Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Beste medecachers,

Ik heb in andere draadjes gelezen dat Staatsbosbeheer (SBB) geld vraagt voor overeenkomsten voor het plaatsen van een fysieke cache. Ik zag daar onder andere deze reactie:

Naar aanleiding hiervan heb ik contact gehad met boswachter Theo Glastra van boswachterij Ugchelen - Hoederloo. Samen met hem heb ik nog eens de afspraken t.a.v. GPS en Geocaching tegen het licht gehouden. We zijn tot de gezamenlijke conclusie gekomen dat uw activiteit geen commerciële insteek heeft. Voor niet commerciële activiteiten wordt in de regel door Staatsbosbeheer geen vergoeding gevraagd. Wel is het zo dat voor het uitzetten van GPSroutes en het plaatsen van Geocaches overeenstemming met de boswachter moet worden bereikt. Hij kent de kwetsbaarheden van het terrein en weet waar plaatsing van Geocaches ongewenst is.

Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd. Hans van Laake

Nu gaat het in mijn geval om een earthcache waarbij info van een bord van SBB moet worden gehaald. Ik krijg deze reactie op mijn vraag om toestemming:

Ik zal een overeenkomst maken voor de earthcache. Deze overeenkomst kost 20 euro. Verder reageert Hans van Laake: de tijden zijn wat dat betreft veranderd. Er moet tijd ingestoken worden om een overeenkomst te maken en te bekijken of het kan en mag wat je vraagt. Daarvoor vraagt Staatsbosbeheer een kleine vergoeding, dat dat eerder anders was komt omdat we er financieel nogal anders voorstaan nu.

Is dit anno 2011 nog steeds gebruikelijk bij SBB? Hoe gaan andere leggers hiermee om. Ik begreep dat het uit principe beter zou zijn om niet te betalen en de cache dan maar te laten schieten...

Alvast dank voor jullie reacties.

Etienne

(De Bottendaler)

Geplaatst (bewerkt)

Zeker in het geval van een (virtuele!) earthcache zou ik hier niet op in gaan en de cache maar laten schieten. Want het enige waar de medewerker van SBB in dit geval werk van heeft is het maken van de overeenkomst. Immers, er komt geen kistje te liggen en de cacher doet niet anders dan info halen van een bord dat er al staat.

Ik vind het sowieso bespottelijk dat men voor een dergelijke cache een overeenkomst wil maken, laat staan er geld voor in rekening brengen. Immers iedereen mag vrijelijk en gratis de cacheplek bezoeken, maar blijkbaar moet voor een "cacheplaatser" een uitzondering worden gemaakt.

bewerkt door Peetee
Geplaatst

Het verbaast mij wel. SBB heeft immers belang bij meer bezoekers? En er hoeft niets te worden gedaan want dat bord staat er al.

Eigenlijk vraag ik me (al langere tijd) af wat het nut is van toestemming vragen bij dergelijke earthcaches waar verwezen wordt naar een infobord. Als ze op een publieke plaats liggen dan is er toch nooit bezwaar?

Bij een "cache met kist" is dat anders. En een earthcache op een zeer weinig bezochte plaats, dus zonder infobord, is ook anders.

Uit principe niet betalen lijkt me wat kort door de bocht. Daar kan iedere cache eigenaar zelf voor kiezen. Het maken van een cache kost meestal geld. Materialen, onderhoud. Bij zo'n earthcache heb je die kosten niet. Misschien vind je die plek dermate de moeite waard dat je er 20.- in wil steken.

Geplaatst

Daarvoor vraagt Staatsbosbeheer een kleine vergoeding, dat dat eerder anders was komt omdat we er financieel nogal anders voorstaan nu.

Is dit anno 2011 nog steeds gebruikelijk bij SBB? Hoe gaan andere leggers hiermee om. Ik begreep dat het uit principe beter zou zijn om niet te betalen en de cache dan maar te laten schieten...

Lijkt me nogal raar. "Omdat we er financieel anders voorstaan nu", dat is geen beleid. Je hebt leges of niet, dat is niet puur afhankelijk van economische omstandigheden. SBB heeft zelf ook GPS-routes en noemt de kist die ze zelf verstoppen ook een geocache. Dat klopt niet, want die route staat niet aangemeld bij Groundspeak.

Bovendien staat onderstaande quote op hun eigen website; daar wordt niet gesproken over kosten!

Geocaching

Langs vrijwel iedere wandelroute heeft de boswachter een Geo-cache verstopt. In dit kistje vindt u een aantal verrassingen. De cache ligt in een straal van 10 meter rond één van de punten van de wandeling. Hele gezinnen trekken er op uit en gaan de natuur in om de schat te zoeken. Staatsbosbeheer werkt graag mee aan deze moderne speurtocht, aangezien het toch een middel is om meer mensen naar buiten te krijgen, de natuur in. In goed overleg worden de verstopplekken bepaald.

Cache plaatsen of route uitzetten

Wilt u een GPS-route uitzetten door een (deel van een) natuurgebied van Staatsbosbeheer of een cache plaatsen in dat gebied? Dat heeft u vooraf toestemming nodig van de boswachter. Zie ook: website geocaching.nl

Geplaatst

Ook ik krijg een ongemakkelijk gevoel als ik dit lees.

Ik kan me in veel gevallen goed vinden in de "toestemming" die nodig is om een cache te plaatsen. Prive grond, omliggend terrein van niet publieke eigendommen om maar wat te noemen.

Bij bossen, die openbaar zijn gesteld voor alle publiek waarbij bovendien nog vaak d.m.v. de bekende groene toegangsbordjes al 'huisregels" zijn bepaald, voel ik me ongemakkelijker bij het verkrijgen van toestemming in de strikte betekenis van het woord.

Misschien maakt wat uitleg mijn gevoel duidelijker.

Als ik vogels wil kijken, bewapend met verrekijker en fototoestel, mag ik dat zonder meer. Zo lang ik me aan eventueel gestelde "huisregels" houdt. Ik kan overal zoeken, kijken, observeren, aantekeningetjes maken en wat niet al.

Waarom zou dat anders zijn als ik i.p.v. een vogeltje een doosje zoek. En dan nog vaak rotzooi van een ander opruim ook!

De "toestemming" zie ik daarom graag als een fatsoensregel en voor de boswachter een mogelijkheid, in overleg, een vermeende kwetsbare plaats te ontzien. (per slot van rekening: de boswachter heeft die expertise, wij meestal niet) Zo in de zin van: leg hem liever niet daar, maar honderd meter verder of zo.

Ik moet zeggen, ik heb dit nog nooit aan de hand gehad, ik heb maar 1 cache en die ligt op prive grond waarvoor inderdaad toestemming is verkregen. Maar 20 euro voor een cache op openbaar terrein?

Ik draag Staatsbosbeheer een warm hart toe, maar dit komt mij bespottelijk over.

Geplaatst

Misschien is het inderdaad handig om de zaken eerst nog eens te verduidelijken, door nog eens te vertellen dat van plaatsing van een kistje geen sprake is, maar dat de cacher enkel informatie haalt van een bord dat er sowieso al staat om door hen gelezen te worden.

Geplaatst

Ook ik krijg een ongemakkelijk gevoel als ik dit lees.

...

Misschien maakt wat uitleg mijn gevoel duidelijker.

Als ik vogels wil kijken, bewapend met verrekijker en fototoestel, mag ik dat zonder meer. Zo lang ik me aan eventueel gestelde "huisregels" houdt. Ik kan overal zoeken, kijken, observeren, aantekeningetjes maken en wat niet al.

Waarom zou dat anders zijn als ik i.p.v. een vogeltje een doosje zoek. En dan nog vaak rotzooi van een ander opruim ook!

...

Ik draag Staatsbosbeheer een warm hart toe, maar dit komt mij bespottelijk over.

Ik kan me in je voorbeeld helemaal vinden. Ik heb mijn contactpersoon inmiddels een email gestuurd met deze vergelijking en wacht even op het antwoord. Ik zal dat in elk geval hier terugkoppelen zodat anderen er kennis van kunnen nemen.

Geplaatst

Maar het is bij een Earthcache toch niet de bedoeling een kistje neer te leggen? Of doe je dat in dit geval wel?

Geplaatst

Maar het is bij een Earthcache toch niet de bedoeling een kistje neer te leggen? Of doe je dat in dit geval wel?

Nee, het is echt een ordinaire earthcache: ga naar een infobord van Staatsbosbeheer, maak een foto en beantwoord twee vragen...

Inmiddels een reactie gekregen die me niet verder helpt:

Het gaat erom dat er een overeenkomst voor gemaakt moet worden, dit kost tijd en die tijd kunnen we niet (meer) gratis leveren. We krijgen veel van dit soort aanvragen en stukken minder geld. We vragen daarom een minimale bijdrage voor de tijd die het kost.

Natuurlijk is het gratis om te genieten van de natuur. Ook als je zelf foto's wil maken van het info bord staat dat je vrij. Je vergelijking klopt in mijn ogen niet want je wilt iets aan gaan bieden wat mensen uitnodigt naar het gebied te gaan, en wat wat meer georganiseerd is dan de wandelaars die daar op eigen gelegenheid komen. Wij moeten dat vastleggen in een overeenkomst, en de tijd die dat kost daar vragen we een bedrag voor. Mijn collega's zullen daar niet anders op reageren, alleen zij zullen de kosten hoger berekenen. De kosten voor een simpele overeenkomst zijn eigenlijk 55 euro i.p.v. 20.

Geplaatst

je wilt iets aan gaan bieden wat mensen uitnodigt naar het gebied te gaan, en wat wat meer georganiseerd is dan de wandelaars die daar op eigen gelegenheid komen. Wij moeten dat vastleggen in een overeenkomst, en de tijd die dat kost daar vragen we een bedrag voor.

Dus als ik hier en nu een oproep plaats om aanstaande zondag met collega-geocachers een stukje te gaan wandelen op gebied van Staatsbosbeheer, dan moet ik eerst een overeenkomst aangaan en met de geldbuidel rammelen? :thumbdown:

Geplaatst

Dit zat er aan te komen. Zeker gezien de op hand zijnde bezuinigen op natuur. recent stond hier in de lokale krant een artikel over, het bos in, eerst betalen

Het zou dus goed kunnen dat sommige natuurbeheerders zullen gaan kijken naar mogelijkheden om geld binnen te halen, en dan kan het vragen van een bijdrage wel eens het gevolg zijn :(

Ben er voor mijzelf nog niet uit wat ik er verder van vind.. maar ja.. de kosten moeten wel worden betaald.

Geplaatst

De kosten voor een simpele overeenkomst zijn eigenlijk 55 euro i.p.v. 20.

Ik neem aan dat bij die e-mails ook steeds een rekening zit, voor de tijd en moeite die het kost om die te schrijven?

Tja, jij doet niet iets om ergens geld aan te verdienen, maar om anderen een plezier te doen en je investeert daar al tijd en moeite in. Ik vind het nogal ver gaan als je dan voor een dergelijke overeenkomst moet gaan betalen. Betaalt Staatsbosbeheer trouwens ook voor het jatten van het geocache-concept? En heeft niemand hen ooit gevraagd om die 'geocaches' ook gewoon op geocaching.com te publiceren?

Geplaatst (bewerkt)

Nee, het is echt een ordinaire earthcache: ga naar een infobord van Staatsbosbeheer, maak een foto en beantwoord twee vragen...

Het gaat erom dat er een overeenkomst voor gemaakt moet worden, dit kost tijd en die tijd kunnen we niet (meer) gratis leveren.

Straks gaan ze je ook nog kosten rekenen voor het beantwoorden van een mail, want dat kost immers ook tijd :thumbdown:

ach, na het plaatsen van mijn post zie ik dat de vorige post hier ook al over spreekt.

bewerkt door JackHoe
Geplaatst (bewerkt)

Zucht :cry: het lijkt wel een never ending story! Hetzelfde probleem wat al jaren speelt.

Ik dacht dat e.e.a. goed was afgetikt door de natuurcontactpersoon van .nl.

Komt er weer een lokale boswachter die moeilijk gaat lopen doen.

Natuurlijk snap ik het verhaal van kosten maken wel, maar dat is onderdeel van de recreatieve bezigheden.

Jij zorgt voor een extra impuls en lokt klanten naar het o zo prachtig aangelegde cultuurbos!

Wat een enorme kinderachtige manier om aan geld te komen zeg!

"Iets meer georganiseerd dan een gewone wandelaar". Waar halen ze die fantasie vandaan?

I.p.v. afgehakte paaltjes met verf of dure recycle paaltjes laten wij geen sporen na in het bos.

Alleen een kistje of zelfs niets bij een earthcache!

Ze organiseren zelf juist vanalles om mensen naar het bos te lokken.

Maar als ik het goed begrijp heb je toestemming gevraagd voor een Earthcache?

Moet je ook niet doen, is ook helemaal niet nodig.

Wat maakt het nu uit of je over een wandelpad met GPS loopt? We hebben ons aan de huisregels te houden en that's it.

Laat a.u.b. een serieuze vertegenwoordiger wat roepen. Of wil SBB soms alleen zelfs GPS tochten uitzetten?

Zijn we niet meer welkom? :thumbdown:

bewerkt door Team Professor X
Geplaatst

Het is natuurlijk vervelend , maar is het niet zo dat de huidige regering geen subsidie cq minder wil verstrekken aan natuurorganisaties.

Ze zullen dus ergens anders het geld vandaan moeten halen.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...