Spring naar bijdragen

Garmin Dakota 20


jannman

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Wat Mac zegt, somt het meeste wel op.

 

Ik had bvb. in de bossen bij Apeldoorn enorme problemen om ontvangst te krijgen, tot de GPS niet aan ging.

Na +- 10 minuten kwam ie pas op gang (stilstaand, op een klein open plek).

 

Voor de rest idd. wat afwijking, meer dan gebruikelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedere GPS geeft wat meer afwijking onder dik gebladerte en hoge bomen. Heb zowel de Oregon 550T als de Dakota 20. Ik bemerk geen verschillen wat betreft de ontvangst tussen de beide apparaten. Beide toestellen doen er wat langer dan normaal over om de juiste positie te vinden. Iets meer geduld hebben is het credo onder die omstandigheden.

 

Het vervelende is alleen, dat de cachelegger destijds bij het plaatsen van de cache vermoedelijk met zijn apparaatje ook met wat afwijkingen is geconfronteerd. Als het bij hem 3 meter links was en bij mij 3 meter rechts (voorbeeld), dan praten we toch al over 6 meter.... Maar dan nog... De (over het algemeen kleine) afwijkingen hebben bij ons nog nooit aanleiding gegeven tot het niet kunnen vinden van de cache.... Wél hebben we soms iets meer tijd nodig, omdat de zoekcirkel iets vergroot moet worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ik geocach nu met mijn samsung s2 en als ik in een bebost gebied sta dan zegt mijn kompas bij een cache bijvoorbeeld 1m, afwijking 10m....lekker zoeken in een bos.

Als ik een dakota 20 aanschaf blijf ik dit probleem dan houden? Of is het ontvangst toch nauwkeuriger?

bewerkt door Stitch
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een bos met gebladerte (en zeker als dat ook nog eens nat is) houd je altijd last van een zekere onnauwkeurigheid. Of dat met een Dakota 20 beter is dan met een Samsung S2 kan ik je niet zeggen, want ik heb geen ervaring met de Samsung. Over het algemeen ben ik met mijn Dakota 20 wat nauwkeurigheid betreft zeer tevreden en ik ben nog altijd bij de cache uitgekomen...., maar ik blijf altijd zeggen, dat het in de laatste kring van een meter of vijf handiger is om een goede bril te hebben..... en niet te vergeten een goede hint.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een bos met gebladerte (en zeker als dat ook nog eens nat is) houd je altijd last van een zekere onnauwkeurigheid. Of dat met een Dakota 20 beter is dan met een Samsung S2 kan ik je niet zeggen, want ik heb geen ervaring met de Samsung. Over het algemeen ben ik met mijn Dakota 20 wat nauwkeurigheid betreft zeer tevreden en ik ben nog altijd bij de cache uitgekomen...., maar ik blijf altijd zeggen, dat het in de laatste kring van een meter of vijf handiger is om een goede bril te hebben..... en niet te vergeten een goede hint.....

TT stelt het op de goede manier.

 

De nauwkeurigheid van mijn Samsung Galaxy Nexus is in ieder geval in de stad of een open omgeving ongeveer net zo goed als die van m'n GPS (Dakota 20).

Onder een bladerdek heb ik m'n Nexus nog niet geprobeerd, omdat ik in het bos (of een andere afgelegen omgeving) dan toch met m'n Dakota op pad ben. Maar met de Dakota blijf ik in het bos toch wel afwijkingen van 15 meter houden, of 10 als ie heeft kunnen rusten. Dit kun je dus wel als baseline houden.

 

Mijn advies: Ga eens met je SGS2 een bos in met een flink bladerdek en kijk eens hoe goed het gaat m.b.t. het vinden van waypoints.

Als deze ook een dergelijke nauwkeurigheid geeft, is de Dakota een optie. Kom je d'r echt niet dicht bij, dan zou ik toch een GPS aanschaffen.

Maar dit lijkt me vrij logisch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben allebei een Dakota 20. Dit naar aanleiding van de regelmatige vragen van mevrouw Dagwacht: waar is het nulpunt?

Nu is dat probleem voorbij, want nu kan ze zelf zien dat in een bos geen direct nulpunt te bepalen is.

De GPS even de tijd gunnen om de positie te bepalen is vaak een oplossing. Soms laden we de coördinaten nog eens en dat helpt vaak.

We gaan ook regelmatig met andere teams op stap, die een andere GPS hebben. Soms vind de een de cache, dan weer de ander, inderdaad wat TT aangeeft. Geef je ogen goed de kost.

 

Laatst waren we bij een nieuwe cache in Duitsland. Bleek achteraf een afwijking te hebben van 30 meter.

Daar is niets tegen opgewassen. Maar ook dat komt dus voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...