RandoLoup Geplaatst 17 april 2013 Geplaatst 17 april 2013 Deze week heb ik twee Zwitserse geocachers een FOUND IT toestemming gegeven voor twee T5 caches die de zoekers alleen maar hebben gezien. De caches op grote hoogte in de bomen, hebben ze echter niet gelogd omdat ze niet over klimmaterialen beschikten en geen onnodige risico's wilden nemen. De noodzaak van speciaal materiaal stond echter wel duidelijk bij de cachebeschrijvingen, maar de betreffende caches hadden een T4.5 rating. Maar vanaf nu besloten om een cache of als T4 of als T5 in te schalen. Uiteraard naar gelang de terreinsituatie. Dus geen T 4.5 meer, omdat een cache of veilig of onveilig zonder speciale klimhulpmiddelen / vaardigheden te loggen is. Met de achterliggende gedachte om -bij uitzondering- ook geocachers te honoreren die geen onverantwoorde veiligheidsrisico's nemen en dat middels een log melden. Het is namelijk meer dan eens voorgekomen dat mensen zonder enige bescherming, tien meter hoog of hoger in bomen klimmen. Omdat tupperware bakkie koste wat het kost te loggen. geocaching in de Elzas 1
barny Geplaatst 17 april 2013 Geplaatst 17 april 2013 stuur even een foto van de cache in de boom, log ik hem ook als found nog even en je hoeft de deur niet meer uit maar alle gekheid op een stokkie, waarom zou je als geocacher in vredesnaam iets als found willen loggen waar je niet bij kan of bij wil komen het einddoel is de cache, het bewijs dat je geweest ben is de log op de logrol als je je als CO toestaat dat alleen kijken bij zo een cache (waar de uitdaging in het klimmen zit) ook al goed is ben je een slechte CO wat mij betreft wat is er toch altijd mis aan een Not Found log dat mensen ze niet willen schrijven? Barny 2
JackHoe Geplaatst 17 april 2013 Geplaatst 17 april 2013 (bewerkt) Ik denk dat ik ook maar eens zo'n vliegapparaat met camera ga aanschaffen. Kan ik veel meer caches op voor mij onbereikbare plaatsen "zien" en als found loggen. Ook ik begrijp niet waarom mensen per sé en found willen loggen bij een cache die ze niet werkelijk gevonden (= in het logboek getekend) hebben. Het niet nemen van een risico geeft als beloning dat je niets overkomt, maar is voor mij geen reden om toch een found te willen/kunnen loggen. Ik denk dat ik maar zelf en cursus omgaan met teleurstelling ga opzetten. Volgens mij is daar goed mee te "scoren" Edit; het kost wat het kost willen loggen van een risicovolle cache is nog altijd de verantwoording van de logger zelf volgens mij, ook al kan ik me voorstellen dat je als CO ongelukken wilt voorkomen. Maar zo zijn er naast het klimmen in bomen nog wel meer risico's te verzinnen om het echte werk niet te doen en toch te loggen. 17 april 2013 bewerkt door JackHoe
RandoLoup Geplaatst 17 april 2013 Auteur Geplaatst 17 april 2013 Normaal zou er geen FOUND IT geschreven kunnen worden, omdat er inderdaad geklommen moet worden. Maar in dit geval had de cache als T5 rating gepresenteerd moeten worden en niet als T4.5. Omdat een lenig persoon er in principe ook zonder veiligheidstouw/gordel bij kan komen, door van tak naar tak te klauteren. Inmiddels is de rating aangepast naar T5 en kan er geen onduidelijkheid meer bestaan. Dus die twee Zwitsers zijn echt wel een uitzondering. Als ik een DNF melding binnenkrijg, ga ik altijd controleren of de betreffende cache wel aanwezig is. Mocht de cache daadwerkelijk zijn verdwenen, dat komt maar zelden voor, dan wordt er na een DNF melding, ook een FOUND IT getolereerd door mij. Het is dan verder aan de DNF geocacher zelf of hij een geconfirmeerd verdwenen cache alsnog als FOUND IT logt. Ik heb overigens een sterk vermoeden dat een heleboel personen die een cache niet vinden, ook geen DNF loggen.
RandoLoup Geplaatst 17 april 2013 Auteur Geplaatst 17 april 2013 In Frankrijk is de CO verantwoordelijk voor de veiligheid m.b.t. geplaatste caches. Gebeuren er ongevallen dan heb je als plaatser van caches een moddervet probleem.
RembrandtS Geplaatst 17 april 2013 Geplaatst 17 april 2013 Ik vind dat geen naam in een logboek geen Found is, of de cache nou 1,5, 4,5 of 5 sterren heeft. Laatst nog had een cacher wel de cacheplek gezien, maar was de cache geript. En toch als found loggen... Die logs heb ik dan ook verwijderd.
RandoLoup Geplaatst 17 april 2013 Auteur Geplaatst 17 april 2013 Ik controleer nooit of een als FOUND gelogde cache ook daadwerkelijk gevonden is door degenen die de log plaatste. Ik ken CO's die bijna een dagtaak hebben aan het nauwgezet verifiëren en controleren van iedere log op hun cachepaginas. Al die tijd die je daaraan besteed, kun je niets nieuws bedenken of je caches goed bijhouden. Ik besteed die tijd liever aan het verbeteren en onderhouden van reeds bestaande caches (veiligheid, kwaliteit enz) en het zoeken naar nieuwe uitdagingen in het geocachen. Mensen die met hun puntjes willen 'sjoemelen' weten hun wegen daartoe toch wel te vinden. Die zitten echt niet te wachten op een FOUND log die als geste toegekend wordt. De Elzasser geocachers zijn onderling zeer solidair en vaak vrienden van elkaar. Daarmee is een prettig geocaching klimaat, waarin je niet met handen en voeten gebonden bent aan honderden regeltjes en verboden, voor een belangrijk deel gewaarborgd.
JackHoe Geplaatst 17 april 2013 Geplaatst 17 april 2013 Ik heb overigens een sterk vermoeden dat een heleboel personen die een cache niet vinden, ook geen DNF loggen. Dat denk ik ook. (draagt niks bij aan die teller ) In Frankrijk is de CO verantwoordelijk voor de veiligheid m.b.t. geplaatste caches. Gebeuren er ongevallen dan heb je als plaatser van caches een moddervet probleem. Ik ben uitgegaan van Nederland, omdat dit een Nederlands forum is. Bovendien wil ikzelf de verantwoording nemen voor de dingen die ikzelf doe. Als iemand mij gestolen waar aanbied ben ik verantwoordelijk of ik het aanneem of niet. Als iemand een gevaarlijke cache aanbied, ben ik verantwoordelijk of ik hem doe of niet.Of daar nu regels voor zijn of niet. Het is goed om te weten dat de verantwoording in andere landen anders "geregeld" is. Ik zal dan daar ook geen caches leggen.
RandoLoup Geplaatst 17 april 2013 Auteur Geplaatst 17 april 2013 In Frankrijk komen elk jaar duizenden Nederlanders caches zoeken. Gelijk hebben ze, want de CO's leiden je vaak naar boeiende plekken die voor vele andere mensen verborgen blijven, inclusief lokale bewoners. Maar los daarvan, er wordt al jaren geroepen dat er te vaak hele series dozen worden neergelegd. Op goed bereikbare plekken en je kunt daar dus snel punten bijeen graaien. Je wordt in het dagelijkse leven op je werk al doodgegooid met targets, cijfers, aantallen en grafieken. Hoe leuk is het geocachen dan nog, als je die lijn in je vrijetijd doorzet? Deze twee Zwitsers kozen echter voor een serie in zwaar, moerassig terrein waar de brandnetels en doorns al weer een meter boven het maaiveld uitkomen. Een traject van 18km in een gebied waar geen paden zijn. Deze serie is gelegd om geocachers een echt avontuur te bieden, waar ze een hele dag over doen. Als er géén enkele cache bezocht wordt, is de uitdaging nog zwaar. Je moet de géocachers die het avontuur prefereren, juist stimuleren door op gepaste momenten coulant te zijn en - om bepaalde redenen - een extraatje te bieden. Een Indiana Jones avontuur en toch twee FOUNDS verdienen ... zonder krabbeltje op het logsheet. Anders zie ik het geocachen in de toekomst veranderen als een dozenveeg tripje door het bos. Met zeer streng controlerende CO's of de gescoorde punten wel verdiend zijn!
ikbenjanuz Geplaatst 17 april 2013 Geplaatst 17 april 2013 Wa Ik controleer nooit of een als FOUND gelogde cache ook daadwerkelijk gevonden is door degenen die de log plaatste. Ik ken CO's die bijna een dagtaak hebben aan het nauwgezet verifiëren en controleren van iedere log op hun cachepaginas. Al die tijd die je daaraan besteed, kun je niets nieuws bedenken of je caches goed bijhouden. Ik besteed die tijd liever aan het verbeteren en onderhouden van reeds bestaande caches (veiligheid, kwaliteit enz) en het zoeken naar nieuwe uitdagingen in het geocachen. Mensen die met hun puntjes willen 'sjoemelen' weten hun wegen daartoe toch wel te vinden. Die zitten echt niet te wachten op een FOUND log die als geste toegekend wordt. De Elzasser geocachers zijn onderling zeer solidair en vaak vrienden van elkaar. Daarmee is een prettig geocaching klimaat, waarin je niet met handen en voeten gebonden bent aan honderden regeltjes en verboden, voor een belangrijk deel gewaarborgd. Waar het hier om gaat is dat je er nu blijkbaar wel op de hoogte was van het feit dat de cache niet gevonden en daadwerkelijk gelogd is ter plekke. En aangezien regel één van dit spelletje is dat je een cache alleen mag loggen als je ook daadwerkelijk je naam in het logrolletje schrijft, is dit een glasheldere zaak.,
JackHoe Geplaatst 17 april 2013 Geplaatst 17 april 2013 Je moet de géocachers die het avontuur prefereren, juist stimuleren door op gepaste momenten coulant te zijn Dit vind ik een mooie gedachte waar ik me wel bij aan wil sluiten. Dat ik in het buitenland geen caches wil leggen is meer omdat ik niet de verantwoording wil voor andermans eventuele onverantwoorde gedrag. Bovendien kan ik ze dan niet zelf onderhouden. Maar als ik in de buurt ben, wil ik ze zeker ook gaan zoeken in zo'n mooie omgeving. Ik zou alleen toch geen puntje aan de CO vragen als ik het logboekje niet heb getekent, maar dat is omdat ik niet zo naar die cijfertjes kijk. Ik zou dan eerder een note schrijven met mijn belevingen.
Team Tabak Geplaatst 17 april 2013 Geplaatst 17 april 2013 (bewerkt) Ik vind dat geen naam in een logboek geen Found is, of de cache nou 1,5, 4,5 of 5 sterren heeft. Laatst nog had een cacher wel de cacheplek gezien, maar was de cache geript. En toch als found loggen... Die logs heb ik dan ook verwijderd. Daar heb je absoluut het recht toe, zeker als het om het rondje tussen Woerden en Montfoort gaat, waar je als cacher nou niet bepaald het zweet van op je voorhoofd hoeft te krijgen, tenzij je, net als wij vorige week, op je vouwfietsje wind tegen hebt.... :-) . Als je dan op een serie van 30 één cache moet missen omdat hij geript is, dan heb je pech. Niet meer en niet minder en het hoort bij het spelletje. 5 minuten teleurstelling en het onderwerp is vergeten. (Wij vonden het overigens een leuk fietstochtje in een mooie echt Hollandsche omgeving!!) Maar de cache waar Randoloup het over heeft is natuurlijk wel van een andere orde. Hij weet, dat diegenen, die zijn cache benaderd hebben, daarvoor een dag in hun eigen zweet gewaad hebben en uiteindelijk om voor hen moverende redenen de cache toch niet hebben kunnen pakken. Vervolgens is er blijkbaar overleg geweest en in alle vriendschap is men overeengekomen om de cache te loggen. OK, dat is een zaak tussen cacheeigenaar en cachezoeker. Als zij daar samen uitkomen.... wat hebben wij daar dan over te zeggen? Niets toch. Persoonlijk zou ik in zo'n geval als cacheowner de hele kwestie nooit op dit forum hebben vermeld, want dan weet je dat er 96 meningen van lieden op je af komen, die geen van allen "het momentum van de beslissing om te laten loggen" kunnen aanvoelen en dus ook geen waarde hebben. Wat ik wel interessant vind is dat Randoloup zegt, dat de verantwoordelijkheden voor een cachelegger bij hem in Frankrijk nogal afwijken van die bij ons. Het komt er op neer, dat wanneer er schade aangericht wordt door toedoen van de de door cacheowner geplaatste cache er vervolging kan plaatsvinden... Zie ik dat goed? En hoe ver gaat dat...? Stel ik plaats een voortuincache, maar zoals met vele voortuincaches tegenwoordig... ik meet het ding in met mijn mobieltje en er is dus een afwijking van 10 tot 20 meter. Iemand zoekt in de straat op het nulpunt, ziet dan ineens een sticker aan de overzijde, bedenkt zich geen moment en sprint de straat over daarbij vergetend, dat de buurvrouw van nummer 10 met haar rollator aan komt zetten en de cacher de benen onder de derrière (het gaat tenslotte om de franse wet nietwaar) wegmaait.... Ziet de wetgever in Frankrijk dit dan als een fataal gevolg veroorzaakt door een geplaatste cache??? Ik mag toch hopen, dat het niet zover gaat? @RandoLoup, vertel eens, hoever je verantwoordelijkheden reiken en of er al eens zaken zijn geweest in het verleden met betrekking tot dit gegeven. Interessant! 17 april 2013 bewerkt door Team Tabak
regenboog2 Geplaatst 17 april 2013 Geplaatst 17 april 2013 Al lezende dacht ik hetzelfde, ik ben ook wel benieuwd hoever de verantwoordelijkheden reiken. Zelf vind ik dat allebei de kanten verantwoordelijkheid dragen, zowel de plaatser (kijk door de bril van de zoeker wat betreft veiligheid) als de zoeker ( kijk goed uit, ga niet over je grenzen heen). Natuurlijk hebben beiden met respect om te gaan met andermans spullen (lees de natuur/omgeving). De wet kan natuurlijk nog heel andere normen voorschrijven.
weleda Geplaatst 17 april 2013 Geplaatst 17 april 2013 Ik zou met dit soort caches toch echt niet dit soort logjes willen zien: http://coord.info/GLAKWEA8 http://coord.info/GLA8Q549
regenboog2 Geplaatst 17 april 2013 Geplaatst 17 april 2013 Ik zou met dit soort caches toch echt niet dit soort logjes willen zien: http://coord.info/GLAKWEA8 http://coord.info/GLA8Q549 Past inderdaad niet bij zo'n cache. Voorbereiden is ook een kunst!
Aanbevolen berichten