Spring naar bijdragen

Tom Tom navigator


Vrij de Buiter

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik gebruik (tot nu toe) alleen maar de Pocket PC. Tomtom met bluetooth, zodat de satelietontvanger ook buiten de auto werkt.

Het programmaonderdeel GPS geeft behoorlijk nauwkeurig je positie weer.

Vandaag ook weer een cache gevonden met alleen de PPC

 

Groet,

Maja,

die Vrij de Buiter veel succes wenst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TTN werkt alleen goed als de cache verstopt is op of aan een bestaande weg. Midden in het bos of van de weg af zal je met TTN niet kunnen zien waar je bent.

 

Ik gebruik TTN2 alleen maar om naar de parkeerplaatst van de cache te rijden daarna ga ik over op een normale GPS.

 

GRTZ

 

Kruimeldief ;) TTN2 wil, maar patat bakken in een pannenkoekspan wil ook....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich zou je met tomtom wel een cache kunnen vinden... je weet via het gps status menu immers precies waar je bent. Als je een paar stappen naar voren doet zal je je positie zien veranderen.. zo kun je dus weten of je naar voren/achteren, links/rechts moet... Hoe ver het allemaal is zou je ook nog wel kunnen bereken...zou ff in dit forum om uit te vinden voor hoeveel meter elke getal in een coordinaat ongeveer staat..

 

Je kunt met mapquest grofweg bepalen waar je moet zijn..daar met de navigator van tomtom naartoe rijden en dan gaan lopen.

 

Misschien is het handig om als backup Vito Navigator II even te downloaden. Dat programma kun je 30 dagen proberen... dan merk je dat dat al een stuk handiger is dan alleen TomTom.. Als je het dan nog luxer wilt download je de trial van OziCe en zorg je dat je een digitale stafkaart van het cachegebied bemachtigd... Dan ZIE je ook nog eens waar ongeveer de cache ligt en loop je er nog eenvoudiger naartoe..

 

Succes..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich zou je met tomtom wel een cache kunnen vinden...

Op zich wel, als je maar buiten het bos blijft. Ik bosgebied kent TomTom echt niet veel paden en wegen. Dus laat TomTom gewoon een groot groen vlakte zien. Als TomTom op de kaart niet kan laten zien waar het zit, zegt het ook dat de sattelietontvangst niet betrouwbaar is en gaat niet eerder weer plaatsbepalen dan dat het volgens de kaar weer weet waar het is.

Dus, dan kun je beter gebruik maken van vito navigator 1 of 2, navio, ozice, gpsdash en nog een aantal van die progjes.

Ik heb ze allemaal op de ppc staan en het werkt leuk, maar staat niet in verhouding met een "gewone" GPS

 

GRTZ

 

Kruimeldief ;)You have to stay in shape. My grandmother, she started walking five miles a day when she was 60. She's 97 today and we don't know where the hell she is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het niet zo dat TomTom altijd in de GPS status (het menu dat je kan opvragen als je op het scherm tapt) de huidige locatie laat zien? Dan zou je, zoals ik zei, natuurlijk dmv het zelf manoevreren nav je huidige positie wel meer in de richting van de cache kunnen lopen.

 

Zoals ik ook zei: het is behoorlijk irritant en Vito oid is dan een stuk fijner.

 

Waarom is een 'gewone' gps trouwens fijner dan een pda met Ozi Kruimeldief?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het niet zo dat TomTom altijd in de GPS status (het menu dat je kan opvragen als je op het scherm tapt) de huidige locatie laat zien? Dan zou je, zoals ik zei, natuurlijk dmv het zelf manoevreren nav je huidige positie wel meer in de richting van de cache kunnen lopen.

TomTom laat alleen maar bestaande wegen zien, officiële wegen die een naam hebben. Soms zou je het niet zeggen omdat soms een doodgewoon zandpaadje door TomTom nog herkend wordt. Maar dan is het dus een paadje dat een naam heeft en ook als zodaning een straat is. Anders zie je een grote groen vlakte en daar heb je niet veel aan. ook niet vanuit de GPSstatus. Je weet hooguit ongeveer de richting, niet de afstand en dergelijke. natuurlijk zul je met TomTom zo nu en dan een cache vinden, maar niet op dezelfde manier als met een GPS als een Garmin of een Magellan en de iets minder gangbare merken.

 

 

Zoals ik ook zei: het is behoorlijk irritant en Vito oid is dan een stuk fijner.

 

Vito en ook Navio komen een heel end in de goede richting.

 

Waarom is een 'gewone' gps trouwens fijner dan een pda met Ozi Kruimeldief?

 

Ik kan daar heel lang over doen en heel kort :eek: Struikel maar eens midden in een bos en val maar eens voorover in de modder of in een plas water. Als de PDA al de val overleeft dan begeeft hij het wel in de de modder of in het water.

 

Dat is een van de redenen. Een "gewone" GPS is erop gebouwd. Ik weet niet hoe het met de magellan's is, maar de beide Garmins van mij zijn waterdicht en de 76S blijft zelfs drijven.

Natuurlijk kun je de PDA wel goed beschermen, maar de gebruiksvriendelijkheid gaat er wel op achteruit. Ik heb bij mijn PDA ook een ABS slagvaste ABS box. Dan is de PDA nog steeds te bedienen.

 

Buiten dat is de "Gewone GPS" puur en allen gebouwd voor dit soort werk. Een PDA kan meer en is daardoor een gemiddelde. Je kunt heel mooi tv kijken met een tvkaart in je PC, maar laten we eerlijk zijn, is TV kijken op een normale goede TV niet mooier, beter en fijner?

 

Met de PDA heb ik het altijd als behelpen gevoeld. Ik heb tijdens het cachen de Loox en de XDA wel altijd bij me hoor :o Ik ga nooit zonder dat spul weg, maar het is wel zo verpakt dat er weinig mee kan gebeuren en ik moet het wel eerst tevoorschijn halen om te gebruiken.

Navio, GPSdash, Vito I en Vito II, ik heb ze allemaal en geregistreerd en heb het niet eens meer op de PDA staan. Ik laat zelfs de BT GPS gewoon in de auto.

Er zit wel degelijk verschil in tijdens het zoeken naar een cache.

 

En dan heb je OziCE. Die heb ik ook, ook een gerigstreerde versie. het nadeel van OziCE is de hoeveelheid geheugen die je nodig bent voor gedetailleerde kaarten. Het werkt perfect hoor, maar je ziet toch op een GPS duidelijker waar je heen moet voor de cache.

Als ik OziCE gebruik dan heb ik daarvoor een speciale CF geheugenkaart bij me met half Nederland gedetailleerd met een schaal van 1 op 25000. Speciaal omdat het een CF kaart van een gieg is.

 

Als ik ga cachen, en meerdere caches doe, of een lange cache, dan loop je al snel uren met de GPS in het rond. De batterijen gaan nogal wat uurtjes mee en anders doe je er ff een paar nieuwe penlightjes in.

Doe dat ook eens met een PDA. Een paar uur continu aan en het ding is al aardig leeg. Vooral als je ook nog met BT werkt. Er zijn niet veel PDA's war je een accu kunt wisselen.

 

Zo duidelijker? :wine:

 

GRTZ

 

Kruimeldief :unsure:Een party is een samenzijn van mensen die elkaar niets te zeggen hebben, en dat dan ook uitvoerig doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je doet nu alsof ik dom ben en met tomtom loop te cachen. Ik geef duidelijk antwoord op de vraag van de topicstarter: het kan.. Het is behoorlijk irritant en behelpen en andere software is welkom..maar het is mogelijk.

 

Afhankelijk van je wensen en de mate van geocaching zullen sommigen voor- en nadelen voor mensen toepasbaar zijn. Zelf heb ik niet het idee dat ik met OziCE iets te kort kom, nog ben ik bang voor regen en water. De batterijcapaciteit is wel iets waar ik in de toekomst vast eens tekort aan heb.

 

Tip: heb een 12 volt kabel en als hem steeds als je in de auto zit, (bijv bij een multi) aan de lading hangt dan kan de batt al iets langer mee.

 

Tip: een zak van Ortlieb, te koop bij de buitensport winkel, die normaal als kaartzak oid wordt gebruikt is ook goed te gebruiken voor je pda. Het kunssttof is erg soepel en je scherm/stick werken nog gewoon goed.. Een stuk goedkoper dan een ABS case wellicht... (leuk voor de beginneling) http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=en&produkt=docbag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Gast bubbelaar

Ik wil graag een vraag toevoegen:

Ik vind dat mijn Magellan GPS Pioneer na 7 jaren trouwe dienst aan vervanging toe is.

In eerste instantie zat ik te denken aan een GPS 76S van Garmin. Nou heb ik al van alles gehoord over de ontvangst van Garmin apparaten (hoewel die bij de 76S wel weer goed schijnt te zijn) en heb dus ook de sporttrak pro als alternatief aan het lijstje toegevoegd.

 

Ik cache als volgt: Ik kijk thuis in Ozie naar het beginpunt van de cache en print een deel van de kaart waarop het moet gaan gebeuren. Ik print de kaart met een coordinaten raster zodat als ik onderweg nieuwe aanwijzingen krijg, ik deze in de kaart kan intekenen.

Maar als (zoals bijvoorbeeld bij de Lost Racers) de deel-caches nogal ver uit elkaar liggen zit je vrij snel buiten je mooie kaartje.

Dan kun je wel als een dolle achter je GPS-je aan gaan rijden (ik heb geen navigatie systeem in de auto) maar dat vind ik ook van geen meter werken.

 

Dus ik dacht ik koop een laptop met een losse GPS want dan neem ik lekker Ozie mee en kan ik precies zien waar ik heen moet. Dit met name omdat ik het idee heb (geen ervaring!) dat dat schermpje van de 76S nou ook niet zo geweldig is om kaart op te lezen.

Goed, cachen met een Laptop in het bos lijkt me ook niet alles (hoewel ik zelfs overwogen heb om een soort draagbeugel oid te maken!).

Dan maar een PDA met een losse GPS. Dit leek mij de ideale combinatie totdat ik allerlei minder positieve verhalen hierover tegenkom (vooral kwetsbaarheid). Ik vraag me trouwens af hoe het met het kaartlezen op een PDA gesteld is.

 

Kortom: graag eens wat hints en ervaringen van mensen die met een of meerder van de genoemde alternatieven bekend zijn tegen het licht van mijn cache methode waarbij ik erg gehecht ben aan een duidelijke kaart tijdens het cachen. Of hebben die moderne apparaten zoveel mogelijkheden en zijn ze zo gedetailleerd dat ik gewoon niet zo moeilijk moet doen??!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Bubbelaar, je hebt de keuze: lekker geocachen of verdrinken in de techniek daar om heen.

Ik heb vorig jaar heerlijk gecached en dik 300 caches gevonden door domweg achter het pijltje van mijn SporTrakPro aan te lopen. Niks OZI, kabouters, kaarten of wat ook. Wel heb ik na zo'n 200 gevonden caches navigatie-apparatuur gekocht om het beginpunt van de caches makkelijker te kunnen vinden. Dat zoeken naar het beginpunt kostte me soms meer tijd dan het vinden van de cache. Nu dus niet meer.

Dat wou ik effe kwijt. :crybaby:

Succes met geocachen, op wat voor manier dan ook... B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Struikel maar eens midden in een bos en val maar eens voorover in de modder of in een plas water. Als de PDA al de val overleeft dan begeeft hij het wel in de de modder of in het water.

Ik weet niet waar jullie daarboven de caches verstoppen, maar als ik het zo lees is het hoogste tijd dat je eens afzakt B) En dan bedoel ik niet dit :crybaby: Stevig op je benen kunnen staan en en heerlijke stedelijke omgeving, wat wil je nog meer :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Bubbelaar, je hebt de keuze: lekker geocachen of verdrinken in de techniek daar om heen.

Dat is natuurlijk een erg persoonlijke mening.

Persoonlijk, hoe meer techniek hoe beter :crybaby: Ik verzuip er niet in, maar leef er op...

 

Ik heb dan misschien geen 300 caches met mn PDA gevonden, maar heb van elke cache genoten, en ik kan me niet voorstellen dat er verschil zit in het genot van een cache vinden met een GPSr of PDA.

 

De kwetsbaarheid van PDA's is wel een minpuntje, maar zelf heb ik hem het grootste deel van de tijd in mn zak zitten. Als je Oziexplorer gebruikt kun je vaak op de kaart wel zien waar je ongeveer naar toe moet, en hoef je maar af en toe even te controlleren of je op de goede weg bent.

Pas als ik vlak bij een waypoint of de cache ben komt hij voor langere tijd uit mn zak of de exacte positie te bepalen.

 

En andemo, ik vraag me af wat beter voor je PDA is, vallen in het bos of stuiteren op de straat... B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ bubbelaar

Neem het beste van twee werelden.

 

Een "gewone GPS" met goede ontvangst, een met een helix-antenne dus.

Een PocketPC. (geen HP 19xx)

En een kabeltje.

 

Op die PocketPC zet je OziCE en of Tomtom, om je route naar het volgende waypoint te bepalen.

OziCe voor als je te voet bent en Tomtom voor als je met de auto bent.

 

Het echte veld werk kan je beter met een gewone GPS doen.

Kruimeldief heeft al aangegeven waarom.

 

Met behulp van het kabeltje knoop je de "gewone" GPS aan je Pocketpc.

Hier door kan je Tomtom als navigator tijden het rijden gebruiken

en OziCE als Moving Map tijden het lopen.

 

Van OziCE is een werkende demo beschikbaar.

Wat betreft Tomtom kan je doen wat Termo schrijft.

Even voor de duidelijkheid, Termo maak hier gebruik van de GPS driver van Tomtom en niet van het complete navigatie programma (zoals kruimeldief verondersteld ?)

Deze GPS driver kan je gratis bij Tomtom downloaden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even voor de duidelijkheid, Termo maak hier gebruik van de GPS driver van Tomtom en niet van het complete navigatie programma (zoals kruimeldief verondersteld ?)

Deze GPS driver kan je gratis bij Tomtom downloaden.

Zou dat het zijn? Ja dat is dan weer iets nieuws. Daar was ik zelf nooit opgekomen. Dus zonder TomTom maar met de GPSdriver van TomTom?

Dat is volgens mij echt 3x nix :cry:

 

Dan zijn er nog wel andere gratis progjes.

 

Als ze met alle geweld met de PDA willen lopen en een gpsprogje willen hebben, ik heb er hier een aantal liggen, geregistreerd en niet meer in gebruik.....

Is dat nu ook illegaal software aanbieden? Volgens mij niet. Ik heb ze allemaal betaald. :eek:

 

GRTZ

 

Kruimeldief :no:24 hours in a day... 24 beers in a case... coincidence?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...