roykuh Geplaatst 2 mei 2014 Geplaatst 2 mei 2014 (bewerkt) Misschien lichtelijk off-topic (sorry!), maar even nieuwsgierig: - Wat voor type cache gaat het worden? Tradi of iets anders? - In geval van tradi: Hoe gevoelig is de beoogde locatie voor "sloopwerk"? - In't algemeen: Hoe rip-gevoelig is de plek? Ben je straks niet je creatie kwijt? - Hoe groot wil je de cache gaan maken? Je mag ze hier beantwoorden, maar denk er in ieder geval even over na. Ik dacht op het eerste ogenblik om gewoon te beginnen met een Traditional, ik denk niet dat er de komende jaren gesloopd wordt in de buurt van de cache. De cache zal zich waarschijnlijk dicht bij een pad bevinden, ongeveer 1 à 2 meter. Ik denk niet dat er snel mensen met verkeerde bedoelingen door dit bos heen komen. Op schaal van 1 tot 10 geeft ik het een 2 qua rip-gevoeligheid. Deze cache zal niet snel weg worden genomen. Ik dacht maar eens te beginnen met een micro. Wij zijn dan ook nog niet super ervaren, dus we hebben nog niet alle creaties van verstopplekken van caches, dus klein beginnen. Steeds meer gemeentes hebben al afspraken gemaakt t.a.v. het geocachen en die op hun site vermeld, zoals de gemeente Súdwest Fryslân. Je zou dus eens kunnen kijken of dat ook in jouw gemeente het geval is. Ook veel natuurorganisaties hebben beleid ontwikkeld dat op hun site vermeld staat, zoals hier bij Staatsbosbeheer. Ga ik zeker even bekijken! Zoals een ander cacher mij een tijdje terug vertelde "maak er iets leuks en origineels van er liggen tenslotte al genoeg kokertjes bij een boom" daar heeft ze wel gelijk in en wil deze tip ook graag met jou delen 2 mei 2014 bewerkt door roykuh
Syroit Geplaatst 8 september 2014 Geplaatst 8 september 2014 Ik ben zelf bezig met een lijst bij te houden over waar het al dan niet mag. De lijst is vooral met links naar de pagina's van de gemeenten die hun beleid hierover op de site hebben staan. Het is nog een beginnende lijst, dus alle aanvullingen zijn welkom. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Zsiuotk4chvejwEtLozM3uI-ZITCg0koXxKUjOfwYL0/edit?usp=sharing 1
front-nl Geplaatst 8 september 2014 Geplaatst 8 september 2014 goed initiatief dit verdient aanvulling ( kunnen mensen als ze een generieke toestemming hebben deze er ook bij plaatsen?
Syroit Geplaatst 8 september 2014 Geplaatst 8 september 2014 Ik zou zeggen hoe meer hoe liever. Ik ben zelf aan het kijken voor de gemeente Geldrop_Mierlo, waar ik woon. Om een algemeen standpunt van de gemeente te krijgen zodat niet voor elke cache/cachereeks een aparte aanvraag moet gedaan worden. Om het allemaal netjes te houden in het document kan iedereen de lijst bekijken, maar niet wijzigingen. Wijzigingen mogen gemaild worden naar geocache@syroit.nl Ik pas de lijst dan aan.
BJBoes Geplaatst 23 november 2014 Geplaatst 23 november 2014 Ik heb even een vraag. Ik zit er aan te denken om zelf een geocache te plaatsen. Maar moet je eigenlijk nog wel toestemming aan de gemeente vragen als je een geocache op gemeente grond wilt plaatsen? Ik lees verschillende verhalen. De ene zegt je moet toestemming van de gemeente hebben als je een cache ergens wil plaatsen. Echter op deze site: www.geokletsing.nl/Geo-klets/toestemming.html staat dat de gemeente al toestemming heeft verleent. Met de argumenten die er staan kan ik mij dat ook voorstellen. Ze hebben wel wat beters te doen dan te beoordelen of iemand een geocache wil plaatsen. Dus moet je nu wel of geen toestemming vragen op gemeente grond.?
Djoekster Geplaatst 23 november 2014 Geplaatst 23 november 2014 Volgens mij kan dit best wel eens per gemeente verschillen. Je kan het gewoon vragen aan de balie he :-)
Sivota Geplaatst 23 november 2014 Geplaatst 23 november 2014 In de richtlijnen staat dat je toestemming moet hebben van de landeigenaar/beheerder om een cache te plaatsen: "You assure us that you have the landowner's and/or land manager's permission before you hide any geocache, whether placed on private or public property. " Iedere keer wanneer je een cache ter review voor publicatie indient vink je aan dat je de richtlijnen begrepen hebt en er mee akkoord gaat. Wat een individuele geocacher over toestemming op zijn website zet is misschien wel aardig, maar helaas niet relevant. In dit berichtje staat een link naar de wiki pagina met daarin wat landeigenaren gemeentes en wegbeheerders waarmee geocaching afspraken heeft gemaakt: http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=326497 Zoek anders even op 'geocaching' op de site van de gemeente, raadpleeg een cacher in de buurt of bel even met het gemeentehuis. De meeste gemeenten zijn tegenwoordig wel op de hoogte van het bestaan van geocaching. Toestemming wordt vaak gegeven door beleidsmedewerkers die de "recreatie" in de gemeente verzorgen. Het gaat om het vragen van toestemming, niet om het vragen van een vergunning. Dat misverstand komt nogal eens voor. Een vergunning vraag je bijvoorbeeld voor evenementen en je moet er voor betalen. Een cache plaatsen kost in de meeste gevallen niets.
barny Geplaatst 23 november 2014 Geplaatst 23 november 2014 BJBoes, mischien een ideetje om je eerst iets meer je eigen als Geocacher te vormen voordat je ook maar iets wil gaan plaatsen een geocacher bezoekt geocache's schrijft daarover in zijn log en waardeert wat hij voorgeschoteld krijgt van ze cacheeigenaar nu heb ik even gekeken naar wat jij tot nu toe heb gevonden als zijnde geocache en geschreven als zijnde log het stelt niet heel erg veel voor ga daarom liever aan je geocacher zijnde bouwen dan aan een prul wat in de meeste gevallen een nog slechtere kopie word van alle slechte kopieën wat je over het algemeen zelf tot nu toe heb gevonden, want als je begint aan het eigenlijk niet willen vragen van toestemming voor het plaatsen (1 telefoontje) is de rest ook op voorhand niet veel soeps Barny
BJBoes Geplaatst 23 november 2014 Geplaatst 23 november 2014 Bedankt voor jullie reactie. Ik ga de gemeente voor de zekerheid er toch maar even naar vragen voordat ik de cache ga plaatsen.
Goonies Oosterhout Geplaatst 23 november 2014 Geplaatst 23 november 2014 Je kunt ook even de lokale APV even nalezen. Daarin staat minutieus uiteengezet wat er allemaal niet mag in je gemeente. 1
Syroit Geplaatst 23 november 2014 Geplaatst 23 november 2014 Mocht je er iets over vinden of toestemming krijgen, wil ik het ook wel in mijn overzicht opnemen, zie enkele posts hierboven. Bij sommige gemeenten staat het inderdaad op de site als je even naar geocache zoekt op de site, bij andere moet het speciaal aangevraagd worden. In Geldrop-Mierlo moest het aangevraagd worden, ik heb daar speciaal NIET gezegd dat het om 1 specifieke cache gaat, maar algemeen navraag gedaan. Die procedure heeft daar wel 3 weken geduurd, maar ik heb nu toestemming om in heel de gemeente caches te leggen. Miet enkele voorwaarden natuurlijk, maar ook die zijn nogal logisch.
Dux0118 Geplaatst 13 april 2015 Geplaatst 13 april 2015 Ik wil dit topic eventjes lenen om mijn vraag te stellen. Ik ben heb al een hele tijd een idee voor een geocache. Een gadgetcache over een voormalig vliegveld wat hier heeft gelegen. Ik weet dat de plek waar ik hem wil leggen van de gemeente is. Maar wat zet je nou precies in zo'n aanvraag? Sowieso natuurlijk de locatie, en de grote van de cache. Wat is nog meer aan te raden? Leg je bijvoorbeeld ook uit wat geocachen is? Graag hoor ik jullie tips!
Rabbitt Hill Geplaatst 13 april 2015 Geplaatst 13 april 2015 Ik wil dit topic eventjes lenen om mijn vraag te stellen. Ik ben heb al een hele tijd een idee voor een geocache. Een gadgetcache over een voormalig vliegveld wat hier heeft gelegen. Ik weet dat de plek waar ik hem wil leggen van de gemeente is. Maar wat zet je nou precies in zo'n aanvraag? Sowieso natuurlijk de locatie, en de grote van de cache. Wat is nog meer aan te raden? Leg je bijvoorbeeld ook uit wat geocachen is? Graag hoor ik jullie tips! Als je pech hebt eerst geld meenemen...
Helmine Geplaatst 13 april 2015 Geplaatst 13 april 2015 Gewoon bellen met de gemeente. Met een beetje mazzel krijg je zo mondeling toestemming.
Rabbitt Hill Geplaatst 13 april 2015 Geplaatst 13 april 2015 Gewoon bellen met de gemeente. Met een beetje mazzel krijg je zo mondeling toestemming. Mijn advies is om wel iets op papier of in een e-mailbericht te laten vastleggen cq bevestigen. . Want een mondelinge toestemming dan weet men later van niets ....
Aanbevolen berichten