Spring naar bijdragen

Eerste cache niet gevonden wegens afwijking.


Gast michael

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Vandaag op pad geweest om mijn eerste cache te gaan zoeken, maar helaas is het niet gelukt.

Ik had een GPS geleend. Alleen deze heeft heel lang niet aangestaan. Na een hele lange tijd gwacht te hebben had ik eindelijk een goed genoeg signaal om te gaan lopen. Op het scherm stond dat het maar 500 meter was.

Dus ik gaan lopen, het rare alleen was dat ik geen goede locatie kreeg van mijn GPS en eigenlijk een stuk bos moest gaan uitkammen van 100 meter.

Ik kreeg geen exacte locatie waar ik moest zoeken. Ik weet dat er een afwijking zit in het GPS gebeuren maar 100 meter vindt ik wel erg veel.

 

Dit alles heb ik gedaan met een Magelland GPS 3000. Hij stuurde me eigenlijk alleen maar rondjes. Waar zou dit aan kunnen liggen. Ligt dit aan de instellingen of ligt dit aan de GPS zelf.......

 

Maar meteen een tweede vraag er bij plaatsen.

 

Hoeveel tijd zit er tussen het "verversen" van je plaats. Want ik moest echt stil gaan staan om een beetje een "btrouwbaare" postitie te krijgen die stil stond. En niet heel erg schommelden.

 

Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk anders hoor ik het wel.

 

Michael

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Allereerst welkom bij de club gestoorden.... :(

Een afwijking van minimaal 6 meter is vrij normaal, professor Lupardi kan je daar alles over vertellen.

Ik weet niet hoe het bij magellan is maar bij garmin kun je een positie middelen. Dus gewoon een aantal peilingen laten doen en aan de hand daarvan een gemiddelde positie laten bepalen.

 

FF praktisch,

Bij het naderen van de eindlocatie de gs wat laten rusten, magellan ijlt schijnbaar na. ;) zoek in het cirkeltje waar je in loopt het middelpunt en denk waar jij wat zou verbergen..

 

Suc6 Danny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De betreffende GPS ken ik niet en ik kan ook niet zo gauw informatie er over vinden op internet.

 

Een GPS heeft een heleboel instellingen, het kan ook zeker geen kwaad te beginnen met een eenvoudige cache waarbij je vrij nauwkeurig kunt controleren of je op het goede punt staat. Bijvoorbeeld in een stad. Misschien kan de GPS-eigenaar eens de instellingen met je doorlopen. Staat de mapdatum op WGS84? Dat is namelijk wel erg belangrijk. Een verkeerde mapdatum kan zo maar leiden tot een forse afwijking.

 

De ontvangst van een GPS hangt af van dingen als het weer en de plek waar je je bevindt. Een goed zicht op de hemel is erg belangrijk. Je moet minstens 3 satelieten ontvangen, bij voorkeur meer. De GPS geeft als het goed is aan hoeveel satelieten je ontvangt op dat moment en wat je afwijking is. Een afwijking van 5 tot 7 meter is optimaal (als je geen WAAS/EGNOS hebt, maar dat is een heel ander verhaal). Je zult dus nooit exact op het punt eindigen.

 

De richting waarin je moet zoeken (de pijl) 'ververst' zich automatisch als je een GPS met eigen kompas hebt. Heeft je GPS dat niet, dan moet je bewegen om een goede richting op je scherm te krijgen. De GPS berekent dan aan de hand van je beweging welke kant je op gaat en welke kant je op moet om op het betreffende coördinaat te komen.

 

Hoop dat het zo wat duidelijker is. Toch best lastig om op 'papier' uit te leggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Yvonne (GOTCHA)

Allemaal waar maar....

Wij hebben ook een Magellan 3000. Daar is mee te geocachen, maar dat is wel heel moeilijk. Hij is dan ook al een jaar of 12 oud, misschien wel langer. Indertijd een mooi exemplaar die we aangeschaft hebben voor het zeilen, kostte toen bijna 700 gulden.

Dit is namelijk een erg verouderde GPS. Je hebt maar 8 kanalen waardoor er zowiezo al wat satelieten wegvallen en hij is gewoon bijzonder langzaam vergeleken met de huidige GPS typen.

Wij geocachen dan ook bij voorkeur met onze Magellan SporTrak.

Het kan wel, maar dan moet je echt heel goed vooruit peilen waar je heen moet en de tijd nemen.

Wij hebben onder andere Elk huisje heeft z'n kruisje gedaan met het oude beestje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Michael,

 

Het zou vandaag ook aan de omstandigheden gelegen kunnen hebben.

Ik ben vandaag op pad geweest met 2 medecachers.

(in ons groepje aanwezig 2 x Garmin Vista, 1 x Magallan SporTrak Pro )

De satelliet ontvangst was een drama !!!

Rondjes, vierkantjes, kruissteek...............we hebben het allemaal gelopen vandaag.

Het ene moment waren we 75 meter verwijderd van ons punt, om vervolgens ineens een juiste fix te krijgen en nog maar op 3 meter te staan.

Misschien kun je het morgen, of als de ontvangst weer wat stabieler is, nog eens proberen.

 

Zelf heb ik onderstaande testje wel eens uitgevoerd.

Ga naar een punt (vast object) in de buurt, (kerk, lantaarnpaal 3 straten verder, schoolgebouw, putdeksel o.i.d ......) en noteer dit als waypoint.

Zet je GPS uit.

Kijk vervolgens na een paar uurtjes of je met gebruik van je GPS weer bij hetzelfde object in de buurt komt. Dit kun je ook een ander even laten doen die niet weet welk object er als waypoint genomen is.

Als dit goed gaat zal het in het veld waarschijnlijk ook wel lukken ;)

 

st1snpr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geprobeerd wat hier boven staat, maar daar klopte dus helemaal niets van. Morgen nog maar eens proberen en dan kijken of hij het wel goed doet.

 

Ik laat jullie er wel meer over horen als ik meer weet. Jammer dat mijn eerste ervaringen niet zo goed waren ;) . Maar ik zal niet opgeven en gewoon stug door gaan :dribble: . Misschien kan ik van een andere scouting groep wel even een GPS lenen om te kijken of hij helemaal goed werkt.

 

In iedergeval bedankt voor jullie reactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan op de valreep nog even een reactie:

 

De 3000 is zeker niet zo oud als de 2000. Ik ken een geoloog die de 2000 gebruikt om te bepalen waar zijn steentjes liggen of zo iets. Zijn ervaring is: in stilstand en bij goed zicht op de satellieten is de nauwkeurigheid in orde. Mij staat vaag bij dat er een knop 'average' ergens zat die hij gebruikte om net zo nauwkeurig uit te komen als hedendaagse GPSr's.

Waar je wel rekening mee moet houden: heel even het zicht op een satellliet verliezen, daar kan die niet tegen. Dus lopen met bomen een takken om je heen geeft vreselijke tijdelijke mis-plaatsing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan op de valreep nog even een reactie:

 

De 3000 is zeker niet zo oud als de 2000. Ik ken een geoloog die de 2000 gebruikt om te bepalen waar zijn steentjes liggen of zo iets. Zijn ervaring is: in stilstand en bij goed zicht op de satellieten is de nauwkeurigheid in orde. Mij staat vaag bij dat er een knop 'average' ergens zat die hij gebruikte om net zo nauwkeurig uit te komen als hedendaagse GPSr's.

De 2000 en 3000 zijn van de zelfde generatie, de 3000 kon zowaar 100 waypoints opslaan tegen de 2000 20 (volgens mijn herinnering). De specs zijn overigens nog steeds bij magellan te vinden evenals de handleidingen.

 

Tja die ervaring klopt dus wel.

Stilstand en vrij uitzicht is de accuratesse uitstekend.

Dat wordt vooral veroorzaakt door de traagheid van het machientje

Helaas komt het bij geocaching maar sporadisch voor dat je een ononderbroken zicht op de satelieten hebt.

 

Overigens heeft ook de stand waarin je deze GPSén houd een grote invloed op de ontvangst.

Tussen verticaal en 45graden is zo ongeveer optimaal.

 

En averaging, nee dat heb ik er nooit op gevonden ;-)

 

Je zal vooral veel geduld moeten hebben en heel omzichtig te werk moeten gaan als je met deze GPS geocaches wilt vinden.

 

gr J@s

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het vanachtend uitgeprobeerd.

 

Even een kleine uitleg. Ik heb drie punten gepakt deze heb ik op een rechte weg uitgezet en van alle drie hun positie opgeslagen.

 

A----50m-----B----50m-----C

 

Tussen de punten zit 50 meter verschil dus tussen A en C 100 meter. Toen ben ik gaan kijken waar de GPS mij naar toe zou sturen.

 

Als ik bij punt A begin en de waypoint op B instel en dan dus van A naar B loop dan moet ik mijn kompas er naast leggen want het pijltje wijst wel de goedekant op maar niet de kant die ik moet lopen. Ben ik bij punt B aangekomen dan geeft hij hele andere coordianten. Hij blijft maar rondjes draaien waar ik als een zot achteraan heb gelopen maar met geen mogelijkheid bij punt B uitkom.

 

Dit zelfde heb ik gedaan door van B naar C te lopen en van C weer naar B en naar A. Iedere keer zei mijn gps dat ik ergens anders naar toemoest.

 

Ik mag hopen dat een GPS wel onderscheid kan maken tussen 20 of 30 meter van je WP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben al aan het kijken wat eventueel een leuke GPS zou zijn die het wel goed doet en die een beetje snel is. Ik ben een beetje aan het twijfelen tussen de Etrex euro en de Magellan sportrak basic.

 

Wil hem namelijk alleen gaan gebruiken om geocaches te zoeken. Nou is eigenlijk mijn vraag welke het snelst is en het beste ontvangst heeft in de bossen en natuurlijk het naukeurigst is.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Yvonne (GOTCHA)

Ik denk dat je het hier niet moet vragen welke je het beste kunt nemen, want er zijn voorstanders van beide typen. Zelf hebben we de SporTrak en die bevalt prima. De knoppen bovenop vinden wij heel plezierig. Maar zoals gezegd, er is hier al genoeg discussie over geweest en een echte winnaar kwam er niet uit de bus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vanmiddag nog eens gaan proberen en er gewoon een berg tijd vooruit getrokken. Ik ben net als gisteren naar deze op zoekgeweest. Echter zonder resultaat.

 

Op een gegeven moment dacht ik dat ik het had gevonden want op mijn scherm stond dat hij 10 meter verder lag. Ik zoeken maar niets gevonden. Toch maar eens kijken op de GPS en toen gaf hij weer aan dat hij 50 meter naar het noorden lag.

 

Ben toen een heel stuk terug gelopen vanwaar ik eigenlijk was begonnen en toen nog maar een keer proberen. Op een gegeven moment zal ik weer dat hij ongeveer 20 meter verder lag. Het rare alleen was dat dit punt 500 meter verder lag (hemelsbreed) dan de vorige die ik had.

 

Toch maar eens ergens een GPS gaan lenen. Kan ik meteen uitproberen of het iets is en dan een keer zelf 1 gaan kopen.

 

In iedergeval bednakt allemaal voor jullie berichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das geen lekker begin van de hobby Michael. ;) Maar als je straks met geleende of andere of zelfs met deze je eerste cache vind, ben je verkocht vrees ik. ;) Dat is bij mij tenminste wel zo gegaan. Ik had al langer een GPS die ik gebruikte voor fiets en wandeltochten.

Geocaching wel eens tegengekomen op internet, maar dacht toen, dat lijkt me niks. :no:

Op een gegeven moment toch maar eens een gemakkelijke in de buurt geprobeerd en sindsdien ben ik net als velen hier, geocacheverslaafd :dribble::P

Heel veel succes en zoals je wel hebt gemerkt, er is altijd support vanaf de zijlijn hier op het forum.

Je kunt ook eens proberen met een cacher uit de buurt mee te gaan, kun je een hoop van opsteken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren nog eens gekeken hoe precies mijn GPS is en dat is echt om te huilen. Als ik een punt pak en die dan opsla dan kan ik er niet dicht bij in de buurt komen. Er blijft altijd 0.20km staan.

 

Als ik hem dan aan en uitzet en dan nog een keer probeer dan is het helemaal om te huilen. Ik ben er dan ook achter dat het wel een leuke GPS is om de richting goed te hebben waar je naar toemoet maar meer ook niet. Een geocach zal ik er in iedergeval niet mee vinden.

 

Ga volgende week kijken of ik een gps kan huren bij beversport. En dan denk ik dat ik maar begin met een etrex euro, omdat die een beetje binnen mij budget ligt en de anderen niet. 345 euro voor een tweedehands etrex met meer functies vindt ik een beetje veel voor een beginnende hobby. En aangezien ik het toch alleen wil gebruiken voor geocaching en misschien een wandeling moet die toch goed genoeg zijn.

 

Zal wel laten weten als ik er een heb gevonden en met welke GPS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...