Spring naar bijdragen

Graag wat hulp met graden en afstand berekenen


Gast pa9dx

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik ben nieuw in dit forum en heb voor mij een heel lastig probleem. Ik heb een pocketpc met tomtom3 software erop. Ik kijk in tomtom wat mijn locatie is. Dit is N 51 57,387' E 5 13,750' mijn vriend woont in

N 51 52,986' E 5 17,881' Ik wil nu graag de richting en de afstand van mij naar hem berekenen. Hoe kan ik dit doen en is er een proggie voor? Weet jij hoe ik deze coordinaten kan omrekenen naar decimalen?

 

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Kijk even op www.deBruineBeren.nl daar vindt je het programma Graden Calculator voor op je PPC

 

Hier mee kan je de Coördinaten omrekenen naar het Rijksdriehoeks stelsel.

Dit is een metrisch stelsel met een x (East) en y (North) as.

 

Jouw locatie is dan N 5758541 E 653172 (Culemborg)

die van je vriend is N 5750532 E 658160 (Geldermalsen)

 

N = 5758541 - 5750532 = 8009

E = 658160 - 653172 = 4998

 

de stelling van pietje havengras : Afstand = de wortel uit (N in het kwadraat + E in het kwadraat)

 

Afstand = Wortel ( 64144081 + 24980004) = 9440,55 meter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen hoe bereken ik nu de hoek tussen deze coördinaten?

In een driehoek kun je hoeken bepalen met behulp van de functies sin, cos en tan.

Deze functies zijn gedefinieerd als:

 

Sin (a) = Overstaande zijde / schuine zijde

Cos (a) = Aanliggende zijde / schuine zijde

Tan (a) = Overstaande zijde / aanliggende zijde

 

De hoek a is dan de hoek tussen de horizontale lijn naar rechts (aanliggende zijde) en de schuine zijde.

In geotermen is dat dus de lijn naar het oosten links om. Noord is dan 90 graden.

Dat is dus anders dan de manier waarop wij met het kompas om gaan. Daar is een hoek t.o.v. het noorden en dan rechts om. Noord is dan 0 graden en oost 90.

 

Voor het bepalen van de hoek gebruik je dus de tangens, maar dan t.o.v. het noorden:

Tan ( b ) = E/N. De hoek is dan atan (E/N), waarbij atan staat voor arctangens.

 

Overigens zit je er dan een beetje naast, omdat het RD stelsel niet helemaal evenwijdig loopt met de N-Z as. Dat scheelt ongeveer een graadje. Daar moet je dus voor corrigeren als je via RD gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:crybaby: Reintje,

Zo'n 35 jaar geleden benk ik met met wiskunde tijdens dit onderwerp afgehaakt. Ik zie nu in dat deze formules wel handig kunnen zijn bij geocachen. Is het misschien mogelijk dat je bovengaand verhaal met een tekeningetje duidelijk maakt?

Volgens mij zijn hier heel wat lieden, in ieder geval ik, mee gebaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

Ik ben nieuw in dit forum en heb voor mij een heel lastig probleem. Ik heb een pocketpc met tomtom3 software erop. Ik kijk in tomtom wat mijn locatie is. Dit is N 51 57,387' E 5 13,750' ...

 

Martin

Hallo Martin,

 

Vanaf jouw thuislokatie ligt het startpunt van een geocache op 0.72km in het NoordWesten. Het zou zelfs zomaar kunnen zijn dat de route langs je voordeur loopt. Of net niet... Dat blijft de vraag totdat je de route gelopen hebt. ;)

 

Kijk hier voor de bij jouw thuisadres dichtstbijzijnde caches. Service van de zaak. B)

 

tot cache,

team Wij Drie :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Allen,

 

Even op een rijtje.

 

8009 verticaal

4998 horizontaal

9440,55 schuin

 

tan a=4998 / 8009

a = inv(tan4998/8009)

a = 31,97 graden dit is dus de hoek van Noord Zuid en Culemborg naar Geldermalsen. Dit houdt in dat je 180 graden - 31,97 graden moet rekenen. De hoek van Culemborg naar Geldermalsen is dus 148 graden.

 

Ik denk dat het zo klopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie nu in dat deze formules wel handig kunnen zijn bij geocachen. Is het misschien mogelijk dat je bovengaand verhaal met een tekeningetje duidelijk maakt?

Ik had deze en andere zaken eens willen vertellen op een startersdag die omstreeks nu zou worden gehouden.

Maar het is wel een goed idee om wat aandacht te besteden aan basis wiskunde die met geocaching vaak terug komt.

Ik heb per slot van rekening een opleiding tot wiskunde leraar gevolgd. ;)

 

Wanneer dat af is beloof ik niet. Ik ben op dit moment razend druk met de site en het is mooi weer.

Als opwarmertje kun je je alvast verdiepen in een eerste stukje meetkunde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Echte aanrader!

Wanneer dat af is beloof ik niet. Ik ben op dit moment razend druk met de site en het is mooi weer.

Als opwarmertje kun je je alvast verdiepen in een eerste stukje meetkunde.

Zelfs Skansen die geen kleuterschool heeft, maar wel wat door geleerd kon dit zomaar doen.

Skansen had een plan. Wat wel bijzonder is voor een eland. Na graven in het geheugen wist en WisFaqt skansen weer van die lijntjes

Koeii was mee. Toevallig hebben Koeii en Skansen dezelfde middelbare school gedaan, waar je niets kon doen in eigen tempo. Beiden waren freak om in de pauze van die dingetjes te tekenen. AHA scoorde heel goed. De grijze massa kraakte een beetje, maar het geheugen was blijkbaar intact.

Koeii vond het plan heeeeeeeeel logisch. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Gotcha

Je zal toch iets moeten weten van hoogtelijntjes en puntjes en hoekjes.

Het hoogtepunt lijkt me niet te doen wanneer je niet iets van een hoogtepunt weet. Wat dat is. Verder kan een GPS genoeg, maar enige kennis moet er toch zijn.

Of vergis ik me? :(

Skansen die ook graag druk lui is. Uh in alle drukte lui is. Skansen doet niet meer wat nodig is. Tot en met terug gaan naar caches om ze goed helemaal te begrijpen en te loggen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat Tomtom of je GPS het werk doen.

Voor het gegeven voorbeeld ben ik het met je eens.

Gaat het echter om vallende sneeuwvlokjes die in de "Winter" bij windkracht 2 bijna horizontaal naar beneden vallen dan kom je aan je GPS toch een beetje te kort.

 

Voor het voorbeeld van "Het hoogtepunt" ben ik het weer wel met je eens. Een kompas, pen en papier en wat handigheid met je GPS is ruim voldoende. :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie nu in dat deze formules wel handig kunnen zijn bij geocachen. Is het misschien mogelijk dat je bovengaand verhaal met een tekeningetje duidelijk maakt?

Ik had deze en andere zaken eens willen vertellen op een startersdag die omstreeks nu zou worden gehouden.

Maar het is wel een goed idee om wat aandacht te besteden aan basis wiskunde die met geocaching vaak terug komt.

Ik heb per slot van rekening een opleiding tot wiskunde leraar gevolgd. :(

 

Wanneer dat af is beloof ik niet. Ik ben op dit moment razend druk met de site en het is mooi weer.

Als opwarmertje kun je je alvast verdiepen in een eerste stukje meetkunde.

Reintje,

Alvast bedankt en ik ben benieuwd naar het resultaat.

De door jou aanbevolen cache heb ik op mijn to-do lijstje gezet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Reintje.

Ook wanneer je totaal niet weet wat een hoogtepunt is? Wat de lijnen betekenen in jouw voorbeeld?

Wij hebben met de GPS nieuw hoogtepunt gemaakt van driehoek twee.

Klaar. Geen papier, geodriehoekjes of wat dan ook. Beetje kennis is niet nodig? Ook niet een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel piep piep piep klein beetje. :)

:D

Dus eigenlijk hebben we een 1 ster cache gedaan. :(

 

Skansen :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...