Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

@Heirbaut Hunters/By-Tor: Jullie verschillende bijdragen beginnen bij mij nu toch wat verwarring op te roepen.

Over wie hebben we het hier nu eigenlijk: Het Gelderse Landschap of SBB ? Kortom: is het SBB-beleid of beleid van Het Gelders Landschap?

Of hebben we het misschien over een groep boswachters van verschillende organisaties die de koppen bijeen steekt om het geocachen in een bepaald gebied een halt toe te roepen?

Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat SBB per 15 maart het geocachen verbiedt, om vervolgens in april mee te werken aan het Watch-It event, en tegelijkertijd afspraken maakt met het natuur-team van .nl over regulering van het overleg met de SBB-boswachters.

Geplaatst
@Heirbaut Hunters/By-Tor: Jullie verschillende bijdragen beginnen bij mij nu toch wat verwarring op te roepen.

Over wie hebben we het hier nu eigenlijk: Het Gelderse Landschap of SBB ? Kortom: is het SBB-beleid of beleid van Het Gelders Landschap?

Of hebben we het misschien over een groep boswachters van verschillende organisaties die de koppen bijeen steekt om het geocachen in een bepaald gebied een halt toe te roepen?

Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat SBB per 15 maart het geocachen verbiedt, om vervolgens in april mee te werken aan het Watch-It event, en tegelijkertijd afspraken maakt met het natuur-team van .nl over regulering van het overleg met de SBB-boswachters.

Beide komen we uit hetzelfde dorp. En de bossen om ons heen zijn van SBB, zoals Zwolse Bos, de gemeente Heerde (gemeentelijk bosbedrijf), en van Gelders Landschap (De Dellen, Petrea, Bonenburg en wel meer). We hebben beide, los van elkaar, contact gehad met alledrie partijen.

Allen willen niet meewerken aan geocachen. Allen willen ze liefst geen of minder mensen in het bos, want dat is voor de dieren (....nou ja...) en die moeten rust hebben. En allemaal expliciet.

En dat geldt niet alleen voor geocachen, ook andere bezigheden moeten (opnieuw) vergunningen aanvragen, zegt By-Tor.

Geplaatst

Bedankt Hawkeyes voor de duidelijke uitleg over het plaatsen van een cache en toestemming etc.

Wij zijn momenteel bezig met het plaatsen van een cache op de Lonnekerberg, in bezit van Landschap Overijssel. Na het berichtje over het Gelders Landschap zagen we het somber in. We hebben via mail (zeer officieel en keurig geschreven) toestemming gevraagd. Binnen een week kregen we een mail terug. Of we telefonisch contact wilden opnemen met de manager communicatie. We hebben een zeer prettig telefoongesprek gehad. Hij was niet bekend met geocaching, maar werd wel nieuwsgierig. Hij heeft ons toestemming verleend voor het plaatsen van de cache, mits we nog even contact zouden opnemen met iemand anders. Hier hebben wij nu ook een keurig mailtje naar toe gestuurd (vandaag). Wij zijn nog in afwachting van zijn antwoord, maar we verwachten niet veel problemen. (Juig nou niet te vroeg...)

Geplaatst
Hij heeft ons toestemming verleend voor het plaatsen van de cache, mits we nog even contact zouden opnemen met iemand anders. Hier hebben wij nu ook een keurig mailtje naar toe gestuurd (vandaag). Wij zijn nog in afwachting van zijn antwoord, maar we verwachten niet veel problemen. (Juig nou niet te vroeg...)

Ik wens iedereen natuurlijk heel veel succes bij het plaatsen van caches.

Ik zelf ben een plan aan het ontwikkelen voor een multicache. Eerst op de foto met een spandoek bij het hoofdkantoor van SBB. Vervolgens hetzelfde bij het kantoor van Het Geldersch Landschap en dan als eindcoordinaten toch weer mijn voortuin. Gezellig koffie drinken. :angry:

Geplaatst
Ik hoor net uit het geruchtencircuit dat per 15 maart geocachen niet langer is toegestaan in SBB gebieden en dat bestaande caches ontmanteld zullen worden. Dit ivm de nieuwe (??!) flora en faunawet. Boetes worden uitgedeeld indien nodig.

A.) Ik hoop dat het niet waar is

B.) Ik hoop dat het echt niet waar is

C.) Ik hoop dat het een flauw grapje is

By-Tor, tell me more....

Rustig, rustig.

De nieuwe flora- en faunawet biedt meer handvatten om de natuur te beschermen. Maar die wet stamt uit 2002: zolang we cachen hebben we dus al met die wet te maken.

Wat betreft dat verbodsverhaal: voor de veiligheid heb ik zojuist nog even met onze contactpersoon op het SBB hoofdkantoor gebeld. Er is absoluut geen sprake van een verbod op geocaching. Wat is er wel aan de hand:

Tijdens het broedseizoen zijn sommige natuurgebieden afgesloten. Dat staat altijd aangegeven bij de ingang van het terrein: vaak zijn dergelijke gebieden ook fysiek afgegrendeld met een hek en een fiks slot, zodat de smoes "Ich habe es nicht gewusst" het niet zal doen. Maar zelfs al staat er geen hek: als er bij de ingang van een gebied staat dat de toegang in een bepaalde periode verboden is, ben je strafbaar (lees: beboetbaar) als je er toch in gaat. Die bepaalde periode varieert sterk: de begindatum ligt doorgaans op 1 maart of 15 maart, de einddatum is soms al op 15 juni, soms pas op 15 augustus: afhankelijk van welke dieren er precies broeden.

Terzijde: die boetes kunnen hoog oplopen, helemaal als je met een loslopende hond betrapt wordt. En begrijpelijk: als ik zie wat onze hond kan doen met het meubilair, kan ik me voorstellen wat voor ravage hij kan aanrichten in een broedsel. Dat wil je niet.

Tijdens het broedseizoen is het bos voor de broedende dieren, en dienen we ze met rust te laten. Het spreekt voor zich dat geocachen in een broedgebied tijdens het broedseizoen absoluut uit den boze is. Mijn ongevraagde advies aan alle cacheplaatsers: weet je dat je cache in zo'n gebied ligt, archiveer 'm dan tijdelijk en haal 'm ook daadwerkelijk weg, zodat we zeker weten dat er geen schade ontstaat (ik denk daarbij niet alleen aan natuurschade, maar ook aan relatieschade...). Overleg dat ook even met de boswachter, dan is iedereen gerust en blij.

Constateer je zelf tijdens het cachen dat een cache op een plek ligt (of door een gebied voert) die tijdens het broedseizoen afgesloten is, meldt dat dan aan de plaatser via je log, zodat de plaatser actie kan ondernemen en de andere cachers weten dat ze die cache even niet moeten bezoeken.

Zenz

Geplaatst

Leuk verhaal ZenZ, maar hier broeden alleen zwijnen en konijnen...

Nou ja, da's een beetje kort door de bocht, dat weet ik wel. Desalniettemin zijn hier vooral broedgebieden in de IJsselvallei en veel minder in het bos. Maar uiteraard broeden daar ook vogels. We kennen hier ook échte rustgebieden voor o.a. grof wild. Gewoon verboden toegang en je mag er ook niet komen. Dat doe je dus ook niet.

Maar ik kan me écht niet aan de indruk onttrekken dat men hier de discussie gewoon niet aan wil gaan ook al weten al partijen wel dat er nuances zijn en dat met overleg en voorzichtigheid best wel wat mogelijk zou moeten zijn. Je kunt hier je verhaal niet eens doen over wat jij eventueel wil. Het is NEE, het blijft NEE. Dat is voor hen het makkelijkst. Overigens begreep ik van By-Tor dat de lokale boswachter het allemaal wel prima vindt, maar dat zijn "superieuren" er anders over denken. Tja, en dan ken je carambalen wat je wilt...

Dan houdt het op, maar je wordt er wel saggerijnig van.

Overigens zijn de zwijnen hier ooit een geïmporteerd door Prins Hendrik, zo'n 100 jaar geleden. Ze horen hier niet thuis. Maar die beesten (die echt AAAALLES kapot maken) hebben meer rechten dan ik.... jajajaja, ik BEN gefrustreerd :D

Geplaatst
Overigens begreep ik van By-Tor dat de lokale boswachter het allemaal wel prima vindt, maar dat zijn "superieuren" er anders over denken. Tja, en dan ken je carambalen wat je wilt...

Dan houdt het op, maar je wordt er wel saggerijnig van.

Dat kan ik me goed voorstellen. Team Kleijn is namens 'geocaching en natuur' in gesprek met het Gelderschschsch Landschap. Hoe snel dat positieve resultaten op gaat leveren weet ik niet...

Wat ik wel denk te weten is dat we bij een hard-tegen-hard opstelling uiteindelijk altijd aan het kortste eind zullen trekken. Mijn moeder gaf me ooit een tegeltje met de tekst "een zacht antwoord breekt een harde kop". Ik probeer die aangeleerde zachtaardigheid te combineren met mijn aangeboren harde kop: vriendelijk maar vasthoudend, tot we resultaat hebben. :beerchug:

Zenz

Gast Team Kleijn
Geplaatst

Hallo allen,

Er is inmiddels contact met 'Het Gelders Landschap' Er staat een afspraak op stapel waarin ik ga proberen om cacher en natuurbeheerder bij elkaar te brengen. Zoals je in Hawkeyes' uitleg hebt kunnen zien zijn er goede toestemmingsprocedures met SBB. Je ziet ook dat Hawkeyes in het approvement proces de lokale toestemmingsregels meeneemt. Het is niet vreemd dat hij dat moet doen, immers zodra er problemen ontstaan zal de beschuldigende vinger richting 'geocaching.com' en 'geocaching.nl' wijzen. Immers deze instanties maken het mogelijk dat wij kunnen cachen, was er geen .COM en geen .NL dan was het toestemmingsvraagstuk er niet, immers je kon wel ergens een kistje in de grond stoppen, maar het was niet mogelijk om andere geocachers er op attent te maken dat jouw cache er is en dat deze opgezocht kan worden. Kortom de .NL portal-site en de .COM site zelf dragen hiermee een groot risico, nl. het 'aansprakelijk gesteld kunnen worden voor geleden schade'. Dit is iets waar je je als initiatiefnemer van een dergelijke (gratis) service tegen moet wapenen, en zo ontstaan approvementregels en 'het toestemmingsvraagstuk'.

Op het succes van geocaching.com en geocaching.nl zijn er inmiddels andere(n) ontstaan, kijk maar naar bijvoorbeeld opencaching.com. Meldt je daar je cache aan dan gelden er 'andere' approvementregels, misschien dat men anders om gaat met het toestemmingsvraagstuk en de zorg om de natuur.

Waar we echter mee te maken krijgen is dat geocaching meer richting volks-sport/hobby groeit. iedereen die met mij mee gaat geocachen raakt enthousiast, vindt het leuk en wil alles weten van GPS tot aan kabouters toe. We moeten ons realiseren dat er steeds meer mensen zijn die dit gaan doen, met als gevolg meer 'activiteiten' in het bos om maar de felbegeerde cache te kunnen vinden. Andersom gezien, heb je er 10 gevonden, dan ontstaat vanzelf de behoefte om zelf ook een mooie cache te maken. Nederland is klein, dus nog effe en ze liggen 10 meter van elkaar (overdreven).

Approvement is een continue proces wat bijgesteld wordt, geactualiseerd en uitgebreid / veranderd naar aanleiding van veranderende situaties en andere meningsvorming van beleidsmedewerkers bij de diverse natuurorganisaties, wetten en inzichten. Vanwege de groei gaan deze mensen zich er in verdiepen wat geocaching is en welke gevolgen er zijn, er hun eigen beeldvorming en invulling aan geven en mogelijkerwijs ontstaat een bepaalde 'emotie'. Wij cachers doen dat ook, want we willen graag onze hobby blijven uitoefenen, caches plaatsen en caches van anderen opzoeken. In het algemeen stellen wij als cachers vast dat wij geen schade toebrengen in de natuur, echter onze mening is niet exact gelijk met die van de natuurbeheerders. Er is dus sprake van een 'meningsverschil'. In het telefoongesprek met 'Het Gelders Landschap' is al kort over Geocaching gesproken. Mijn contactpersoon kende het fenomeen geocaching, ook GPS kent men, dezelfde GPSsen die wij voor onze hobby gebruiken worden daar zakelijk toegepast. Dus opzoeken van een geocache is voor de landbeheerder niets anders dan hem zelf lopen, kist in beslag nemen en klaar is Kees.

Alleen om dat laatste regeltje hebben we elkaar nodig. Overleg om te voorkomen dat er over en weer irritatie ontstaat en dat beiden partijen elkaar 'in de haren vliegen'. (Hmmm idee, zal in de staart van mijn dochter een microcache verstoppen). Plaats niet waar men niet wil, of je loopt het risico op ripping. Plaats in overleg. De boswachter kan je naar alle waarschijnlijkheid nog een betere plek geven dan die je zelf in gedachten hebt, immers hij kent het gebied echt op z'n duimpje.

Vandaar mijn afspraak met 'Het Gelders Landschap' deze afspraak zou afgelopen donderdag hebben plaatsgevonden. Helaas is dit niet gelukt, mijn/'onze' contactpersoon heeft afgezegd, maar tevens ook direct aangegeven alsnog bij elkaar te komen. De nieuwe datum is nog niet vastgesteld maar die zal zeker worden ingevuld. Uiteraard hoop ik een stukje samenwerking te kunnen bereiken waarbij de cacher via een eenvoudige methode een cache kan plaatsen op een plek waarvan ook de natuurbeheerder van mening is dat dat 'een goede plek' is.

Namens Geocaching en Natuur.nl

'Team Kleijn'

Rob

Geplaatst
Uiteraard hoop ik een stukje samenwerking te kunnen bereiken waarbij de cacher via een eenvoudige methode een cache kan plaatsen op een plek waarvan ook de natuurbeheerder van mening is dat dat 'een goede plek' is.

Namens Geocaching en Natuur.nl

Rob, Zenz e.d:

Keep up the good work!! :thumbup::beerchug:

Groeten en dank,

Geopatra.

Geplaatst
Hallo allen,

Er is inmiddels contact met 'Het Gelders Landschap' Er staat een afspraak op stapel waarin ik ga proberen om cacher en natuurbeheerder bij elkaar te brengen. Zoals je in Hawkeyes' uitleg hebt kunnen zien zijn er goede toestemmingsprocedures met SBB. Je ziet ook dat Hawkeyes in het approvement proces de lokale toestemmingsregels meeneemt. Het is niet vreemd dat hij dat moet doen, immers zodra er problemen ontstaan zal de beschuldigende vinger richting 'geocaching.com' en 'geocaching.nl' wijzen. Immers deze instanties maken het mogelijk dat wij kunnen cachen, was er geen .COM en geen .NL dan was het toestemmingsvraagstuk er niet, immers je kon wel ergens een kistje in de grond stoppen, maar het was niet mogelijk om andere geocachers er op attent te maken dat jouw cache er is en dat deze opgezocht kan worden. Kortom de .NL portal-site en de .COM site zelf dragen hiermee een groot risico, nl. het 'aansprakelijk gesteld kunnen worden voor geleden schade'. Dit is iets waar je je als initiatiefnemer van een dergelijke (gratis) service tegen moet wapenen, en zo ontstaan approvementregels en 'het toestemmingsvraagstuk'.

Duidelijk verhaal van Kleijn.

Toch snap ik iets niet en dat heb ik al eerder gepost:

http://www.geocaching.com/seek/cache_detai....aspx?ID=120874

Ik snap dus niet dat een cache waar je moet prikken en graven, omdat het ondergronds zit, goedgekeurd wordt.

Zeker niet als ik de bijgevoegde quote leest.

Ik verwacht dus een duidelijk, eenduidig en consequent beleid hierin en dat mis ik hier.

Nee, dit vind ik dus onacceptabel.

Ik probeer al enige tijd met een boswachter van een gebied in contact te komen en hoor hier dus niets meer van en bovenstaande cache komt zonder problemen door de keuring. :beerchug:

Geplaatst
Ik verwacht dus een duidelijk, eenduidig en consequent beleid hierin en dat mis ik hier.

Ik snap je verontwaardiging niet zo goed. Waarom moet Hawkeyes nu opeens Roomser dan de Paus zijn? Heb je deze cache al bezocht?

Vorig najaar hebben Mumzle en ik in boswachterij Dorst een cache gezocht met een hele ploeg mensen, waaronder journalisten. De cache was geplaatst in nauwe samenwerking met de twee boswachters van SBB, die ook de informatiemiddag organiseerden. En de cache lag... juist ja, diep begraven in de wortels van een omgevallen boom, zo diep dat ik mijn zaklantaarn nodig had om 'm te kunnen ontdekken. De TV-verslaggever moest op z'n buik in het gat kruipen om erbij te kunnen. We hebben toen geadviseerd 'm toch iets anders te leggen, mede omdat door het dicht naaldbos de ontvangst bijna nul was: met een EPE van dertig meter is de kans levensgroot dat het hele gebied zou worden omgeploegd door cachers.

De 'niet begraven' regel is door de Yankees ingesteld op basis van de situatie aan de overkant van het water, en de protesten hier waren luid en terecht: daarginds staan de caches gewoon achter een rotsblok geparkeerd, er komt normaal gesproken geen sterveling in de buurt en de kans op ontdekking is minimaal. Daarginds dient de cachebehuizing transparant te zijn, om al te paniekerige reacties van de bomb squad te voorkomen. Daarginds lopen cachers met revolvers op zak, uit angst beren of terroristische splintergroeperingen tegen het lijf te lopen. Hier leven we gelukkig iets meer ontspannen, zelfs na 11 maart.

Als Hawkeyes erin toestemt dat deze cache zo verstopt ligt dat hij aangeprikt moet worden, zou ik er in eerste instantie vanuit gaan dat hij de approval regels verstandig en met beleid heeft toegepast: met oog voor het spelelement en met oog voor de natuur. In een reeds bestaand gat, tussen de wortels van een boom, in een oude duiker, whatever. Met instemming van de beheerder. Wat is daarin dan het probleem? Dat de Yankees vinden dat dat niet mag? Wees dan blij dat we hier een approver hebben die zelf nadenkt, en niet blindelings de regels van overzee toepast. Dat wilden we toch graag?

Mocht je, na bezoek van de cache, constateren dat Hawkeyes zijn plichten als approver ernstig verzaakt heeft en dat de cache op een volstrekt onacceptabele wijze met een shovel onder de grond is gewerkt zodat je minimaal twee kuub zand moet verzetten voor je hem aan kunt prikken, dan kijken we weer verder.

Maar ook dan ben ik niet zo'n voorstander van 'duidelijk, eenduidig en consequent' beleid. Ik hou er wel van als iemand de touwtjes niet strakker aantrekt aan trekt dan strikt noodzakelijk is: situationeel approven versus 'befehl ist befehl'.

Situationeel approven vergt wederzijds vertrouwen. En ik zie in de door jou gelinkte cache geen reden om het vertrouwen in Hawkeyes op te zeggen, in tegendeel.

Zenz

Gast Team Kleijn
Geplaatst

Hallo allen,

Zoals afgesproken zou ik hier een postje achterlaten na het bezoek aan 'Het Gelders Landschap'. Net zoals bij de andere natuurorganisaties is regel 1 bij 'Het Gelders Landschap' toestemming vragen en vooraf communiceren dat je graag een cache zou willen plaatsen op het grondgebied van 'GL'. In het gesprek heb ik kort aangegeven wat geocaching is en hoe het spel werkt.

Onze contactpersoon geeft aan wat de directe problemen zijn die reeds geconstateerd zijn, buiten de regels die de plaatser aangaan is het ook de zoeker die een bepaalde verantwoordelijkheid dient te dragen. Min of meer hebben we het dan over de algemeen standaard geldende regels voor natuurgebieden zoals. Niet graven, Niet buiten de paden, Niet 's avonds, 's nachts cachen etc. Er wordt verwacht dat de cacher / plaatser rekening houdt met o.a. deze regels.

We hebben kort gesproken over het plaatsen / toestemming verlenen, immers hoe vertel je eenvoudig en eenduidig de locatie van de eindstash. Hoe kom je, voor het vragen van toestemming, bij de juiste persoon terecht etc. Hier is nuttige informatie uitgewisseld over hoe dit zou kunnen werken, waar het initiatief ligt, en wat er verder gebeurd voor goedkeuring, maar ook na de goedkeuring kan er behoefte zijn vanuit GL met de plaatser in contact te treden.

Concrete afspraken zijn er nog niet. We weten van elkaar wat we willen (nl. een goede manier van overleg en overeenstemming) echter binnen de GL organisatie zal dit een verder gevolg gaan krijgen, zodat de personen die het aangaan weten wat geocaching is en hoe zij met de komende plaatsingsverzoeken moeten/willen omgaan.

We hebben afgesproken elkaar op de hoogte te houden van de ontwikkelingen op dit gebied.

IO Geocaching en Natuur

"Team Kleijn"

Rob

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...