Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik vind puzzels leuk, maar soms moet je voor een puzzel zo'n kronkel doorgronden van de CO, dat het niet leuk meer is. Waar gaat Geocachen eigenlijk om, volgens mij om op een leuke locatie een Cache te vinden, dus de puzzels erom heen hoeven helemaal niet. Heb zelf ook een puzzelcache, maar als iemand er niet uit komt, kan hij of zij gewoon de coords krijgen. Volgens mij zijn er CO's die gewoon niet willen dat hun Cache wordt gevonden, want als je om hulp vraagt, krijg je hier geen of nietszeggende antwoorden op, maar aan de andere kant hebben de "vriendjes" van deze CO's vaak wel de Cache gevonden :angry: Dus eigenlijk is het meer ons kent ons :no:

Dit is mijn mening !

Geplaatst

Ik denk dat je best een algemeen topic zou kunnen maken over: hoe kan informatie in 1 foto gestopt worden en hoe zou je die informatie eruit kunnen halen?

Dan krijg je dus vanzelf al een stapel mogelijkheden als: afmetingen van het plaatje, exif-info, animated gif met verstopte info, .gif kleurentabel, steganografie, link achter 1 pixel, spelen met helderheid en contrast om de info te vinden, .rar vermomd als .jpg, .txt vermomd als .jpg, rgb-kleuren.... (allemaal manieren die ik al minimaal 2 keer, maar de meeste al veel vaker tegengekomen ben)

Ik zie inderdaad niet in waarom over zulke algemene oplossingsrichtingen geen topic geopend zou mogen worden. Het lijstje is vast nog lang niet compleet, maar geeft zeker een beginner alvast een indruk wat voor enorme verscheidenheid aan mogelijke puzzels bij 1 plaatje kan voorkomen

Zelf zie ik de lol wel in van het proberen te achterhalen wat voor kronkels de bedenker van de cache allemaal gemaakt heeft. Ik kan me ook voorstellen dat je als beginnend cacher nogal gefrustreerd kunt raken omdat je nog geen flauw benul hebt van wat er allemaal mogelijk is en er niet zo snel concrete hulp geboden wordt, omdat we (hier) niet van spoileren houden. Ik hou sowieso niet van spoileren in het openbaar of op een medium dat nog jaren later nagelezen kan worden door anderen die er op dat moment niets mee te maken hadden. Samen puzzelen vind ik dan wel weer leuk, desnoods via een chatkanaal. Maar weer niet via twitter (DM's uitgezonderd, aangezien die prive zouden moeten zijn en blijven)

• Top! 1
Geplaatst

Bedankt voor alle reacties. het blijft een lastige discussie. Ik begrijp absoluut dat het niet leuk is om in 'het openbaar' de puzzel makkelijk te maken door te zeggen 'hier moet je dit of dat doen'. Ik begrijp ook dat ik de legger (CO? ook zo'n woord waarvan ik niet weet wat de betekenis is, maar ik haal uit het verhaal dat dit de legger is)kan mailen. Maar ik wil dat eigenlijk pas doen als ik echt hulp nodig heb.

En misschien vind ik de puzzel niet te moeilijk, maar moet iemand mij een kant opsturen. Als ik aan iemand een sudoku geef, zonder dat het woord sudoku erbij staat, dan is het toch niet zo gek als iemand zegt: als je de getallen optelt kom je altijd op 1 t/m 9. Dan geef je toch geen uitleg over het antwoord?

Het is dus geen kwestie van te moeilijke puzzels, maar meer de goede kant op. Ik hoop alleen dat de cachers die dit al jaren doen ook zien dat nieuwelingen oprecht willen leren en proberen. Ik hoef het antwoord niet, dan kan ik net zo goed alleen traditionals doen. En ik zal heus niet bij elke puzzel een hint vragen of nodig hebben. Maar het zou prettig zijn als er ergens iets meer globale antwoorden te vinden zijn, zodat ik in ieder geval kan starten. En als het dan niet lukt ik kan vragen bij de legger.

Wel super dat er zoveel mensen reageren, het maakt de eerste vraag: waarom is het 'not done' wel duidelijker. Bedankt!

Geplaatst
En misschien vind ik de puzzel niet te moeilijk, maar moet iemand mij een kant opsturen. Als ik aan iemand een sudoku geef, zonder dat het woord sudoku erbij staat, dan is het toch niet zo gek als iemand zegt: als je de getallen optelt kom je altijd op 1 t/m 9. Dan geef je toch geen uitleg over het antwoord?

Of zoals bij mijn vraag, gewoon zeggen dat het een nonogram is, kan ik zelf wel opzoeken wat daar de bedoeling van is / hoe het werkt.

Maar als zelfs dat soort antwoorden al als spoiler gezien worden is er volgens mij iets fout met de mentaliteit op dit forum ..........

• Top! 1
Geplaatst

Hallo Udoos,

Geef mij eens een link waar dit: Net als dat er bij een cache ipv een hint staat: als je hier een hint voor nodig hebt, dan moet je een andere hobby zoeken.

staat??!!

Dan zal ik daar ook even kijken.

Vr Gr,

Keske27

Geplaatst (bewerkt)

....Ik kan me ook voorstellen dat je als beginnend cacher nogal gefrustreerd kunt raken omdat je nog geen flauw benul hebt van wat er allemaal mogelijk is en er niet zo snel concrete hulp geboden wordt, omdat we (hier) niet van spoileren houden.....

Tja, ik kan me bij een hobby eigenlijk niet voorstellen dat je je behoorlijk gefrustreerd laat maken.

Ik wil in mijn vrije tijd graag plezier hebben in wat ik doe (nou ja, zal wel aan mij liggen dat ik mij daarover steeds verbaas :blink: )

Of je ziet ergens een aardige uitdaging in en het blijft leuk spannend om oplossingen te zoeken, of je laat het (een tijdje) rusten en gaat wat anders doen, een andere cache ( er zijn er genoeg) of een andere hobby.

Er zijn m.i. genoeg bronnen waar je een aanknopingspuntje kan vragen om verder te puzzelen: de CO zelf, cache vrienden, samen puzzelen, mail, pm en dm.

Zelf hou ik helemaal niet van puzzels, maar ik begrijp ook niet waarom de clou/ de wijze van oplossen van puzzels nu direct op een openbaar forum moet worden besproken.

Ook in algemene zin blijkt vaak, in zo'n topic, dat het al snel duidelijk is om welke puzzel(s) het gaat.

De charme van de puzzel is dan voor anderen en voor de CO vaak meteen weg en het wordt zeker als spoileren opgevat (waarmee er dus niet met het bespreken ervan wordt ingestemd,tenzij je eerst toestemming van de CO hebt, om het hier of elders te bespreken).

Overigens vind ik het gegeven dat het (op grote schaal) elders gebeurt een merkwaardig argument om iets maar goed te keuren en het lijkt me toch niet echt in de geest van het spel.

Terms of use:

" You agreee not to:

4 (m) Publish, in any form of media, the solutions, hints, spoilers, or any hidden coordinates for any geocache without consent from the cache owner."

bewerkt door Sivota
  • Top! 1
Geplaatst

Tip: Maak Twitter aan :) De meeste coords worden daar gratis weggegeven omdat hier niemand je wilt helpen. Ik vind het heel irritant dat als je iets vraag je gewoon nooit antwoord krijgt. Op Twitter word alles neergezet, van coords tot hints, en anders hebben nog geoleaks.

Jij hebt het zeker erg naar je zin met het cachen en oplossen.

Zen zal nooit iets voor jou zijn, ritalin wat eerder.

Ik denk ook niet dat je hier op het forum moet zijn, maar idd gewoon een grote exell-lijst moet uitdraaien met alle eindcoordinaten en de manier waarop hij verstopt is en precies waar.

Antwoord krijg je hier altijd, enkel soms niet het antwoord dat je wenst.

En als je TTwitter en leax nodig hebt om t ecachen dan zit je toch in een andere league dan ik. Als ik er niet uitkom, dan vraag ik het de CO. En dan krijg ik een of andere vage hint, waarvan ik mogelijk iets kan maken, maar dat me op het einde wel het gevoel geeft dat ik veel zelf heb gedaan.

Geplaatst

Waarom kan ik hier niet op het forum vragen om eindcoördinaten (laatste coördinaat waar de cache ligt) voor een lange multi cache (cache waarvoor je eerst een route moet lopen)? Als ik die niet helemaal kan uitlopen is het toch niet leuk als ik de cache niet kan vinden? Ik vind gewoon dat hier alle eindcoords (straattaal voor eindcoördinaten) mogen staan, waarom niet?

Waarom willen we overal een traditional van maken? Een CO (Cache Owner, Cache Eigenaar, Cache legger, Cache maken, Cache beheerder) heeft toch niet voor niets voor een mistery cache (cache waarbij een puzzel opgelost moet worden) gekozen? Hij heeft daar een bedoeling mee.

Waarom heeft geocaching.com eigenlijk meerdere cachetypes? Als we toch alles hetzelfde willen laten zijn...

Het leuken van geocachen (die sport die aan geocaching doet) is dat er een uitdaging in zit. Sommige caches (doos o.i.d. waarnaar gezocht wordt) vind je wel, andere niet. Van sommige caches bereik je wel het eindpunt, van sommige nooit. Van sommige caches weet je meteen hoe je de puzzel moet oplossen, bij andere moet je uren nadenken of los je zelfs nooit op.

En waarom mensen bang zijn om naar de CO te mailen? Ik kan je vertellen dat deze veel blijer is als je hem mailt dan dat je hier op het forum om tips gaat vragen. Ik kan je ook zeggen dat 98% van alle mistery cache eigenaren je heel graag een hint wilt geven en zelfs al hints standaard klaar hebben staan.

• Top! 2
Geplaatst

Of zoals bij mijn vraag, gewoon zeggen dat het een nonogram is, kan ik zelf wel opzoeken wat daar de bedoeling van is / hoe het werkt.

Maar als zelfs dat soort antwoorden al als spoiler gezien worden is er volgens mij iets fout met de mentaliteit op dit forum ..........

Wat mij betreft is dat een hint m.b.t. de oplossingsrichting en in strijd met de terms of use van Geocaching.com, zeker omdat je het betreffende topic start met het benoemen van de specifieke cache, waarvoor je een hint wil.

Wanneer je dat een "mentaliteits probleem" (van het forum) vindt, best hoor. Ik noem dat 'spelbederf voor anderen', maar het is mij door diverse discussies wel duidelijk dat meerdere geocachers daar anders over denken.

Dan nog vind ik dat je ook dit soort hints niet op een openbaar forum hoeft te zoeken, er zijn voldoende mogelijkheden om dat elders, onder elkaar en besloten, te bespreken.

Geplaatst
Wat mij betreft is dat een hint m.b.t. de oplossingsrichting en in strijd met de terms of use van Geocaching.com, zeker omdat je het betreffende topic start met het benoemen van de specifieke cache, waarvoor je een hint wil.

Tja, als ik die cache er niet bijgezet had, had niemand geweten om wat voor SOORT puzzel het ging. Om het maar netjes te zeggen, een beetje erg bekrompen en hypocriete houding hier.

Geplaatst

Tja, als ik die cache er niet bijgezet had, had niemand geweten om wat voor SOORT puzzel het ging. Om het maar netjes te zeggen, een beetje erg bekrompen en hypocriete houding hier.

Neen.

Zoals eerder gezegd ; wat voor jou niet veel kan lijken kan voor een ander een totale oplossing van de puzel zijn en mogelijk vindt hij dat niet leuk.

Hier gaan we uit van de kleinste gemene deler en niet van jou persoonlijk standpunt.

Geplaatst

Ik denk dat je best een algemeen topic zou kunnen maken ....

Zelf zie ik de lol wel in van het proberen te achterhalen wat voor kronkels de bedenker van de cache allemaal gemaakt heeft. ...

Helemaal mee eens.

Geplaatst

Sommigen zijn denk ik Roomser dan de Paus.

Wat is er in godsnaam mis met het geven van een oplossingsrichting van een puzzel.

Men zou zich druk moeten maken over allerlei lieden die vanuit hun hobby of professie menen een cache te

moeten maken waar de doorsnee cacher hoorndol van wordt.

Die mensen zouden moeten uitwijken naar een Denksport-site zodat cachers op hun gemakkie snel wat coords bij elkaar kunnen verzamelen om daarna het veld in te kunnen gaan. Want daar draait het bij geocachen volgens mij om. Een doosje in het veld verstopt dat je moet vinden.

Dan worden er allerlei argumenten gebezigd als, geen respect hebben voor de CO maar dat moet andersom zijn, waar is het respect van de CO voor de cachers?

Ergo, wat is er de lol r van om iemand allerlei software te laten downloaden, allerlei studieboeken door te laten snuffelen, uren te laten googlen om dan uiteindelijk in een woonwijk een micro te vinden achter een lantaarpaal of in een voortuin, en dan bij voorkeur nog onder een steen?

Ik denk er heel simpel over en als men mij om een hint vraagt is dat niet tevergeefs.

:beerchug:

• Top! 3
Geplaatst (bewerkt)

Als CO is het altijd leuk om een mail van een cacher te ontvangen met een vraag om hulp. Ik dus ook.

Echter ik bv laatst 2 maal een mail gehad, zie hieronder:

---- Mail 1 --------------------------------------------------

Hallo

Kun je me een extra hint geven voor http://coord.info/GC2K4EK

Kan er nog geen begin aan krijgen?

Groet ***

=== Mijn antwoord ===

Hallo ***,

Tja, ik wil best een hint geven, maareee uh niet zomaar; wat heb je zoal al gedaan. Je moet toch wel iets uitgeprobeerd hebben toch?

Gr,

====================================

---- Mail 2 --------------------------------------------------

Hallo de GEO Ridders,

Ik heb een hele tijd mijn hersenen zitten beschadigen op jullie puzzel, maar ik kom er niet uit. Kunnen jullie mij een hint geven?

Groet, ***

=== Mijn antwoord ===

Hallo ***,

Ik neem aan dat het om Wat Een Combinatie gaat.

Tja, ik wil best een hint geven, maareee uh niet zomaar; wat heb je zoal al gedaan. Waarmee heb je je hersenen beschadigd tot nu toe?

<hintje>.

Gr,

====================================

dan hoor ik opeens niets meer....Waarom? Hebben deze twee teams dan uberhaupt wel wat gedaan, of vonden ze het gewoon noodzakelijk om een hint of antwoord te krijgen!? Ik mag zelf bepalen wanneer ik een hint geef, maar dan wil ik toch wel even weten wat de richting is die men was ingeslagen en wat ze al geprobeerd hebben, anders helpt mijn hint helemaal niet.

Dus, geef aan wat je geprobeerd heb, waar je vast loopt. Geef informatie over je eigen gedachten en idee-en. Dat maakt het krijgen van hulp/hint succesvoller.

Mar niet op de manier zoals de mail hierboven. Sorry.

bewerkt door De GEO Ridders
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...