indiana Geplaatst 22 juni 2015 Geplaatst 22 juni 2015 In elk geval heb ik (denk ik) een aardig beeld van wat de gemiddelde cachelegger hiervan denkt. De gemiddelde geocacher (bestaat niet, maar ik begrijp wat je bedoelt) schrijft niet op fora of reageert hier niet op dit soort onderwerpen. Buiten het feit dat de mensen die wel reageren totaal niet representatief is voor alle geocachers, is 10 mensen een veel te kleine steekgroep. Wat ik alleen maar wil zeggen is dat je totaal geen conclusies mag trekken uit reacties op fora. 2
Peetee Geplaatst 22 juni 2015 Geplaatst 22 juni 2015 (bewerkt) Klopt. En ook de soms harde manier waarop hier en daar gereageerd wordt op forums is niet representatief voor hoe men in het algemeen in het geocachingwereldje met elkaar om gaat. Maar goed, dat merk je wel als je eens een event gaat bezoeken. 22 juni 2015 bewerkt door Peetee
Geo-Brein Geplaatst 22 juni 2015 Geplaatst 22 juni 2015 Dag, Afgelopen weken heb ik getimmert, geknutselt en geschaaft aan onze eerste te leggen geocache. Alles staat spik en span in de garage, maar...... het beoogde bosje was in beheer van Rijkswaterstaat en die geeft geen toestemming meer voor het leggen van geocaches. Volgende locatie was in een bos (dat open is voor wandelaars) beheerd door een waterleidingbedrijf en die zeiden resoluut: "Geen terreinvreemde zaken op ons gebied!" (Terwijl het toch een onschuldig simpel vogelhuisje is. Snif ...) Ik overwoog even om de cache zonder toestemming in het oorspronkelijke bosje te plaatsen en te zien wat er van komt, maar toen de teleurstelling wat afgezakt was, besloot ik toch verder te zoeken naar iets legaals. Me nog eens wat verder verdiepende in de regels ten aanzien van leggen van caches bekruipt me het gevoel dat het "toestemming vragen" niet helemaal waterdicht is. Ik vraag me af of er zo goed gecontroleerd wordt op toestemming. Misschien dat vaak nog wel, maar worden de voorwaarden altijd ingevuld? Strak aan het pad heb ik caches niet vaak gezien is een cache is dan ook veel rip-gevoeliger..... Klopt mijn indruk? vriendelijke groeten: Spek en Bonen. Het "toestemming vragen" is inderdaad helemaal niet waterdicht. Je zou eens moeten weten hoeveel caches er geplaatst worden zonder toestemming, onder het mom van "het is toch maar achter een verkeersbord, onder een steen langs de weg, achter een boom langs de weg, in een gracht langs de weg, ..." Maar ook daar is toestemming voor nodig. Alle caches hebben toestemming nodig alvorens ze kunnen geplaatst worden! Mocht er controle gedaan worden (wat niet haalbaar is) op alle reeds bestaande geocaches in Nederland en België, zou meer dan de helft het archief in mogen wegens niet in regel met de toestemming (denk ik). Er wordt namelijk heel veel druk uitgeoefend door de reviewers wanneer het gaat om caches die in een natuurgebied liggen, maar daar stopt het ook. Blijkbaar ook voor de reviewers. Caches die niet in een natuurgebied liggen, gaan de reviewers vanuit dat de toestemming in orde is. En eigenlijk mogen ze dat ook, want wanneer je een cache ter review aanbiedt, geef je al te kennen dat je toestemming hebt om die cache te plaatsen. En daar wringt het schoentje en zitten er gaten in het net. Kan men het net volledig waterdicht maken? Ik vrees van niet. Het is in de eerste plaats aan elke CO om te doen wat ze moeten doen. Zorgen dat er toestemming is, ongeacht de plaats waar de cache komt te liggen, is één van de belangrijkste zaken die moeten in orde zijn. Wij (GEO-BREIN) hebben daar eens een artikel over geschreven, met bijhorend voorbeelddocument, dat je als CO kan gebruiken om toestemming te vragen aan de gemeente om caches te mogen plaatsen op hun grondgebied. Enkel wanneer je dat hebt gedaan, ben je in orde met de toestemming. Caches in natuurgebieden of gebieden in beheer van waterwegen buiten beschouwing gelaten, want daar is aparte toestemming voor nodig. (hier vind je het artikel) Het hangt dus eigenlijk allemaal af van het gedrag van de CO in kwestie. Alles staat of valt met de oprechtheid van de CO.
anharu Geplaatst 22 juni 2015 Geplaatst 22 juni 2015 (bewerkt) Soms is het een kwestie van geduld voor toestemming in onze gemeente werd het zelfs een raadsvergaderings- onderdeel maar wel gekregen Voor toestemming bij grotere instanties zoals SBB, waterschappen e.d. geef ik een volledige beschrijving met evt. foto`s van de te plaatsen objecten. 22 juni 2015 bewerkt door anharu
Geo-Brein Geplaatst 22 juni 2015 Geplaatst 22 juni 2015 Soms is het een kwestie van geduld voor toestemming in onze gemeente werd het zelfs een raadsvergaderings- onderdeel maar wel gekregen Voor toestemming bij grotere instanties zoals SBB, waterschappen e.d. geef ik een volledige beschrijving met evt. foto`s van de te plaatsen objecten. Hier werd onze toestemmingsaanvraag ook behandeld op de gemeenteraad van Burgemeester en schepenen. Hun advies was positief en ik kreeg daar zelfs een schrijven van. Contacten met natuurbeheerders zijn ook steeds goed en vlot verlopen. Uiteraard zien zij heel graag uitgebreide mails met zoveel mogelijk details en heel veel foto's. Pas dan wordt je snel geholpen. Een mailtje met "ik wil toestemming" is heus niet voldoende.
anharu Geplaatst 22 juni 2015 Geplaatst 22 juni 2015 (bewerkt) Het is ook een stuk makkelijker als je toestemming hebt. zo vraagt de boer (waar ik toestemming heb gevraagd) aan de zoekers bij zijn land of ze dat ding al hebben en een ander heeft zelfs wel eens mee gezocht. 22 juni 2015 bewerkt door anharu
Geo-Brein Geplaatst 22 juni 2015 Geplaatst 22 juni 2015 Het is heel eenvoudig. Met een toestemming in de hand ben je gerust.
anharu Geplaatst 22 juni 2015 Geplaatst 22 juni 2015 Klopt. En ook de soms harde manier waarop hier en daar gereageerd wordt op forums is niet representatief voor hoe men in het algemeen in het geocachingwereldje met elkaar om gaat. Maar goed, dat merk je wel als je eens een event gaat bezoeken. Over het algemeen is het in het veld gewoon gezellig om elkaar te ontmoeten (soms in tegenstelling tot de forums) en zie je de (gemiddelde) cacher.
Meneer Ruud Geplaatst 22 oktober 2015 Geplaatst 22 oktober 2015 (bewerkt) Kan men het net volledig waterdicht maken? Ik vrees van niet. Het is in de eerste plaats aan elke CO om te doen wat ze moeten doen. Zorgen dat er toestemming is, ongeacht de plaats waar de cache komt te liggen, is één van de belangrijkste zaken die moeten in orde zijn. Wij (GEO-BREIN) hebben daar eens een artikel over geschreven, met bijhorend voorbeelddocument, dat je als CO kan gebruiken om toestemming te vragen aan de gemeente om caches te mogen plaatsen op hun grondgebied. Enkel wanneer je dat hebt gedaan, ben je in orde met de toestemming. Caches in natuurgebieden of gebieden in beheer van waterwegen buiten beschouwing gelaten, want daar is aparte toestemming voor nodig. (hier vind je het artikel) Ben heel benieuwd naar het genoemde artikel maar de link is dood. Zelf ben ik op dit moment bezig om toestemming te verkrijgen voor het plaatsen van meerdere geocaches in Rotterdam. Navraag, langs welke weg dat het beste te doen, bij twee ervaren CO's die meerdere (lees: tientallen) caches hebben geplaatst leverde de reactie op dat zij zelf niet om toestemming hebben gevraagd. Desondanks ben ik aan de slag gegaan en heb, sinds 13 september, na meerdere e-mails en steeds doorverwezen te worden, nog steeds geen concreet antwoord op mijn vragen. Je zou toch denken dat een gemeente als Rotterdam daar al lang beleid op zou hebben gemaakt? 22 oktober 2015 bewerkt door Meneer Ruud
Peetee Geplaatst 22 oktober 2015 Geplaatst 22 oktober 2015 De site is inderdaad verhuisd. De juiste link naar het artikel is nu: http://www.geobrein.be/toestemming-plaatsen-geocaches/
Sivota Geplaatst 22 oktober 2015 Geplaatst 22 oktober 2015 Voor wat betreft gemeente terreinen zou het heel goed kunnen dat je bij de deelgemeenten moet zijn. Zie hier een voorbeeld van verstrekte toestemming: http://www.oozo.nl/bekendmakingen/rotterdam/waalhaven/waalhaven/apv-vergunning/27221/verleende-toestemming-apv-plaatsing-geocache-in-deelgemeente-charlois-16-05-2012
SpekEnBonen Geplaatst 22 oktober 2015 Auteur Geplaatst 22 oktober 2015 Het probleem is mijn geval goed opgelost. Ik ben (om diverse redenen) uitgeweken naar een bosje in beheer van de gemeente. Netjes toestemming gevraagd en gekregen. Voelt goed.
Meneer Ruud Geplaatst 22 oktober 2015 Geplaatst 22 oktober 2015 Bedankt voor de reacties. Zeker een handig schrijven. En de link naar de apv-verginning is ook goed bruikbaar.
Aanbevolen berichten