Pinguutje Geplaatst 19 april 2011 Geplaatst 19 april 2011 Hoi, ik ben nogal nieuw in de wereld van goecaching, maar ben nu al helemaal verslaafd. Echter ben ik tegen twee dingetjes aangelopen waar ik niet helemaal uit kom, omdat ik nog niet helemaal doorheb hoe ik aan mijn info kan komen in de vorm van tools of andere programma's. Hieronder mijn twee vraagjes: Ik ben bezig met een mysterie cache en hiervoor moet ik een snijpunt van 3 circels berekenen. Hoe kan ik dat het beste doen en is er eventueel een programma of tool die ik hiervoor kan gebruiken? Mijn tweede vraag gaat over RD meetpunten. Ik ben bezig met een mysterie cache op te lossen en hiervoor krijg ik RD coördinaten als antwoord, maar als ik die in een tool voer om te om te zetten naar gewone coördinaten krijg ik een foutmelding dat het niet bestaat. Ik heb de puzzel zeker 4 keer opnieuw gedaan en krijg gewoon dezelfde RD punten eruit. Kan iemand me helpen? Heel erg bedankt alvast!!!
Lemon Geplaatst 19 april 2011 Geplaatst 19 april 2011 Wat de tweede vraag, over omzetten van RD-waarden, betreft: het is je toch wel bekend dat in RD de X en de Y staan voor resp. Lengtegraad en Breedtegraad? Dat is dus net andersom dan in WGS84, waarin de Breedtegraad (voor Nederland N=Noorderbreedte) als eerste pleegt te worden opgegeven. In sommige tools moet je daarmee rekening houden. Wat ik als controlemiddel wel eens toepas, is dat ik de gegeven WGS84-coördinaten van de Mystery via bijv. gct.exe (te downloaden hier) omzet naar RD-waarden. Dan heb ik tenminste een beetje idee hoe de RD-waarden X en Y er ongeveer zouden moeten uitzien. Natuurlijk ligt de cache niet op die coördinaten, maar het geeft soms wat houvast bij het oplossen van puzzels. Wat de eerste vraag betreft: helaas kent gct.exe niet de mogelijkheid om de snijpunten van drie cirkels te berekenen. Wel van twee cirkels, dus misschien een paar keer toepassen? Deze tool kan ook de snijpunten van twee cirkels berekenen. Succes
Hiker_R Geplaatst 19 april 2011 Geplaatst 19 april 2011 Zoek ook eens op geotools4.xls. Een excelbestand dat allerlei handige dingen kan berekenen, bijvoorbeeld projecteren, snijpunten van twee cirkels, snijpunt van twee rechte lijnen en nog meer. In ieder geval thuis op de pc te gebruiken.
Pinguutje Geplaatst 19 april 2011 Auteur Geplaatst 19 april 2011 Heel erg bedankt! Zal hier zeker naar kijken
technetium Geplaatst 19 april 2011 Geplaatst 19 april 2011 Ik ben bezig met een mysterie cache en hiervoor moet ik een snijpunt van 3 circels berekenen. Hoe kan ik dat het beste doen en is er eventueel een programma of tool die ik hiervoor kan gebruiken? Het kan ook voorkomen dat je dat in het veld moet doen. Dan kun je m.b.v. een gevarencirkel een cirkel op de kaart zetten. Dat kan ook thuis met Mapsource. Als je dan je cirkels op de kaart gezet heb, zie je waar het snijpunt ligt. Een Oregon heeft geen gevarencirkels. Dat vond ik zo jammer dat ik daarvoor de volgende wherigo: http://coord.info/GC2C308 voor gemaakt hebt. Dan kun je onderweg het snijpunt van cirkels en lijnen berekenen. Succes Tc
Bloodwoosj Geplaatst 19 april 2011 Geplaatst 19 april 2011 (bewerkt) Ik merk dat men er -in tegenstelling tot voor enkele jaren- kennelijk tegenwoordig geen moeite mee heeft om de topicstarter wiens eerste post op dit forum een vraag is over een oplossingsstrategie voor een mysterie op dit forum een antwoord te geven. Werd er jaren geleden direct geantwoord dat het not done was oplossingsstrategieën van mystery-caches hier te bespreken (gelukkig wordt er hier geen GC code genoemd), tegenwoordig zijn de grenzen blijkbaar wat opgerekt. Ik zou er dan ook op willen wijzen dat het heel eenvoudig is om de maker van een mysterie-cache bij geval van vragen of onduidelijkheden zelf te mailen. De meeste makers zullen nauwelijks problemen hebben om je een zetje in de juiste richting te geven en zo komt niemand in de verleiding mysterycaches op dit forum te bespreken. Greetz, Bloodwoosj. 19 april 2011 bewerkt door Bloodwoosj
kdv Geplaatst 19 april 2011 Geplaatst 19 april 2011 Ik merk dat men er -in tegenstelling tot voor enkele jaren- kennelijk tegenwoordig geen moeite mee heeft om de topicstarter wiens eerste post op dit forum een vraag is over een oplossingsstrategie voor een mysterie op dit forum een antwoord te geven. Naar mijn mening wordt er hier toch niet om een oplossingsstrategie gevraagd? Het is een vrij concrete technische vraag lijkt me, het snijpunt van drie cirkels berekenen. Of vind je het dan al te ver gaan om de vraagsteller aan te raden met 2 cirkels te beginnen. Ik denk dat als de OP een tooltje had gehad voor het berekenen van het snijpunt van 2 cirkels hij/zij er verder ook al wel zelf uitgekomen zou zijn.
Pinguutje Geplaatst 19 april 2011 Auteur Geplaatst 19 april 2011 Beste Bloodwoosj, Hoewel ik het waardeer dat je mij (en anderen) hierop wijst, had je toon van je bericht toch iets vriendelijker gemogen. Zoals ik in mijn post heb gezet ben ik nog maar een beginner in deze wereld en weet de ins en outs dus nog absoluut niet en dus al helemaal niet hoe het 'vroeger' ging. In het vervolg zal ik hier dus op letten, maar ik vind het heel onvriendelijk dat je niet eens een beginner op weg wilt helpen en het blijkbaar wel nodig vindt te zeuren, wat een hele verkeerde indruk geeft van de soort mensen die ik kan aantreffen op dit forum of in de wereld van geocachen. Hierbij wil ik u er dus op wijzen dat dit soort berichten mensen kan afschrikken van een topic posten in het vervolg en er zelf voor kan zorgen dat beginner zoals ik in het geheel afgeschrikt worden van het geocachen. De rest wil ik wel erg bedanken met de hulp
kdv Geplaatst 19 april 2011 Geplaatst 19 april 2011 Beste Bloodwoosj, Hoewel ik het waardeer dat je mij (en anderen) hierop wijst, had je toon van je bericht toch iets vriendelijker gemogen. Wat mij betreft was er niks mis met de toon van Bloodwoosj. Jouw toon vind ik helaas wel vrij agressief nu. ...ik vind het heel onvriendelijk dat je niet eens een beginner op weg wilt helpen en het blijkbaar wel nodig vindt te zeuren, wat een hele verkeerde indruk geeft van de soort mensen die ik kan aantreffen op dit forum of in de wereld van geocachen. Bloodwoosj geeft een prima indruk van de soort mensen die je op dit forum of in de wereld van geocachen kunt aantreffen Hierbij wil ik u er dus op wijzen dat dit soort berichten mensen kan afschrikken van een topic posten in het vervolg en er zelf voor kan zorgen dat beginner zoals ik in het geheel afgeschrikt worden van het geocachen. Tja als je daar al door afgeschrikt wordt, zul je het nog moeilijk krijgen vrees ik. En in principe was het trouwens geloof ik ook Bloodwoosj' bedoeling om mensen af te schrikken van het posten van dit soort berichten
Bloodwoosj Geplaatst 19 april 2011 Geplaatst 19 april 2011 Naar mijn mening wordt er hier toch niet om een oplossingsstrategie gevraagd? Topicstarter geeft zelf aan dat hij dit zoekt ivm het oplossen van een mystery. Dat lijkt me dus wel degelijk vragen naar een strategie met een bepaalde mystery in het achterhoofd om er zo achter te komen op welke manier je hem kunt oplossen. Zoals ik reeds schreef zullen de meeste mystery-owners niet de beroerdste zijn om beginnend cachezoekers op weg te helpen. Dat lijkt me prettiger en meer in overeenstemming met de geest van dit forum dan het via dit forum te doen. Ik begrijp uit de reactie van de topicstarter dat mijn verwijzing naar hulp zoeken bij de cache-owner niet op prijs gesteld werd, ja zelfs als onvriendelijk werd ervaren. Toch meen ik een neutraal antwoord en een advies voor de vraagsteller gegeven te hebben. Wordt mijn antwoord als onvriendelijk ervaren, mijn excuses, zo bedoel ik het niet, wat ik schreef zijn slechts feiten. @Pingutje, Ja, ik snap dat je beginner bent. Dat is ook een van de redenen waarom ik een paar feiten over het verleden noem. Als men dat als zeuren interpreteert, het zij zo. Verder zeur ik niet, wil ik wel degelijk beginners op weg helpen, maar niet door op een forum openlijk oplossingstrategieën of oplossingen te bespreken. Er is al genoeg gezegd over geoleaks, die dit veel openlijker doen dan dit forum, in diverse andere draadjes in dit forum. Het is een vrij concrete technische vraag lijkt me, het snijpunt van drie cirkels berekenen. Klopt helemaal, opgehangen aan een vrij concrete cache kennelijk. Of vind je het dan al te ver gaan om de vraagsteller aan te raden met 2 cirkels te beginnen. Ik denk dat als de OP een tooltje had gehad voor het berekenen van het snijpunt van 2 cirkels hij/zij er verder ook al wel zelf uitgekomen zou zijn. Ik wilde slechts benadrukken dat ik het jammer vind dat men als beginner een dergelijke vraag (als eerste post) op een forum zet, en dat daar in tegenstelling tot ooit blijkbaar weinig mensen problemen mee hebben om er antwoord op te geven. Blijkbaar is het mij onmogelijk feiten te noemen zonder dat het antwoord als zeurderig ervaren wordt. Het spijt me nogmaals, dat de feiten zo zijn zoals ze zijn, maar als ik ze weergeef kan ik ze echt niet veranderen. wat een hele verkeerde indruk geeft van de soort mensen die ik kan aantreffen op dit forum of in de wereld van geocachen Ik ben slechts één van een hele grote groep, ik wordt blijkbaar al als zeurderig ervaren, en kennelijk val ik ondanks het feit dat je zelf aangeeft een beginner te zijn toch al uit de boot op dit forum. Ik neem aan dat als men die andere honderden postjes leest die ik hier ooit schreef iedereen vanzelf tot de conclusie kom hoe onvriendelijk ik en onbehulpzaam ik op dit forum ben. En dat dat linkje in mijn handtekening er ook alleen maar staat voor mijn eigen ego op te boosten en vooral niet om andere gebruikers te helpen door mijn ervaringen met een gps te delen. Hierbij wil ik u er dus op wijzen dat dit soort berichten mensen kan afschrikken van een topic posten in het vervolg en er zelf voor kan zorgen dat beginner zoals ik in het geheel afgeschrikt worden van het geocachen. Gezien de manier waarop je antwoord geeft lijkt me dat wel mee te vallen. Daarnaast, als men zich door 1 vervelend antwoord laat afschrikken van het geocachen, bereid je dan maar voor op een aantal tegenslagen, want het gebeurt ons allemaal regelmatig dat we door onze eigen tekortkomingen een cache gewoon wel eens niet kunnen vinden ;-) Greetz Bloodwoosj.
De_Eppelkes Geplaatst 19 april 2011 Geplaatst 19 april 2011 Nou ik kan wel beamen dat Bloodwoosj zeer behulpzaam is. Hij heeft mij destijds meegenomen naar een multi waarin je vele trucs op de gps moet uithalen. Zeker voor hehaling vatbaar. Daarbij is hij een oude rot in het vak, hij is zeer deskundig. De Eppelkes
kdv Geplaatst 19 april 2011 Geplaatst 19 april 2011 (bewerkt) Topicstarter geeft zelf aan dat hij dit zoekt ivm het oplossen van een mystery. Dat lijkt me dus wel degelijk vragen naar een strategie met een bepaalde mystery in het achterhoofd om er zo achter te komen op welke manier je hem kunt oplossen. Ja ok, je hebt wel een punt, maar het blijft toch een vrij algemene vraag. Als iemand hier bjvoorbeeld vraagt hoe je WGS84 omzet naar RD, zal dat ook heus wel naar aanleiding van een concrete cache zijn. Maar in algemene zin ben ik het wel met je eens. 19 april 2011 bewerkt door kdv
Pinguutje Geplaatst 19 april 2011 Auteur Geplaatst 19 april 2011 (bewerkt) Het was niet de bedoeling om agressief over te komen. Dit was duidelijk een miscommunicatie. Ik had niet verwacht dat het zo'n specifieke vraag zou zijn, omdat dingen zoals snijpunten en RD's toch wel vaker voorkomen in puzzels. Ik hoop in de toekomst dan zeker wel iets te leren van Bloodwoosj en andere experts op het gebied van geocaching. 19 april 2011 bewerkt door Pingutje
Team Tabak Geplaatst 19 april 2011 Geplaatst 19 april 2011 (bewerkt) De topicstarter stelt hier gewoon een goede technische vraag. Het antwoord interesseert ook mij. Of daar nou een mystery of niet aan ten grondslag ligt is van geen enkel belang. De vraagsteller stelt de vraag in zijn algemeenheid. Op dit moment heerst er een sfeer op dit forum (ingegeven door een servicemeneer op twitter en een andere servicemeneer op geoleaks) waarbij de ene helft van de cachers als schurken en boeven worden neergezet omdat ze wel eens met vrienden, kennissen of hoe dan ook aan een coordinaatje komen en de andere helft van de cachers zich heiliger voordoen dan de Paus. Zij doen nooooooiiiiittttt wat, lossen alle mysteries zelf op, gaan nooit met de buurman op pad om eens een coordinaatje te kunnen meepikken en kennen de regels van geocaching.com uit hun hoofd. Je kunt ze er 's nachts voor wakker maken. Jammer, want ik zou graag een goed en degelijk antwoord zien op de vraag van de topicstarter. Bloodwosj zou zijn ongetwijfeld aanwezige vakkennis op het gebied van geocaching beter hebben kunnen aanwenden dan met dit antwoord, dat kennelijk ingegeven werd door de door mij aangehaalde sfeer op dit forum. Nu wordt dit interessante onderwerp weer ondergesneeuwd door niet ter zake doende stellingen. Kortom, ik hoop nog een degelijk antwoord op de eerste vraag te mogen zien en het liefst van de Heer Bloodwosj!!!! Daar kopen we wat voor!!! 19 april 2011 bewerkt door Gerrit Tabak
Fotogravinnetje Geplaatst 19 april 2011 Geplaatst 19 april 2011 Volgens mij is dit inderdaad een algemeen technische vraag. Ons wordt niet gevraagd te vertellen hoe een bepaalde cache opgelost moet worden, maar heel specifiek (toevallig aan de hand van een cache die TS onder handen had waarbij hij dit moest doen) naar de techniek van het oplossen. Hij heeft blijkbaar gegevens (die hij hier niet deelt) en weet ook het principe van hoe de puzzel op te lossen is, alleen weet hij niet hoe hij dat in de praktijk voor elkaar krijgt. In dit subforum stikt het van de dergelijke vragen. Waarom kan dat nu dan opeens niet meer? Alleen omdat TS in z'n vraag aangeeft dat ie er tijdens het cachen tegenaan gelopen is dat hij niet weet hoe hij dit voor elkaar moet krijgen? Juist daarvoor is dit subforum volgens mij. Ook in de tweede vraag geeft hij geen voorbeeld van zijn berekende uitkomst, alleen dat hij zeker weet dat hij de puzzel goed opgelost heeft, maar om de een of andere onbekende reden de laatste omzetting van RD naar WGS84 niet voor elkaar krijgt in de converter die hij ervoor gebruikt. Wat is er mis mee om op zo'n manier tips te vragen wat hij misschien fout gedaan heeft? Niet iedereen zal weten dat in RD x de oost-west-lijn aangeeft en de y de noord-zuid-lijn, terwijl het bij WGS84 juist eerst de plaats op de noord-zuid-lijn heeft en daarna pas de oost-west lijn. Laat staan dat je dan ook nog door hebt dat de converter die je gebruikt daarom eerst de y en dan de x wil hebben....
Aanbevolen berichten