Spring naar bijdragen

Duitse digitale kaarten


Gast Billie

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ik ben bezig om een aantal duitse kaarten (vanuit TOP50) geschikt te maken voor Ozi. Ik heb onlangs ergens een bericht opgespoord hoe dat mogelijk zou zijn. Keurig netje uitgeprint en nu aan de slag.

Echter, het lukt niet.

Volgens mij, het waren nogal oude berichten, ik meen uit 2002, hebben ze bij de LGN deze mogelijkheid eruit gehaald?!

Ik was bezig om de kaart uit te printen en de temp file te gebruiken om in paint oid te laden, zoals mij was uitgelegd.

Ik zie echter nergen de temp file verschijnen. Ik werk met XP.

 

Kan iemand me welicht hiermee helpen?

 

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.

 

Groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Voor zover bekend werkt de methode zoals opgegeven bij no-egs

Maar de opstellers werkten met oude Windozen waarbij het makkelijk is om de temp files terug te vinden. Bij XP gebeurt dat allemaal veel verstopter.

De manier is: zet een 'file monitor' aan en kijk welke files geschreven worden. Dan zal je die temp-file wel terugvinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm,

moet ik eerst even erkennen dat ik niet zo'n computerkennis heb.....

 

Op de handleiding, die ik nog heb, staat o.a. 'seitenansicht im druckmenu wahlen' (wat is het toch een prachtige taal..). Ik kan echter de optie seitenansicht niet vinden in het TOP50 programma.

Op het moment namelijk dat ik dat zou doen, wordt er een .tmp weggeschreven.

 

Verder las ik nog dat ik een 'file monitor' moet aanzetten. Ondanks mijn geringe computerkennis heb ik een vermoeden... maar waar vind ik zoiets?

 

Nogmaals bedankt alvast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerst even vaststellen: hebben we het over hetzelfde programma?

Hier heet die Top50Viewer.

 

Datei -> Drucken

Box met in de rechter onderhoek:

Seite einrichten

Seitenansicht

Druckereinrichten

 

Een file monitor haal je op bij http://www.sysinternals.com/

Die laat je zien welk programma wat doet waar op de harde schijf.

(protocolleert dus)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

waar woon je ergens? als het niet al te ver uit de buurt is wil ik je er wel bij helpen. Ik ben afgestudeerd HBO-er ICT en wat ik niet weet kan ik mijzelf aanleren. En ik heb enorme interesse in kaarten van in ieder geval Nordrhein Westfalen voor Ozi, dus met de motivatie ziet het ook goed. Wel drukke agenda, maar daar maak ik dan tijd voor vrij. PB me ff als je je adres of zo niet public wil maken. Zelf zit ik in regio Drechtsteden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

De top25 kaarten zijn in het Tif formaat.

 

In Oziexplorer krijg ik de melding dat ze zijn gemaakt met LZW compressie, en dat Oziexplorer die niet ondersteunt.

Hoe moet je dit oplossen?

 

Je kan de tif files omzetten naar PNG, maar dat is wel heel veel werk.

Of is er een utility, waarmee Oziexplorer deze files wel kan lezen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat weet ik, en dat is ook geen probleem.

Hoewel het wel lang duurt.

 

Maar de map files worden bijgeleverd, dus neem ik aan dat ze als tiff gewoon in Ozie moeten kunnen draaien.

Waarom wordt anders de *.map file erbij geleverd

 

(ik heb het trouwens over de top25 versie, en niet over de top50)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar de map files worden bijgeleverd, dus neem ik aan dat ze als tiff gewoon in Ozie moeten kunnen draaien.

Waarom wordt anders de *.map file erbij geleverd

Een goede vraag, bij mij lukte het ook niet op de TIF(F) met LZW compressie te openen.

Daarom gebruikt ik PNG bestanden.

Deze zijn over het algemeen ook veel kleiner dan TIF(F) bestanden.

 

Vroeger waren er wel .DLL beschikbaar voor Ozi om bepaalde bestands formaten te kunnen laten openen.

Maar in de loop van de tijd zijn dit allemaal standaard functies van Ozi geworden.

 

Even kijken of je de nieuwste versie van Ozi hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het leuke aan een bruikbare TIFF file is: je hoeft hem niet compleet in zijn geheel van disk het geheugen in te laden. Wat je met een PNG wel moet doen. Functioneel gezien is het dus vergelijkbaar met het Ozf2 format.

En met het ECW-format. Maar misschien spreek ik nu in raadselen (oplossing->Google).

En die tip van batchverwerken met PaintShop: je kan de TIFF's er allemaal doorheen halen en dan saven als TIFF maar met ' packbit' instelingen ipv. LZW. (knopje 'options').

Ik heb nog nooit die Topo25 als TIF gezien. Alleen als png. Maar dat wil niks zeggen hoor!

 

Inmiddels zou Ozi wel met LZW-TIF's kunnen werken (alsde maker het wil) want dit jaar is het beruchte patent erop verlopen, zo heb ik gehoord uit welingelichte kringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...