Wuppie1976 Geplaatst 15 april 2013 Geplaatst 15 april 2013 Wij ervaren de laatste tijd veel problemen met onze GPS (Garmin Etrex 20) bij het zoeken van het nulpunt bij een cache. Echt op nul komen we nooit en de GPS blijft maar tollen en draaien. Voorheen ging dit allemaal prima. We hebben al gekeken maar kalibreren hoeft/gaat bij ons apparaat niet. Kan dit aan het gebied liggen, het weer of doen we toch iets niet goed met onze GPS? Herkent iemand deze problemen of heeft iemand er een oplossing voor?
dipcache Geplaatst 15 april 2013 Geplaatst 15 april 2013 Hallo, Ja wij ervaren hetzelfde. Maar het is erger in bebost gebied. Onder in het scherm staat ook aangegeven hoeveel meter afwijking hij op dat moment kan hebben. Soms is dat in het bos wel 20 meter. Ik heb ook vaak genoeg gehad dat ik afging op de Etrex, maar dat ik niet echt in de straal aan t rondkijken was en het daardoor mistte. Groet
marieholm Geplaatst 15 april 2013 Geplaatst 15 april 2013 Kijk eens naar GC1MWFK GPS ontvanger test.http://coord.info/GC1MWFK Succes
olevany Geplaatst 18 april 2013 Geplaatst 18 april 2013 ik heb dat eigenlijk steeds gehad met mijn etrex20. daarom heb ik nu een 550 gekocht. en de e20 gebruikt mijn zoontje nu.
Linkalovers Geplaatst 18 april 2013 Geplaatst 18 april 2013 (bewerkt) ik heb dat eigenlijk steeds gehad met mijn etrex20. daarom heb ik nu een 550 gekocht. en de e20 gebruikt mijn zoontje nu. Doel bewust je zoontje het schompes laten zoeken op de verkeerde plek? Een (geo-) trauma in wording? Edit: Er valt weer tekst weg 18 april 2013 bewerkt door Linkalovers
Odlaniger Geplaatst 18 april 2013 Geplaatst 18 april 2013 Gelukkig brengt mijn GPS mij niet altijd naar het nulpunt. Want dan is het een kwestie van oprapen. Ik zet mijn GPS uit en kijk om mij heen. En zo maak ik ook mijn nieuwe cache. Expres niet de juiste coördinaten, lees de hints en kijk goed om je heen.
Linkalovers Geplaatst 18 april 2013 Geplaatst 18 april 2013 (bewerkt) Soms erger ik me eraan, dat de GPS niet exact aanwijst waar het nulpunt is of als de pijl weer als een achterlijke alle kanten op draait. Dat exacte zit al sinds school in me en ik vrees dat het er nooit meer uit gaat. Vaak is dat exacte handig, maar soms ook een beperking. Het medicijn van Od: Als je, van woede, bijna je GPS het bos in mikt, denk dan…..heeft de CO ook op die ‘draaikont’ gelet? Ik zal ( vaker ) aan je denken 18 april 2013 bewerkt door Linkalovers
Goonies Oosterhout Geplaatst 19 april 2013 Geplaatst 19 april 2013 (bewerkt) Je komt nooit 'op nul'. Je GPS-ontvanger is zichzelf constant aan het (her)positioneren. Het coördinaat van die positionering verandert telkens, dus ook de pijl die naar het gewenste coördinaat wijst. Als je 'bij' het nulpunt bent, erop kom je dus nooit, ga je rondkijken in plaats van naar het scherm met die draaiende pijl. De cache zal (na het vinden) nagenoeg altijd 1 tot 5 meter 'afwijken', maar dat kan ook oplopen tot 20 meter bij slechte condities. Ik ga er overigens maar van uit dat al je instellingen kloppen. Je kunt natuurlijk een duurder apparaat kopen zoals olevany opwerpt, met een elekronisch kompas. Dan is het beeld van je pijl wat stabieler, maar de positionering blijft echt hetzelfde. Het lost dus niets op, behalve dan dat je jezelf voor de gek houdt. Geocaching is een spel dat je met behulp van (GPS-)navigatie speelt, geen spel dat je op je GPS-ontvanger speelt. Ik lees nu (en ik hoop echt dat het een grap is) dat je kunt verwachten dat cacheplaatsers expres foute coördinaten opgeven. Als je dat in het veld tegenkomt, log dan gerust een 'needs maintenance'. 19 april 2013 bewerkt door Goonies Oosterhout
Linkalovers Geplaatst 19 april 2013 Geplaatst 19 april 2013 (bewerkt) Je komt nooit 'op nul'. Je GPS-ontvanger is zichzelf constant aan het (her)positioneren. Het coördinaat van die positionering verandert telkens, dus ook de pijl die naar het gewenste coördinaat wijst. Als je 'bij' het nulpunt bent, erop kom je dus nooit, ga je rondkijken in plaats van naar het scherm met die draaiende pijl. De cache zal (na het vinden) nagenoeg altijd 1 tot 5 meter 'afwijken', maar dat kan ook oplopen tot 20 meter bij slechte condities.... Gelukkig ( soms helaas ) ben ik technisch genoeg en wist het bovenstaande al, maar misschien heeft iemand anders weer wat geleerd? Mijn logje was dan ook met een stevige korrel zout bedoeld, maar waarschijnlijk voor veel Geocachers wel een bekend verschijnsel. Mijn Gps heeft geen elektronisch kompas, dus zodra je stil staat ( bv. bij een Wp of de cache ) of als je net weer gaat lopen, dan speelt ‘ie gelijk een ‘spelletje’ met je......ik weet het……maar toch erger ik me soms aan m’n Gps en kan me niet voorstellen dat ik de enig ben, die af en toe 'moe' wordt van die ‘draaikont’ Voor iedereen, die wel eens moe wordt van z'n 'draaikont', Het medicijn van Od: ........Als je Gps-pijl weer eens blijft tollen en je, blind van woede, bijna je GPS het bos in mikt, denk dan…..heeft de Cache-legger ook op die ‘draaikont’ gelet?........ 19 april 2013 bewerkt door Linkalovers
Odlaniger Geplaatst 19 april 2013 Geplaatst 19 april 2013 (bewerkt) Ik lees nu (en ik hoop echt dat het een grap is) dat je kunt verwachten dat cacheplaatsers expres foute coördinaten opgeven. Als je dat in het veld tegenkomt, log dan gerust een 'needs maintenance'. Voorbeeld: ik geef coördinaten die 20 meter afwijken van de bedoelde locatie. En als hint geef ik: op een grote paddenstoel. Bedoeld wordt dan een ANWB-paddenstoel. Dus combinatie van GPS, nadenken en om je heen kijken. Edit: uiteraard geef ik op de cachepagina wel zoiets aan als: kijk goed om je heen in een straal van 20 meter. En waarom zou ik zoiets doen? Voor mij is cachen niet slechts een elektronisch spelletje. De GPS is een hulpmiddel. 19 april 2013 bewerkt door Odlaniger
Aanbevolen berichten