team simpson Geplaatst 12 augustus 2004 Geplaatst 12 augustus 2004 lijkt ons ook een leuk idee om die meetpunten te loggen. Als je goed rond kijkt zie je er heel wat. iemand enig idee wat dit voor een is: er stond in het oranje ook nog een nummer naast.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 12 augustus 2004 Auteur Geplaatst 12 augustus 2004 Dit is een normale standaard meetspijker maar wel speciaal gemaakt met een opschrift voor de Grondmij. Voor grote firma's is het geen extra kostenpost om ze zo te laten maken. Meestal kom je ze tegen met 'meetpunt' of 'messpunkt' erop. De oranje cyfers: het nummer van het punt in het netwerk dat de landmeters gebruiken voor een klus. Vaak zijn dat dergelijke getallen als 1002, 2006 etc. Wil je een ooggetuigeverslag lezen over een meetpuntenzoektocht in de buurt van de HSL: The Benchmark Hunting Page of Prof. Y. Lupardi alwaar je ook dit 'bijzondere' punt tegenkomt: En wat meer: The benchmark game in the Netherlands En er is ook wel e.e.a. op de gc.nl site: meetpuntenjacht te vinden.
Boa Geplaatst 12 augustus 2004 Geplaatst 12 augustus 2004 Hallo Prof Als alles meezit heb ik binnen enkele maanden een digitale camera. Dan ga ik ook wat meetpunten vastleggen. Als het lukt komt het ook nog op internet te staan. Op het fietspad tussen Wageningen en Magic square zitten enkele tientallen meetpunten verwerkt. Ook zal ik een foto maken van de vierkante luchtfoto-meetpunten waar ik het eerder over heb gehad.
stada Geplaatst 18 augustus 2004 Geplaatst 18 augustus 2004 ik loop al langer over een soortgelijke fotodatabase na te denken dus dit is wel een mooi begin zo.laten we als doen stellen om zoveel mogelijk meetpunten en hun omgeving in beeld te brengen. Verkijk je niet op de grootte van de fotodatabase. Er zijn 1000den meetpunten. En van elk punt een paar mooie foto's en je bent zomaar enkele GB's verder. Dan moet je sowieso een eigen server hebben. Zelf heb ik een database van kruispunten van 10de graden en het viel me niet mee om (gratis) ruimte te vinden voor al die foto's. (Concept hier.) Het initiatief dat genomen werd door de maker van deze site om zo'n meetboutensite te maken is misschien ook wel gestrand omdat het allemaal wat veel was, gok ik.
Henk25 Geplaatst 23 augustus 2004 Geplaatst 23 augustus 2004 Sinds een paar weken ben ik ook eens wat beter om mij heen gaan kijken. Het barst inderdaad van de meetpunten. Ik vind het ook een leuk plan om die dingen (zoals in de USA) te gaan loggen ook al zijn ze hier dan misschien wat minder spectaculair. Een nadeel is, zoals ook al eerder vermeld, de opslagcapaciteit. Een beetje log moet toch wel een fotootje hebben waardoor er toch wel heel wat server opslagruimte nodig zal zijn. Groeten, Henk
mathlener Geplaatst 14 oktober 2004 Geplaatst 14 oktober 2004 Ik heb gisteren een paar meetpunten uit de RD lijst in Tiel bezocht en ik vond het erg leuk om te doen. Voor een punt langs de A15 heb ik speciaal een fel oranje veiligheidsvest aangetrokken om geen onnodig argwaan van passerende voorbijgangers te wekken. Ik was bang dat anders mensen met de politie zouden gaan bellen dat er een gek met het een of ander apparaat verdacht langs de snelweg loopt. Omdat het punt onlangs veel gebruikt moet zijn wegens de aanleg van de betuwe lijn was het punt ook niet zo moeilijk te vinden, want er waren twee oranje paaltjes aan weerskanten van het meetpunt geplaatst. Tot nu toe vind ik het wel een leuke sport om de meetpunten te vinden. André
rhgs Geplaatst 16 oktober 2004 Geplaatst 16 oktober 2004 Oke, ik ben ook maar es gaan zoeken. Hier eentje in Assen, Drenthe: Wat betekent die 0,8 ?
Bytheway Geplaatst 16 oktober 2004 Geplaatst 16 oktober 2004 Dat is een paaltje die ik nog niet eerder ben tegengekomen. Het lijkt mij een paaltje waarop een kruising van leidingen staat. Bij gas, water en riolering is dit normaal, Kadaster ben ik nooit zo tegengekomen. Die 0.8 staat voor de diameter van de buis. Op een T-splitsing van buizen dus. Maar nogmaals, wat het Kadaster hier mee te maken heeft? Ik weet het ff niet. Maar het is duidelijk dat het meetpunt een RD-steen is en het Kadaster waarschijnlijk dankbaar gebruik heeft gemaakt van het andere NUTS-paaltje. Bytheway
Team Foxlake Geplaatst 16 oktober 2004 Geplaatst 16 oktober 2004 Ik heb er een gevonden waar kan ik hem loggen en komt dit ook bij je stats te staan?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 16 oktober 2004 Auteur Geplaatst 16 oktober 2004 @BTW: nee het is geen geconfisceerd paaltje. Sinds maart dit jaar zet het Kadaster hier en daar deze dingen neer bij GPS KernNet punten. In dit geval is het punt 129320 die omschreven wordt als: " nummer 129320 (16), actief , naam Steen R.D. Asserwijk - A27 , rd coördinaten 231464, 557817 , omschrijving Bronzen kernnetbout in de steen R.D. , 0.0 m b.b.g. Identiek aan peilmerk 012D0218. " Het is dus ook een NAP-hoogte punt. En die wordt beschreven als: " Peilmerkgegevens ; Peilmerk 2D0218 ; NAP hoogte 12.292 ; Coördinaten (km) X = 231.46, Y = 557.82 ; Omschrijving RD-STEEN ASSERWIJK RD=129320-16; NAM=12D5817 ; Windstreek ; Muurvlak coördinaten (cm) ; Soort merk Y ; Datum meting 1999-07-07 ; Orde van waterpassing 2 ; Stabiliteit ; Zie maar mijn bijgewerkte verhaal waarin ik de nieuwe paaltjes vermeld: The GPS-Kernnet point Hazerswoude Zuiddijk and the free marker Leiderdorp @Team U... De site waar je hem kunt loggen is bijna (maar niet helemaal) klaar. Er is nog een probleempje op te lossen met member-database synchronisatie (dat hebben de deskundigen die eraan werken mij verteld). Maar binnenkort kan je onder je geocaching aanmelding ook loggen bij onze meetpuntenjacht. En op die site wordt bijgehouden wie wat heeft gelogd en gefotografeerd. Ook foto's van de omgeving (N-O-Z-W richting vanaf het punt) zijn heel welkom (en doen mee met de puntentelling)!!! Dus bewaar je foto's nog even; er zitten meer hunters op hete kolen te wachten op de nieuwe site! Maar goed, ter verlevendiging van dit draadje dan maar een saai plaatje:
Bytheway Geplaatst 17 oktober 2004 Geplaatst 17 oktober 2004 Kijk, dat is duidelijk. Thxs prof Toch is het duidelijk afgeleid van de bekende "leiding" paaltjes, waar het getal linksonder de bovenstreep van de T, de diameter van de hoofdleiding aangeeft, en het getal onder de |, de diameter van de splisende leiding. (Tenminste dat meende ik of zit ik hier ook al fout?). Dus rest mij nog één vraag, waarom die T, met een bepaalde waarde, zoals 0.4? Bytheway
rhgs Geplaatst 17 oktober 2004 Geplaatst 17 oktober 2004 Ook foto's van de omgeving (N-O-Z-W richting vanaf het punt) zijn heel welkom (en doen mee met de puntentelling)!!! Of nog leuker: een QuickTime VR panorama! Kun je interactief om je heen kijken. Het is een beetje bewerkelijk om te maken, maar dan heb je ook wat!
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 17 oktober 2004 Auteur Geplaatst 17 oktober 2004 @BTW: ja ook mij zijn niet alle getallen duidelijk. Dat punt nummer: die wel maar zoals je al zegt: die 0,4 op Zuiddijk. Die kan ik niet thuis brengen. Maar ook die Assen foto geeft iets raars: een 08 die op een andere plek zit. Vergelijk ik het met Katwijk dan wordt de betekenis ook niet duidelijker: @rhgs: je bedoelt foto's zoals hier b.v.: Leiden360 We willen niet al te veel eisen aan de gebruikte camera stellen. Er zijn maar weinig camera's die op een statief gezet bij ronddraaien niet van focale positie veranderen. Het vastschroef gaatje zit maar zelden op de juiste plek. En de site zoals die nu is (foto-album achtig) kan niks met scrollende panoramafoto's (nog?). En bedenk ik net: als je naast een kerktoren staat waarvan de punt een meetpunt is dan moet je om de omgeving in beeld te brengen toch om de kerk heen open. Een panoramafoto met voor de helft een kerkmuur in beeld, tja...
rhgs Geplaatst 17 oktober 2004 Geplaatst 17 oktober 2004 Ook weer gelijk. Maar het idee was goed, of niet. Als het zover is, ga ik een Quicktime VR maken met de steen als middelpunt. Ik zet 'm wel op mijn eigen webspace. Het lijkt erop dat de makers van de paaltjes toch een zekere mate van vrijheid krijgen. En die 0,8 e.d. zullen wel een mate van meetnauwkeurigheid moeten representeren als je het mij vraagt. Voor wat betreft de beschrijving van het punt 129-320: Die staat toch ECHT onder aan het viaduct langs de A28 en niet de A27... WSG84 (denk ik) 53gr 00,1134min Noord 06gr 31,5732min Oost O ja, over het loggen van de punten: Ik ben erg nieuwsgierig. Heb je een screendump om ons 'lekker te maken' beschikbaar?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 17 oktober 2004 Auteur Geplaatst 17 oktober 2004 Ja die panoramafotoos zijn een prima idee zeker voor onze GPS Kernnetpunten die rondom vrij uitzicht hebben. Ik zal eens navragen wat de mogelijkheden zijn om toch dergelijke beelden op de toekomstige meetpuntensite op te nemen. Nemen ze veel kb ruimte in? Want daar hebben we niet zo veel van: op dit moment moeten we in het album het format tot ongeveer 320x200 beperken per beeld. Wel kan je een link aanbrengen naar de plek waar de foto in volle glorie op je webpage staat te pronken! En zo'n klein puntje als: 'het is niet de A27 maar de A28': dat is feedback waarmee is het Kadaster blij is. Nog even een paar nachtjes slapen en dan komt de site op het net!!! En dat rare getal: 1.0 0.4 0.8 op de palen die we tot nu toe gezien hebben: zou dat niet de afstand van paal tot punt kunnen zijn? Dat heb je ook met die brandkraanschildjes aan gevels: hoeveel meters links of rechts en van de gevel af het brandkraandeksel zit. Voor het geval dat er 1 meter sneeuw ligt en ze in grote haast moeten graven ernaar. Zo iets?
Aanbevolen berichten