Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik gebruik een Garmin Dakota 20 en moet bij de cache voor de kompas richting een aantal graden en minuten ingeven.

Helaas zie ik alleen maar de mogelijkheid om het aantal graden in te geven. De minuten kan ik dus niet ingeven.

Als ik dan over een langere afstand ga kan dat behoorlijk gaan afwijken zeker als het aantal minuten bijvoorbeeld 25 is.

Wie kan mij zeggen of dat wel in te stellen is bij deze Dakota of misschien moet ik iets omrekenen?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor uw reaktie,

Met vriendelijke groet van:

>FlorusV<

Geplaatst

Ik heb zelf alleen een 60csx, maar als ik je verhaal zo lees dan krijg ik de indruk dat je het kompas probeert te gebruiken om te projecteren.

Bij mij werkt het als volgt (ongeveer, want ik heb het apparaat even niet bij de hand):

Selecteer het wp waarvandaan je wilt projecteren (eventueel eerst aanmaken met mark)

Klik op menu en ga naar projecteer waypoint

In het menu dat dan volgt kan ik graden en afstand opgeven

Hij maakt dan een nieuw waypoint op de kaart waar je heen gaat.

Ik neem aan dat het bij de Dakota ook op ongeveer deze manier gaat.

Geplaatst

ja dat kan ik ook wel maar het gaat om het aantal minuten.

Als ik bijvoorbeeld 62 graden en 25 minuten wil ingeven kan alleen die 62 graden maar.

Er zijn maar drie posities in plaats van vijf.

Geplaatst

als je nou eens twee projecties maakt. Even bij jouw voorbeeld blijvend: 1 projectie met 62 graden, 1 projectie met 63 graden. Dan kun je zien tussen welke twee punten je moet zijn.

Geplaatst

Het gaat om de cache GC28VN7 Winkewijert Ugchelen maar,

het gaat er ook om of dit zo wie zo in te stellen is in de Dakota of dat er een andere oplossing gebruikt moet worden zoals die twee peilingen.

Geplaatst

Het is wel 851,84 meter volgens de maker van de cache dus ik denk dat er wel een aardige afwijking kan optreden.

Geplaatst

ja dat kan ik ook wel maar het gaat om het aantal minuten.

Als ik bijvoorbeeld 62 graden en 25 minuten wil ingeven kan alleen die 62 graden maar.

Er zijn maar drie posities in plaats van vijf.

Ok dan had ik het verkeerd begrepen.

Ook bij de 60csx kun je alleen de graden ingeven. Ik heb het wel eens gehad dat ik af moest ronden hiervoor, maar dit heeft nooit tot problemen geleidt.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat het bij deze cache ook geen probleem op gaat leveren, maar dat zou je eigenlijk alleen in het veld kunnen beoordelen (als er heel veel mogelijke verstopplaatsen zijn dan zal een nauwkeuriger waypoint wenselijker zijn).

Je zou voor een nauwkeurigere bepaling eventueel kunnen kijken of er een tool is, die nauwkeuriger projecteerd.

Geplaatst

Ik heb net even vanaf een willekeurig coordinaat twee projecties over 1 km gedaan, 1 met 62 graden, 1 met 63 graden. De afwijking tussen die twee is nog geen twintig meter... Ik denk dus dat je geen enkel probleem zult ondervinden door te projecteren met een afronding op hele graden

Geplaatst

Ik ga er eens naar kijken of ik hier uit kan komen,

bedankt voor de tip.

Nou nog de oplossing van de Dakota zelf, als het al mogelijk is:-)

Geplaatst
Nou nog de oplossing van de Dakota zelf, als het al mogelijk is:-)

Volgens mij niet ... ik ken in ieder geval geen GPS-apparaat dat met minuten kan projecteren. In het veld zul je dus terug moeten vallen op schattingen zoals al door Fotogravinnetje uiteen was gezet.

Geplaatst

Als ik dan over een langere afstand ga kan dat behoorlijk gaan afwijken zeker als het aantal minuten bijvoorbeeld 25 is.

Daar wil ik nog wel een opmerking over maken.

De lengte waarover je projecteert heeft bij de in geocachen gebruikelijke afstanden geen afwijking tot gevolg !

Je gpsr maakt een wiskundige berekening en bij de bepaling van de graden over de wereldbol zijn dezelfde berekeningen gebruikt.Je gaat dus echt naar een berekend punt en dat punt verplaatst zich niet.

Waar wel een zekere spreiding kan ontstaan is als je van noord richting de evenaar projecteert over over honderden kilometers: de afstand tussen de meridianen en dus tussen 62 en 63 graden is daar groter dan hier, maar het blijft een punt waar je heengaat.

Daar staat tegenover dat het tegenovergestelde van evenaar naar noord over dergelijke afstanden kleiner wordt. Maar er is geen sprake van een foutrekening.

Geopatra.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...