henjan01 Geplaatst 30 juni 2011 Geplaatst 30 juni 2011 Sinds en week een Garmin eTrex H in bezit. Was snel vertrouwd. Mijn huis terugvinden ging tot bijna op de meter. Bij uittesten van een cache kwamen typische zaken voorbij met vooraf ingegeven way points. Voorbeeld: Afwijking coördinaten van mijn huis met die gevonden op de site GPScoordinaten.nl ca 100 meter. Huis: N x.xx.018, E x.xx.255 volgens GPS coördinaten N.x.xx.081, E x.xx.279. volgens eTrex aanduiding accuracy 6 meter. n.x.xx.080, E x.xx.255 volgens eTrex bij aanduiding accuracy 10 meter. ( Herhaalde meting gaf verschil van .001) N.x.xx.033, E.x.xx.256 volgens TomTom Go Live 950 Dank voor hulp henjan01
thex Geplaatst 30 juni 2011 Geplaatst 30 juni 2011 Ik neem aan dat je huis niet in de cache staat, en ook niet groter is dan 100 meter. Dan heb je waarschijnlijk op google earth of google maps gekeken. Die hebben standaard ingebouwde afwijking.
handleiding Geplaatst 30 juni 2011 Geplaatst 30 juni 2011 Niet van sites uitgaan weet niet of de etrex H gemiddelde kan bepalen (zie je als je een Waypoint gaat maken) Maar een aantal malen opnemen met een wachttijd van 5 minuten voor het prikken op locatie (om de gps te laten inlopen) ook de afwijking noteren op moment prikken GPS is vaak tot op 2 meter nauwkeurig met een afwijking van ong 2 meter
kalkendotters Geplaatst 30 juni 2011 Geplaatst 30 juni 2011 100 meter klinkt een beetje als het verschil tussen dutch-grid (of eigenlijk Bessel) en wgs84. Hoewel we in Nederland wonen, wordt hier voor graden vrijwel uitsluitend het WGS84 systeem gebruikt. Alleen bij een enkele puzzel worden graden gebruikt in Bessel. Rijksdriehoekcoordinaten worden weergegeven in een grid dat gebaseerd is op Bessel. Controleer dus of je GPS goed staat ingesteld op WGS84
henjan01 Geplaatst 30 juni 2011 Auteur Geplaatst 30 juni 2011 Bedacht al dat ik te snel was met een way point maken namelijk bij onmiddellijke aankomst. Ga jullie tips opvolgen/uitzoeken. Dank
henjan01 Geplaatst 2 juli 2011 Auteur Geplaatst 2 juli 2011 aanvulling: ik gebruik WGS84. Min vraag heb ik gesteld omdat ik bij het zoeken van een cache op onmogelijke kwam. Voorts gebruikte in niet de coördinaten van Google ( indien ingebouwde afwijking, is er iets bekend hoe groot die kan zijn? ) maar van de site: GPScoordinaten.nl. Heeft iemand ervaring met de waardes die deze site geeft? Ben ook bezig met afstand die in de coordninaten zitten. Vond tot nu toe dat 1/0000 sec circa 10 meter is. dank voor antwoorden.
Fotogravinnetje Geplaatst 2 juli 2011 Geplaatst 2 juli 2011 bij mij geeft de site gpscoordinaten.nl akelig exact de coords die ik ooit in m'n voortuin ingemeten heb met m'n etrex vista hcx....
kalkendotters Geplaatst 2 juli 2011 Geplaatst 2 juli 2011 aanvulling: ik gebruik WGS84. Min vraag heb ik gesteld omdat ik bij het zoeken van een cache op onmogelijke kwam. Voorts gebruikte in niet de coördinaten van Google ( indien ingebouwde afwijking, is er iets bekend hoe groot die kan zijn? ) maar van de site: GPScoordinaten.nl. Heeft iemand ervaring met de waardes die deze site geeft? gpscoordinaten.nl gebruikt op de achtergrond 'gewoon' de google kaarten. De afwijking met beiden is dus hetzelfde. Google voegt geen extra afwijking toe, maar in sommige gevallen liggen de satelietbeelden, en kaartgegevens niet exact op de juiste plek. Vaak is de afwijking minder dan 10 meter maar er zitten uitschieters tussen van meerdere tientallen meters. (dit is soms vrij eenvoudig te zien omdat dan de getekende wegen niet overeenkomen met de wegen in de satelietfoto.) Ben ook bezig met afstand die in de coordninaten zitten. Vond tot nu toe dat 1/0000 sec circa 10 meter is. dank voor antwoorden. Die afstand tussen coordinaten is verschillend tussen de noord/zuid en oost/west richting. Dit komt omdat onze aarde een bol is, en wij vrij hog (52°) op die bol zitten. Ook is daardoor de waarde anders in noord- en zuid-nederland. Bij Amersfoort (ca midden van NL) is 0.001' op de N/Z richting 1,8m; in O/W richting 1,1m
Diafragma Geplaatst 2 juli 2011 Geplaatst 2 juli 2011 Ik verbaas mij keer op keer weer met welk gemak in logs beweert wordt dat caches niet precies op een nulpunt liggen. De toestellen waarmee we dit spel spelen "halen een nauwkeurigheid, onder goede ontvangstomstandigheden, van enkele meters. Dat wil nog niet zeggen dat je dan ook de zekerheid hebt dat de fout niet meer is dan een meter of drie, want als het toestel als positiefout 3 meter aangeeft wil dat zeggen dat de kans dat de fout groter is dan 3 meter 32% is (of 50%, dat is niet helemaal duidelijk). Er is dan nog steeds een kans van 5% (of 18%) dat de fout zelfs meer dan 6 meter is. Als je uren de tijd hebt kun je met toestellen als de 60-serie laten uitmiddelen. Dit verhoogt de nauwkeurigheid nog wel, maar niet helemaal tot 1 meter. Als je dagen de tijd hebt kun je door analyse van de tracklog de meternauwkeurigheid wel halen, mits er ter plekke een vrij hemelzicht is. Maar dat is meer hobbywerk. Met professionele apparatuur gaat het allemaal nauwkeuriger en vlotter, maar dan praat je wel over duizenden euro's, en dat valt buiten het bestek van dit forum". (bron: forum.gps.nl)
henjan01 Geplaatst 14 juli 2011 Auteur Geplaatst 14 juli 2011 Goede morgen, Dank voor alle antwoorden. Ik heb me extra verdiept in de instellingen van het apparaat, definitie, en systeem van coördinaten etc.. Tevens kwam ik een bijdrage uit België tegen met informatie voor beginners met o.a. gegevens waar een aansluitkabel ( eTrex H naar PC- USB) te krijgen was. Gekocht voor ca 20 euro in de USA. Keurig thuis bezorgd met driver op een schijfje. Mapsource geinstalleed en nu valt alles op zijn plaats. Gelopen routes toen nu ook in Google Earth vrij exacte posities waar ik waypoints heb ingevoerd. De nauwkeurigheid had ik al als goed omschreven. Ben nu denkelijk klaar voor het wandelen met een een extra uitdaging. Allen veel succesen plezier gewenst. henjan01
de jachthond Geplaatst 22 september 2011 Geplaatst 22 september 2011 OOk ik heb problemen met de nouwkeurigheid van mijn garmin e trex h het scheeld zomaar 100 tot 150 meter met het opgegeven cordinaat Wat doe ik fout?????
't Hopbelletje Geplaatst 22 september 2011 Geplaatst 22 september 2011 Voor het gemak draadjes samen gezet. Hopelijk staat hier je antwoord tussen
wirholt Geplaatst 22 september 2011 Geplaatst 22 september 2011 OOk ik heb problemen met de nouwkeurigheid van mijn garmin e trex h het scheeld zomaar 100 tot 150 meter met het opgegeven cordinaat Wat doe ik fout????? Staat hij wel ingesteld op WGS84?
Fotogravinnetje Geplaatst 22 september 2011 Geplaatst 22 september 2011 @jachthond, controleer eens bij menu - instellen - eenheden of je wel WGS84 ingesteld hebt en DDD MM.MMM
Blade21 Geplaatst 30 september 2011 Geplaatst 30 september 2011 Ik heb de site even gechecken voor mijn huis coordinaten. Ik heb zelf een Dakota 10. N x yy. 719 E x yy.019 gpscoordinaten.nl N x yy. 718 E x yy 020 GPSR met nauwkeurigheid van 3 m De site lijkt me dus vrij nauwkeurig. Twan
Aanbevolen berichten