kaatjeblom Geplaatst 21 april 2014 Geplaatst 21 april 2014 Wij hebben nog wat opstart problemen met onze nieuwe GPS 600. Ik heb een profiel voor autorijden aangemaakt. Daar heb ik de volgende kaarten actief: 1. Wereldkaart 2. Benelux pro Bij routebepaling heb ik de volgende instellingen: Activiteit: Autorijden Berekenwijze: minimale tijd Zet vast op weg: ja Route herberekenen: automatisch Te vermijden: alle vinkjes uitgezet (dus niets vermijden). Toch gaat hij als ik een route plan niet via de snelweg, terwijl dat wel de kortste weg is. Wat doe ik fout??
StefandD Geplaatst 21 april 2014 Geplaatst 21 april 2014 Een topografische kaart is niet bepaald de beste kaart om met de auto te gebruiken. Daar is de City Navigator kaart voor, maar die kost nogal wat geld. Gelukkig is er ook een gratis alternatief: op http://garmin.na1400.info/routable.php kan je gratis OSM autokaarten voor heel de wereld downloaden.
Jurgen und Co Geplaatst 21 april 2014 Geplaatst 21 april 2014 Berekenwijze: minimale tijd ( Dus de snelste, Minder tijd) Toch gaat hij als ik een route plan niet via de snelweg, terwijl dat wel de kortste weg is. ( De korste, minder Kilometers) Wil je de kortste weg (in Kilometers) of de snelste (Kortste in Tijd)? Dit zijn twee verschillende dingen.
kaatjeblom Geplaatst 21 april 2014 Auteur Geplaatst 21 april 2014 Ik wil het de snelste tijd... Dat heb ik toch al aangeven (minimale tijd)?Als ik met de auto ga, wil ik er gewoon het snelste zijn... Dan staat hij toch goed. Met onze vorige Oregon 300 had ik dit probleem ook... Het laatste jaar dat ik hem had, deed hij het ineens via de snelweg.We weten niet wat we precies gewijzigd hadden toen. Maar dat deed er verder niet toe. Hij deed het toen in ieder geval.
Team Tabak Geplaatst 21 april 2014 Geplaatst 21 april 2014 De benelux pro kaart is niet zo geschikt voor autonavigatie. Daar heb je de City Navigator kaart voor nodig. De topografische kaart is gek op binnenwegen, fietspaden en bosweggetjes. Daar gebruiken wij die kaart ook voor. Voor autonavigatie altijd de City Navigator en die doet dat uitstekend! En mocht die kaart budgetair gezien niet helemaal passen, dan zijn daar de gratis verkrijgbare routeerbare OSM kaarten, die ook prima voldoen.
thex Geplaatst 22 april 2014 Geplaatst 22 april 2014 De topo zal niet routeren over snelwegen, wel over andere wegen. Ook niet op je vorige oregon.
kaatjeblom Geplaatst 23 april 2014 Auteur Geplaatst 23 april 2014 De topo zal niet routeren over snelwegen, wel over andere wegen. Ook niet op je vorige oregon. Welke kaart dan wel?? Want op mijn vorige gps ging hij echt over de snelweg!!!
thex Geplaatst 23 april 2014 Geplaatst 23 april 2014 Ik weet niet wat je gedaan hebt, je bent erg onduidelijk. De topo kaarten van Garmin routeren niet over de snelwegen. Ik denk dat je een routable openstreetmap of een city navigator (actief) op je vorige erbij had staan.
windekind1973 Geplaatst 30 april 2014 Geplaatst 30 april 2014 heb je algekeken bij wijzig routeactiviteit ?
kaatjeblom Geplaatst 3 mei 2014 Auteur Geplaatst 3 mei 2014 Ja, die heb ik ingesteld op met de auto. Dat moet toch goed zijn? Je moet deze navigatie toch ook op de motor of met de auto kunnen gebruiken? Alle hulp is welkom (zucht)....
Triskelle Geplaatst 3 mei 2014 Geplaatst 3 mei 2014 De topo zal niet routeren over snelwegen, wel over andere wegen. Ook niet op je vorige oregon. Welke kaart dan wel?? Want op mijn vorige gps ging hij echt over de snelweg!!! Welke kaart(en) had je en welke kaart(en) heb je nu?
thex Geplaatst 3 mei 2014 Geplaatst 3 mei 2014 (bewerkt) Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen. Op kaarten staan wegen en paden. Per type kaart staat hier routereinformatie aan toegekend. Voor een typische fietskaart: fietsen, voor een topo: wandelen en autorijden (soms), Het betreft type, snelheid, verbod, richting. voor een marine kaart: diepte over vaarwegen. Heb je een fietskaart met fietsroutes en je zet je garmin op autorijden, dan gaat dit niet goed. De topo's van Garmin hebben als extra eigenschap dat de snelwegen niet gebruikt worden voor navigeren met de auto. Je zult daar een kaart voor autonavigatie voor moeten halen (Citynavigator bv, of open streetmap in navigeerbare vorm), of genoegen moeten nemen met het vermijden van de snelwegen. Waarom Garmin dit gedaan heeft, weet ik niet. Echt heel logisch is het niet. De reden dat een kaart niet route infromatie bevat voor alle typen denkbare navigatie ligt in het feit dat op de kaart slechts beperkte aantal codes beschikbaar zijn. Het antwoord zal dus blijven zijn: op de topo gaat dit niet. Oja, er is 1 uitzondering die enkele jaren geleden bedacht is: de combi topo met een citynavigator route database. Dit was een fraai stukje huisvlijt. 3 mei 2014 bewerkt door thex
kaatjeblom Geplaatst 4 mei 2014 Auteur Geplaatst 4 mei 2014 Oke ik begrijp het helemaal, maar ik heb nu Citynavigator er op gezet en op mijn profiel "AUTO" heb ik alleen deze kaart in gesteld. Ik heb nu een cache geselecteerd, waarbij we over de snelweg zouden moeten als snelste route. Maar nu geeft hij de melding: routeberekeningsfout, kaarten hebben geen navigeerbare wegen in dit gebied. Hij moet toch ook gewoon gebruikt kunnen worden als normale navigatie, zoals je bijvoorbeeld ook de TOMTOM gebruikt??
Aanbevolen berichten