Spring naar bijdragen

Wie heeft er problemen met een Magellan SporTrak?

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Gepost op: March 24 2004, 15:09:06  

Gebruiker

Groep: Members

Gebruikers Nr.: 289

Ingeschreven: 15 Jan 02

De antenneontvangst is echt verbazingwekkend !

Ik heb vernomen, en ik weet niet zeker of dit precies klopt, maar waarschijnlijk is het wel.

De Magellan gps'en hebben zeker geen beter ontvangts dan de Garmin GPS V.

Ze werken alleen met gegist bestek, en de garmin GPS'en niet.

Dit houdt in dat als de ontvangst wegvalt dan berekend de Magellan de positie gewoon door alsof je gewoon door beweegt.

Als de garmin geen ontvangst meer heeft, dan wordt dat gewoon aangegeven.

Verder hoor ik veel verhalen dat de magellan doorijlt. Als je naar een cache loopt en er gewoon overheen gaat, en verolgens weer terug moet.

Dit effect klopt precies als je ervan uitgaat dat de Magellan werkt met gegist bestek.

Het lijkt alsof de Magellan dus een beter ontvangst heeft, maar dit is in werkelijkheid dus niet zo. Qua ontvangst zijn ze beiden gelijk.

In dit verhaal kan ik me volledig vinden.

Ik ben altijd met mijn vrouw op pad die een gele eTrex heeft. Ik heb de Sportrak Pro.

Ik heb tot nu toe - bijna 1 jaar- niet kunnen ervaren dat de ontvangst van mijn sportrak duidelijk beter is.

Ook het naijleffect klopt: van tijd tot tijd moet ik weer terug lopen omdat ik er voorbij ben. Met de eTrex gebeurt dit niet. En ik zit ook niet altijd beter als onze gps'en het niet eens zijn.

De eTrex start ook sneller op moet ik toegeven. :cry:

Waarom dan toch een Sportrak pro? het geheugen, northfinder en nog een stel andere zaakjes.

Overigens heb ik nu een externe antenne erbij gekocht: Garatx Portable re-radiating antenna set(MCX) van PC-Mobile. :beerchug:

Ik heb een paar maal getest. Als ik hem inschakel wordt de ontvangst duidelijk beter en vice versa.

Nu moet ik nog iets vinden om de ontvanger bijv. op mijn hoed te monteren ( moet ik hem wel gaan dragen)

En erg praktisch is het niet met de extra draden en de met een elastiek op mijn gps bevestigde antenne.

Meer mensen met ervaring met zo'n ding ?

Groet,

Geopatra.

Maar een betere ontvangst is wel wat waard.

Geplaatst

Indrukwekkende waslijst van problemen met de Magellans. Opvallend dat de gebruikers toch blijven zweren bij dit merk. Een verschijnsel dat je ook vaak ziet bij Lada-rijders.

Geplaatst

De waslijst met problemen waar de meeste mensen last van hebben of bekend zijn bij Magellan :

• vastlopen

• barstjes in de behuizing

• kilometers afwijking

• batterijenvak wat erg stroef gaat

• schroefje van batterijenvak is al versleten

Daarbij nog enkele punten die 'onhandig' zijn aan de SporTrak:

• verlies van gegevens bij vastlopen

• verlies van gegevens indien batterij op

• geen standaard ondersteuning voor RD

• geen nederlandse taal

• geen indicatie dat er geen ontvangst is bij het kompas etc

• als er een boodschap staat (proximity alarm etc.) update de track etc. niet meer

• geen nieuwe firmware terwijl de Pro etc. al veel updates heeft

Nee, de volgende GPS wordt denk ik geen Magellan SporTrak meer. Heel misschien de Meridian maar toch gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar een Garmin....

De mindere ontvangst zoals ze zeggen (als dat al waar is) neem ik dan wel voor lief....

Er is dus in elk geval 1 ontevreden SporTrak gebruiker....

Geplaatst
Heel misschien de Meridian maar toch gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar een Garmin....

De mindere ontvangst zoals ze zeggen (als dat al waar is) neem ik dan wel voor lief....

Dat valt nog wel mee hoor. Niet iedere Garmin heeft een slechtere ontvangst. Een enkele etrextype staat erom bekend. En wat heet bekend en wat heet slecht ontvangst.

Het is niet zo dat je op een goed 12 sats hebt en op de slecht niet een :ph34r: Scheelt misschine een satje en soms net even wat sneller last van een dik bladerdek.

Hetzelfde verschil zit hem in het erbij nemen van een externe actieve antenne. Als je de antenne niet echt nodig bent is het alleen maar een lastig voorwerp en het ontvangst wordt niet beter. Goed is goed, Met en zonder antenne. Bij een goed ontvangst merk je niet eens of de antenne er aan zit of niet.

Ik merk geen verschil en het ligt ook niet aan de active externe antenne, omdat ik 2 verschillende heb en ze echt niet kapot zijn.

GRTZ

Kruimeldief :blush: Als je tienerzoon tegen je zegt dat je maf bent, zeg dan dat hij degene was die vroeger altijd erwten in zijn neus duwde.

Geplaatst

Ook ik heb het genoemde probleem met mijn SporTrak Basic dat zo nu en dan de positie alle kanten opstuitert. :yes:

Een clear all memory brengt haar weer tot rust, maar je bent onderweg dan wel je ingevoerde of gelopen track en landmarks kwijt.

Geplaatst

Gister was het weer zo ver, bezig met een cache aan het uitzetten, blijken we opeens 200km verderop te zitten: in Gent :D. Uit/aan zitten we in Rotterdam :yes: . Na nog 2x dit proberen waren we weer op de juiste positie... Het blijft vreemd.

Geplaatst
Indrukwekkende waslijst van problemen met de Magellans. Opvallend dat de gebruikers toch blijven zweren bij dit merk. Een verschijnsel dat je ook vaak ziet bij Lada-rijders.

Ik denk dat als je alle merken en types goed inventariseerd je wel frustaties en mankementen tegenkomt.

Ik vind de sporttrack(Map in mijn geval) een prima apparaat. Inderdaad slaat hij een enkele keer vast. Welke Microsoft Windows gebruiker heeft daar geen last van?

Andere genoemde mankementen zijn mij onbekend behalve dat je wel eens te ver doorloopt bij een waypoint. Maar als je hier rekening mee houd is dit geen probleem.

De volgende GPS. Dat is gewoon een prijs/kwaliteit afweging die ik op dat moment maak.

Ik ben nooit merkgebonden geweest. (Ford-Opel-Nissan-Peugeot-Chevrolet)

Oja, vroeger zat ik bij mijn ouders in een Lada. :yes:

Geplaatst

Het begint er steeds meer op te lijken dat de Sportrak Basic dus af en toe (regelmatig) een probleem heeft met het berekenen van de positie en dan:

1. positie afwijkingen geeft van kilometers verkeerd (mijn basic zat er een keer ruim 100 km vandaan)

2. enorme snelheidsafwijkingen, bijv. terwijl je stil staat geeft de Sportrak aan dat je je met 50 km per uur verplaatst (e hij blijft dit ook aangeven)

3. hoogte afwijkingen, hoogte van een paar duizend meter terwijl je nog gewoon eregens op de Veluwe staat

Het is niet duidelijk wanneer ''af en toe'' is. In veel gevallen waren er veel sattelieten, met sterk signaal, en gaf de GPS toch de bovengenoemde afwijkingen.

De vraag is of ''Sportrak gebruikers'' willen reageren en melden of ze dit probleem ook hebben. Er zijn al wat reacties en tot nu toe lijkt het er op of het probleem zich beperkt tot de Basic. Maar als er meer mensen reageren wordt duidelijker of dit inderdaad zo is.

Misschien kunnen mensen met andere GPSen )Meridians. Garmins) ook even melden of ze dit probleem hebben of niet.

Als we wat meer reacties hebben en het glashelder is dat de Sportrak Basic dit probleem heeft (en andere GPSen niet) , dan kunnen we met Magellan of de Nederlandse importeur overleggen en kijken hoe het opgelost kan worden.

Het maakt de GPS namelijk volledig onbetrouwbaar - en dat is niet prettig - .

Geplaatst
Inderdaad slaat hij een enkele keer vast. Welke Microsoft Windows gebruiker heeft daar geen last van?

Dus omdat Windows vastloopt is het acceptabel dat alles vastloopt ?

Wat zou je er van vinden als je TV vastloopt midden in een goed programma en je de TV opnieuw moet opstarten... Ook acceptabel ????

Geplaatst
Als we wat meer reacties hebben en het glashelder is dat de Sportrak Basic dit probleem heeft (en andere GPSen niet) , dan kunnen we met Magellan of de Nederlandse importeur overleggen en kijken hoe het opgelost kan worden.

Ik heb de problemen een tijdje geleden eens voorgelegd aan de importeur. Het antwoord van de importeur was in eerste instantie dat ik de enigste was met het probleem van grote afwijkingen.

Na wat verder vragen kreeg ik als antwoord van de (vermoedelijk) 2e lijn support dat SporTraks die grote afwijkingen vertonen in de regel teruggestuurd worden naar de fabrikant voor reparatie.

Hieruit kun je opmaken dat ze dus regelmatig zulke SporTraks krijgen of in ieder geval dat het probleem bekend is.

Mijn vraag over hoe vaak het voorkomt en of de problemen ook echt opgelost zouden zijn na 'reparatie' (aangezien bijna alle SporTrak Basics er last van hebben) werd gemakshalve genegeerd.

Maar misschien dat het wat effectiever is als wat meer mensen erover klagen...

Geplaatst
Na wat verder vragen kreeg ik als antwoord van de (vermoedelijk) 2e lijn support dat SporTraks die grote afwijkingen vertonen in de regel teruggestuurd worden naar de fabrikant voor reparatie.

Mijn Sportrak is teruggeweest en is gerepareerd.

Maar vertoonde na de reparatie weer dezelfde afwijkingen.

En het leenexemplaar dat ik van de importeur had, vertoonde ook dezelfde kuren.

Repareren heeft niet geholpen.

Geplaatst

Helaas heb ik dezelfde problemen met mijn Sportrak Basic (geel).

Gisteren was het weer zover. Lekker in Belgie cachen met twee nieuw in te wijden geinteresseerden. Na een half uurtje cachen was het (weer) zover: je springt van rotterdam naar brussel en terug ... en je staat stil maar de GPS zegt gewoon 200 km/h. Dat is een beetje jammer, zeker omdat we twee nieuwelingen bij hadden. Dat staat zo slordig. Ik wil mijn GPS geen dagen/weken kwijt zijn om hem te laten repareren en dan later merken dat het probleem er nog steeds is. Ik zelf zat ook te denken aan

1) slechte batterijen: ik gebruik altijd NiMH oplaadbare (ze zijn wit van kleur en van het merk van dat roze drummend konijntje). oplaadbare batterijen hebben standaard een lager voltage dan gewone alkaline batterijen, misschien is dit het probleem. Een GPS heeft natuurlijk een bepaald voltage nodig ... misschien is 1.2Volt te laag .... Gisteren had ik dus problemen met deze NiMH batterijen. Na een paar keer initialize enzo gewone alkaline's erin en toen weer een paar keer restarten en toen hebben we zonder problemen de route vervolgd.

2) mobiele telefoons in de buurt die het ontvangst of de hardware verstoren (serieus probleem bij o.a. ook pinautomaten enzo ..) Gisteren heb ik iedereen zijn mobiel uit laten zetten ...

3) fout in sattelieten lijkt me onwaarschijnlijk, fout in WAAS lijkt me waarschijnlijker (ik zal WAAS eens uitgaan zetten; kan dat??), maar toch blijft het onwaarschijnlijk, want die dingen werken echt wel goed toch?

Ik baal er wel een beetje van, vooral omdat het lijkt dat er geen echte oplossing is. Gelukkig heb ik wel altijd de GPS na 10 min stoeien weer aan de praat gekregen en hebben we altijd onze tocht voortgezet. Het is nu zo'n 3 a 4 keer gebeurd in 1 jaar tijd.

Geplaatst
1) slechte batterijen: ik gebruik altijd NiMH oplaadbare

2) mobiele telefoons in de buurt die het ontvangst of de hardware verstoren

3) fout in WAAS lijkt me waarschijnlijker

1) Wij gebruiken ook NiMH batterijen. Misschien dat het daar aan ligt maar iemand anders met een Basic heeft minstens 1x dezelfde problemen gehad toen hij alkaline batterijen gebruikte.

2) Dat een GSM kan storen klopt. Heeft zelfs de importeur bevestigd maar zelfs zonder GSM in de buurt blijft hij de onjuiste positie vertellen.

3) Dan zouden ook Garmins etc. er last van moeten hebben toch ?

Maar misschien dat de WAAS implementatie in de SporTrak niet helemaal goed is ?

Geplaatst
Ik zelf zat ook te denken aan

1) slechte batterijen: ik gebruik altijd NiMH oplaadbare (ze zijn wit van kleur en van het merk van dat roze drummend konijntje). oplaadbare batterijen hebben standaard een lager voltage dan gewone alkaline batterijen, misschien is dit het probleem. Een GPS heeft natuurlijk een bepaald voltage nodig ... misschien is 1.2Volt te laag .... Gisteren had ik dus problemen met deze NiMH batterijen. Na een paar keer initialize enzo gewone alkaline's erin en toen weer een paar keer restarten en toen hebben we zonder problemen de route vervolgd.

Ik gebruik volgens mij goede oplaadbare batterijen. 2300NiMh

Toch heeft het probleem zich voorgedaan.

Als het probleem te maken heeft met batterijen, zelf heb ik dat ook vaak gedacht, dan zouden andere GPSen (in ieder geval andere Sportraks!) er ook last van moeten hebben. Want die worden ook wel eens ''gevoed'' met de verkeerde batterijen of batterijen met een te lage spanning. Toch? Tot nu toe wordt het probleem alleen bij de Sportrak Basics gesignaleerd.

Het vreemde is ook dat mijn GPS het na een tijdje - uurtje / half uurtje - altijd gewoon weer deed, met dezelfde (verkeerde?????) batterijen er nog in.

Geplaatst
Het vreemde is ook dat mijn GPS het na een tijdje - uurtje / half uurtje - altijd gewoon weer deed, met dezelfde (verkeerde?????) batterijen er nog in.

Maar is het zo dat een op hol geslagen Sportrak vanzelf na een tijdje weer goed komt, of gaat iedereen (net als is ik) dat ding restarten/initializen, batterijen erin/eruit etc.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...