Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb bij de terrein-beheerder van het Amsterdamse Waterleiding bedrijf een verzoek tot toestemming voor het plaatsen van een cache ingediend:

8 maart 2004

Geachte Heer Schoon,

Bij deze dien ik bij U een verzoek in om een GPS puzzeltocht in het waterleiding gebied ten zuiden van Zandvoort uit te mogen zetten.

Er liggen in het gebied al twee van deze tochten uitgezet, maar het leek mij wel zo netjes om hier toestemming voor te vragen.

Het is mijn bedoeling om de mensen met hun GPS navigator een aantal waypoints in het hele gebied te laten opzoeken, waar ze informatie moeten verzamelen (zoals een nummer op een paaltje), zodat ze uiteindelijk de eindcoordinaten kunnen uitrekenen, alwaar een waterdicht doosje met een logboek en wat ruilobjecten voor meegekomen kinderen te vinden is.

Het betreft dus een geocache en U kunt hier meer over vinden op:

http://www.geocaching.com/

http://www.geocaching.nl/

Het is niet de bedoeling dat er gegraven wordt en dat er geen schade of overlast aan flora of fauna wordt toegebracht en ik zal alles doen om dat te voorkomen en uiteraard wil ik U zo veel mogelijk bij het eventuele uitzetten betrekken.

Ik heb al met de boswachter / beheerder (Cees van Veldhuizen) van het PWN gebied Noord Kennemerland bij Alkmaar ook twee caches mogen plaatsen en dat vonden alle partijen erg leuk om te doen.

Ik heb gelezen dat er vrij gestruind mag worden in het gebied, maar toch is het mijn bedoeling om de mensen zoveel mogelijk over de paden te laten lopen.

Ik heb ook gelezen dat het westelijk deel van het gebied (infiltratie gebied) niet toegankelijk is en ook dat zal ik respecteren.

Het is mijn idee om de cache te verstoppen achter een omgevallen boom of onder een struik op een stille plek. Het doosje is groen, dus dat valt toch niet op.

De mensen die hierop af komen zijn meestal gezinnen of stelletjes.

Mensen die rust zoeken en de natuur willen zien.

Mijn ervaring met caches is dat er gemiddeld een (soms twee) ploegen mensen per week komen, dus het gaat om enkele mensen per week. Het zal dus niet echt druk worden op deze plek, waar de cache verstopt is.

Het zijn altijd mensen, waar natuurbehoud hoog in het vaandel staat!

Zou U zo vriendelijk willen zijn, om mijn verzoek in behandeling te nemen.

In afwachting van Uw besluit, verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

Gerard

9 maart 2004

Ik heb uw voorstel gelezen. Ik zal het echter ook nog met een aantal andere

leden van mijn team moeten overleggen alvorens ik u kan antwoorden met een

ja of nee.

U krijgt z.s.m. antwoord van mij.

Met vriendelijke groet,

Ing. C.F. Schoon BSc.

Hoofd Bewaking, Natuurbeheer en Recreatie

Waterleidingbedrijf Amsterdam

7 april 2004

Geachte Heer Schoon,

Ik heb een viertal weken geleden een verzoek ingediend, om een GPS puzzeltocht uit te mogen zetten in het Amsterdamse Waterleidinggebied.

Heeft U reeds iets van uw collega's vernomen?

In afwachting van uw reactie verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

Gerard

14 april 2004

Ik moet u helaas mededelen dat wij geen medewerking zullen verlenen aan het

uitzetten van een GPS puzzeltocht omdat wij dit strijdig achten met de

functie van ons gebied als natuurgebied.

Ik vertrouw er op u hiermee voldoende van informatie te hebben voorzien.

Hoogachtend,

Ing. C.F. Schoon BSc.

Hoofd Bewaking, Natuurbeheer en Recreatie

Waterleidingbedrijf Amsterdam

En er liggen al twee caches in het gebied, een is vrij recent geplaatst...

Geplaatst

Jammer om te lezen dat men hier weer verschillende zaken doorelkaar haalt: het uitzetten van een gps-puzzeltocht en het plaatsen van een kistje.

Het uitzetten/lopen van de puzzeltocht kan men niet verbieden als men het gebied open heeft gesteld voor wandelaars/recreanten. Enkel voor het plaatsen van het kistje kan toestemming worden geweigerd.

Het lijkt me wederom een zaak van: wat de boer niet kent, dat vreet-ie niet ... :eek:

Ik denk dat ik er nog eens een briefje aan zou wagen met de vraag waarom men vindt dat het uitzetten van een gps-wandeling in strijd is met de functie van het gebied als natuurgebied.

Geplaatst

Gerard,

Het komt me (helaas) bekend voor :) . Bij de beheerder van een nabijgelegen stuk bos gevraagd om een geocache te mogen plaatsen. Inmiddels al 3 keer geschreven maar op elk uitgebreid en omschrijvend mailbericht krijg ik maar 1 antwoord: Nee. De enige motivatie die ik totnutoe heb gehoord is dat het niet past binnen de openstellingsregels (Ik vermoedt de tekst op de groene bordjes). Toch maar netjes blijven schrijven en proberen te motiveren, op het risico af dat ik straks helemaal geen antwoord meer krijg... Ik hou je op de hoogte.

Geplaatst
dat het niet past binnen de openstellingsregels (Ik vermoedt de tekst op de groene bordjes).

Ja, dat klopt, het past niet binnen de openstellingsregels. De cache ligt (doorgaans) van het pad, de openstellingsregels schrijven (doorgaans) voor dat je niet buiten de paden mag. De beheerder kan dan moeilijk toestemming geven. Als een cacher van de paden mag, mag een ander dan ook. Betrapt de boswachter iemand buiten de paden, dan stuit hij op het argument/de smoes: 'Ik dacht dat hier de goedgekeurde cache lag'. Ik kan me voorstellen dat terreinbeheerders er dan niet aan willen beginnen. En zo kan ik me nog een aantal plausibele bezwaren voorstellen, bijvoorbeeld op het gebied van de aansprakelijkheid, of precedentwerking ten opzichte van andere recreatievormen.

Er valt weinig aan te doen, vrees ik. Als je eenmaal toestemming hebt gevraagd geeft het eigenlijk geen pas om, nadat het njet heeft geklonken, toch stiekem een cache te plaatsen. De oplossing: niet vragen en maar zien waar het schip strandt. Of: wachten tot het slepende overleg van de Stichting Geocaching Nederland eindelijk vruchten afwerpt. Maar vooralsnog lijkt dat overleg juist averechts te werken: de beheerders lijken juist gespitst te worden op cachers in hun terrein.

Geplaatst

Hier de oplossing.

De route mag uitgestippeld worden,omdat men in het gebied mag wandelen.

En dan de cache buiten het gebied plaatsen,met toestemming van de eigenaar op die plaats(waar je bijv de auto moet parkeren)

Dan is volgens mij het probleem opgelost. :)

Groetjes Keske27

Geplaatst
Hier de oplossing.

De route mag uitgestippeld worden,omdat men in het gebied mag wandelen.

En dan de cache buiten het gebied plaatsen,met toestemmong van de eigenaar op die plaats(waar je bijv de auto moet parkeren)

Dan is volgens mij het probleem opgelost. :)

Groetjes Keske27

Prima oplossing, temeer daar de variant 'niet vragen' inmiddels erg moeilijk is geworden omdat geocaching.com een verklaring verlangt dat er toestemming is gegeven. Voorheen was daar met creatieve formuleringen goed mee te leven, maar sinds enkele maanden is ook die weg afgesneden. Het Cairnteam past de methode-Keske27 ook toe.

Geplaatst
Ja, maar past een approver het ook toe ?

Ja, ik heb de indruk dat er geen toestemming nodig is als de fysieke boxen worden geplaatst op vage lokaties als een wegberm, een parkeerterreintje of een verloren groenstrookje in de asfaltjungle. Maar misschien dat daar verandering in komt als de Stichting Geocaching Nederland ook goede gesprekken begint met terreineigenaren/beheerders als de Unie van Waterschappen, energiebedrijven en Rijkswaterstaat.

Geplaatst
Ja, ik heb de indruk dat er geen toestemming nodig is als de fysieke boxen worden geplaatst op vage lokaties als een wegberm, een parkeerterreintje of een verloren groenstrookje in de asfaltjungle. Maar misschien dat daar verandering in komt als de Stichting Geocaching Nederland ook goede gesprekken begint met terreineigenaren/beheerders als de Unie van Waterschappen,  energiebedrijven en Rijkswaterstaat.

En niet te vergeten,de webcam eigenaren voor de webcamcaches, de provincie Noord-Brabant. De gemeente Boxmeer, de gemeente Tiel, de gemeente Deurne ;) ,de gemeente Bergen (lb), de gemeente Gennep, de gemeente Mook en uiteraard ook :ph34r: de gemeente Den Bosch.

Ongetwijfeld ben ik er een paar vergeten hoor.

Geplaatst

Wij hebben onze 1ste geocache OASE in juni 2001 in de Amsterdamse Waterleidingduinen geplaatst, zonder toestemming. Tot 2 maal toe heb ik in 2002 geprobeerd kontakt te zoeken met de hierboven genoemde beheerder. Op beide emails heb ik nooit een reactie ontvangen. Vorig jaar heeft een bevriend boswachter de beheerder nog eens gepolst hoe ze bij de AWD over geocaching dachten. De reactie was vergelijkbaar met het korte berichtje aan Gerard. Hoewel er was gezegd dat ik kontakt op zou gaan nemen, heb ik dat niet gedaan vanwege die reactie. Mijn naam moet daar bekend zijn en kan natuurlijk gemakkelijk worden achterhaald via de boswachter die heeft geinformeerd. Ik had de conclusie getrokken dat de geocache wordt gedoogd. Ik ga ervan uit dat ze van de AWD al wel een keer op de .COM site hebben gekeken. En als ik al die lovende berichtjes zie over de mooie AWD-en dan zou ik daar als beheerder trots op zijn. De cache ligt er inmiddels 34 maanden en er zijn ong. 157 bezoekjes geweest. Het gemiddelde bezoek per maand is dus 4,6. Laten we zeggen dat teams gem. uit 3 personen bestaan. Dan hebben we het over 14 personen/maand die deze geocache bezoeken. Over wat voor getallen hebben we het nu. De IJsclub Haarlem traint iedere dinsdag en donderdagavond met ong. 100 mensen hier in de duinen. En de selectieteams trainen ook buiten het pad in het mulle zand. Buiten de paden is trouwens toegestaan in de AWD, dus daar moeten we ons niet druk over maken.

Ik kan me herinneren dat er in het begin eens een geocacher is aangehouden maar dat was omdat hij zich na zonsondergang nog in de duinen bevond.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat onze geocache wordt gedoogd, maar door de brief is het nu wel lastiger geworden om één en ander te gaan formaliseren. Ik ga dat dan ook niet doen. Ik ga lekker struinen of trainen in de AWD en geniet ervan en als ik even geen zin heb om te trainen dan struin ik lekker naar de GC voor onderhoud, zolang het nog kan.

Geplaatst
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat onze geocache wordt gedoogd, maar door de brief is het nu wel lastiger geworden om één en ander te gaan formaliseren. Ik ga dat dan ook niet doen. Ik ga lekker struinen of trainen in de AWD en geniet ervan en als ik even geen zin heb om te trainen dan struin ik lekker naar de GC voor onderhoud, zolang het nog kan.

Deze situatie kom je zeker vaker tegen. Een cache wordt gedoogd. De plaatselijke boswachter heeft er eigenlijk geen problemen mee, maar mag er geen officiële toestemming voor geven en doet dat dus ook niet. Zijn naam is Haas, en hij weet van niets.

Dat kan dus duidelijk een nadeel zijn van overal van alles geregeld te willen hebben, en het aandringen op een officieel standpunt, een beleid t.a.v. het geocachen. Het dichtknijpen van het beroemde oogje is daarna niet meer aan de orde, want er is nu toch een officiële richtlijn afgedwongen, waaraan de boswachter/opzichter zich moet houden?

Geplaatst
... een officiële richtlijn ...

En waar eventuele opvolgers op de een of andere manier altijd weer strenger mee omgaan.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...