Spring naar bijdragen

Reken Tekens Wiskunde


Chinchilla

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Hier vind je wellicht wat informatie en een link naar een handige tool.

 

Nog een andere uitleg.

 

Maar het ligt er natuurlijk ook aan of je bedoelt voor je gps/telefoon of voor thuis om eea uit te rekenen... Wat zoek je precies?

 

hoi ik bedoel dit soort dingen N51.(J*J0+G.((26*A)-G)

ik bedoel datgene wat je op je cache papier hebt staan

ik heb een oregon 550t

 

Hier vind je wellicht wat informatie en een link naar een handige tool.

 

Nog een andere uitleg.

 

Maar het ligt er natuurlijk ook aan of je bedoelt voor je gps/telefoon of voor thuis om eea uit te rekenen... Wat zoek je precies?

 

 

verder heb ik nog een vraag over uit rekenen, en wel voor een cache in brussel zie GC2JOR5

zie daar de puzzel , ik heb het ABC er op los gelaten maar dat is het niet.

wat is hier de manier. dank je

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat je nu vraagt is een tipje over de oplossing van een mystery, dat is hier niet echt de juiste plek.

Het baste kan je voor hulp contact opnemen met de cache eigenaar.

Als je vertelt wat je al gedaan hebt en waar je vast zit, zijn ze nooit te breoerd om een duwtje te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi ik bedoel dit soort dingen N51.(J*J0+G.((26*A)-G)

 

Zoals hierboven kan eigenlijk niet want je hebt een sluithaakje te weinig. :blush:

 

Ik neem even aan dat J, J0, G en A berekende getallen zijn.

Dan kun je de coordinaat via de normale rekenregels oplossen.

In jouw voorbeeld dus eerst J x J0, en dan G erbij (afhankelijk of er nog ergens een sluithaak staat). Dat is het "minuten deel" van je coordinaat

Na de komma (decimale minuten) krijg je de uitkomst van het tweede sommetje: 26 x A, en dan verminderd met G.

 

Suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

{quote]

hoi ik bedoel dit soort dingen N51.(J*J0+G.((26*A)-G)

ik bedoel datgene wat je op je cache papier hebt staan

ik heb een oregon 550t

 

Als dat er echt staat is het een kromme som. Links drie haakjes en rechts 2. Dat kan niet.

De sommetjes zijn normaal gesproken precies zoals een ieder het geleerd heeft. Binnen de haakjes gaat voor en daarbinnen MVDWAO ofwel Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord. Machtsverheffen gaat eerst (maar haakjes gaan eerder), vermenigvuldigen en delen volgen. En tenslotten optellen en aftrekken van links naar rechts lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier vind je wellicht wat informatie en een link naar een handige tool.

 

Nog een andere uitleg.

 

Maar het ligt er natuurlijk ook aan of je bedoelt voor je gps/telefoon of voor thuis om eea uit te rekenen... Wat zoek je precies?

 

hoi ik bedoel dit soort dingen N51.(J*J0+G.((26*A)-G)

 

Dit kan je "gewoon" uitrekenen. Overigens staat er een haakje teveel of te weinig.

 

Een coördinaat moet er als volgt uit komen te zien. N 51º ??.???

In dit geval staat J*J0+G voor de eerste 2 vraagtekens. Het sterretje betekent vermenigvuldigen. Stel j=2 en G=6 dan krijg je 2*20+6 = 46

Als A 5 is dan is de rest van het coördinaat(de laatste 3 vraagtekens): 5x26-6 = 124

Het coördinaat wordt dan N 51º 46.124

 

 

 

 

verder heb ik nog een vraag over uit rekenen, en wel voor een cache in brussel zie GC2JOR5

zie daar de puzzel , ik heb het ABC er op los gelaten maar dat is het niet.

wat is hier de manier. dank je

Ik heb de cache er even bij gepakt. Als ik hier weet hoe ik moet rekenen heb ik de puzzel opgelost. Dus al wist ik het ging ik het antwoord hier niet geven. Het enige dat je weet is dat het waarschijnlijk binnen 2 miles van het coördinaat boven aan de pagina ligt. Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi ik bedoel dit soort dingen N51.(J*J0+G.((26*A)-G)

 

Zoals hierboven kan eigenlijk niet want je hebt een sluithaakje te weinig. :blush:

 

Ik neem even aan dat J, J0, G en A berekende getallen zijn.

Dan kun je de coordinaat via de normale rekenregels oplossen.

In jouw voorbeeld dus eerst J x J0, en dan G erbij (afhankelijk of er nog ergens een sluithaak staat). Dat is het "minuten deel" van je coordinaat

Na de komma (decimale minuten) krijg je de uitkomst van het tweede sommetje: 26 x A, en dan verminderd met G.

 

Suc6

 

het gaat mijn niet precies om deze som , maar gewoon over de algemene internationale reken regels, cq tekens waar die staan.

dank je

 

Wat je nu vraagt is een tipje over de oplossing van een mystery, dat is hier niet echt de juiste plek.

Het baste kan je voor hulp contact opnemen met de cache eigenaar.

Als je vertelt wat je al gedaan hebt en waar je vast zit, zijn ze nooit te breoerd om een duwtje te geven.

 

 

hoi het gata mijn niet om de oplossing van die schat van brussel, maar een hint waarmee te rekenen

hoe dat in elkaar steekt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Als dat er echt staat is het een kromme som. Links drie haakjes en rechts 2. Dat kan niet.

De sommetjes zijn normaal gesproken precies zoals een ieder het geleerd heeft. Binnen de haakjes gaat voor en daarbinnen MVDWAO ofwel Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord. Machtsverheffen gaat eerst (maar haakjes gaan eerder), vermenigvuldigen en delen volgen. En tenslotten optellen en aftrekken van links naar rechts lezen.

 

Helaas. MENEER VAN DALE IS OVERLEDEN.

 

Toevallig liep ik 2 weken geleden de klas in en stond deze zin op het bord. Ook ik heb deze zin vroeger geleerd en hij voldoet ook redelijk. Maar hij is toch niet juist.

 

De moderne volgorde, die in de Nederlandse wiskundeschoolboeken beschreven en geoefend wordt, is:

 

1 (haakjes)

2 machtsverheffen en worteltrekken

3 vermenigvuldigen en delen

4 optellen en aftrekken

Bewerkingen die in de lijst op gelijke hoogte staan, zoals optellen en aftrekken, zijn gelijkwaardig. Gelijkwaardige bewerkingen worden van links naar rechts uitgevoerd.

 

Een ezelsbruggetje voor deze volgorde exclusief aanwijzingen voor gelijkwaardigheid, is: Hoe moeten wij van de onvoldoendes afkomen?. En een ezelsbruggetje inclusief aanwijzingen voor de gelijkwaardigheid is: Hé, Mw. v/d Aorta!.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het gaat mijn niet precies om deze som , maar gewoon over de algemene internationale reken regels, cq tekens waar die staan.

dank je

 

Dan kan ik je niet volgen want die rekenregels zijn internationaal. MVDWOA (machtsverheffen, vermenigvuldigen...etc)

En de tekens ook (+, -, *, / >, < etc.)

 

Het verschil kan zijn dat sommige sommetjes zo zijn opgezet dat je (bivoorbeeld voor de 3 cijfers achter de komma) een driecijferig getal krijgt (bijv 629); of drie sommetjes waar resp. 6, 2 en 9 uitkomt...Daar ben je snel genoeg achter :)

 

Suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn caches waarbij je de (officieel niet meer geldende) meneer van dale regels moet volgen. Er zijn caches waarbij je de huidige regels moet volgen (zoals al eerder uitgelegd). Verder heb je nog de mogelijkheden van cijfertje voor cijfertje uit moeten rekenen, de hele minuten en daarna de decimalen in een keer uitrekenen, een combinatie van die twee of zelfs in een keer naar het aantal decimale minuten (uitkomst dus in de vorm van XX,XXX ipv XX.YYY of XY.RST of XX.YZZ of noem maar op. En tenslotte kan de uitkomst van je som nog andere notaties volgen (decimale graden zoals google maps gebruikt) of zelfs andere kaartdata (zoals RD). Het is dus goed opletten wat voor regels de legger gevolgd heeft en welke notatie hij wil hebben. Hoe 'fout' dat volgens de officiële regels ook is, de legger heeft in dit geval altijd gelijk ;) (Al kun je natuurlijk vragen om de sommetjes aan te passen aan de nu geldende regels, of door het gebruik van haakjes alle dubbelzinnigheid eruit te halen.)

Waar ik vooral aan het moeten wennen, is dat een notatie als (A+B)(B*C)(D) niet gezien moet worden als (A+B)*(B*C)*(D), terwijl ik dat jarenlang zo heb moeten interpreteren bij alle wiskunde die ik gehad heb.... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

of zelfs andere kaartdata (zoals RD).

 

Voor de zuiverheid: Nederlands grid [RD] is een positieformaat, net als MGRS en hdddo mm,mmm'

Voorbeelden van kaartdatums zijn: WGS84, ED50 en Ord Srvy GB.

 

Per positieformaat kan je bijna altijd meerdere datums instellen [niet bij RD].

 

Zonnig spoor

 

Zuurtje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas. MENEER VAN DALE IS OVERLEDEN.

 

Toevallig liep ik 2 weken geleden de klas in en stond deze zin op het bord. Ook ik heb deze zin vroeger geleerd en hij voldoet ook redelijk. Maar hij is toch niet juist.

 

De moderne volgorde, die in de Nederlandse wiskundeschoolboeken beschreven en geoefend wordt, is:

 

1 (haakjes)

2 machtsverheffen en worteltrekken

3 vermenigvuldigen en delen

4 optellen en aftrekken

Bewerkingen die in de lijst op gelijke hoogte staan, zoals optellen en aftrekken, zijn gelijkwaardig. Gelijkwaardige bewerkingen worden van links naar rechts uitgevoerd.

 

Een ezelsbruggetje voor deze volgorde exclusief aanwijzingen voor gelijkwaardigheid, is: Hoe moeten wij van de onvoldoendes afkomen?. En een ezelsbruggetje inclusief aanwijzingen voor de gelijkwaardigheid is: Hé, Mw. v/d Aorta!.

 

Goh, heb ik het altijd fout gedaan en blijkt het nu toch goed te zijn. :thumbup:

 

Zou mijn eigenwijze manier van tellen, misschien binnenkort dan ook de nieuwe regel worden? :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...