miracles65 Geplaatst 31 mei 2015 Geplaatst 31 mei 2015 Goedemorgen forumleden, ik heb afgelopen vrijdag mijn Etrex 20 binnen gekregen. Ik probeer 'm te doorgronden maar nog niet alles is even logisch en begrijpelijk. Ik koom van de Magellan Explorist 100 en tot op heden de 210. Die zijn wat minder uitgebreid en dus simpeler in gebruik.Ik begrijp nu het volgende: gegevensvelden: Infovelden over locatie, snelheid, afstand e.d. dashboard: groepen met gegevensvelden, vooraf gegroepeerd onder een naam Het is me nu niet helemaal duiudelijk wat dan een profiel is. Ik hoop dat ik in dit draadje later nog andere vragen mag stellen wanneer dat nog nodig is.
Peetee Geplaatst 31 mei 2015 Geplaatst 31 mei 2015 (bewerkt) Een profiel is een verzameling van instellingen die je als zodanig kunt opslaan. Zo hebben wij bv. als geocachers met elkaar afgesproken dat we bij het spelen van het spel uitgaan van bepaalde gemeenschappelijke gps-instellingen: 1. dat we de coördinaten weergeven in het formaat ddºmm.mmm', en bv. niet in het formaat dd.dddddº of ddºmm'ss". 2. we hebben de afspraak gemaakt dat we de gps instellen op het kaartdatum WGS84, want we weten dat niet alle kaartdatums met hetzelfde coördinatenpaar ook dezelfde plek op aarde weergeven. Waar het hier dus om gaat is dat je er van uit moet kunnen gaan dat je over dezelfde dingen praat als je de verschillende aspecten van onze hobby bespreekt. Deze groep van instellingen/afspraken kun je op de modernere gps'en opslaan in een profiel. In dit geval in een profiel dat je de naam "Geocaching" kunt geven. Het mag duidelijk zijn dat je met je gps ook andere zaken kunt doen dan geocachen alleen. Het zou bv. zo kunnen zijn dat je naast geocacher ook landmeter bent en daarbij de zelfde gps gebruikt. De instellingen die je nodig hebt bij het uitvoeren van je werkzaamheden als landmeter kunnen anders zijn dan die je bij het cachen gebruikt, en deze zou je daarom weer kunnen opslaan on de profielnaam "Werk", of "Landmeten". Als je dan na je werk weer gaat geocachen schakel je gewoon even over naar het profiel "Geocaching" zonder dat je steeds alle relevante instellingen weer na moet gaan. Het mag daarom duidelijk zijn dat als je je gps enkel voor het geocachen gebruikt, dat je dan minder van deze optie gebruik zult maken. Maar op zich is het wel leuk dat je gps de mogelijkheid biedt. 31 mei 2015 bewerkt door Peetee
regenboog2 Geplaatst 31 mei 2015 Geplaatst 31 mei 2015 Hallo miracles65 en Peetee Als ik op mijn etrex20 kijk staat onder profiel een keuze tussen: recreatief/geocaching/auto/maritiem/fitness. Ik heb ze niet uitgeprobeerd, dus ik kan je niet precies zeggen wat het verschil is. Wat ik wel weet, is dat je via andere wegen naar je WP geleid wordt. Als je auto invult ga je over de grotere wegen, bij recreatief wordt je over kleinere wegen en paden gestuurd. (Op andere gpssen bijvoorbeeld de oude etrex serie was de keuze bijvoorbeeld over wegen/niet over wegen) Vragen stellen mag natuurlijk altijd.
Peetee Geplaatst 31 mei 2015 Geplaatst 31 mei 2015 Hallo miracles65 en Peetee Als ik op mijn etrex20 kijk staat onder profiel een keuze tussen: recreatief/geocaching/auto/maritiem/fitness. Ik heb ze niet uitgeprobeerd, dus ik kan je niet precies zeggen wat het verschil is. Wat ik wel weet, is dat je via andere wegen naar je WP geleid wordt. Als je auto invult ga je over de grotere wegen, bij recreatief wordt je over kleinere wegen en paden gestuurd. (Op andere gpssen bijvoorbeeld de oude etrex serie was de keuze bijvoorbeeld over wegen/niet over wegen) Vragen stellen mag natuurlijk altijd. Klopt. Je wordt via andere wegen naar je WP geleid, en wel gebaseerd op de instellingen die in het betreffende profiel zijn opgeslagen. De door jou genoemde profielen zijn standaard meegeleverd, maar wel aanpasbaar. Ook kun je een eigen, aangepast profiel opslaan.
Peetee Geplaatst 31 mei 2015 Geplaatst 31 mei 2015 Hier vind je nog een aardige pagina met info over profielen.
miracles65 Geplaatst 31 mei 2015 Auteur Geplaatst 31 mei 2015 Ok. Fijn dat jullie op wilden reageren. Ik zal me nader verdiepen in de profielen en de link van Peetee bekijken.ik kom hier vast terug om nog meer te kunnen leren van mijn gps.
Pentagram Geplaatst 1 juni 2015 Geplaatst 1 juni 2015 (bewerkt) Je kunt ook een profiel maken waarbij je de coordinaten in RD laat weergeven. Omdat met geocachen er ook nogal eens met regelmaat van RD coordinaten gebruik gemaakt wordt, kun je vrij makkelijk switchen. 1 juni 2015 bewerkt door Pentagram
topzoekertje Geplaatst 1 juni 2015 Geplaatst 1 juni 2015 Ik vind het zelf handig om een profiel te hebben voor gebruik in de auto en een voor tijdens wandelen. Het onderscheid: Kaart (auto = city-navigator, wandelen = topo) Wijze van navigeren (auto = route via wegen , wandelen = directe route) Plaats op de weg (auto = aan, wandelen = uit) Track opnemen (auto = uit , wandelen = aan) Scherm uit na 15 seconden (auto niet, wandelen wel). Daarnaast heb ik een profiel voor RD (zelfde als wandelen, maar dan met RD) en een voor korte stukjes (zelfde als wandelen, maar dan track uit). Zo kun je dus voor verschillende gebruik een aantal profielen maken, net hoe je het zelf handig vindt.
regenboog2 Geplaatst 1 juni 2015 Geplaatst 1 juni 2015 Als de reacties zo eens lees, gebruik ik de mogelijkheid van profielen eigenlijk niet. Als dat nodig is pas ik gewoon de instellingen aan, bijvoorbeeld om een cache in RD te kunnen doen en daarna zet ik de instellingen gewoon weer terug.
Peetee Geplaatst 1 juni 2015 Geplaatst 1 juni 2015 Dat is inderdaad net zo makkelijk. Als je je gps goed kent, weet wat de instellingen inhouden, en de gps niet of nauwelijks voor andere zaken gebruikt als voor het geocachen, dan zijn profielen ook helemaal niet nodig.
miracles65 Geplaatst 2 juni 2015 Auteur Geplaatst 2 juni 2015 Ik heb me verdiept en op YouTube een video bekeken van MrGPS. Het is me nu duidelijk waar profielen voor dienen en ga ermee aan de slag. Mijn volgende vraag: Ik heb nu van de website http://garmin.openstreetmap.nl/ zowel van de door mij gewenste landen de kaarten Generic Routable (new style) én de kaarten Routable Bicycle (Openfietsmap Lite) gedownload. Wanneer ik nu beide kaarten in Basecamp bekijk zie ik behalve andere kleuren weinig verschil in de lijnen met wegen, fietspaden en looppaden als ik tussen beide kaarten schakel. Is dit goed of heb ik de verkeerde kaarten gebruikt?
regenboog2 Geplaatst 3 juni 2015 Geplaatst 3 juni 2015 Ik ken beide kaarten niet, maar ik kan me voorstellen dat de lijnen van wegen en paden van hetzelfde gebied ook hetzelfde lopen. Waarschijnlijk moet je het verschil zoeken in details. Ik zou eerder denken dat er een groot verschil is tussen bijvoorbeeld auto-, fiets- en wandelkaarten. Er zullen op een autokaart waarschijnlijk minder fiets- en wandelpaden aangegeven worden. Aan de andere kant: op de Openstreet fietskaart staan best veel wandelpaden.
miracles65 Geplaatst 3 juni 2015 Auteur Geplaatst 3 juni 2015 @regenboog2, Ja, ik begrijp dat de lijnen van wegen hetzlefde zichtbaar zijn. Ik had echter verwacht dat er meer details zichtbaar waren op de OpenFietsMap. Misschien dat de Lite versie hiervan de oorzaak is? Ik hoop op meer antwoorden ........
miracles65 Geplaatst 25 juli 2015 Auteur Geplaatst 25 juli 2015 Ben nu alweer een tijdje bezig met mijn Etrex 20 en hij bevalt me goed, hoewel ik aan de vele instellingen moet wennen. Nu toch een probleempje: Ik zie via Basecamp dat ik 50 geocaches heb geladen in de GPS waaronder de geocachepunten WM01 t/m WM12. Toch zie ik maar 2 geocaches van deze serie tussen de 50 andere op de Etrex zelf wanneer ik de lijst van geocaches opvraag. Ook zie ik er maar 2 op de kaart. Hoe kan dit?
regenboog2 Geplaatst 26 juli 2015 Geplaatst 26 juli 2015 Hallo miracles65 Het gebeurt mij ook af en toe, maar ik weet nog steeds niet hoe dat komt. Dus controleer ik (bijna) altijd voordat ik op pad ga. Gisteren heb ik een serie mysteries (11 stuks) ingeladen en toen ik in de GPS keek kon ik er geen enkele vinden. Dus opnieuw ingeladen en bij alle 11 gaf de computer aan: staat al in de GPS, overschrijven? Dus bij elke cache 'ja' aangeklikt. Sta ik vanmorgen in het veld, zijn er twee caches die ik toch niet kan zien in de GPS. Hoe dat kan blijft me een raadsel. De caches zijn van deze cachelegger, allemaal op dezelfde manier naar de GPS gestuurd. Een tijd gelden heeft iemand het al eens op het forum aan me uit proberen te leggen, maar ik ben niet zo goed met files etc, dus ik snapte het niet. Ik zal eens kijken of ik het betreffende draadje nog kan vinden.
Aanbevolen berichten