Spring naar bijdragen

Advies aanschaf GPS


Gast iris

Aanbevolen berichten

Goedenavond

Ik ben een starter met gps heb mij er al wel inverdiept maar zolang je en gps niet gebruikt heb blijft het gissen en blijven er ook veel vragen open

Wat ik denk te gaan doen is de gps te gebruiken met vakantie in de bergen met wandellingen maar vooral ook van de paden af zo dat ik altijd mijn weg weer terug kan vinden

Ik zal de gps ook willen gebruiken in de auto als plaats bepaler en soms als wegwijzer

En ik wil zeker gaan Geocachingen dat lijkt mij heel leuk en er is bij mij in de buurt aardig wat te vinden

Moet je bij garmin bijvoorbeeld de dure software erbij kopen of zijn er veel fijnere gps kaart systemen

Ik weet dat de nieuwe garmin 60 c niet goedkoop is maar ik had zelf het idee dat het het beste mij mijn wensen past heb de gpsV en de map176 ook in gedachte gehad

Waar moet ik nog meer aan denken als ik een gps koop hoe meer ik mij er inverdiep hoe meer ik soms twijfel over de aanschaf

Is het ook zo dat je snel weer geneigd ben na een aantal jaren om over te stapen naar een nieuwere gps dat word de hobby nog duurder

Heb je bijvoorbeeld bij aanschaf van de garmin software altijd recht op update of verloopt dat

Er zullen nog wel meer vragen komen van mijn kant ik zal nu maar ff stoppen anders is het wel erg veel in 1 x

 

Groeten

Iris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hallo Iris,

 

Welkom op het forum. Kortgeleden werd in een ander draadje een dergelijke vraag gesteld. Klik hier maar eens om het door te lezen.

 

Voordat je een gps koopt moet je je toch afvragen, wat je ervan verwacht:

- Koop je hem alleen voor geocaching, dan is de Geko 101 al geschikt.

- Wil je via de pc routes en waypoints kunnen up- en downloaden, dan moet je minimaal de Geko 201 hebben, of de Etrex Euro.

- Wil je ook een kaart in je gps, dan moet je minimaal naar de Etrex Legend (of bv. de Map76)

- Wil je ook nog een electronisch kompas, dan wordt het minimaal een Etrex Vista (of bv. de Map 76S)

- Wil je ook nog dat je gps zelf routes uitstippelt, dan wordt het minimaal een GPS V

- Wil je ook nog dat je gps een kleurenscherm heeft, dan kom je inderdaad bij de nieuwste modellen uit.

 

Alles staat of valt dus met de vraag: "Wat wil ik ermee kunnen?" Die vraag zul je echt eerst moeten beantwoorden.

 

Maar ga er maar van uit dat er bij de grote merken gps-ontvangers geen slechte apparaten zitten. Een enkel maandagochtendprodukt uitgezonderd natuurlijk; maar daar heb je garantieregelingen voor.

En met al die apparaten kun je gerust gaan wandelen of geocachen. Ze hebben volgens mij allemaal de trackback-functie zodat je je auto/fiets/scooter vast en zeker terugvindt.

 

Heb je bijvoorbeeld bij aanschaf van de garmin software altijd recht op update of verloopt dat

 

Hangt ervan af wat je bedoelt:

- Ja, als je de firmware (de ingebouwde software die ervoor zorgt dat de gps goed werkt) bedoelt.

- Soms, als je het hebt over het kaartmateriaal (bv. Mapsource van Garmin). De mensen die bv. nu net versie 5 van Mapsource MetroGuide hebben gekocht hebben recht op een gratis update naar versie 6 die binnenkort uitkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Peetee

Ik wil dus zo'n beetje alles er mee kunnen doen wat jij nou beschrijft

Het moet een echt multifunctionele gps zijn zodat ik hem ook echt voor alles kan gebruiken

Is het geheugen genoeg van garmin maggelin gebruikt bv geheugen kaarten waar doe je goed aan

zitten er al standaard kaarten in het geheugen opgeslagen en verfijn je die met kaarten downloaden van je pc

Zit ik er trouwens ver vanaf met mijn idee keuze van de nieuwe garmin60c

 

Groet

Iris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het geheugen genoeg van garmin maggelin gebruikt bv geheugen kaarten waar doe je goed aan

Zit ik er trouwens ver vanaf met mijn idee keuze van de nieuwe garmin60c

Tja, wat is genoeg? Ik heb net een Garmin Etrex Vista aangeschaft, vanwege het interne geheugen van 24MB. Daar past dan bv. kaartmateriaal vanaf de Mapsource MetroGuide CD in en het geheugen is dan groot genoeg voor een gebied zo groot als Noord Nederland tot aan de grote rivieren. Voor mij is dat genoeg.

 

Je zit er zeker niet ver van af met je keuze voor de Garmin 60C, al kan ik niet zeggen dat ik er ervaring mee heb. Zoals je weet is het apparaat nog niet zo lang uit. Maar nogmaals, Garmin heeft een goede reputatie op te houden, en de service is over het algemeen ook uitstekend te noemen (als je maar in NL hebt gekocht!). Ik heb het apparaat op een watersportbeurs wel even in handen mogen houden, en ik kan je verzekeren dat het apparaat er prachtig uitziet en ook lekker in de hand ligt.

 

Maar als je alles wilt, dan kun je ook nog even wachten op de Garmin60CS, die nog net weer even iets meer mogelijkheden heeft.

 

Mocht je een onafhankelijke review over de 60C willen lezen, samengesteld door een van de forumleden (Robert Elsinga alias elsinga alias Grote Smurf), klik dan hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iris

 

Kijk eens op de Duitse site, daar kun je een wensenlijstje invullen en deze geeft dan in volgorde aan welke GPS het beste bij jouw past.

 

Klik hier op wensenlijst

 

Suc6.

 

Laat nog eens horen welke hij voor je heeft uitgekozen.

Bij mij kwam ik uit op de 60CS

 

Petee stuurt me net een berichtje dat de link moet zijn

 

Nieuwe link

 

Maar volgens mij werken ze allebei.

Dus probeer de een of de ander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zeg altijd (in deze gevallen) je moet veel lezen, vaak kijken, goed vergelijken.

Je moet het zelf uitvinden, want zoveel gebruikers, zoveel meningen.

 

Alles voor jezelf op een rijtje wat je wilt en dan zoeken naar de ware. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor een GPS.

 

De GPS Koopgids is ook een aardige site om te lezen wat er te koop is, te kijken hoe alles werkt en te vergelijken wat de ene wel biedt en de andere niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Schatzoeker

Ja bij elke test die ik doe komt de 60c op 1 en als de 60 cs erbij had gestaan natuurlijk die

Wat is de meer waarde van de 60cs tegenover de 60 c de barometern en de hoogtemeter of nog meer ?

Zijn dat handige hulpjes op een gps of is het niet echt van belang op m'n suunto horloge zit ook al en hoogte en barometer dus dan maar niet bij de gps ???

En Rovel geloog me ik heb de gehele gebruiksaanwijzing van de garmin al bijna in m'n hoofd zitten zo vaak heb ik 'm al gelezen ,maar er blijven vragen over in m'n hoofd en jullie als gebruikers weten al veel meer van het gebruik van gps

hoe vaak gebruik je de gps als het puur voor de hobby is 1x pweek dan is dat al gauw het eerste jaar 19 e pw week als de gps rond de 1000 e gekost heeft en doe je dan ook jaren met de zelfde gps of voldoet een gps na 2 jaar niet meer ????

Ik zoek echt iets waar ik heel lang plezier van kan hebben in oa het terrein

 

Groet

Iris

 

ps allemaal al heel erg bedankt tot zover voor de goede raad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Schatzoeker

Ja bij elke test die ik doe komt de 60c op 1 en als de 60 cs erbij had gestaan natuurlijk die

Wat is de meer waarde van de 60cs tegenover de 60 c de barometern en de hoogtemeter of nog meer ?

Zijn dat handige hulpjes op een gps of is het niet echt van belang op m'n suunto horloge zit ook al en hoogte en barometer dus dan maar niet bij de gps ???

En Rovel geloog me ik heb de gehele gebruiksaanwijzing van de garmin al bijna in m'n hoofd zitten zo vaak heb ik 'm al gelezen ,maar er blijven vragen over in m'n hoofd en jullie als gebruikers weten al veel meer van het gebruik van gps

hoe vaak gebruik je de gps als het puur voor de hobby is 1x pweek dan is dat al gauw het eerste jaar 19 e pw week als de gps rond de 1000 e gekost heeft en doe je dan ook jaren met de  zelfde gps of voldoet een gps na 2 jaar niet meer ????

Ik zoek echt iets waar ik heel lang plezier van kan hebben in oa het terrein 

 

Groet

Iris

 

ps allemaal al heel erg bedankt tot zover voor de goede raad

Stel...... dat we in europa afstappen van Global Position System.

 

GPS is van het Amerikaanse leger en Europa is al lang bezig met een eigen en veel beter systeem. Stel dat dit binnen een jaar klaar is..... Dan kunnen alle GPSr van Garmin, Magellan enz enz of de vuilnisbak in of weggeven worden aan iemand in een land waar GPS wel in gebruik blijft.... Ook de nu veel te dure 60C, 60 CS, de nog duurdere, betere, mooiere en gebruiksvriendelijker 76C en 76CS.

 

En... altijd gaan voor de S als je het geld ervoor over hebt.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r:die 30 jaar geleden tegen de KralenFee het volgende zei:

Roses are red, violets are blue.

I know where you live and I'm coming after you.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

of voldoet een gps na 2 jaar niet meer

Als er niet zo iets ingrijpends als Kruimeldief schetst gebeurt, dan doe je jaren met een GPS, ook bij intensief gebruik. Dat is iets anders dan 'voldoen'. Iets voldoet aan je eisen en/of wensen. Daar waar de ene iedere keer een nieuwe wil, kan de andere met de oude nog lekker voort.

En ik ben het met Kruimeldief eens: als je het kunt en wilt betalen, ga dan voor het duurste apparaat. Want daar zit het meeste en het meest geavanceerde op en het kan ook functioneel jaren mee.

 

Laat je budget dat niet toe, dan moet je in je eisen en wensen gaan strepen, net zolang totdat die overeenkomen met je budget.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kruimeldief

Dat was ook nog zo'n vraag die mij bezighield wat als de US Army er de brui aangeeft

Zo zie je je blijft er maar mee bezig

Maar denk jij echt dat wij dan als gps gebruikers niet over kunnen stappen met de oude gps

en natuurlijk Rovel wat je niet kan betalen kan je ook niet kopen en eisen en wensen en tevredenheid met iets daar zit ook een groot verschil in

Ik kom steeds een stapje dichter bij de ????? :ph34r:

 

Iris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Iris,

 

De Amerikaanse sattelieten zijn niet meer de jongste en Europa doet zo nu en dan pogingen om een eigen satteliet de lucht in te schieten.

Men is dus wel echt bezig met een eigen systeem hier en dan kun je gegarandeerd je bestaand GPSr aan de kapstok hangen, of als goodie in een cache stoppen. :o

 

hier een draadje dat ook over onze eigen Systeem gaat.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r: Because you make a mistake doesn't mean you are a mistake.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kruimeldief

Dat was ook nog zo'n vraag die mij bezighield wat als de US Army er de brui aangeeft

Zo zie je je blijft er maar mee bezig

Maar denk jij echt dat wij dan als gps gebruikers niet over kunnen stappen met de oude gps

en natuurlijk Rovel wat je niet kan betalen kan je ook niet kopen en eisen en wensen en tevredenheid met iets daar zit ook een groot verschil in

Ik kom steeds een stapje dichter bij de ????? :o

 

Iris

Ook al zouden de Amerikanen er de brui aan geven en er zouden in die tussentijd Europese satellieten zijn dat de GPS-sen het heus wel zullen blijven doen met de Europese. EGNOS doet het toch ook of niet.

En wat zou je denken van al die navigatie systemen in auto (vast ingebouwd of los).

Denk je dat de industrie dat zo maar zou pikken.

 

Dacht het niet! ;)

 

We kunnen nu wel allemaal denken: "Wat als?"

Wat als de benzine op is. Ook dan blijven er auto's rijden. Zal even stil zijn als het plotseling zou gebeuren maar al dat blik zal heus niet in een keer op de schroot hoop worden gegooid. Mettertijd ja! Dan eten we veel erwtensoep en maken we bio-gas. Of zo iets.

 

Zo zal het ook wel met de GPS-sen gaan.

Schieten we zelf toch een raketje de lucht in. Mag het daarboven wel niet zo waaien als vandaag want dan duurt het wat langer! B)

 

Misschien een nieuwe firmware of chipje (kost wel weer even wat) maar voorlopig zullen we nog wel plezier kunnen beleven van onze hobby.

 

Dus kopen die handel (lijkt wel of ik in de business ga, helaas niet :ph34r: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat wij in Europa min of meer afhankelijk zijn van een Amerikaans GPS-systeem is eigenlijk geen goede zaak. Maar dat de Amerikanen hun satellieten zullen uitschakelen, verwacht ik zo 123 nog niet. Dat zou wereldwijd een groot probleem opleveren. Wat dacht je van de scheepvaart en luchtvaart welke voornamelijk gebruik maken van bakens en satellieten voor navigatie? Of GPS-systemen in auto's, bussen etc.? Tracking systemen? Er wordt veel meer gebruik gemaakt van deze satellieten dan door een paar Geocachers. (hoewel deze er wel heel veel plezier aan beleven :ph34r: ).

Uiteraard zijn er wat satellieten verouderd, maar er worden ook geregeld nieuwe gelanceerd.

 

De angst dat jouw hand GPS de prullenbak in kan, lijkt mij ongegrond en als het zover is, zijn we de Garmin 60C , CS, map 76C en CS ALLAAANG vergeten.

Bovendien bestaat een Garmin GPS uit een ontvanger en een computer met software. Misschien is bij een nieuw GPS-net (bijvoorbeeld Galileo) een software update voldoende om het apparaat weer te laten werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat wij in Europa min of meer afhankelijk zijn van een Amerikaans GPS-systeem is eigenlijk geen goede zaak. Maar dat de Amerikanen hun satellieten zullen uitschakelen, verwacht ik zo 123 nog niet.

Dat verwacht ik ook niet, maar wie gaat er met een Amerikaans systeem in Nederland werken als er een splinternieuw Europees systeem komt dat vele keren beter is?

 

Ach ja, zo lang er Nederlanders zijn die in Nederland een cache van een Nederlander in het Engels loggen zal dit soort idioterie ook wel blijven bestaan. :crybaby:

 

Ik ga er echt vanuit dat als Galileo goed werkt dat dan niemand meer werkt met met de verouderde GPS.

En dan heb ik het natuurlijk niet over die enkele cacher. Dat is een vlooiescheet op een herdershond bij de rest van de GPS gebruikers.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :beerchug:Heb uw naaste lief als uzelf, behalve als u zelfmoordneigingen heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...