Team FSDA Geplaatst 6 januari 2014 Geplaatst 6 januari 2014 Hallo mensen, Als ik zelf een cache ga maken en ik lees hier (http://www.geocaching.nl/hiding/index.php) alle artikelen en houd me daaraan dan voldoe ik toch aan de door Geocaching.com gestelde voorwaarden? Als ik voor een cache waypoints gebruik, moeten die nog een bepaalde maximale onderlinge afstand hebben? Zijn er nog dingen waar ik echt op moet letten wat je gauw over het hoofd ziet, jullie ervaringen daarmee? Bedankt! Frank
DanPan Geplaatst 6 januari 2014 Geplaatst 6 januari 2014 (bewerkt) Als ik voor een cache waypoints gebruik, moeten die nog een bepaalde maximale onderlinge afstand hebben? Zijn er nog dingen waar ik echt op moet letten wat je gauw over het hoofd ziet, jullie ervaringen daarmee? vraag 1: Neen, voor WPs van dezelfde cache is de 161m regel NIET van toepassing, ook niet als het fysieke WPs (stages of a multicache) zijn. vraag 2: Doe voldoende ervaring op, wees creatief en origineel en laat je cache proeflopen. Wanneer je een cache gaat verstoppen, denk aan de reden waarom je mensen naar deze plek brengt. Als de enige reden de geocache is, zoek dan een betere plek. 6 januari 2014 bewerkt door DanPan
Jarod67 Geplaatst 6 januari 2014 Geplaatst 6 januari 2014 Mocht je hulp nodig hebben. Ik woon in Harlingen. Gr. Jarod67.
Sivota Geplaatst 6 januari 2014 Geplaatst 6 januari 2014 Het is misschien goed om te weten dat de richtlijnen bij Geocaching.com inmiddels ook in het Nederlands zijn vertaald. Die lijken wat meer "up to date" te zijn dat de richtlijnen die hier gegeven zijn. http://www.geocaching.com/about/guidelines.aspx Hiervoor moet je wel jouw taalvoorkeur even in het Nederlands zetten (rechtsboven op de pagina)
Twentse Mug Geplaatst 6 januari 2014 Geplaatst 6 januari 2014 Probeer valkuilen bij een multi te vermijden (figuurlijk dan): * denk bij tellen aan het verschil tussen ramen, panelen, vensters en ruiten * probeer de letters I en O te vermijden * bij het tellen van de treden van de trap, geef dan aan of de bovenste trede wel of niet meegeteld moet worden * let op het verschil tussen cijfers, getallen en numbers. Als een cijfer wordt gevraagd, geef dat dan aan, of getal (bestaande uit meerdere cijfers) * let op bij het geven van een antwoord of toevallig hetzelfde antwoord 2x op dezelfde plek voorkomt. Voorbeeld dat ik zelf tegenkwam: een plaatsnaam op een putdeksel waar 2 putdeksels naast elkaar 2 verschillende plaatsnamen hadden... * geef aan of ij geteld wordt als 1 letter of als 2 letters (ook in woordwaarde) * bij het tellen van letters in een woord, geef dan of je verschillende letters dan wel letters telt. Bijvoorbeeld paard bestaat uit 4 verschillende letters, maar uit 5 letters. * als je een vraag hebt zoals het tellen van plankjes op een bruggetje maak dat een 'question to answer'; probeer 'stages of multicache' te voorkomen als het niet nodig is. Als het een stage of multicache wordt dan is dat bruggetje onnodig geblokkeerd binnen straal van 0,1 mijl afgesloten voor een cache en dat kan jammer zijn en probeer te voorkomen dat onnodig natuur kapot gemaakt wordt. Een waypoint in een bosje of plantsoentje lijkt onschuldig maar bedenk dat hier wellicht 100 of meer mensen gaan zoeken helaas niet op de manier van Barny maar op de meest voorkomende geocache-manier. 2
Jarod67 Geplaatst 6 januari 2014 Geplaatst 6 januari 2014 Mocht je hulp nodig hebben. Ik woon in Harlingen. Gr. Jarod67. foutje van mij. Ik dacht dat je uit makkum kwam. Vergeet deze dan ook maar.
barny Geplaatst 6 januari 2014 Geplaatst 6 januari 2014 als je die vraag moet stellen is het eigenlijk al voldoende om te weten dat je er nog (lang) niet aan toe ben om een cache te plaatsen ga gewoon weer eens echte cache's bezoeken, de laatste found log van jou komt van 17 april vorig jaar en ook als ik jou logs bekijk Bedankt voor deze cache, snel gevonden. druip je ook niet over van enig fantasie doe je zelf en je omgeving een plezier en wacht met een cache maken totdat jij zeker weet dat hij wel iets meer bijdraagt aan het spelletje dan alleen een puntje tussen de vele geestdodende puntjes Barny 4
ikke Geplaatst 6 januari 2014 Geplaatst 6 januari 2014 Wat ik wel belangrijk vind is het onderwerp. (niet nutteloos van hot naar her lopen, maak het bezienswaardig !) Bv route door een historisch hart van een plaats, leuke wandeling door (uniek) natuurgebied. Wat ik ook wel handig vind is, aangeven hoe lang de multi is (±) en als het kan min of meer een cirkel. 5 km lopen en dan loggen is natuurlijk leuk, maar als je dan ook weer 5 km terug moet is toch wat minder 'leuk'. En oja, maak geen rare moeilijke sommen om op een coördinaat uit te komen. Bij sommige multi's ben je zo ingewikkeld aan het rekenen om tot een coördinaat te komen. Dan lijkt het meer op een wiskunde/algebra les dan een fijne Cache wandeling.
Odlaniger Geplaatst 6 januari 2014 Geplaatst 6 januari 2014 Alhoewel je de reactie van Barny misschien niet leuk vindt, het is een welgemeend advies. Goed bedoeld om het gemiddelde niveau van caches een beetje op peil te houden. Een advies van mij (al lerende word ik ook iets wijzer): plaats een Multi en doe er zo lang mogelijk over om hem te maken. Je zult zien dat je steeds weer verbeteringen kunt aanbrengen. Vooruit, nog één: wanneer je de WP's en cache hebt geplaatst, laat hem dan niet direct publiceren. Kijk na een week of alles er nog ongeschonden ligt. Kun je gelijk controleren of de coördinaten nog kloppen, want die kunnen op verschillende dagen anders zijn. In dat geval neem je het gemiddelde van diverse metingen. Ach, er zijn nog veel meer adviezen die andere cacheëigenaren je kunnen geven.
Casteel Geplaatst 6 januari 2014 Geplaatst 6 januari 2014 Goeie tips hier! Het rijtje van Twentse Mug is zeer goed. Het advies van Barny lijkt hard maar is waarheid.
Casteel Geplaatst 6 januari 2014 Geplaatst 6 januari 2014 Cachecontainer alvast neerleggen met een briefje er in. Vindersloon, telefoonnummer en een paar losse rozijntjes. Dan weet je meteen of er wilde dieren snuffelen op die plek. Die komen anders toch wel als het riekt naar mensch. Zolang de cache nog niet gepubliceerd is, mag je er best eten in doen om te testen.
Odlaniger Geplaatst 6 januari 2014 Geplaatst 6 januari 2014 Heel slim Casteel, maar ik snap het niet helemaal. Vindersloon zijn de rozijntjes voor de wilde zwijnen. Maar ook ander voedsel dus om te testen. Lamskoteletje om te weten of er vossen op af komen. Begrijp ik. Maar telefoonnummer? Welk dam- of schaakhertje heeft een mobieltje? Het wordt tijd dat jij een cache gaat leggen.
Casteel Geplaatst 6 januari 2014 Geplaatst 6 januari 2014 Op het briefje een telefoonummer: indien gevonden bel xxx, vindersloon €20,- of zoiets. Ik wil graag een keer een cache leggen maar ben vooralsnog al vijf jaar aan het nadenken. Twee waypoints liggen al geruime tijd in de berging. Weinig tijd ivm kleine kinderen. Ik wacht nog even. Alleen mijn stem heeft in een Waardeloos bos gelegen...
Odlaniger Geplaatst 6 januari 2014 Geplaatst 6 januari 2014 Vindersloon €20. Dat wil je niet kwijt, dus verstop je de cache op 1,20 meter diep. Heroverweging. Vijf jaren nadenken, prima. Dat wordt beter dan een koker onder een vluchtheuvel.
Diederikus Geplaatst 6 januari 2014 Geplaatst 6 januari 2014 Heel slim Casteel, maar ik snap het niet helemaal. Het wordt tijd dat jij een cache gaat leggen. loggen
Aanbevolen berichten