maja120 Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Vandaag de slecht weer cache gereden. De juiste letters op het laatst vervangen door de juiste cijfers en je hebt twee coordinaten. Graden erbij, lijntje trekken en je hebt een snijpunt. Hoe doe je dat in OciExplorer, en hoe gaat dat als je coordinaten op verschillende kaarten liggen? Graag jullie hulp want thuis komen we er niet uit Groet, Maja, die het echt niet weet...
Peetee Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Maja,die het echt niet weet... De sleutelwoorden zijn: route en projectie. Kijk je gps-handleiding er nog maar eens op na.
maja120 Geplaatst 8 februari 2004 Auteur Geplaatst 8 februari 2004 Peetee, Het gaat mij niet om de GPS, maar om OciExplorer. Trouwens, mijn Geko 201 kent wel een route maar geen projectie. Groet, Maja, die het nog steeds niet weet
Peetee Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Ik weet niet of ik precies begrijp wat je bedoelt. Bedoel je misschien: hoe krijg ik coördinaten handmatig in Ozi, om daarna de verschillende bewerkingen, zoals projectie en uitzetten van een route, uit te kunnen voeren? Ik heb daar ook al eens naar gezocht, maar ook niet gevonden. Daarom breng ik de coördinaten altijd eerst in mijn gps in, om ze daarna vanuit de gps in te lezen in Ozi. Voor wat betreft de verschillende kaarten: mijn ervaring is dat het in Ozi niet uitmaakt in welke kaart je waypoints, routes en projecties inbrengt. Als je ze bv. eerst inbrengt op de NL-kaart (voor het juiste overzicht), en daarna overschakelt naar een andere (deel-kaart), dan worden de waypoints, routes e.d. ook daar in de juiste verhouding weergegeven. Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben. Trouwens, dat de Geko 201 geen projectie kent vind ik heel raar. Die functie zit zelfs al in de Etrex Euro.
maja120 Geplaatst 8 februari 2004 Auteur Geplaatst 8 februari 2004 Waarschijnlijk ben ik niet helemaal duidelijk. Wat ik wil is het volgende: Ik heb twee coordinaten ingevoerd in OziExplorer en heb daar waypoints van gemaakt Nu moet ik vanuit waypoint 1 op 156 graden een lijn trekken vanuit waypoint 2 een lijn trekken op 321 graden. Op het snijpunt kan ik de cache vinden Nu ligt het ene coördinaat in kaart 17F en het andere op 18A. Hoe los ik dit op? Groet, Maja, die de kreet projectie echt niet tegenkomt in de handleiding
Jurgen & Co Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Volgens mij moet je dit wiskundig kunnen uitreken. Ik zou het proberen met de coordinaten van RD. En dan het antwoord in ozi. IK ga nu een wiskunde boek pakken. Jurgen & Co
Rovel Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Hoe los ik dit op? Voor een bij stel je wel hele lastige vragen.
Biertjuh Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 die de kreet projectie echt niet tegenkomt in de handleiding Ik begrijp precies wat je bedoeld. Nu nog ... hoe doe je het ... In Ozi staat onder Options "Project New Waypoint" dat is dus simpel, maar je kan geen lijn trekken. Er moet toch iemand zijn die wel weet hoe dit moet. Ik blijf dit volgen, omdat ik ook wel nieuwsgierig ben naar de oplossing Ruud
S@NL - Tex (SST) Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Coordinaten even omzetten naar decimale graden en dan is het simpele wiskunde. Breken de relatie tussen het verschil in N en E ( N=a*E+B ) van beide lijnen en stel deze twee formules aan elkaar gelijk. De waardes die je dan krijgt is het snijpunt. Probeer het niet uit je hoofd want uit ervaring weet ik dat je redelijk ver achter de komma moet rekenen om een betrouwbaar antwoord te krijgen. [edit]Voor mijn cache 'X Marks The Spot' heb ik het volgende ooit gemaakt: http://tex.geocacher.nl/XMarksTheSpot2.xls. Probeer het maar eens uit, werkt perfect.[/edit]
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 DE clou zit hem in: dat je twee kaarten tegelijk nodig hebt. De manier om dit soort zaken te omzeilen is: schakel over op de Blank Map (auto Scale) te bereiken via menu 'Map' . Die heb ikzelf WGS84 mapdatum gegeven want geocachers gebruiken meestal dat soort graden. Daar laad/type enz. ik met punten en pas later zoek ik een goede onderliggende kaart op. Kan je niet de kompasroos met bearing gebruiken om in Ozi (hulp) waypoints te zetten? En met een rechtsklik op een waypoint kan je 'project nieuw waypoint' doen met bearing en afstand. Cirkel kan je maken met proximety distance van een waypoint.
maja120 Geplaatst 8 februari 2004 Auteur Geplaatst 8 februari 2004 Voor een bij stel je wel hele lastige vragen. Vind je dat niet prik kelend Groet, Maja, die doorkrijgt dat het niet eenvoudig wordt
Geepjes Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Je kan toch ook de twee kaarten bewerken in een fotosoep-programma tot 1 kaart en die kaart invoeren in Ozi...of bedoel je dat ook niet?
S@NL - Tex (SST) Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Voor een bij stel je wel hele lastige vragen. Vind je dat niet prik kelend Groet, Maja, die doorkrijgt dat het niet eenvoudig wordt Niet eenvoudig? Probeer dat Excel sheet van mij maar eens. Werkt perfect. 't is dan wel niet in OciExplorerer maar het werkt wel.
deBruineBeren Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Misschien een houtje touwtje manier, maar ik zou het zo doen. Kies een grootte kaart van Nederland. Maak het eerste waypoint. Klik op je rechtermuis knop op het eerste waypoint. Kies Nieuw waypoint projecteren. Voer hier de juiste richting in en kies bij afstand voor een overdreven grootte waarde (bv 100000 meter) Nu wordt het tweede waypoint gemaakt. Klik op je rechtermuis knop op het eerste waypoint. En kies voor Maak trackpoint aan op wp. Ga nu naar het tweede waypoint en klik op je rechter muis knop. Kies hier ook voor maak trackpoint aan op wp. Er wordt nu een lijn tussen de twee trackpoints (voor heen waypoints) getrokken. Doe de hier voorgaande stappen nog een keer maar dan voor waypoint 3 en 4. Plaats je cursor op het snijpunt van de twee tracklijnen klik op je rechter muis knop en kies zoek kaart. Open de gevonden kaart en zoom maximaal in. Plaats nu met je muis een 5 waypoint op de plaats waar de twee lijnen elkaar kruisen. Lees vervolgen het coördinaat uit.
Rovel Geplaatst 8 februari 2004 Geplaatst 8 februari 2004 Het is niet wat die bij vraagt, maar wat is er eigenlijk mis met een papieren kaart(en), liniaal, gradenboogje en een potloodje. Volgens mij werkt dat ook tegenwoordig nog vrij goed.
Aanbevolen berichten