Stannol Geplaatst 13 augustus 2010 Geplaatst 13 augustus 2010 Hoi, Ik ben op dit moment ook lekker aan het hobbien om een cache in elkaar te zetten. Echter heb ik het idee in mijn hoofd zitten, wat niet zomaar uitgewerkt kan worden en hopelijk is er iemand hier die mij vlot kan trekken om uiteindelijk mijn idee toch te realiseren. Ik wil graag een multi opzetten, waarbij mensen de cache moeten vinden door middel op verschillende WP's een stuk kaart moeten overtrekken wat uiteindelijk moet resulteren in een complete schatkaart met coord's. Nu weet ik dat dit te doen is door een hard materiaal uit te snijden zodat de te kopieren gedeelte hoger/lager komt te liggen. Een natuurlijk hard materiaal is steen / marmer, maar dit is door een gewoon persoon haast niet te doen. Ook na informeren bij bedrijven die dit met machines doen is het idee niet leuk meer, qua kosten. Nu al de gedachten gehad om het middels gips te doen, maar deze zal verloren gaan als het vochtig wordt. Mijn vraag is dus eigenlijk, weet iemand een materiaal, welke vrij gemakkelijk te bewerken is en toch langdurig mee kan gaan ondanks de weeromstandigheden? Alvast bedankt voor het mee denken!
GeSi Geplaatst 13 augustus 2010 Geplaatst 13 augustus 2010 (bewerkt) Wat dacht je van een stuk metaal (aluminium) waar de contouren van de schatkaart in geslepen/gekrast zijn. 13 augustus 2010 bewerkt door GeSi
yekymajo Geplaatst 13 augustus 2010 Geplaatst 13 augustus 2010 Hoi, Al aan hardhout (bankirai, wordt ook als tuinhout gebruikt) of gelakt MDF gedacht? Grrtzz, J.
Stannol Geplaatst 13 augustus 2010 Auteur Geplaatst 13 augustus 2010 @Gesi, is het niet zo dat aluminium behoorlijk snel roest? Zeker als je beschermlaag bekrast? Mocht dit het geval zijn dan valt dit helaas af, want ik denk niet dat de mensen graag bruine vingers willen hebben tijdens het cachen. @yekymajo, heb ik ook zitten denken, maar frasen van zoiets voorzaakt een te diepe/grote groef om te kunnen kopieren/overtrekken op papier. Dan zou het iets moeten worden van een dunne plaat en deze figuurzagen en uiteindelijk na lakken op een dikkere/stevigere "plank" te plakken. (Is wel een idee om verder naar te kijken).
yekymajo Geplaatst 13 augustus 2010 Geplaatst 13 augustus 2010 @Gesi, is het niet zo dat aluminium behoorlijk snel roest? Zeker als je beschermlaag bekrast? Mocht dit het geval zijn dan valt dit helaas af, want ik denk niet dat de mensen graag bruine vingers willen hebben tijdens het cachen. @yekymajo, heb ik ook zitten denken, maar frasen van zoiets voorzaakt een te diepe/grote groef om te kunnen kopieren/overtrekken op papier. Dan zou het iets moeten worden van een dunne plaat en deze figuurzagen en uiteindelijk na lakken op een dikkere/stevigere "plank" te plakken. (Is wel een idee om verder naar te kijken). - Aluminium roest niet en is goed te bewerken. - Wat misschien ook nog zou kunnen is van dat dunne lexaanplaat uit de bouwmarkt?
*BaJo* Geplaatst 13 augustus 2010 Geplaatst 13 augustus 2010 zou het niet met lood kunnen? als je het lood dan ergens op plakt wat niet zo flexibel is het je een makkelijk te bewerken en toch stevige combinatie
GEO BEAR Geplaatst 13 augustus 2010 Geplaatst 13 augustus 2010 Aluminium roest niet, maar oxideert wel heel snel. Het dof worden van aluminium is de oxidatie (roest) laag. Voordeel van Aluminium is dat het lang goed blijft en redelijk makkelijk te bewerken is... Maar goed, er zullen nog wel andere ideeen komen.
dennisb Geplaatst 13 augustus 2010 Geplaatst 13 augustus 2010 Misschien is balsahout (zacht) icm Epoxy hars iets? Beide zijn niet echt duur.
skybiker Geplaatst 13 augustus 2010 Geplaatst 13 augustus 2010 Hoi, Ik ben op dit moment ook lekker aan het hobbien om een cache in elkaar te zetten. Echter heb ik het idee in mijn hoofd zitten, wat niet zomaar uitgewerkt kan worden en hopelijk is er iemand hier die mij vlot kan trekken om uiteindelijk mijn idee toch te realiseren. Ik wil graag een multi opzetten, waarbij mensen de cache moeten vinden door middel op verschillende WP's een stuk kaart moeten overtrekken wat uiteindelijk moet resulteren in een complete schatkaart met coord's. Nu weet ik dat dit te doen is door een hard materiaal uit te snijden zodat de te kopieren gedeelte hoger/lager komt te liggen. Een natuurlijk hard materiaal is steen / marmer, maar dit is door een gewoon persoon haast niet te doen. Ook na informeren bij bedrijven die dit met machines doen is het idee niet leuk meer, qua kosten. Nu al de gedachten gehad om het middels gips te doen, maar deze zal verloren gaan als het vochtig wordt. Mijn vraag is dus eigenlijk, weet iemand een materiaal, welke vrij gemakkelijk te bewerken is en toch langdurig mee kan gaan ondanks de weeromstandigheden? Alvast bedankt voor het mee denken! Misschien een stukje ouderwetse linoleum. Goedkoop, makkelijk te bewerken en toch duurzaam.
Cernunnos Geplaatst 13 augustus 2010 Geplaatst 13 augustus 2010 plexiglas, hard plastic in combi met een dremeltje met een freesje er op doet wonderen, kun de mooiste zaken mee maken. Materiaal is niet duur bij de bouwmarkt alleen dat dremeltje (of een ander merk) maar ook die heb je voor een paar tientjes en zijn voor wel meer zaken erg handig.
Iznogoedh Geplaatst 13 augustus 2010 Geplaatst 13 augustus 2010 Ik heb laatst bij een cache ook iets met reliëf over moeten trekken en dat vond ik eigenlijk niet zo'n succes. Ik vond het namelijk vrij lastig om dit precies te doen. Door het aanwezige reliëf schoot ik snel met mijn potlood uit. Zelf zou ik dan ook de voorkeur geven aan een mooi vormgegeven kaart die gelamineerd is. Met behulp van overtrekpapier is dit volgens mij een stuk makkelijker over te trekken. En in geval van verlies of beschadiging snel te (reproduceren). Als je graag iets met reliëf wilt maken is het eerder genoemde linoleum een goed idee. Met behulp van gutsjes kan je er heel makkelijk vormen in maken.
tukkerboertje Geplaatst 13 augustus 2010 Geplaatst 13 augustus 2010 In de praktijk ben ik dit al tegen gekomen. Plexiglas was hier de oplossing en werkte prima. Wellicht handig om in de cache omschrijving te melden dat men een papiertje meen moet nemen met een zacht potlood. Succes.
guuske Geplaatst 13 augustus 2010 Geplaatst 13 augustus 2010 als je met een dremel niet relief aanbrengt maar gewoon door het plexiglas heen freest krijgt je een mal die je zonder problemen (door een pen of potlood door de sleuven te halen) op papier kunt zetten. Wel moet je van tevoren goed bedenken dat je lijnen niet helemaal door kunt trekken omdat anders de zaak uit elkaar valt. Maar dit zou je op kunnen lossen door aan te geven dat stippellijnen met elkaar verbonden moeten worden. Op deze manier ben je er zeker van dat altijd het goede op papier komt te staan en is ook het eventueel verschuiven van het papier beter te voorkomen/op te lossen. succes met je idee.
Ervani Geplaatst 13 augustus 2010 Geplaatst 13 augustus 2010 Ik denk meteen aan etsen , is goed zelf te doen. Andere optie is zelf en stuk printplaat belichten en ontwikkelen. Een printplat krijg je niet 1,2,3 kapot en dit proces is ook relatief eenvoudig zelf te doen. Alle opties met hout zou ik vergeten want dat kan nooit tegen vocht.
brouwertjes Geplaatst 13 augustus 2010 Geplaatst 13 augustus 2010 Ik heb ooit eens een hele leuke serie van Cobusity gelopen (In je sas aan de plas) waarbij je uit een blanko blaadje iets heel moois kon toveren. Misschien moet je hem eens vragen (hij is bovendien bijzonder handig met glas)
Aanbevolen berichten