Immias Geplaatst 20 april 2012 Geplaatst 20 april 2012 hallo, wij willen gaan geocachen, - met drie kinderen in de leefijd 4,7,10. Daarnaast wil ik de gps ook voor het mountain biken gebruiken ik overweeg een 62st of een etrex 30. heb ik echt een extra topokaart nodig of kan ik het met openmaps ook af? alvast bedankt voor jullie tips! marcel
Tanuki Geplaatst 20 april 2012 Geplaatst 20 april 2012 Met openmaps wandel- en fietskaarten kun je prima uit de voeten (en op de wielen). De topomaps (via Garmin) zijn alweer aaridg oud en dus niet echt up-to-date meer. Openmaps kaarten daarintegen zijn nooit 'af'....
Bolle1961 Geplaatst 20 april 2012 Geplaatst 20 april 2012 Op de fiets is de bediening van de map62 prettiger dan van de eTrex serie. plaats de map62 naast een handvat op je stuur en je kan hem met je duim volledig bedienen. Heb je extra's van de eTrex30 tov de 20 wel nodig, zoniet dan zou ik voor de 20 gaan. ipv een Garmin topo zou ik de OpenFietsMap nemen http://sites.google.com/site/openfietsmap is fietsen het belangrijkste dan de map62, voor wandelen zou ik de eTrex nemen
Fotogravinnetje Geplaatst 20 april 2012 Geplaatst 20 april 2012 Ik heb zelf de etrex 30. Als geld geen rol had gespeeld, was het waarschijnlijk de gpsmap62s geworden. Icm openfietsmap heb ik geen behoefte aan die extra 'topografische' kaart die op de st zit. Maar de etrex 30 bevalt mij uitstekend voor het geocachen én voor de fietsnavigatie. Reden voor mij om voor de 30 te kiezen en niet voor de 20: ik had op de vista hcx wel een elektronisch kompas, maar die moest je waterpas zien te houden, zonder heel duidelijk aanduiding hoe scheef je zat. Hij gaf alleen aan DAT je hem niet recht genoeg hield... Het drie-assig kompas was dus een van de redenen voor mij om over te stappen. En ik vond het wel leuk om ook een toestel te hebben waarmee ik chirp-gegevens kan ontvangen. Als je die extra's niet nodig denkt te hebben, zou ik idd voor de goedkopere etrex 20 gaan. Aan de andere kant: als je er het geld voor over hebt ook zonder te weten of je die extra's gaat gebruiken, dan hou ik je natuurlijk niet tegen De gpsmap heeft dacht ik een iets groter scherm. De bediening is ook net wat intuïtiever dan van de etrex. Voor goede, gratis (en legale!) kaarten zou ik inderdaad op www.openfietsmap.nl kijken. Zelf mis ik de topo-kaart (topo benelux 2010) van garmin totaal niet, al heb ik hem wel... Ik gebruik die dus niet meer, omdat de openfietsmap imho over het algemeen prettiger navigeert en niet veel incompleter is dan de topo was.
Immias Geplaatst 21 april 2012 Auteur Geplaatst 21 april 2012 Enorm bedankt voor jullie feedback!! Ik wil inderdaad wel een goed compas er in, dus had ik inderdaad de etrex 30 voor ogen. Wat ik begrijp is dat de openmaps kaarten er voor bijvoorbeeld frankrijk of duitsland niet zijn, dus dan zou de standaard kaart die in de 62 st ( 1:100000) wellicht wel handig zijn. Of zijn er nog andere gratis kaarten te krijgen voor als we op vakantie in het buitenland willen geocachen? Maar ik begrijp dat de ontvangst van de etrex 30 goed is, dus die extra grote spriet van de 62st is dan niet echt noodzaak.?
Bolle1961 Geplaatst 21 april 2012 Geplaatst 21 april 2012 de openfietsmap is er ook voor duitsland er is ook een kaart met europa, installeren in mapsource / basecamp en de landen die je nodig hebt oversturen naar je gps
Fotogravinnetje Geplaatst 21 april 2012 Geplaatst 21 april 2012 De etrex30 heeft een snellere fix dan de etrex vista hcx die ik eerder had. Mede dankzij GLONASS. Voor mij zouden de belangrijkste redenen om voor de gpsmap62 te kiezen zijn: groter scherm, net wat prettiger bediening (wel meer knopjes, maar met een joystick werken is ook niet altijd alles). Qua ontvangst voldoet de etrex 30 gewoon goed, hij is ook nog net wat lichter en kleiner dan de gpsmap62, maar heeft dus ook een kleiner scherm. Je zou ze eens allebei moeten vasthouden en bedienen om te bepalen welke je prettiger vindt. Dat is echt subjectief. Wat kaarten betreft: openfietsmap lijkt ook in Duitsland en Frankrijk behoorlijk volledig te zijn. In ieder geval voor zover ik ze in het buitenland gebruikt heb.
Nuffie Geplaatst 23 april 2012 Geplaatst 23 april 2012 Ik heb ook een Etrex30 en die bevalt mij ook goed. Puntje van aandacht kan nog wel zijn de snelheid van de schermopbouw van de kaart bij het uitzoomen. Dat vind ik een beetje traag. Soms moet je echt seconden wachten. Dat werkt niet altijd fijn. Maar verder een prima toestel.
Team Gelaen Geplaatst 23 april 2012 Geplaatst 23 april 2012 Kijk voor de buitenlandse openstreetmap kaarten ook eens op garmin.openstreetmap.nl (Heeft niks met Garmin zelf te maken) Jan
Goonies Oosterhout Geplaatst 23 april 2012 Geplaatst 23 april 2012 heb ik echt een extra topokaart nodig of kan ik het met openmaps ook af? Geen van beide. Kaarten zijn niet nodig om te geocachen. Ze kunnen bij beginners zelfs leiden tot een verkeerd begrip van GPS-navigatie en -plaatsbepaling en de werking van de GPS-ontvanger. Natuurlijk zijn ze fijn om te hebben. Betaalde topo of OSM en aanverwanten is een kwestie van smaak. Ik zou eerst gratis kaarten proberen. Blijken die niet te voldoen, check dan of de betaalde topo dat wel doet alvorens die te kopen.
Team Gelaen Geplaatst 23 april 2012 Geplaatst 23 april 2012 Inderdaad, cachers zijn veel te veel verwend tegenwoordig ;-) Ik heb de eerste 6 jaar zonder noemenswaardige kaarten gegeocached. Een beetje wegenkaarten, maar verder niks.
Immias Geplaatst 24 april 2012 Auteur Geplaatst 24 april 2012 Fijn dat jullie allemaal zo snel en volledig antwoord geven! Betalen voor kaarten is dus niet nodig, ik ga de etrex en de 62 maar eens even in een winkel bekijken denk ik. bedankt voor jullie reacties!
Wad-Seekers Geplaatst 24 april 2012 Geplaatst 24 april 2012 De T in gpsmap62sT staat voor Topo. Dat is dus de versie met een kaart. Als je naar een st vraagt zal de winkel vermoedelijk niet de S laten zien. Als je naar een gpsmap62s vraagt laten ze vast ook de st zien... Wij hebben vorige 2 zomers prima kunnen cachen met open street map kaarten van Frankrijk en Italie.
Immias Geplaatst 25 april 2012 Auteur Geplaatst 25 april 2012 @ Wad-Seekers: en welk apparaat heb je gebruikt?
Aanbevolen berichten