Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Mijn Magellan explorist geeft bij een projectie een afwijking.

Als voorbeeld een projectie gedaan van 500 mtr in een bepaalde richting. Dezelfde projectie uitgevoerd met verschillende tools om te vergelijken.

De afwijking van mijn GC is bijna 100 mtr.

Heeft er iemand dezelfde klachten, of weet iemand een oplssing, dit te corrigeren

Geplaatst

Ik ben niet bekend met dit apparaat, maar in eerste instantie dacht ik aan het onjuist instellen van het noorden (true of magnetic). Verder lezend kwam ik echter de geconstateerde afwijking tegen en die is aanzienlijk. Aangenomen dat de bevindingen op deze latitude zijn gedaan (en niet op - om maar eens wat te noemen - de Noord Kaap) ben ik toch bang dat er iets anders aan de hand is.

Geplaatst

Ook ik ken het apparaat niet maar heb je de explorist Gekalibreerd?

Bij mijn Garmin wordt aangeraden dit telkens te doen na een batterij wissel, misschien ook bij jou?

Geplaatst

Kallibreren maakt voor het projecteren niet uit. Kun je eens een paar voorbeelden geven: basispunt, projectiegegevens en uitkomst, dan kunnen we beter meedenken

Geplaatst

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ik heb vanaf 51 29.056N - 003 32.821E een projectie uitgevoerd van 150 graden afstand 500 mtr.

Als coördinaat krijg ik een positie van 51 28.804N - 003 32.964E

Middels een tool op internet kom ik op 51 28.822N - 003 33.037E

Geplaatst

Als we het toch over projecteren hebben, vis ik maar gelijk even mee met dit draadje. Weet iemand hoe ik met een oregon 300 kan projecteren. Kan dit allen met "Sign `N Go", of zijn er nog andere manieren?

Geplaatst

Als we het toch over projecteren hebben, vis ik maar gelijk even mee met dit draadje. Weet iemand hoe ik met een oregon 300 kan projecteren. Kan dit allen met "Sign `N Go", of zijn er nog andere manieren?

Op de Oregon kun je dat het beste doen door in het waypointvenster helemaal naar beneden te scrollen. Dan kom je bij project-waypoint. Je komt bij die functie door in de waypointmanager een waypoint te selecteren of door te kiezen waarheen->waypoints-> jouw waypoint -> aanklikken-> potlood aanklikken. Ook als je een nieuw waypoint hebt aangemaakt, dan kun je direct onderin een projectie maken.

Geplaatst

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ik heb vanaf 51 29.056N - 003 32.821E een projectie uitgevoerd van 150 graden afstand 500 mtr.

Als coördinaat krijg ik een positie van 51 28.804N - 003 32.964E

Middels een tool op internet kom ik op 51 28.822N - 003 33.037E

hm, ja vreemd.

Op mijn Oregon 450 is het coordinaat dat je met de tool vind het goede.

Waar staat je kaartdatum op ingesteld? WGS84?

Geplaatst (bewerkt)

Hmz... ik heb met mijn gps geprobeerd jouw resultaat te krijgen, maar het lukt me nog niet. Grid, ware noorden of magnetisch noorden geeft niet zo'n groot verschil. Ook wgs72 levert niet iets anders op. Ik probeer nog wel een paar dingen, maar op dit moment kan ik je nog niet helpen

bewerkt door Fotogravinnetje
Geplaatst

De projectie die jouw apparaat maakt is: 495.745 meter, 160.489° TN. Zowel de afstand als de richting wijken dus af. Dat kan liggen aan een verkeerde instelling van de kaartdatum (moet zijn WGS84).

Geplaatst

Ook ik heb een Magellan Explorist en ook wij hebben dit probleem ondervonden. Met een ander team die ook deze GPS heeft liepen we een route waarbij je moest projecteren naar het volgende punt.

De projectie gemaakt en zoeken met zijn allen...Niets te vinden. Dubbelcheck of we goed hebben ingevoerd was zo...

Uiteindelijk met een mobiele telefoon via een appje het coordinaat uitegerekend en die bleek heel ergens anders te zijn. Geen idee hoeveel meter precies, maar we moesten er nog wel een eindje voor lopen. 100 meter zou kunnen.

Sindsdien gebruik ik die functie niet meer, maar bereken ik de projectie op mijn telefoon en voer die weer in als wp. Werkt ook prima.

Geplaatst

Het lijkt dus een systematisch probleem. Geen duidelijk idee waaraan het ligt maar ik kan mij twee experimenten voorstellen die misschien meer inzicht geven.

1) Projectie met magnetisch Noorden (Magnetic) in plaats van het echte Noorden (True North). In Nederland is dat bijna hetzelfde dus dezelfde projectie van 150 graden 500 meter zou bijna hetzelfde resultaat moeten geven.

2) Projectie over 1000 km over 150 graden. Dit zou of

N 43° 30.439 E 9° 43.712 geotools.xls of

N 43° 30.439 E 9° 44.252 GSAK great circle/GCTool 1.6.1/geotools(web) of

N 43° 30.735 E 9° 43.030 GSAK high accuracy/GCT 1.12/Global of

N 43° 31.029 E 9° 43.865 Garmin 62s (onbekende methode)

moeten geven of iets dat daar in de buurt zit :). Het verschil tussen de methodes op korte afstand is veel minder groot en kan niet jullie verschil verklaren. Het geeft trouwens wel aan waarom cacheleggers bij projecties over kilometers wat marge moeten nemen omdat er wel wat afwijking kan zijn.

Geplaatst

Het lijkt dus een systematisch probleem. Geen duidelijk idee waaraan het ligt maar ik kan mij twee experimenten voorstellen die misschien meer inzicht geven.

Ik ben vooral benieuw wat er gebeurt als je de afstand twee keer zo groot maakt of de hoek bijvoorbeeld 90 graden groter maakt. Dan kunnen we zien of er een systeem in de fout zit.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...