maanden. maak nieuwe pagina's aan op de grootse site die beweren dat kokers "geocache's" zijn, plaats die zelfde kokers tien meter van hun vorige punt en de hele carrousel van de onnozels begint weer opnieuw. voor je het weet behoor je tot de 1% topplaatsers van NL en maak je kans om bij die Amerikaanse webwinkel het ultieme en unieke 'niets' in de vorm van een virtual te mogen publiceren dat vinden een hoop mensen het geocachen anno 2017 Barny
Sivota Geplaatst 24 september 2017 Geplaatst 24 september 2017 Het is niet alleen een kwestie van geen fantasie hebben of niet kunnen maken. Ik vind ze leuk hoor, die prachtige waypoints, echt waar. Echter, ik bezoek persoonlijk een cache om heel andere redenen, namelijk vanwege de omgeving. Verder vind ik het spelen met gps techniekjes veel leuker Voor mij zijn mooie, slim uitgedachte waypoints daarom geen "must" en ik hoef ze echt niet bij iedere cache te zien. Laat die maar gewoon uitzonderlijk blijven. En het kopiëren van een goed idee? Ach, zolang het niet de honderdste hengel cache of de tweehonderdste waadpak- of klim cache is vind ik een mooi waypoint voor de tweede of derde keer zien, niet zo erg...
Diederikus Geplaatst 24 september 2017 Auteur Geplaatst 24 september 2017 (bewerkt) Zelf vind ik dit één van de leukste. Momfer de Mol vergeet steeds waar hij zijn "segaartjes" verstopt heeft. Willem Bever heeft een stoomcontraptie gemaakt die hem helpt te herinneren waar hij zijn segaartjes gelaten heeft. Door de tijdstilstand is de contraptie in het ongerede geraakt. U mag (moet) hier enige kracht aanwenden. Ik was al flink aan het knutselen geweest. Ik wilde een handje maken met een wijzende vinger. Volgens het principe van de schaarlamp zou dat handje een meter of drie uit moeten schuiven en dan net boven de grond een plek moeten aanwijzen waar de segaartjes verborgen waren. Eventueel verborgen in een kunstmatige molshoop. Maar de eerste constructies waren veel te groot en te zwaar, en alleen een bodybuilder zou het geheel in beweging kunnen brengen. Latere constructies waren weer veel te licht, zodat een zacht briesje het geheel al zou doen knakken. Er waren al vijf prototypes in de kliko beland. Toen kreeg ik een brainwave. De hint is: als de manometer. . . Als de bezoeker de pijl op "goed" zet, klapt de bodem open en verschijnt er een handje met een wijzende vinger aan een veer (zo'n speelgoedveer die de trap af kan lopen) Het handje met het naar beneden wijzende vingertje blijft nog een tijdje na-veren een centimeter 15 boven de grond. Wijzend naar een stuk boomschors waaronder de segaartjes van Momfer verborgen zijn. De volgende aanwijzing zit verborgen tussen de segaartjes. 24 september 2017 bewerkt door Diederikus
Diederikus Geplaatst 26 september 2017 Auteur Geplaatst 26 september 2017 Ergens in het bos kom je dit tegen: Je herinnert je dat je op waypoint 2 een ballon hebt meegekregen. Wat doe je?
Diederikus Geplaatst 26 september 2017 Auteur Geplaatst 26 september 2017 Diederikus, gebruik een regenachtige zondagmiddag eens om dit draadje door te lezen; http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=10116&page=1 Een prachtige sfeertekening uit de tijd dat cachen nog spannend was. Komt er tegenwoordig nog wel eens iets op dit niveau uit?
antarctica Geplaatst 26 september 2017 Geplaatst 26 september 2017 Ik denk dat dat bijna niet meer mogelijk is om te maken. Heel Nederland ligt volgegooid met nietszeggende trails. Maar bijzondere multies zijn nog wel te vinden, al wordt het steeds minder. Antarctica
Diederikus Geplaatst 26 september 2017 Auteur Geplaatst 26 september 2017 (bewerkt) Hopen dat je hem meegenomen hebt? Op je buik in de Flevolandse klei is ook niet prettig. Op die plek moet het minstens 13 weken niet regenen. Sinds ik de cache gelegd heb is dat niet voorgekomen. Flevolandse klei is dan zeer aanhankelijk. 26 september 2017 bewerkt door Diederikus
Aanbevolen berichten