Spring naar bijdragen

Experiment Zuiverheid Gps Versus Smartfoon


Aanbevolen berichten

Ik ben ook (eindelijk) op pad geweest dit weekend en heb 2 meetpunten bezocht. De (eerste) resultaten zijn hier te zien.

Wat vooral opvalt, en waar wat mij betreft een behoorlijk luchtje aan zit, is dat de smartphone, eenmaal stilgelegd, bijna 10 minuten lang dezelfde coördinaten blijft loggen. Ik kan me niet voorstellen dat dit echt zo is en ga het dus over doen met een andere app. Verder geeft de gps een afwijking van ongeveer 5 meter van het RD punt en blijft behoorlijk stabiel.

De 2 metingen zijn gedaan op 2 verschillende dagen (beide locaties op een andere dag dus) met nagenoeg dezelfde weersomstandigheden, flink bewolkt. Eén van de 2 is een brug, vrij dicht bij een metalen brugleuning, de andere is een RD steen in het veld, vlak langs een heg en laag stenen muurtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De verklaring voor het stabiele patroon kan liggen in het feit dat de software er van uit gaat dat je op dezelfde plaats blijft als het verschil tussen twee (of meer) metingen kleiner is dan een bepaalde afstand. Elke verplaatsing van minder dan x meter per seconde wordt dan genegeerd. Dat is prima als je echt stil staat, mits de waarnemingen worden gemiddeld. Het probleem ontstaat als je wel gaat bewegen met kleine snelheid. De GPS kan dan denken dat je stil staat en blijft continu hetzelfde coördinaat aangeven. De eerste Oregon's hadden daar last van. In een latere software-update heeft Garmin dat aangepast. Fietspomp heeft daar wel eens wat over geschreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat denk ik ook inderdaad. De grap is alleen dat je in de app kan zeggen wat de minimum afstand moet zijn en 'Use 0 to log all points'. Dus ik heb daar netjes 0 ingevuld en bij tijdsinterval 1 seconde, dus dan zou je verwachten...., blijkbaar niet dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Owja, dat kan natuurlijk ook nog, dat je er vanuit de app geen invloed op hebt. Tsja, dan worden dit soort vergelijkingen dus alleen nuttig bij de apparaten die wel echt steeds nieuwe metingen kunnen doen. Eerst maar eens wat andere apps uitproberen en dan zien we het wel weer.

Die 'gemiddelde bewogen snelheid', die wordt gequoot in de post van fietspomp, dat zie je wel terug in de Garmin trouwens, dat is de 'overshoot' die je ziet voor de stabilisatie van de metingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat vooral opvalt, en waar wat mij betreft een behoorlijk luchtje aan zit, is dat de smartphone, eenmaal stilgelegd, bijna 10 minuten lang dezelfde coördinaten blijft loggen. Ik kan me niet voorstellen dat dit echt zo is en ga het dus over doen met een andere app. Verder geeft de gps een afwijking van ongeveer 5 meter van het RD punt en blijft behoorlijk stabiel.

De 2 metingen zijn gedaan op 2 verschillende dagen (beide locaties op een andere dag dus) met nagenoeg dezelfde weersomstandigheden, flink bewolkt. Eén van de 2 is een brug, vrij dicht bij een metalen brugleuning, de andere is een RD steen in het veld, vlak langs een heg en laag stenen muurtje.

Diezelfde onveranderlijkheid had mijn Alcatel ook bij gebruik van c:geo als de gps stillag. Bij de GPS logger van Mendhak (die jij ook gebruikt hebt, geloof ik) maakt het nogal uit hoe de diverse parameters ingesteld staan. Door een beetje te spelen met de parameters kwam het punt toch in beweging, met afwijkingen van tientallen meters tijdens het aanzetten.

Voorkeur celtorens=uit.

Tijd tussen logpunten= 1 sec

Houdt gps ingeschakeld tussen = uit

distance before logging=leeg

accuracy=leeg

herstarten=leeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, top! Ga ik dat de volgende keer proberen. Ik had 'Houd gps ingeschakeld' aan. Het klinkt wel logisch dat als hij de gps tussendoor uit zet hij dan echt een nieuwe meting doet. Ik had dat wel bewust aangezet met de gedachte dat als de gps aan bleef de fix sneller zou zijn en de metingen nauwkeuriger. Vraag me niet waarom, dat was mijn gevoel, ik heb het niet getest.

bewerkt door Japiejoo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...