herm Geplaatst 4 oktober 2013 Geplaatst 4 oktober 2013 Welke Firmware gebruik je? De versie 3.30 is een stuk beter. Het kompas is minder nerveus en de nauwkeurigheid is flink verbeterd. 3.10. Tijd voor een update. Bedankt voor de tip.
herm Geplaatst 11 oktober 2013 Geplaatst 11 oktober 2013 Afgelopen weekend 113 caches gevonden. Ik heb de 550t en de 650t naast elkaar gebruikt. Een paar waarnemingen. Het kompas van de 650t is na de update een stuk rustiger, maar toch nog steeds minder rustig dan de 550t. Dacht ik op het 0-punt te staan dan gaf de 650t het volgende ogenblik aan dat het nulpunt 15 m. verderop lag en was ik daar aangekomen dan wees hij me weer vrolijk 15 m. terug. Ditzelfde deed de 550t echter ook een paar keer. Waar dat aan ligt???? De afwijking die de 650t zelf aangeeft is na de update veel minder geworden, maar ik vraag me af of dat geen software-matig trucje is geweest. De werkelijke afwijkingen t.o.v. van de plekken waar de caches lagen waren soms erg groot (meer dan 10 m) en dan weer stuurde de 650t mij exact naar de vindplek (zelfs in de bossen). Datzelfde deed de echter 550t ook, doch dat gebeurde zelden bij dezelfde caches. Vreemd is dat de 550t en de 650t fietsend nagenoeg dezelfde nog af te leggen afstand tot de cache aangaven ..... totdat de waarschuwingstoon klonk want dan was de 650t duidelijk trager dan de 550t. Vaak kwam de waarschuwingstoon bij de 650t bij 30 m. voor de vindplaats van de cache maar regelmatig ook pas bij 20 m of nog minder. De 550t is veel consequenter nl. bij plm. 30 m. Remde ik na de waarschuwingstoon niet snel genoeg af dan was ook de 550t te laat en was ik het nulpunt al snel een meter op 10 gepasseerd. Af en toe zat het blauwe driehoekje bij de 650t bijna boven aan de rand van de kaart zodat de koers niet te bepalen was. Tijdens het fietsen corrigeerde het toestel dit vanzelf. De 550t was ook een aantal keren van slag; de koers kwam niet overeen met de weg die de kaart aangaf. Bij een korte trail hadden de 650t en de 550t beiden consequent een afwijking van 20 meter t.o.v. de werkelijke vindplaats. Dat was in een gebied met kerncentrales waar stroom wordt opgewekt. Mogelijk is dat de oorzaak. Of wellicht heeft de cachelegger een gps die consequent deze afwijking veroorzaakt. Ik draag de 650t aan een koord om mijn nek. Doordat hij het scherm zo gevoelig is en tijdens het fietsen en zoeken vaak in aanraking komt met mijn kleren moest ik heel vaak corrigeren. Toen de batterijen op het laatst liepen bevroor het scherm daardoor regelmatig en moest ik toestel resetten door de batterijen even te ontkoppelen. Zoveel prikkels kon het toestel niet meer verwerken. Als de batterijen vol zijn heb je daar geen last van. In eerste instantie dacht ik dat de 650t niet meer de gevonden caches op de kaart liet zien. Dat doet hij wel mits je bij het cachefilter onder "status" de categorie "gevonden" aanvinkt. Voor het overige is de 650t gewoon een heerlijk toestel. Wat mij betreft moet er nog worden geschaafd aan het trage verloop van de afstand nadat de alarmtoon afgaat en dan ben ik best wel tevreden met mijn aankoop.
Team Tabak Geplaatst 12 oktober 2013 Geplaatst 12 oktober 2013 Help...! 113 caches in een weekend. Nou, tegen die tijd weet je het verschil wel tussen de 550 en 650.... Rest de vraag na dit verslag. Loont het om over te stappen van de 550 naar de 650? Als het alleen de schermweergave is, die een overstap rechtvaardigt en er voor de rest eigenlijk niet veel verbeteringen zijn (althans, ik heb ze nog van niemand gehoord) dan vraag ik mij af of het niet beter is gewoon eens een serie over te slaan. De 550 brengt me overal waar ik wezen wil, maar ik moet nog steeds zelf zoeken.... Dat is bij de 650 niet wezenlijk veranderd.... :-) Graag jouw mening!!!
team nessa Geplaatst 12 oktober 2013 Geplaatst 12 oktober 2013 Leg de specificaties van de 450, 550, 650 naast elkaar en je kunt zo zien of je het de moeite waard vindt. Voornaamste reden voor ons om over te stappen was vooral het veel betere afleesbare scherm en de mogelijkheid om veel meer caches te kunnen laden. En omdat we ook wel eens het nieuwste wilden hebben
Team Tabak Geplaatst 12 oktober 2013 Geplaatst 12 oktober 2013 Dat laatste argument slaat bij mij wel aan.... :-) Op die basis koop je ook een nieuwe (andere) auto of een ander bankstel..... In de specificaties tussen 550 en 650 heb ik geen zodanige verschillen gezien, dat je zegt... "Alleen al vanwege die meerwaarde wil ik een 650". En als ik in Maastricht ga cachen laad ik geen caches in, die in Zoutkamp liggen. Maar dat is persoonlijk. Als je vertegenwoordiger bent dan kan het grotere aantal caches een verbetering zijn. Maar het scherm.... Dat zal voor de meesten het doorslaggevende argument zijn. Ik heb het één keer gezien en het is een feit.... Het is mooi! Welnu, de feestdagen en de verjaardagen komen er aan.... Misschien toch tijd voor een zeer lokale lobby..... :-)
Triskelle Geplaatst 12 oktober 2013 Geplaatst 12 oktober 2013 Even uit de losse pols een paar puntjes: Dacht ik op het 0-punt te staan dan gaf de 650t het volgende ogenblik aan dat het nulpunt 15 m. verderop lag en was ik daar aangekomen dan wees hij me weer vrolijk 15 m. terug. Ditzelfde deed de 550t echter ook een paar keer. Waar dat aan ligt???? Tot nu toe is in de discussie over de nauwkeurigheid veel aandacht uitgegaan naar verstorende omstandigheden in de omgeving, maar wat daarbij steevast over het hoofd wordt gezien is wellicht de grootste verstorende factor, namelijk de gebruiker! Dat brok kalk, water en diverse weefsels houdt het apparaat het het liefst op borsthoogte (waar juist de massa het grootst is) om vervolgens met daarover gebogen hoofd (een lichaamsdeel dat bij geocachers ook flink ontwikkeld is) de nauwkeurigheid af te lezen. Daardoor wordt het signaal van achter ons staande satellieten op z'n minst verstoord waardoor de nauwkeurigheid afneemt. Niet voor niets torent de ontvanger van een professionele GPS-ontvanger uit boven het lichaam van de landmeter. De afwijking die de 650t zelf aangeeft is na de update veel minder geworden, maar ik vraag me af of dat geen software-matig trucje is geweest. Dit snap ik dus niet. Toen de nauwkeurigheid van de Oregon 6x0 aan de orde kwam hebben een aantal mensen op een aantal fora getracht om uit te leggen dat de getoonde (on-)nauwkeurigheid slechts de uitkomst is van een theoretisch rekenmodel. Het geopperde idee dat Garmin wellicht een ander misschien zelfs beter model had geïntroduceerd om de (on-)nauwkeurigheid te berekenen werd weggehoond. Maar nu de getoonde (on-)nauwkeurigheid beter uitpakt wordt opeens vrij massaal de verdenking geuit dat het slechts een softwarematig trucje is!?!? Niet erg consequent als je het mij vraagt. Dit is een punt waarover Garmin duidelijker had kunnen zijn in de communicatie. Als er echt sprake zou zijn geweest van een ander rekenmodel en dat was normaal gecommuniceerd dan had de discussie over de (on-)nauwkeurigheid van de 6x0 een heel ander verloop gehad! Dat hele (on-)nauwkeurigheidsverhaal zal nu tot in lengte van dagen aan dit toestel blijven kleven. Jammer! Vreemd is dat de 550t en de 650t fietsend nagenoeg dezelfde nog af te leggen afstand tot de cache aangaven ..... totdat de waarschuwingstoon klonk want dan was de 650t duidelijk trager dan de 550t. Om hier echt iets zinnigs op te kunnen zeggen zou ik dieper in de Oregon 5x0 moeten duiken, maar voor de 6x0 (en ik denk ook wel voor de 5x0 eerlijk gezegd) geldt dat het punt waarop de waarschuwingstoon wordt gegeven niet alleen afhankelijk is van de afstand tot het waypoint, maar van de gemiddelde snelheid sinds de laatste reset van het tracklog. Stap je uit de auto op de fiets dan zul je dus lange tijd een hogere gemiddelde snelheid hebben en verder van tevoren gewaarschuwd worden. In jouw geval heb je waarschijnlijk eerst gewandeld met de 6x0 waardoor de gemiddelde snelheid lager is en je dus later wordt gewaarschuwd. Probeer eens het tracklog resetten voordat je aan een wandeling of fietstocht begint ... ik eet (de inhoud van) een zak pepernoten op als het daarna niet beter is! Af en toe zat het blauwe driehoekje bij de 650t bijna boven aan de rand van de kaart zodat de koers niet te bepalen was. Tijdens het fietsen corrigeerde het toestel dit vanzelf. Bedieningsfoutje. Waarschijnlijk heb je de kaart (wellicht per ongeluk, zie verder in jouw verhaal) verschoven of erop geklikt. De kaart blijft in een dergelijk geval gewoon stil staan terwijl het blauwe pijltje zich verplaatst. Met een klik op het pijltje terug kom je weer op het normale kaartscherm waarop de kaart schuift en het driehoekje stil blijft staan. Ik draag de 650t aan een koord om mijn nek. Doordat hij het scherm zo gevoelig is en tijdens het fietsen en zoeken vaak in aanraking komt met mijn kleren moest ik heel vaak corrigeren. Het scherm is op slot te zetten of kan zelfs helemaal uit worden gezet om met één druk op de aan-uit-knop weer tot leven gewekt te worden (zie handleiding). Toen de batterijen op het laatst liepen bevroor het scherm daardoor regelmatig en moest ik toestel resetten door de batterijen even te ontkoppelen. Zoveel prikkels kon het toestel niet meer verwerken. Als de batterijen vol zijn heb je daar geen last van. Met de energie-huishouding is inderdaad nog steeds iets vreemd aan de hand. Met name (bijna) lege batterijen en het ontkoppelen van de USB-poort geeft nog wel eens verrassingen. Voor het overige is de 650t gewoon een heerlijk toestel. Wat mij betreft moet er nog worden geschaafd aan het trage verloop van de afstand nadat de alarmtoon afgaat en dan ben ik best wel tevreden met mijn aankoop. Naast softwarematige updates moeten denk ik ook gebruikers wennen aan het toestel, waarbij het prettig zou zijn als Garmin iets meer losliet over eventuele fouten en de termijn waarop zij denken het één en ander te gaan aanpakken.
herm Geplaatst 12 oktober 2013 Geplaatst 12 oktober 2013 Help...! 113 caches in een weekend. Loont het om over te stappen van de 550 naar de 650? Als het alleen de schermweergave is, die een overstap rechtvaardigt en er voor de rest eigenlijk niet veel verbeteringen zijn ....... dan ......... Graag jouw mening!!! Kijk ik naar de prestaties dan had ik de 650t NIET hoeven kopen. Lettend op de schermweergave en het bedieningsgemak zou ik direct weer besluiten een 650t te kopen. De 550t doet het nog prima. Ik doe het toestel beslist niet weg. Het gaat voortaan mee op de reservebank.
Team Tabak Geplaatst 12 oktober 2013 Geplaatst 12 oktober 2013 OK, dank voor deze conclusie. Dat was 113 keer loggen wel waard.... haha :-)
herm Geplaatst 12 oktober 2013 Geplaatst 12 oktober 2013 Even uit de losse pols een paar puntjes: 1....Daardoor wordt het signaal van achter ons staande satellieten op z'n minst verstoord waardoor de nauwkeurigheid afneemt.Niet voor niets torent de ontvanger van een professionele GPS-ontvanger uit boven het lichaam van de landmeter. 2....Dat hele (on-)nauwkeurigheidsverhaal zal nu tot in lengte van dagen aan dit toestel blijven kleven. Jammer! 3....Probeer eens het tracklog resetten voordat je aan een wandeling of fietstocht begint ... 4....Met een klik op het pijltje terug kom je weer op het normale kaartscherm waarop de kaart schuift en het driehoekje stil blijft staan. 5....Naast softwarematige updates moeten denk ik ook gebruikers wennen aan het toestel, waarbij het prettig zou zijn als Garmin iets meer losliet over eventuele fouten en de termijn waarop zij denken het één en ander te gaan aanpakken. 1. Zou idd. best zo kunnen zijn. Ga erop letten. 2. Mee eens. 3. Ga ik beslist doen. 4. Was niet aan de orde. Ik let altijd op het pijltje terug. Zou me direct zijn opgevallen. 5. Helemaal mee eens. Breng direct een bericht naar buiten voordat (en terecht) onrust uitbreekt omdat gebruikers vrezen veel geld te hebben uitgegeven aan inferieur apparaat. Bedankt voor jouw reactie.
herm Geplaatst 12 oktober 2013 Geplaatst 12 oktober 2013 OK, dank voor deze conclusie. Dat was 113 keer loggen wel waard.... haha :-) Inderdaad ... en oja we hebben er 9 niet gevonden. ;-)
regenboog2 Geplaatst 12 oktober 2013 Geplaatst 12 oktober 2013 Kan de afstand waarop het waarschuwingssignaal klinkt ook te maken hebben met hoe ver je bent ingezoomd? ik heb de indruk dat het signaal later klinkt naarmate de kaart verder ingezoomd is.
herm Geplaatst 12 oktober 2013 Geplaatst 12 oktober 2013 Kan de afstand waarop het waarschuwingssignaal klinkt ook te maken hebben met hoe ver je bent ingezoomd? ik heb de indruk dat het signaal later klinkt naarmate de kaart verder ingezoomd is. Kan zijn. Heb ik niet zo op gelet. Meestal zoom ik maximaal in zodra de 100 m. wordt bereikt. Ik zal het in de gaten houden
team nessa Geplaatst 12 oktober 2013 Geplaatst 12 oktober 2013 Als ik het goed heb word signaal bepaald door je snelheid. Als je in de auto rijdt wordt het signaal eerder gegeven als wanneer je wandelt. Wat betreft de nauwkeurigheid, vanmiddag gewandeld in Nunspeet met een afwijking van circa 4 meter. Opvallend was wel dat op het moment dat het begon te regenen de afwijking opliep naar 10 meter. Nadeel van de vele opties is ook dat je veel dingen verkeerd in kunt stellen. Ik leer nog steeds bij wat dat betreft
regenboog2 Geplaatst 13 oktober 2013 Geplaatst 13 oktober 2013 Als ik het goed heb word signaal bepaald door je snelheid. Als je in de auto rijdt wordt het signaal eerder gegeven als wanneer je wandelt. Wat betreft de nauwkeurigheid, vanmiddag gewandeld in Nunspeet met een afwijking van circa 4 meter. Opvallend was wel dat op het moment dat het begon te regenen de afwijking opliep naar 10 meter. Nadeel van de vele opties is ook dat je veel dingen verkeerd in kunt stellen. Ik leer nog steeds bij wat dat betreft Wat betreft de snelheid, dat klopt in ieder geval. Maar ik dacht aan het ingezoomd zijn omdat onze GPSsen niet altijd gelijk 'piepen' als we op de fiets zijn of lopen en dan zijn we ook niet altijd even ver ingezoomd.
Blade21 Geplaatst 16 oktober 2013 Auteur Geplaatst 16 oktober 2013 Dacht ik op het 0-punt te staan dan gaf de 650t het volgende ogenblik aan dat het nulpunt 15 m. verderop lag en was ik daar aangekomen dan wees hij me weer vrolijk 15 m. terug. Ditzelfde deed de 550t echter ook een paar keer. Waar dat aan ligt???? Ik weet niet waar dit aan ligt. Ik weet wel dat ik dit ook geregeld meemaak met de O600. Hiervan wordt ook melding gemaakt op andere fora. Het vreemde is dat ik altijd terug moet lopen en nooit verder door.
Aanbevolen berichten