Spring naar bijdragen

App Geocaching (Groundspeak Inc)


Indy & Jones

Aanbevolen berichten

Wij gaan naar Zweden op vakantie over veertien dagen. Nu gaan we daar cachen uiteraard. Om te voorkomen dat coïns gegrabbed worden die wij daar achterlaten en of verplaatsen wil ik eigenlijk de app geocaching downloaden op mijn HTC wildfire. En dan natuurlijk ook meteen via KPN internet op mijn GSM in het buitenland aanvragen.

 

Ik lees in de revieuws van de app dat je geen coïns kunt loggen in het veld. Klopt dat? Ik lees ook dat er nogal wat problemen zijn na een update, zelfs iemand die de app betaald heeft maar nooit ontvangen. Wie kan me meer vertellen over die app.

 

Bij KPN krijg ik voor tien euro per maand 100 MB internet in het buitenland. Ik heb al verschillende mensen gevraagd of ik daar genoeg aan zal hebben om te cachen in Zweden. Het cachen zelf doen we natuurlijk met de GPS, maar om te surfen naar geocaching.com, te loggen, caches op te zoeken evt. Wat denken jullie?

 

Dank je wel alvast voor jullie antwoorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik zou zeggen: download c:geo voor het loggen van coins en tbs. Je kunt gpx-en op je sd-kaart zetten en door c:geo laten inlezen om het gebruik van internet te beperken. Vanuit opgeslagen caches kun je prima online loggen, dus eventuele coins en tbs meteen droppen/visitten. Voor het retrieven van tbs en coins kun je gebruik maken van de optie zoeken - trackables en dan de trackingcode invoeren.

Ik weet niet of je ook gsak gebruikt. Zo ja, dan is gdak een goede optie om je gsak-database in het veld te gebruiken. Op dit moment is die app nog volledig offline (dus je kunt daarmee ook niet per ongeluk op internet gaan)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je fotogravinnetje, jij bent altijd super snel in je antwoorden. :thumbup:

 

Ik gebruik geen GSAK, ik ben een echt nitwit wat computers betreft. Het meeste is voor mij abacadraba, het moet gewoon werken zal ik maar zeggen.

Ik heb C;GEO al op mijn telefoon maar hoorde dat dat een bietje illegaal is? Zelfs al dreigementen dat je door .com geblokt wordt als je dat programma gebruikt? Of heb ik de klok weer horen luiden.

 

Helaas ook geen SD kaart, we hebben de dakota 10. Ik heb wel steeds meer het idee dat we eens over moeten op een andere GPS. :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de afgelopen maand hier in Italië 2 keer een weekend lang intensief gebruikgemaakt van c:geo en na drie dagen stond de teller wat dataverbruik beide keren op zo'n 50 MB. Maar als je er iets zuiniger mee opgaat (ik had de dataverbinding continu aanstaan en gebruikte ook volop satellietkaarten en wat dies meer zij) en het alleen gebruikt op de momenten dat je echt online 'moet' zijn, kom je volgens mij met 100 MB echt wel een heel eind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De eisen die ik aan een geocaching app stel:

- Grotendeels bugvrij

- PQ offline kunnen opslaan

- Offline kunnen loggen en achteraf synchroniseren met de servers van gc.com

 

Mijn persoonlijke ervaringen met enkele apps:

- App geocaching.com: Na de upgrade van App van geocaching.com veel problemen met deze app. Initieel zag de nieuwe versie mijn SD kaart in de smartphone niet meer. Na een update van Android werkte dit weer. Het inlezen van een PQ duurt veeeeeeel te lang (meer dan 1 uur voor 1000 caches), waardoor de app zich slecht leent voor grote trips waarbij je veel caches/PQ wilt gebruiken. Volgens de berichten op het forum hebben ook veel gebruikers het probleem dat ze met de app niet kunnen inloggen bij gc.com, dus niets kunnen ophalen of kunnen loggen.

- App c:geo: Volgens vele de beste app voor geocaching die er bestaat. Helaas lukt het mij niet om te loggen bij gc.com met deze app (kreeg ook geen foutmelding, waren gewoon niet geaccepteerd door gc.com). Volgens het forum een probleem door de wisselende methodes bij gc.com, maar bottem line niet op te lossen dus voor mij niet bruikbaar. Ik heb deze app dus ook niet verder bekeken. Wel even in het achterhoofd houden dat de ontwikkelaar van deze app ermee gestopt is en er dus geen updates komen. Een andere ontwikkelaar heeft de app overgenomen en heeft een nieuwe versie op de marketplace van Android geplaatst onder de naam "c:geo Open Source". Ik verwacht dat hier in de toekomst de updates ook op verschijnen.

- App GDAK: Goede tool voor het meenemen van grote hoeveelheden listings, echter is wel wat kennis van GSAK en algemene computerkennis nodig om 'eenvoudig' om de data erin te krijgen. Het werken met de app is eenvoudig, echter is het remote loggen niet mogelijk.

- App Columbus: Ben ik nu aan het besnuffelen. Eerste indruk is zeer goed. Hiermee kan ook bij gc.com gelogd worden, echter alleen online.

 

Er zijn nog andere apps, sommige waarmee je fieldnotes kunt plaatsen, andere waarmee je via een derde server fieldnotes of logs bij gc.com kunt plaatsen. Deze heb ik niet bekeken.

 

Tot nu toe heb ik nog niet de ideale, goedwerkende app geonden, maar ik blijf hopen dat de bugs uit de apps steeds verder opgelost worden en de functionaliteit uitgebreid. Tot dusver zie ik bij alle apps geen of slechts zeer beperke mogelijkheden om met trackables om te gaan.

 

Voor alle apps kan ik je meegeven: probeer ze thuis eerst uit, met name het loggen bij gc.com.

 

Ten aanzien van de kosten in het buitenland maak ik gebruik van een oostenrijkse SIM kaart van Abroadband. Ik woon namelijk in de grensstreek en cache meer in het buitenland dan in Nederland. Met deze kaart hab ik een geen maandelijkse kosten en een tarief van 0.59 Euro per MB. In de praktijk liggen de kosten hoger door de minimale pakketgrootte waarmee gerekend wordt, echter voor mij blijven de kosten significant lager dan bij een nederlands abonnement. De laagste kosten heb je echter door zo veel mogelijk offline en eenmalig via een gratis Wifi punt te synchroniseren. Om te voorkomen dat de coins/TB's gegrabt worden kun je er een briefje bij stoppen met het verzoek 1-2 weken te wachten met grabben.

 

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn ervaringen.

 

Veel plezier in Zweden, moose61

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je fotogravinnetje, jij bent altijd super snel in je antwoorden. :thumbup:

Graag gedaan :)

Ik gebruik geen GSAK, ik ben een echt nitwit wat computers betreft. Het meeste is voor mij abacadraba, het moet gewoon werken zal ik maar zeggen.

Ik heb C;GEO al op mijn telefoon maar hoorde dat dat een bietje illegaal is? Zelfs al dreigementen dat je door .com geblokt wordt als je dat programma gebruikt? Of heb ik de klok weer horen luiden.

Groundspeak lijkt wat bijgedraaid te zijn ten opzichte van c:geo: ze deden zelfs al mee in de beta voor de live-API (waarmee het wel legaal zou worden). Ik hoop dat het nieuwe ontwikkelaarsteam van c:geo daarmee verder mag gaan. Je moet idd de open source versie hebben

 

Helaas ook geen SD kaart, we hebben de dakota 10. Ik heb wel steeds meer het idee dat we eens over moeten op een andere GPS. :huh:

Ik bedoelde het geheugen in je telefoon. c:geo kan namelijk gpx-files inlezen, waardoor je de info dus niet onderweg van internet hoeft te halen, maar dat kan wel nog steeds. Voordeel is dat je dan ook niet het illegale deel (screen scraping) van c:geo hoeft te gebruiken, dus hoef je ook niet bang te zijn voor een ban.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net terug van 4 weken Tsjechië.

Eerste twee weken geen internet, laatste twee weken een wifi op de camping.

Voor de eerste twee weken verschillende PQ's gemaakt van de omgeving waar ik toen zat.

Via de app van geocaching.com een offlist gemaakt op mijn android, zodat ik de gegevens offline kon bekijken.

Via GSAK de coördinaten naar mijn GPS 60 CSx gestuurd.

Na twee weken de offline(pending)logs via de wifi naar geocaching.com gestuurd en daar op mijn account bewerkt en geplaatst.

Laatste twee weken, een dag voor we ergens heen wilde een PQ gemaakt van om en nabij 25 a 30 caches en die dezelfde dag via dezelfde weg in mijn android gezet.

's avonds of de volgende dag de pending logs verwerkt.

Werkte allemaal prima. Heb geen data verbruikt, want had mijn roaming uitstaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is het trouwens altijd handig om, als je langer dan een paar dagen in een land gaat verblijven (en geocachen), eerst eens lang te gaan bij een plaatselijke telecomshop. In Italië heb je bij Vodafone bijvoorbeeld een prepaidkaartje voor een paar euro, waarna je voor 3 euro per week 500 MB aan internetverkeer kunt gebruiken. Dus als het goed is ben je dan met een euro of 15 een paar weken onder de pannen. Ongetwijfeld zijn er in andere landen ook handige aanbiedingen.

 

P.S. Zorg natuurlijk wel altijd voor een offline backup, want de meeste handen hebben meer afgelegen plekken (lees: geen telefoondekking) dan Nederland.

bewerkt door kdv
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Indy & Jones

 

- Ik heb een paar keer met c:geo gewerkt en vind het wel prettig werken en toen ik het gebruikte werkte het naar behoren. Maar zoals iemand anders al zei, zet anders een paar programma's op je telefoon en probeer ze allemaal uit.

 

- Wat betreft verbruik. Ik ben zo ongeveer vergroeid met mijn smart phone en verbruik zo rond de 300 mb per maand. Ik kijk geen filmpjes of gebuik geen youtube.

 

- Maar eens even heel iets anders. Ik vind het eigenlijk wel heel erg zonde dat je alleen maar internet gaan gebruiken om de coins en tb's te loggen... Als ik het goed begrijp ga je dus alle caches gewoon loggen als je weer thuis bent. (Lijkt me ook niet echt prettig alles op je telefoon loggen, uit ervaring weet ik dat dat erg lang duurt om te doen ;))

Misschien is het wel veel makkelijker om gewoon wat briefjes op de coins en tb's te plakken waarop je zet dat je op vakantie bent t/m dan en dan en of ze hem niet willen grabben. Als je de hele vakantie geen caches gaat loggen neem ik aan dat je wat aantekening op gaat schrijven? Je kan dan precies bijhouden waar je coins of tb's eruit of erin doet. Je zou dan ook de trackingcode op kunnen schrijven dat als ze hem toch grabben je hem terug kan grabben (je hebt tenslotte al aangegeven dat je hem pas na een bepaalde datum log).

Je kan natuurlijk ook alijd wat notities maken en het even in een internet cafe doen. Want over het algemeen is mijn ervaring met loggen van caches op de smartphone in het veld niet echt prettig. Een smartphone is toch geen computer, internet is vaak niet snel en het verpest voor mij een klein beetje de cache ervaring om daar meteen al mee bezig te zijn.

bewerkt door Marcel en Micha
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt ook eigenlijk wel gelijk Marcel en Micha. Ik heb gisteren toch maar besloten gewoon lekker op vakantie te gaan en niet bezig te zijn met internet. Komen we een internetcafé tegen en voel ik behoefte dan kunnen we altijd nog even loggen. En anders lekker briefjes bij de coïns dat ze even geduld moeten hebben. Of helemaal geen munten droppen maar alleen maar meenemen mss.

 

Sommige campings hebben tegenwoordig ook WIFI en de laptop gaat ook mee. Ook nog een optie.

 

Dank allen voor de antwoorden. Het heeft me geholpen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veranderd de .com site gedurende je vakantie, moet mogelijk ook c:geo aangepast worden. Dat kost een paar dagen. Weet dus wat je doet als je hele hebben en houden op c:geo richt. Beter is gdak meenemen met een afslag van gsak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu we het toch over c:geo hebben: dit programma wordt niet meer door de oorspronkelijke ontwikkelaar bijgehouden!

Gelukkig hebben een aantal enthousiaste mensen het project overgenomen. Maar de applicatie moet dan wel opnieuw worden geïnstalleerd. Het heet nu c:geo - opensource. De ontwikkelaar heet mucek4.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...