Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Gisterenavond heb ik voor het eerst een nachtcache gedaan. De hype rondom nachtcaches blijft mij verbazen, en ik wilde wel eens weten hoe dat zit. Je kunt het logje hier lezen.

Vooraf stelde ik mij zo voor dat het voornaamste voordeel van een nachtcache zou zijn de toevoeging van spanning en sfeer. Ik had daar wat mij betreft wel een beetje een hard hoofd in, want erg gevoelig ben ik daar niet voor. Zombiefilms kunnen mij bij voorbeeld nooit boeien omdat je tenslotte in je vrije tijd iets zoekt dat meer contrasteert met het dagelijks leven. De prijs die je voor deze toevoeging van spanning en sfeer betaalt acht ik daarnevens vrij hoog: het verlies van zicht en kleur.

Door de duisternis lopen ervaart als het wandelen door een donkere tunnel. Door het inleveren van een groot deel van je gezichtsvermogen werken de andere zintuigen beter. Je hoort meer, maar omdat je als lichtuitstralende en kabaalmakende groep je aanwezigheid nogal nadrukkelijk kenbaar maakt houdt al het dierenleven in het bos zich natuurlijk op veilige afstand, terwijl een betere hoorbaarheid van de A28 in de verte wel een toevoeging maar geen verbetering is. De bosgeuren met gezaagd hout, hars en dennengeuren leveren echter wel weer een groter genoegen op. Het regelmatig stroffelen en de takken in je oog vormen wel een nadeel, dat alleen door het gebruik van meer licht te voorkomen is. Omdat je niet wordt afgeleid door visuele prikkels ben je je meer gewaar van hetgeen zich in je benen afspeelt. Bij een wandeling van 10 km in hoog tempo door zanderig terrein is dat dan weer wat minder. Ik hoorde trouwens pas achteraf dat het tempo zo hoog lag, je kunt dat tijdens het lopen nergens aan afmeten.

De cache zelf was zeer zeker heel aardig, doch verder niet erg bijzonder. De legger heeft er zonder meer zijn best op gedaan. Ik neem aan dat het een aardig gebied is, ik heb dat echter niet kunnen controleren. Samenvattend ben ik geneigd te zeggen dat de toevoegingen die een nachtcache biedt in de verste verte het verlies van gezichtsvermogen niet compenseren. Ik zou dezelfde tocht graag nog eens lopen, maar dan overdag. Wel heb ik kennis gemaakt met een aantal interessante nieuwe technieken zoals reflectoren en UV-viltstiften. Daarnaast ben ik – niemand weet waarom – nu plotseling een Pi-souvenir rijker. Dat dan weer wel.

Geplaatst

Mooie foundlog Diederikus. Ik ben echter nooit van plan geweest om in het donker een nachtcache te lopen en nu nog minder. Niet kunnen genieten van een mooie omgeving is voor mij het belangrijkste argument. Ik geniet slechts van het donker wanneer ik in bed lig.

Je schrijft: "Om erover te kunnen oordelen is het nodig het te ervaren." Mijn voorstellingsvermogen is echter zo groot, dat ik de ervaring maar oversla.

Geplaatst

je kan je afvragen of een nacht cache nog wel een nacht cache is als er zoveel mensen met zulke sterke schijnwerpers en ook nog eens continu aan door het bos herrie lopen te maken .

de tijd dat ik daar snachts bij een waardeloze cache in de ronde liep had ik maar 25% van de tijd mijn huis-tuin en keuken zaklampje aan.

dan kom je er achter dat de wilde zwijnen en reeën pas op enkel 10 talle meters van je vluchten,

Barny

Geplaatst

Niks voor ons, zo'n nachtcache. Net als Odlaniger prefereren wij de duisternis onder het dekbed..... En al iets te vaak lees ik tussen de regels door, dat men zich soms als wandelende kippenhokken door de bossen begeeft, want kennelijk is het geen goed gebruik om slechts met één Team de duisternis te betreden en bovendien kan spanning en/of angst blijkbaar met het maken van geluid overwonnen worden. Die tien kilometer door waarschijnlijk een prachtig gebied lopen we toch maar liever overdag..... Jeetje, wat zijn wij saai.... :-)

• Top! 1
Geplaatst (bewerkt)

de tijd dat ik daar snachts bij een waardeloze cache in de ronde liep had ik maar 25% van de tijd mijn huis-tuin en keuken zaklampje aan.

dan kom je er achter dat de wilde zwijnen en reeën pas op enkel 10 talle meters van je vluchten,

Als je 25 kerels bij je hebt dan kan ik me wel voorstellen dat je je lampje nauwelijks nodig hebt :D

Maar in de essentie van je boodschap heb je wel een punt. Het is merkwaardig dat nachtcaches altijd met grote groepen schijnen te worden gedaan. Ik zou voor het effect misschien eens moeten kijken om zo'n tocht alleen of met maximaal twee man te doen. Dan moet ik wel een iets betrouwbaarder lampje hebben want deze aanbieding van de bouwmarkt zet zichzelf na een onvoorspelbaar aantal seconden steeds uit.

bewerkt door Diederikus
Geplaatst

Dat is echt niet altijd zo hoor. Een van de beste nachtcaches die ik ooit heb gedaan heb ik alleen met een van mijn kids gedaan.

Het mysterie van de ontvoerde prijskoe (GC1FVZR)

• Top! 1
Geplaatst

Mij lijkt een nachtcache wel grappig. Doet me op een ėėn of andere manier denken aan nacht droppings die je vroeger op schoolkampen deed. Zal het voorbeeld van Diederik wel een keer willen gaan volgen, en het een keer gaan proberen.

Ik heb vandaag eindelijk Trajectum Lumen afgemaakt. Maar dat is eigenlijk een ander soort nachtcache als de meesten.

Deze is aan te bevelen, hier is wel een mooie omgeving te zien, mooie puzzel en een verasende eindcache.

Maar je moet er wel van houden om savonds laat (zomer) of in de kou (winter) te gaan cachen.

Geplaatst

Uitschuifbare lamp met magneet bij de Action, € 2,99. Ik heb je die tip gegeven Diederikus.

Alleen lopen is riskant, want als jij een misstap doet in het donker en jouw enkel slaat dubbel, heb jij dan nog ondanks de gemankeerde zaklamp de helderheid van geest om de coördinaten van jouw positie door te geven aan 112?

Met meer dan twee personen is ook af te raden, want dat maakt het avontuur veel minder spannend. Dan wordt het een gezellig samenzijn, maar dat is bij daglicht nog veel gezelliger.

brouwertjes, de ontvoerde prijskoe is eigenlijk geen geocache, maar een spannend avontuur dat je vrijwel risicoloos kunt ervaren, want de cache-eigenaren zijn in de nabijheid om je te redden als het nodig is. Zo'n nachtavontuur heb ik lang geleden gedaan in de duinen van Sint Maartenszee. Dat was geen geocache, maar ik heb in een vluchtpoging voor enge mannen mijn enkel verstuikt. De enge mannen hebben mij vervolgens liefdevol verzorgd. Een andere deelnemer is toen echter door een ambulance opgehaald en dat maakte het nachtavontuur een stuk minder leuk.

Geplaatst

Je schrijft: "Om erover te kunnen oordelen is het nodig het te ervaren." Mijn voorstellingsvermogen is echter zo groot, dat ik de ervaring maar oversla.

Een feitelijk experiment brengt toch altijd nieuwe en onverwachte zaken aan het licht. Het is natuurlijk niet gezegd dat die nieuwe en onverwachte zaken ook verbeteringen zijn. Een open houding is wel een vereiste. Toen ik voor het eerst ging klimmen bij wijze van experiment had ik ook niet verwacht dat ik het wel leuk zou vinden.

Geplaatst

Diederikus het was wel een uitzonderlijk gevaarlijke ondergrond en bijna geen maanlicht, anders kun je met minder licht toe. Tevens was het noodzakelijk om opzij te schijnen om geen WP te missen. Wat dat betreft heb ik ook andere ervaringen hoor, waar minder licht en mensen voldoende was.

Geplaatst

Het was een geslaagde avond wat mij betreft :-) Ik vind het wel wat hebben, zo in het donker door het bos. Leuke cache ook.

@Od: niet te veel spoileren over de prijskoe, die wil ik nog doen, heel onbevangen enzo...

Geplaatst

Als je 25 kerels bij je hebt dan kan ik me wel voorstellen dat je je lampje nauwelijks nodig hebt

die 25 kerels waren alleen op het einde er bij, daarvoor heb ik vele nachten mogen zwerven tussen de zwijnen en ouzo

Barny

Geplaatst

Barny: Wij zwerven ook regelmatig tussen de koffie en de stroopwafels en zien dan ook nog regelmatig een Zwijn lopen, behalve in het broedseizoen

Gaan we elkaar de volgende keer in het veld treffen? Wij zeulen die fles met cola echt wel mee.

Od: wil je de boodschappenlijst aanvullen met een pak jus d'orange?

Alvast bedankt. Tot snel

Kikker

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...