Spring naar bijdragen

Nieuwe Site: Www.autotb.nl


Peetee

Aanbevolen berichten

Ik heb het al even in een ander draadje aangekondigd: de start van de site http://www.autotb.nl. Een site die gemaakt is om de auto tb's zichtbaarder en daardoor vindbaarder te maken.

 

Ik rijd al een paar jaar rond met een eigen AutoTB, de GeoBerlingo TB, maar ik heb net als de meeste cachers de ervaring dat hij weinig wordt gespot. Daarom had ik me bedacht dat het misschien wel leuk zou zijn om de lokatie van je auto tb / car tb voor een bepaalde tijd ergens centraal bekend te kunnen maken, bv. door die te delen op een site of via Twitter.

Omdat zo'n site er nog niet was ben ik in de kerstvakantie maar eens wat aan het knutselen geslagen en een website voor smartphones met ingebouwde gps in elkaar geflansd, waarop je de positie van je auto tb door kunt geven: http://www.autotb.nl.

 

* Hoe werkt de site?

Het is dus vooral een website voor smartphones geworden die gebruik maakt van de nieuwste mogelijkheden die HTML5 biedt. Je hebt daarom ook een browser op je telefoon nodig die HTML5 ondersteunt. De browser die ik hiervoor op mijn Nokia Xpressmusic 5800 gebruik is Opera Mobile.

De smartphone site werkt op je pc ook in Mozilla Firefox, maar niet goed in Internet Explorer 9 zo heb ik gemerkt. Maar dus wel in Firefox, al levert dat op de pc niet de juiste coördinaten op. Daarvoor heb je namelijk de gps op je smartphone nodig. Het is namelijk zo dat als je de website op je smartphone inschakelt, dan wordt ook automatisch de gps op de smartphone ingeschakeld. En daarmee wordt de positie natuurlijk veel nauwkeuriger.

 

De website werkt als volgt:

 

1e manier:

1. Je start de site op je smartphone op. De positie wordt dan meteen in eerste instantie bepaald. (gebeurt dat niet, dan is jouw browser waarschijnlijk niet geschikt; zoek dan een andere browser bv. Opera mobile)

2. Klik nu door naar de 2e pagina. Controleer of de locatie een beetje klopt (hoeft niet zo nauwkeurig als een normale cache, want men zoekt immers een auto!!)

- Als de positie niet klopt dan vraag je de locatie nog een keer op (bovenste knop). Meestal wordt het dan een stuk nauwkeuriger (de gps staat immers langer aan).

- Klopt de positie, dan kun je de naam van de TB + kenmerken van je auto opgeven. Ook geef je aan hoe lang je denkt dat je auto daar blijft staan. Zo weet de een evt. cacher tot wanneer hij/zij om de TB kan zoeken.

Je ziet hier ook een knop waarop je kunt zien welke auto tb's zich in de buurt op houden, maar die knop gebruiken we nu nog even niet.

3. Sla vervolgens de gegevens op.Na het opslaan van de gegevens wordt er een tweet verstuurd door het Twitter account @autotbnl met daarin de plaats waar de auto met TB geparkeerd staat. Klik je op het linkje in de tweet, dan kom je op de site http://www.autotb.nl. Hierop wordt dan eerst weer jouw positie bepaald, waarna je naar de 2e pagina doorklikt. Op deze pagina staat een knop met de naam Toon lijst met TB's in omgeving. Klik je hier op, dan krijg je een overzichtje van de auto TB's binnen een straal van 25 km vanaf jouw positie, samen met adres en coördinaten waar je de auto ongeveer kunt vinden.

Klik je op het adres, dan krijg je ook nog een kaartje van de omgeving te zien met een rood sterretje op de plek waar de betreffende auto (ongeveer) staat. De positie is niet heel erg nauwkeurig; maar dat is natuurlijk ook niet zo erg, want je zoekt immers naar een auto, en niet naar een nano of zo.

 

2e manier:

Je kunt je AutoTB ook op je pc aanmelden via de achterliggende website op http://www.autotb.nl/site.php. Je kiest dan voor de optie Handmatig plaatsen, waarna je de marker versleept naar de plek waar je auto staat. Vervolgens kun je de TB-gegevens aanvullen zoals hierboven aangegeven.

 

Verder denk ik dat de functionaliteit van de site zichzelf wel wijst. Ik nodig je graag uit om de site eens te bekijken.:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb mijn auto meteen even opgegeven voor de rest van vandaag, maar ik mis iets wat ik wel had verwacht: De mogelijkheid om een standaard "planning" te registeren voor mijn AutoTB (net zoals bij de centrale verwarming thuis). Dus dat je als de auto meestal doordeweeks overdag op plaats X is en 's avonds en 's nachts op plaats Y. Vervolgens laat de website dan zien waar de AutoTB op dit moment te bekijken zou zijn. Als je hier een oranje icoontje gebruikt, en een groen icoontje als de gebruiker het net ingesteld heeft, dan maak je ook daar onderscheid tussen "planning" en daadwerkelijke lokatie. Ik heb namelijk heel weinig zin om dagelijks de lokatie handmatig in te stellen, maar wel als mijn "planning" veranderd.

 

Verder kan ik melden dat de site ook prima werkt in Google Chrome. Helaas wordt op de computer de GPS lokatie ook verkeerd ingeschat, maar dat is logisch als je geen GPS ontvanger op je desktop-computer hebt. Handmatig instellen werkt wel.

 

Dan nog een melding over de Twitter pagina. Ik kan hier niet altijd goed op de #-tags klikken omdat deze een '-' teken bevatten (denk ik). Verder heb ik ook niet heel veel behoefte om op de #-tag van een provincie te klikken. Een klikbare link naar de TB zou daar handiger zijn (denk ik).

 

Leuke site en idee!

misschien ook nog een optie toevoegen om de marker weer te kunnen verwijderen? Voor als een te bezoeken feestje toch niet gezellig blijkt te zijn? :blush:

Dat is inderdaad wel een goed idee. Ik moet alleen even een manier vinden om te voorkomen dat iemand andermans marker kan verwijderen. Maar ik zal er zeker naar kijken.

Misschien dat je met accounts kunt gaan werken en de functionaliteit alleen voor geregistreerde mensen kunt aanbieden. Maakt de implementatie van de website een stuk lastiger, maar dan kun je ook mijn gewenste "planning" implementeren.

 

Succes met de website en ik ga er zeker gebruik van maken!

bewerkt door madman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, leuk idee!! Kan dit ook voor Belgische cartb's?

Natuurlijk. Geen probleem. Zoals je wellicht hebt gezien laat de kaart ook Vlaanderen zien.;)

 

Ik heb deze ook even aangemeld op het Vlaams forum ;-)

 

:thumbsup:

 

Leuke site en idee!

 

misschien ook nog een optie toevoegen om de marker weer te kunnen verwijderen? Voor als een te bezoeken feestje toch niet gezellig blijkt te zijn? :blush:

 

Dat is inderdaad wel een goed idee. Ik moet alleen even een manier vinden om te voorkomen dat iemand andermans marker kan verwijderen. Maar ik zal er zeker naar kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan nog een melding over de Twitter pagina. Ik kan hier niet altijd goed op de #-tags klikken omdat deze een '-' teken bevatten (denk ik). Verder heb ik ook niet heel veel behoefte om op de #-tag van een provincie te klikken. Een klikbare link naar de TB zou daar handiger zijn (denk ik).

 

Dat is mij ook opgevallen. De namen van de provincies komen van Google. Maar ik denk dat dat wel op te lossen is. Misschien door de namen te vervangen door afkortingen. Dus #TBZH ipv #TBZuid-Holland

 

De hash-tag op provincie leek mij wel handig om te kunnen filteren op provincie, zodat je enkel tweets ontvangt van TB's in je eigen provincie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is mij ook opgevallen. De namen van de provincies komen van Google. Maar ik denk dat dat wel op te lossen is. Misschien door de namen te vervangen door afkortingen. Dus #TBZH ipv #TBZuid-Holland

Inmiddels aangepast.

 

Ik heb mijn auto meteen even opgegeven voor de rest van vandaag, maar ik mis iets wat ik wel had verwacht: De mogelijkheid om een standaard "planning" te registeren voor mijn AutoTB (net zoals bij de centrale verwarming thuis). Dus dat je als de auto meestal doordeweeks overdag op plaats X is en 's avonds en 's nachts op plaats Y. Vervolgens laat de website dan zien waar de AutoTB op dit moment te bekijken zou zijn. Als je hier een oranje icoontje gebruikt, en een groen icoontje als de gebruiker het net ingesteld heeft, dan maak je ook daar onderscheid tussen "planning" en daadwerkelijke lokatie. Ik heb namelijk heel weinig zin om dagelijks de lokatie handmatig in te stellen, maar wel als mijn "planning" veranderd.

 

Goede suggestie. Ik zal nog eens nadenken over wat hier echt handig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is mooi.

Het werkt perfect, het enige wat ik jammer vind is dat het overzichtskaart alleen zichtbaar is als ik naar de site ga.

Dit ervaar ik als lastig (op mijn Iphone).

Het mooiste zou zijn dat we een overzichtskaart geheel in het venster van de telefoon kunnen oproepen.

bewerkt door rigo521
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tussen alle voertuigen zag ik vanmiddag ook een travelcap (een petje) voorbij komen.

Ik weet niet of het je bedoeling is (Peetee) maar je zou allerlei reizende TB's op deze manier kunnen volgen ..............

Er zijn allerlei mensen met TB's aan rugzakken, als tattoo's op hun lijf enz.

Antarctica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is inderdaad wel iets waar ik aan gedacht heb, en wellicht een richting waarin het in de toekomst gaat. Maar ik wil eerst eens kijken hoe dit zich ontwikkelt. Maar wellicht dus een volgende logische stap. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...